Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aurallinen migreeni: onko lääkettä jota ottaa heti?

Vierailija
30.08.2016 |

Itselläni käytössä sumatriptaani 50mg, joka siis otetaan vasta aurojen mentyä ohi, päänsäryn alkaessa. Onko olemassa MITÄÄN auroihin auttavaa, jonka voisi ottaa heti kun ensimmäiset oireet tuntuvat? Ibuprofeenia olen ottanut 600-800mg kerralla, mutta en tiedä auttaako se vai meneekö aurat ohi normaalisti. Lääkärin kanssa kyllä keskustelen kun vaan saan ajan.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole mtn muuta käytössä kuin ibuprofeeni ja parasetamoli yhtäaikaa otettuna heti, kun aura tulee.  

Vierailija
2/23 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ibuprof. + paraset. olen myös kokeillut, ei merkitystä. Muita?

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maxalt toimi minulla aikoinaan oikein hyvin. Heti oireiden alettua laitoin kielen päälle sulamaan eikä migreeniä tullut. Onneksi kohtaukset ovat loppuneet iän karttuessa.

Vierailija
4/23 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imigran injektio heti oireiden ilmaantuessa. Toimii ainakin mulla.

Vierailija
5/23 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imigran-sumutetta tai Relertiä olen ottanut jo auravaiheessa. Mulla noi ei tahdo toimia, jos myöhemmin ottaa mutta auran aikana otettuna kyllä toimii.

Vierailija
6/23 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella imigran mut ei aurallista migreeniä mut jos sulla aina tulee auran jälkeen migreeni niin koita tuota. Mulle taas tulee auroja (en näe kuin heikosti ihan sivuille) mut siitä ei ole vielä koskaan seurannut migreeniä.

Vierailija
7/23 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle neurologi sanoi, että sumatriptaania ei ole turvallista käyttää aurallisessa migreenissä.

Vierailija
8/23 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imigran heti kun aurat alkaa. En tiedä muita

Vierailija
9/23 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi kun inhottaa kuulla lääkenarkkareitten juttuja. Eikö näitä voisi pohtia ihan eri foorumeilla? 

Vierailija
10/23 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö muutenkin lääkkeiden mainostaminen ole kiellettyä? 

Vierailija
11/23 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska normi ihminen ei ole kykenevä ymmärtämään näistä koska puuttuu alan koulutus  ja siksi vain lääkärit ja farmaseutit pystyvät puhumaan niistä keskenään. 

Vierailija
12/23 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska normi ihminen ei ole kykenevä ymmärtämään näistä koska puuttuu alan koulutus  ja siksi vain lääkärit ja farmaseutit pystyvät puhumaan niistä keskenään. 

Juu puuttuu alan koulutus, mutta on aika monen vuoden kokemus... Mutta niin, enhän minä mistään mitään ymmärrä.

Vierailija
13/23 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normi särkylääkkeen otan kun aura alkaa, kipu tulee 15 min. päästä joten nopeavaikutteinen lääke ehtii auttaa. Sahalaitoihin ja vilkkumiseen tämä ei tietty auta mut kipu on se pahin mihin sen lääkkeen toivoo auttavankin.

Vierailija
14/23 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sumtriptaanin saa ottaa jo aurojen alkaessa. Googlaa. Estolääkityksenä ei voi toki käyttää.

Vierailija
15/23 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otan heti kun aurat tulee, niin tonnisen paratabsin, niin hyvällä tuurilla tulee vain semmoinen orastava pääkipu olo, että ei välttämättä sitä pääkipua. Syön kyllä harvoin muuten särkylääkkeitä, sekin vaikuttaa.

Vierailija
16/23 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otan ibuprofeenia 400-800 mg heti kun silmissä alkaa vilkkua. Se auttaa mulla aika nopeesti sahalaitoihin, eikä päänsärkyäkään tule. Jos taas en saa nopeasti otettua ibuprofeenia aurojen alkaessa, näköhäiriöt kestää pidempään ja niiden jälkeen tulee suht voimakas päänsärky. Reseptilääkkeitä en ole onneksi tarvinnut.

Vierailija
17/23 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä otan ibuprofeenia 400-800 mg heti kun silmissä alkaa vilkkua. Se auttaa mulla aika nopeesti sahalaitoihin, eikä päänsärkyäkään tule. Jos taas en saa nopeasti otettua ibuprofeenia aurojen alkaessa, näköhäiriöt kestää pidempään ja niiden jälkeen tulee suht voimakas päänsärky. Reseptilääkkeitä en ole onneksi tarvinnut.

Mulla ihan samoin.

Miten te saatte pidettyä, ettei iske paniikki, kun alkaa silmissä valot vilkkua? Mulla meinaa aina tulla paniikkikohtaus tai jotain, kun näköhäiriöitä tulee. Viimeksikin iski käsiin hirveä tärinä ja oikeasti hiukan pelotti. Mä kai alan aina epäileen, että jos tämä ei olekaan migreeniä ja sitten panikoin.

Vierailija
18/23 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ensioireisiin Miranax (naprokseeni) ja jos kunnon migreenikohtaus pääsee yllättämään Imigran Radis.

Vierailija
19/23 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estolääkkeet vie aurat ja migreenisäryn, jos löydät juuri sinulle sopivan lääkkeen. Itselle se sopivin lääke oli deprakine: ei enää auroja, migreenisärky tulee kyllä mutta huomattavasti lievempänä kuin ilman lääkitystä. Ilman lääkettä mulla olisi jatkuvasti migreeni, nyt vain 15 lievää migreeniä/kk. Ja ilman auroja! :) 

Vierailija
20/23 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä kiinnostavaa. Silloin kun triptaanitäsmälääkkeet tulivat markkinoille, sain ohjeen ottaa aina heti kun oireet ilmestyvät. Jossain välissä alkoi joiltain lääkäreiltä tulla ohjetta, että ei saisi ottaa ennen kuin aura on mennyt ohi, ja että voivat jopa pidentää auraa. Tuntuu että tästä ei ole yksimielisyyttä? Eivät ne kyllä ole mulla koskaan auraan auttaneetkaan.  

Sain tästä kyllä innostusta selvittää muita mahdollisia lääkkeitä kuin ne joita olen jo kokeillut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän