Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopisto-opintojen sudenkuopat

Vierailija
29.08.2016 |

Olen jo pitkään harkinnut avoimen yliopiston opintoja. En ole kuitenkaan käynyt lukiota, vain ammatillisen koulutuksen, ja siitäkin on aikaa jo toistakymmentä vuotta.

Onko täällä ketään, kuka olisi suorittanut avoimen opintoja ilman ylioppilastutkintoa? Millaisiin vaikeuksiin opinnoissa törmäsit? Tai millaisia onnistumisen kokemuksia sait?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avoin yliopisto on eri asia kuin opiskella yliopistossa. Eikä ensimmäisessä olla niinkuin koulun penkillä.

Samat kurssit ne ovat, mutta avoimessa joutuu tekemään helvetisti enemmän töitä, kun ei ole opetusta, vaan kaikki pitää opetella itse alusta lähtien. Aikaa tosin on enemmän.

Vierailija
22/27 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikun sekaan vaan kirjoitti:

Minä olin ihan ok lukiotasolla mutta vasta yliopistossa todelliset lahjani huomattiin . Se oli helppoa ja äärettömän mielekästä. Kokeilkaa vaikka pohjat ei olisikaan ihan huiput. Tömäsin myös itse noihin lukion priimuksiin eikä niistä jotkut millään selvinneet edes ensimmäisestä tentistä lävitse:)!

Toi vahingonilo tossa lopussa ällöttää. Antaa ruman kuvan ihmisestä. Kyllä sitä voi olla tyytyväinen omaan suoritukseen ilman tuollaista peemäisyyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avoin yliopisto on eri asia kuin opiskella yliopistossa. Eikä ensimmäisessä olla niinkuin koulun penkillä.

Samat kurssit ne ovat, mutta avoimessa joutuu tekemään helvetisti enemmän töitä, kun ei ole opetusta, vaan kaikki pitää opetella itse alusta lähtien. Aikaa tosin on enemmän.

Sama opetus on. Luennot siis. Joskus jopa samat kuennoitsijat kummallakin puolella, et mitähän mahdat tarkoittaa?

Vierailija
24/27 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikun sekaan vaan kirjoitti:

Minä olin ihan ok lukiotasolla mutta vasta yliopistossa todelliset lahjani huomattiin . Se oli helppoa ja äärettömän mielekästä. Kokeilkaa vaikka pohjat ei olisikaan ihan huiput. Tömäsin myös itse noihin lukion priimuksiin eikä niistä jotkut millään selvinneet edes ensimmäisestä tentistä lävitse:)!

Kuulostaapa uskomattomalta. Mikä aine mahtaa olla niin vaikeaa, ettei lukiossa hyvin menestynyt pääsisi edes läpi jostain perusopintojen tentistä? Ymmärrän jonkun luonnontieteellisen tai teknisen aineen korkeintaan. Suurin osa yliopistojen aineista on kuitenkin sellaisia, ettei niihin tarvita kuin korkeintaan normaalit älynlahjat. Olen itse opiskellut jo melkein kaksi tutkintoa.

Mä luulen et jos ei ensimmäistä tenttiä läpäise, kyseessä on esim joku vastaustekninen tms seikka eikä niinkään älynlahjoista kyse. Jollain tapana jaaritella kaikki mahdollinen sinne tenttivastauksiin ja sitten jää helposti ne oleelliset asiat, joihin keskittyä. Riippuu alasta. Jossain tieteidenaloissa vaaditaan enemmän  täsmällisyyttä.

ohis

Vierailija
25/27 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen yliopistossa, olen tehnyt paljon sivuaineita avoimessa enkä ole huomannut eroa vaatimustasossa. Avoimen kurssit hyväksytään opintosuorituksiksi tutkintopuolella, joten tason täytyykin olla sama. Itseohjautuvutta tarvitaan molemmissa aivan eri tavalla kuin lukiossa, myös lukutekniikassa on ero tenttipakettien ym. aineistojen laajuuden vuoksi.

Veikkaan, että tuo opetuksen puutteesta kirjoittanut opiskelee avoimessa verkko-opintoina? Minullakaan ei aina ollut niissä luentoja, toisaalta verkkoluennot ovat aina olleet todella antoisia, silloin kun niitä on ollut.

Vierailija
26/27 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä sinne ole pääsykokeita, joita ihmiset täällä ovat läpäisseet ihan eka yrittämällä !

Taitaa olla kaikki sellaiset kurssit jo täpötäynnä joista voi olla hyötyä suoraan, jos sitten myöhemmin hakee ja pääsee ihan yliopistoon, mutta voihan siellä lukea vaikka jotain Kiinan alkeita niin pääsee vähän opiskelun tuntumaan kiinni ?

Vierailija
27/27 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä sinne ole pääsykokeita, joita ihmiset täällä ovat läpäisseet ihan eka yrittämällä !

Taitaa olla kaikki sellaiset kurssit jo täpötäynnä joista voi olla hyötyä suoraan, jos sitten myöhemmin hakee ja pääsee ihan yliopistoon, mutta voihan siellä lukea vaikka jotain Kiinan alkeita niin pääsee vähän opiskelun tuntumaan kiinni ?

Kiina on muuten maailman puhutuimpia kieliä. Väitätkö sinä että kiinan kieliopinnot on täysin turhia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi