Minkä ikäiselle lapselle virikehoito päiväkodissa voisi olla perusteltua?
Itse vein nyt neljä vuotiaan päiväkotiin, kun media niin rummutti, että lapsi jää niin paljosta paitsi, jos ei ole pk:ssa. Mutta tiedä sitten, saako lapsi tuolla sen kummempaa, kun mitä kotona ollessaan sai. Kävimme siis kerhossa, muskarissa, avoimessa pkssa ja leikkitreffeillä. Eipä tuolla pkssa tunnu kovin paljon ohjattua toimintaa olevan, aamupiiri on ainoa ja sen jälkeen vapaata leikkiä ja ulkoilua. Siksi mietinkin, mikä siinä pkssa nyt niin ihmeellistaä on, mistä meidän pitää maksaa ihan julmetusti. Ystäväni vei 1,5 vuotiaan lapsen virikehoitoon, kun sai vauvan, kun kuulemma tarvii niin hirveästi virikkeitä. Mietin tuossa, että on yhteiskunnan rahojen väärinkäyttöä noin pienen kohdalla. Heillä vielä molemmat isovanhemmat käytettävissä monta kertaa viikossa apuna. Mikä teidän kantanne on tähän virikehoitoon?
Kommentit (2)
Sanoisin, että siitä lähtien, kun kaveruussuhteet alkavat rakentua eli olisiko se sitten noin kolmivuotiaana. En usko, että vain aamulla kokoonnutaan yhteen ja sen jälkeen on aivan vapaata touhua. Ne tuokiot ovat vain aika lyhyitä, sillä pienet eivät jaksa esim. varttia kauemmin. Tärkeää on oppia olemaan isossa lapsiryhmässä, oppia kuuntelemaan ohjeita ja toimia niiden mukaan. Oppia syömään itse ja siivoamaan jälkensä syönnin jälkeen. Monet toimet ovat toki sellaisia, jotka voi oppia kotonakin, jos äiti ei passaa lastaan, mitä tapahtuu valitettavan paljon. Monet kotona hoidetut ovat eskariin tullessaan nynnynyhveröitä, jotka roikkuvat äidin hameenhelmassa eivätkä osaa tehdä mitään oma-aloitteisesti.
Mun mielestä sellaisen vanhemman, joka on kotona esim. pienemmän lapsen takia, lasten paikka ei ole päiväkodissa, ellei lääkäri, puheterapeutti tai joku muu vastaava asiantuntija sitä suosittele. Eskari kyllä riittää, muuten varhaiskasvatus kuuluu olla perheiden itsensä vastuulla. Jos välttämättä halutaan panna paukkuja varhaiskasvatukseen, niin aikaistetaan koulun aloitusta ja eskarivuotta vuodella.