Mies haluaa minun muuttavan asuntoonsa
Ongelma otsikossa. Mies haluaa että ostan puolet tai melko suuren osan hänen asunnostaan koska yksin ei pysty kustantamaan asuntoa pitkään. Emme ole ennen asuneet yhdessä, ensimmäinen askel olisi tämä. Ei halua muuttaa kun pitää asunnosta. Mitä jos suhde ei suju, asunnosta ei niin vain pääsekään eroon. Muutenkaan en haluaisi muuttaa entisen kumppanin "tilalle" vaan että olisi yhteinen koti, ei niin että muutan toisen kotiin. Ovatko nämä ajatukset älyttömiä? Erään exäni kanssa tuntui että olin vain ex vaimon korvike, kokattiin kuin vanha pari ensinkäynnillä tyypin kotona.
Kommentit (33)
Sanot, että olet tosissasi miehen kanssa, ja valmis ostamaan yhteisen asunnon. Mutta se asunto ei voi olla se, jonka mies on omistanut eksänsä kanssa.
Heh, ei tämä vielä mitään. Oma mieheni haluaa naimisiin siksi, koska sitten hänen maksuvaransa velkäjärjestelyssä pienenisi.
Minä hankin eksäni kanssa asunnon, jonka remppasimme minun maun ja suunnitelmien mukaisesti. Se siis näyttää minulta, koska olen valinnut sinne kaikki värit ja kaakelit ja kaapit jne. Jätin miehen, ja myin sille osuuteni huonekaluista, joten minun valitsema kalustus siis jäi sinne asuntoon. Olen sisustusalan "puoliammattilainen", siksi minä valitsin kaikki jutut. No mies löysi uuden naisen eron jälkeen, ja uusi nainen sitten muutti sinne asuntoon. Minun puolesta ihan hyvä vaan. Mutta kyllä se huvittaa aika paljon, että miksi joku nainen haluaa asua eksän suunnittelemassa ja sisustamassa kodissa. Itse en olisi suostunut.
Näemmä jotkut miehet mielellään ehdottavat ihan pokkana järjestelyä joka täysin heidän edukseen eli he eivät joutuisi joustamaan mistään ja minä kaikesta. Ja nro 22, tosi hyvä pointti. Silloin molemmat joustaisivat yhtä paljon, ns. riski olisi sama ja ennen kaikkea voisi löytyä koti jossa aloittaa uusi elämä _yhdessä_. Ei exän jalan jäljissä. Ja nro 23, ei ole todellista... :/ Itselleni ei tulisi mieleenkään ehdollistaa miehen tunteita toteamalla että jos olet tosissasi niin muutat minun luokseni.
24: en minäkään haluaisi muuttaa exän ja miehen entiseen kotiin, siitähän tässä olisi nyt kyse. Tietysti, jos koti olisi kauniisti laitettu, uusi ja nykyaikainen niin voihan se olla nättikin. Voisin silloin ehkä hieman harkita asiaa, mutta joo. Tämä asunto aika ikääntyneessä kunnossa eikä käytännöllinen. Miehellehän tuo on tosi kiva, mikään ei muutu ja saa kanssamaksajan... Minusta omani ei ole reilu. Lisäksi jos homma ei suju niin minulla ei ole sieltä mahdollisuutta taloudellisesti noin vain lähteä.
Lisäksi on eri asua miehen kanssa, joka vaikkapa kuorsaa. Saattaa vaatia käytännössä erilliset makuuhuoneet. Lisäksi jos miehellä lapsia, vaaditaankin suurempi asunto kun minkä muuten voisi ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en muuttaisi asuntoon jossa mies on asunut joko yksin tai exän kanssa. Tuntisin olevani aika kylässä, omat tavarani eivät sopisi sinne ja pitäisi asua toisen ehdoilla. Ap, älä tee sitä. Pliis. Mies ei ole sen arvoinen.
Jos joku intuitio pistää vastaan, niin älä muuta. Tai tosiaankin tehkää joku muu sopimus kuin se, että ostat saman tien puolet kämpästä (mikä sinällään on kyllä ihan fiksua).
Itse tein sen virheen, että muutin miehen lapsuudenkotiin. Tai ei se virhe ollut, mutta vieraanahan siellä joutui asumaan. Aina, kun hankittiin jotain kalusteita tai vaihdettiin huonekalujen paikkaa tai tapetoitiin tai ihan mitä vaan, mies sai viimeisen sanan. Olihan se kuitenkin enemmän hänen kotinsa!
Luovuin suuresta osasta hankkimiani kalusteita, ihan vaan sen takia kun ne eivät löytäneet paikkaansa talossa jonka piti olla yhteinen koti.
Tämä voi kuitenkin olla ihan eksän luonteenpiirre. Joku toinen olisi ehkä ollut avomielisempi YHTEISELLE sisustamiselle.
Terveisin
Kymmenen vuotta vierailijana omassa kodissaan asunut
Vierailija kirjoitti:
Näemmä jotkut miehet mielellään ehdottavat ihan pokkana järjestelyä joka täysin heidän edukseen eli he eivät joutuisi joustamaan mistään ja minä kaikesta. Ja nro 22, tosi hyvä pointti. Silloin molemmat joustaisivat yhtä paljon, ns. riski olisi sama ja ennen kaikkea voisi löytyä koti jossa aloittaa uusi elämä _yhdessä_. Ei exän jalan jäljissä. Ja nro 23, ei ole todellista... :/ Itselleni ei tulisi mieleenkään ehdollistaa miehen tunteita toteamalla että jos olet tosissasi niin muutat minun luokseni.
24: en minäkään haluaisi muuttaa exän ja miehen entiseen kotiin, siitähän tässä olisi nyt kyse. Tietysti, jos koti olisi kauniisti laitettu, uusi ja nykyaikainen niin voihan se olla nättikin. Voisin silloin ehkä hieman harkita asiaa, mutta joo. Tämä asunto aika ikääntyneessä kunnossa eikä käytännöllinen. Miehellehän tuo on tosi kiva, mikään ei muutu ja saa kanssamaksajan... Minusta omani ei ole reilu. Lisäksi jos homma ei suju niin minulla ei ole sieltä mahdollisuutta taloudellisesti noin vain lähteä.
Eli et edes pidä siitä asunnosta, joka sinun pitäisi nyt ostaa? Ja mielestäsi se ei ole ostettavaksi riittävän hyväkuntoinen?
Minä muutin miehen luo, miehen ehdotuksesta. Hän itse ehdotti myös, että kaikki hänen huonekalut laitetaan pois, ja tilalle vain minun huonekaluja, ja saan sisustaa kaiken vapaasti. Mielestäni se oli hyvä ehdotus.
27, kello kilkattaa päässä..! Juurikin tuo, että olisiko minulla sitten muutama hylly siellä täällä, entäs minun tavarani ja viihtyvyys. Lisäksi EN halua kuunnella kuorsaamista, pidän siitä että saan nukkua viileässä ja oikeastaan jopa rauhassa. En halua ihmistä, joka kilkattaa herätyskelloa tunteja ennen minun herätystäni. Olen ehkä hieman huono nukkumaan, mutta en nukahda enää 5n jälkeen uudelleen. Kaikki nämä kysymykseni on ohittanut jollakin eiväthän eläimetkään voi olla viileässä tyylisellä heitolla. Ehdottamani maalivärit eivät käy jne. Minun huonekaluni/tavarani neutraaleja värejä ja kuulemma tylsiä. Minä kuitenkin mylläisin aivan koko elämäni ja jos homma ei toimi, mitäs sitten. Ja jos jo minun makuni on väärin niin kuinka viihtyä, vieläpä exän asunnossa. Oikeastaan kun mietin, mies ei suostuisi muuttamaan hyväkseni juuri mitään.
Puolet kämpästä en pystyisi ostamaan, liian kallista. Eli olisinko päätöksissä sitten aivan vastaantulija senkin takia. Oikeastaan jos minä rahojani siihen sijoittaisin, se olisi remontoitava myyväksi ja nykyaikaiseksi. Asunto on aika vanha, siellä on joskus tehty joitakin remontteja mutta sanotaanko näin etten ole koskaan asunut niin huonokuntoisessa asunnossa. Siis koskaan. Siksi tuntuisi aika karulta alkaa kyykkiä pimeässä pienessä kylpyhuoneessa, keittiö on ahdas ja pienempi kuin monissa kaksioissa. Lisäksi asunnossa haisee oudolle, liekö huonosti siivottu nykyisellään. Kai sen siivoamalla saisi kuntoon mutta ei siis ole minulle mieluinen asunto. Kovalla remontilla ehkä, silti olisi exän koti.
Tuo loistava idea yhteisestä kodista. Se olisi mielestäni reilu.
"Mies haluaa että ostan puolet tai melko suuren osan hänen asunnostaan koska yksin ei pysty kustantamaan asuntoa pitkään." Ei ole hyvä syy ostaa osuutta toisen asunnosta. Jos muutattekin yhteen, niin muuttakaa sitten jonnekin muualle yhdessä eikä niin, että toimit hänen taloudellisen ahdinkonsa helpottajana. Liian kallis koti on ongelmana fiksumpaa ratkaista vaihtamalla se sellaiseen, johon on varaa ilman erityisesti sitä varten hankittua yhtiökumppania. Oletan, että haluat kuitenkin olla hänelle naisystävä, elämänkumppani, etkä kiireellä valittu kanssakustantaja-kun-muuten-ei-ois-varaa-pitää-tätä-taloa.
Vierailija kirjoitti:
"Mies haluaa että ostan puolet tai melko suuren osan hänen asunnostaan koska yksin ei pysty kustantamaan asuntoa pitkään." Ei ole hyvä syy ostaa osuutta toisen asunnosta. Jos muutattekin yhteen, niin muuttakaa sitten jonnekin muualle yhdessä eikä niin, että toimit hänen taloudellisen ahdinkonsa helpottajana. Liian kallis koti on ongelmana fiksumpaa ratkaista vaihtamalla se sellaiseen, johon on varaa ilman erityisesti sitä varten hankittua yhtiökumppania. Oletan, että haluat kuitenkin olla hänelle naisystävä, elämänkumppani, etkä kiireellä valittu kanssakustantaja-kun-muuten-ei-ois-varaa-pitää-tätä-taloa.
Tietysti sitä haluaisi kokea että suhde on ensimmäisellä sijalla, ei niin että hänellä on kiva asunto jossa _joku_ voi asua hänen kanssaan. Sama se kuka..?
Onko tavallistakin että nainen muuttaa miehen asuntoon? Harvemmin kuulee, että toisin päin mennyt. Eräs ystäväni vaati täysremontin miehen vanhempien muutettua pois, ennen hänen muuttoaan asuntoon. Kuulemma värit ym. eivät olleet mieleen. Tietysti kotona on viihdyttävä.
Mitäs mieltä tilanteesta, jossa miehen mielestä jos olen vakavissani niin ostan suoraan yhteisen omistusasunnon. Ja juurikin asunut asunnossa exänsä kanssa.. Vertaistukea googlaamalla löysin vanhan ketjun. En oikein tiedä onko kiristystä, yrittää saada minulle syyllistä (?) oloa vai mistä on kyse. Muutenkaan en ymmärrä ettei voitaisi muuttaa yhteiseen asuntoon ja aloittaa puhtaalta pöydältä. Eihän se varallisuus siitä muutu missä asunto on (pääkaupunkiseudusta kyse kuitenkin).