PK-sedun asuntojen hinnat mitä hittoa!? :((
Vihdoinkin elämässä on sellainen tilanne, että omistusasunnon ostaminen voisi tulla kyseeseen. Perheen palkansaajien bruttotulot vakituisista töistä ovat yhteensä n. 7000 euroa kuussa. Ajatuksena oli alunperin rivarikolmio kivalta alueelta Vantaa-Espoo-Helsinki akselilta mieluiten metro- tai junaradan varrelta (koska molemmat käyvät Helsingin keskustassa töissä). Melkoinen järkytys on iskenyt molempiin kun tajuttiin miten kalliita asunnot täällä oikeasti on. Lisäksi katselen ihan uusin silmin lähiseudun ihmisiä, jotka on ostanut rivitalo- tai omakotitalon: miten heillä on siihen varaa? Uskaltaako ihmiset oikeasti ottaa kolmensadantonnin lainoja rivitaloon? Itse en ainakaan halua sellaista taakkaa, vaan myös jättää varaa myös muulle elämiselle. Hieman tutkimme mahdollisuutta muuttaa kehyskuntiin, mutta työmatkoista tulisi liian hankalia (toinen tekee kolmivuorotyötä). Pääkaupunkiseudulta ei näillä näkymin voi poiskaan muuttaa töiden takia. Jatkamme siis vuokra-asumista toistaiseksi..
Mielenkiinnolla kysyisinkin, miten olette päätyneet tämänhetkiseen asumisratkaisuunne ja millainen se on?
Kommentit (163)
hmmm. Me ollaan miehen kanssa 26 vuotiaita, bruttotulot 8000e ja nousee ja otetaan 600k laina. ja mielestäni se on ihan ok määrä.
Vierailija kirjoitti:
hmmm. Me ollaan miehen kanssa 26 vuotiaita, bruttotulot 8000e ja nousee ja otetaan 600k laina. ja mielestäni se on ihan ok määrä.
siis sorry, ostetaan 600k asunto. lainaa on lyhennelty jo jonkun aikaa edellisestä asunnosta.
Ostettiin 100 m2 kerrostaloasunto vähän vanhemmasta talosta. Isot huoneet, kulut ja laina yhteensä samaa luokkaa kuin vastaavan vuokra, mutta osa menee omaan pussiin ja rahaa jää mukavasti elämiseen.
1: Olen tutkinut myös ASO-vaihtoehtoja, mutta rivarikolmioiden käyttövastikkeet vaikuttivat hieman kohtuuttomilta, tyyliin 1000 euroa kuussa kulahtaneesta kämpästä Pohjois/Itä-Vantaalla. Mainitsemasi 750 euroa tuntuisi kyllä olevan siedettävällä tasolla.
-AP-
Me tienaamme bruttona 44000€ ja ostamme 5 miljoonan kämpän.
Elämä on...
Nythän sitä lainaa vasta uskaltaakin ottaa. Korot nollilla ja pk-seudun asuntojen hinnat nousevat jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siis sorry, ostetaan 600k asunto. lainaa on lyhennelty jo jonkun aikaa edellisestä asunnosta.
Huh te olette todella rohkeita! Jääkö muuhun elämiseen kunnolla rahaa? Aika hurja laina kieltämättä. Itse "stressitestasin" erilaisia skenaarioita ja korkotasoja ja olen todennut, että 250 000 € olisi max. laina mitä olisin valmis ottamaan.
-ap-
Me ostettiin vähän vanhempi (-89) rivarikämppä Vantaalta ei niin hyvämaineiselta alueelta, mutta ihan rauhalliseksi alue osoittautui kuitenkin. Juna-asemalle 1,5km joten hyvin pääsin kulkemaan Hgissä töissäkin. Ei tarvittu 300 tonnin lainaa, 200 000 laina kuitenkin.
Jos haluaa uuden kämpän ja/tai hyvältä alueelta niin totta kai sellaisesta pitää maksaa enemmän :)
Mitkä teidän ammatit on kun töitä on vain ja ainoastaan Helsingissä?
Vierailija kirjoitti:
Nythän sitä lainaa vasta uskaltaakin ottaa. Korot nollilla ja pk-seudun asuntojen hinnat nousevat jatkuvasti.
Onko sarkasmia? :D Asuntolaina otetaan tyypillisimmin 15-20 vuodeksi. Korkotaso tulee muuttumaan. Kannattaa itse tarkastaa vaikka excelin avulla, mitä pieneltäkin kuulostava koronnosto voi asuntolainalle pahimmillaan tehdä..
-ap-
Olen säästänyt lapsesta lähtien asuntoon ja vanhempani auttoivat osalla summasta ensiasunnon ostossa. Se oli yksiö markka-aikana ja siitä pikkuhiljaa isompaan. ennenvanhaan ei ostettu kolmioita ensiasunnoiksi.
No, itse ainakin olen aloittanut ostamalla erittäin huonokuntoisen yksiön. Remontoin sitä itse ja teetin loput remontista, niin että kun myin sen, sain reilusti voittoa. Ja näin pikkuhiljaa olen päässyt isompaan asuntoon.
En todellakaan aloittanut ostamalla kolmiota...
Vierailija kirjoitti:
Mitkä teidän ammatit on kun töitä on vain ja ainoastaan Helsingissä?
Toinen virastossa töissä ja toinen asiantuntija, joka joutuu päivystämään välillä myös öisin. Toiselle ehkä löytyisi muistakin kaupungeista töitä, mutta toiselle ei.
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miksi tämä on saanut niin paljon miinuksia? Helsingin keskustasta ei saa edes kunnon pientä kolmiota/perheasuntoa 600 tuhannella. Tiedän monia jotka ostaa tuon hintaisia asuntoja ja vielä pienemmillä tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen säästänyt lapsesta lähtien asuntoon ja vanhempani auttoivat osalla summasta ensiasunnon ostossa. Se oli yksiö markka-aikana ja siitä pikkuhiljaa isompaan. ennenvanhaan ei ostettu kolmioita ensiasunnoiksi.
Ajatella, että nykyään joo nuoret asuu vaan kolmioissa, kun ennen jouduttiin tyytymään mutsin ja faijan rahoilla ostettuun omaan yksiöön.
Vierailija kirjoitti:
Pakko hankkia vähän isompi, koska perheeseen on tulossa kaksoset ja yksi lapsi löytyy jo ennestään. Ollaan köyhistä perheistä, niin ei ole valitettavasti ollut apua vanhemmista tai mahdollisuutta säästää ennen tätä vuotta. Säästössä on asuntoa varten kertynyt jo n. 25000 €. Emme osaa remontoida ja remonttien teettäminen kuulostaa kalliilta, joten olisi kiva ostaa kohtuu hyväkuntoinen asunto heti.
-ap-
Meillä bruttotulot samaa luokkaa kuin ap:lla. Ostettiin jokin aika sitten oma asunto, kerrostalokolmio. Nyt on korot niin alhaalla, että lainan ottaminen kannattaa. Heti ei tarvitse unelmakämppään muuttaa. Mekin ostettiin tämä ajatuksella, että reipas viisi vuotta asutaan ja sitten hommataan parempi asunto paremmalta alueelta (kun lapsi menee kouluun). Sijoitus kyllä kannattaa, kun nyt jo tämän asunnon arvo on noussut aika paljon. Ehdottomasti suosittelen omistusasumista ja asteittaista asumismukavuuden kasvattamista.
Juu juu, kyllä se kannattaa ottaa 25 vuoden laina johonkin 30-40 vuotta vanhaan louskuun ja lyhentää sitä koko elämä niin ettei mihinkään kivaan sen jälkeen enää jää rahaa :)
(Ts. pk-seudun asunnot on pahasti kuplassa eikä kukaan järkevä osta sieltä tölliä. Halvemmalla asuu jopa jossain oikeassakin metropolissa...)
ASO. Asumiskulut 750€ kuussa ja nettotulot yhteensä jotain 4000€. Hyvin pärjää ja jää paljon palkoista säästöön