Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset antaa syntymäpäivälahjoja vaikka kutsussa sanotaan että ei lahjoja?

First world problem
30.08.2016 |

Onko täällä muita jotka tykkäävät juhlistaa syntymäpäiviä mutta eivät halua lahjoja tai jopa ahdistuvat kun niitä saavat? Olen kutsumassa ystäviä kokoon synttäreiden varjolla, haluan tarjota kivan illan ja tein kutsussa selväksi että en halua lahjoja, tai oikeastaan että lahjaa ei saa tuoda. Ja nyt kävi sattumalta ja vähän vahingossa ilmi että kyllä sieltä on lahja tulossa, tai lahjoja jopa. En ymmärrä. Miksi? Olenko kummajainen kun en oikeasti haluaisi että mitään tuodaan? Vuosien saatossa on tullut niin monta posliinielefanttia ja rumaa korua ja lahjakorttia jotka ovat jääneet käyttämättä, että osaan jo sanoa että mieluummin olen ilman. Mutta eiköhän sieltä joku lahjakortti posliinielefanttikoruliikeeseen nyt sitten tule. MIKSI huutaa sieluni, MIKSI? Eikö voisi vaan jättää tuomatta kun kerran niin pyydetään?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vain on totuttu kohtelias tapa. Vaikea siitä on luopua, edes luvan kanssa. Onko sinun pakko sanoa että kyseessä on juuri synttärit? Kutsu vain illanviettoon, siinä illan aikana voi sitten mainita että syntymäpäivän kunniaksi.

Vierailija
2/13 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraat eivät vaan kehtaa tulla tyhjin käsin. Ota lahjat hymyillen vastaan ja anna juhlien jälkeen vaikkapa hyväntekeväisyyteen tai tuttavalle jonka tiedät tykkäävän :)

En itsekään juuri välitä lahjoista, en pidä tavarapaljoudesta ja usein ne lahjat on jotain kynttiläkippoja ja servettejä. Annan ne eteenpäin, jos en itse halua käyttää. Pidän kyllä esim. herkuttelulahjoista, palvelulahjakorteista tai vaikka lahjakortista ihan ruokakauppaan. Semmoisista jutuista jotka eivät ole pysyviä vaan ne kuluu/syödään jne. pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan sitä ei tietenkään olisi sanoa, mutta toisaalta kun juhlistaa pyöreitä niin on todennäköisempää että ihmisiä tulee, kuin että jos olisi vaan jokun satunnainen päivä.. Kaikilla kun on kiireitä ja menoja , niin syntymäpäivät saavat vähän korkeamman prioriteetin kun kalentereita plärätään.

Mutta tottahan se on, että voisi vaan kutsua ystävät koolle ilman että puhuu syntymäpäivistä.

Tosin siltikään en ymmärrä miksei sitä vaan voisi jättää lahjaa tuomatta kun niin pyydetään, oli syntymäpäivät tai ei. -ap

Vierailija
4/13 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin ainakin tosi hämmentynyt jos pitäisi vieraamman ihmisen juhliin mennä lahjatta. Toki läheisimpien juhliin voi, mutta jos ollaan sen verran vieraita että kutsu esitetään kirjallisesti eikä suullisesti, niin on hankala paikka. Kun on tottunut että lahja viedään, niin tuntee itsensä hyväksikäyttäjäksi. Lahjan viemällä pääsee heti tasavertaisempaan asemaan. Sitten on vielä pelko siitä, että jos muut tuovatkin sen lahjan ja olen ainut joka ei tuo...

Vierailija
5/13 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kutsuun jatkossa, että toivot lahjan sijaan vaikka lahjoitusta hyväntekeväisyyteen ja valikoimasi kohde. Noin ainakin välttyisit tavaralta.

Vierailija
6/13 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki läheisimpien juhliin voi, mutta jos ollaan sen verran vieraita että kutsu esitetään kirjallisesti eikä suullisesti, niin on hankala paikka.

Kutsuuko joku vielä juhliin suullisesti, ei kirjallisesti? :O Itse laitan kaikki kutsut kirjallisena, joko sähköpostitse, WhatsAppilla tai Facebookin kautta. Kyllähän se pitää kirjallisena olla jotta kutsuttu voi palata siihen viestiin, että moneltakos tilaisuus alkoikaan ja mikä se tarkka osoite oli, tahi ovikoodi jne. Tämä siis koskee kaikkia juhlia ihan perus "haluatko tulla meille viinille" tyyppisistä illanvietoista häihin.

Vierailija
7/13 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilahduttaakseen? 

Meilläkin lukee (aikuisten) kutsuissa, että ei lahjoja. Silti ystävät voivat tuoda lahjan, joka heidän mielestään sopii päivänsankarille. Ja koska ovat hyviä ystäviä, ovat usein oikeassa. Toimimme itse samoin, kun juhlimme ystävää. Lahjat ovat henkilökohtaisia, niiden rahallisella arvolla ei ole merkitystä, koska ne ovat niin arvokkaita. 

Tämä toiminta ei ole mitenkään säännönmukaista. 

Vierailija
8/13 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että taustalla on tuo mitä 4 sanoi, eli pelko siitä että muut tuo mutta itse ei. Eli sankarin toiveilla ei ole väliä, koska pelko on että joku jättää toiveen huomioimatta kuitenkin, eikä sitten itse halua näyttää köyhältä / juntilta / mitälie kun ei tuo lahjaa ja muut tuo. Jonkinlainen peer pressure siis.

Vierailija
9/13 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki läheisimpien juhliin voi, mutta jos ollaan sen verran vieraita että kutsu esitetään kirjallisesti eikä suullisesti, niin on hankala paikka.

Kutsuuko joku vielä juhliin suullisesti, ei kirjallisesti? :O Itse laitan kaikki kutsut kirjallisena, joko sähköpostitse, WhatsAppilla tai Facebookin kautta. Kyllähän se pitää kirjallisena olla jotta kutsuttu voi palata siihen viestiin, että moneltakos tilaisuus alkoikaan ja mikä se tarkka osoite oli, tahi ovikoodi jne. Tämä siis koskee kaikkia juhlia ihan perus "haluatko tulla meille viinille" tyyppisistä illanvietoista häihin.

Kutsuuko joku parhaan kaverinsa Facebookin kautta? :O No jo on kylmää touhua. Itsellä tulee puhuttua hyvien kavereiden ja muiden läheisten ihmisten kanssa joskus jopa päivittäin :O Läheiset ihmiset myös tietävät missä asun ja juhlista tulee puhuttua montakin kertaa etukäteen. Eiköhän se jää siinä mieleen.

Vierailija
10/13 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää sanon nykyään että jos lahjaa haluaa tuoda niin jotain syötävää tai juotavaa. Niitä voi sitten laittaa tarjolle muillekkin halutessaan niin ei ole pakko syödä kolmea kiloa suklaata itse :) Tuntuu että olen niin tunnettu herkkupeppu koska aina on osanneet kaikki tuoda juuri minun lempiherkkuja, jotka on onneksi maistuneet sitten muillekkin.

Vierailija
11/13 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minä uskon siihen, että ihmisistä on vaivaannuttavaa tulla tyhjin käsin. Ikään kuin ei arvostaisi kutsua ja juhlijaa, vaikka siitä ei olekaan kyse. Jos oikeasti et halua lahjoja itsellesi, niin toivo esim. lasten leluja, askartelutarvikkeita, vaatteita jne. Sitten kokoatte niistä paketin ja lahjoitat esim. HOPEn kautta tarvitseville. Tai toivot ruokaa/juomaa pöytään. Helppoa, jos haluaa.

Vierailija
12/13 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskalsin mennä lahjatta 70-vuotisjuhliin, kun sankari kutsuessaan suorastaan uhkasi suuttuvansa ja heittävänsä ulos kaikki lahjan kanssa tulevat. Tästä huolimatta sai lahjoja. Eikä heittänyt ketään ulos.

Vierailija
13/13 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä uskalsin mennä lahjatta 70-vuotisjuhliin, kun sankari kutsuessaan suorastaan uhkasi suuttuvansa ja heittävänsä ulos kaikki lahjan kanssa tulevat. Tästä huolimatta sai lahjoja. Eikä heittänyt ketään ulos.

Hyvä sinä! Sankari varmasti arvostaa elettäsi :) Ja juu, eihän sitä varmaan kukaan ihan niin pitkälle asiaa vie että oikeasti heittäisi ulos, mutta jos sankari edes leikillään moisella uhkailee, niin kyllä silloin jo pitäisi ymmärtää että siinä vitsissä on totuuden siemen ja lahjatta on täten tultava. -ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan