Minkä ikäiseksi asti pyyhitte lapsenne pyllyn?
Meillä olen pyyhkinyt pojan pyllyä nyt 12-vuotiaaksi asti. Nyt on kuitenkin pikkuhiljaa ruvennut hävettämään tämä touhu, sekä poikaa että minua, mutta pojan osaaminen huolestuttaa enkä haluaisi antaa vielä itse pyyhkiä. Missä vaiheessa voisin alkaa luottaa siihen, että poika saa takamuksensa kunnolla pyyhittyä? Minkä ikäisenä annoitte oman lapsenne pyyhkiä pyllynsä itse?
Kommentit (42)
Minä pyyhin lapseni pyllyä vieläkin vaikka se on 10 vuotias, koska hän ei osaa vielä itse pyyhkiä pyllyä. Eli, kun hän menee vessaan ja tekee asiansa niin hän huutaa pyyhkimään ja minä menen ensin minä laitan itselleni kumihanskat molempiin käsiin ja sen jälkeen pyyhin hänen pyllyn sä ja pesen käsi suihkulla kakan rippeet pois. Sitten minä riisun käsistäni kumihanskat ja laitan ne roskikseen ja sen jälkeen vedän pojan housut ylös ja puen hänelle niin kuin itselleni kurahousut (henkseleillä) sade takin kumisaappaat kurahousu lenkeillä kiinni niin kuin minäkin teen niin sen jälkeen puen hänelle niin kuin itselleni lapaset ja niiden päälle pitkät kurahanskat että voi kaivaa syvälle ja leikkiä mudassa huoleti. Minäkin leikin minun lapseni kanssa mudassa ja teen hiekkakakkuja.
Sairasta lapsen itseluottamuksen riistämistä, että ei noin vanhan anneta pyyhkiä itse. Esikoulussa on jo osattava pitää itsestään huolta. Siinä 3-6 -vuotiaana on hyvä alkaa ottamaan vastuuya omasta hygieniastakaan.