Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikähän sairaus tämä VOISI olla?

Oireinen25v
29.08.2016 |

Olen 25v nainen. Perusterve, en käytä mitään lääkkeitä enkä päihteitä enkä ole myöskään kokeillut.

Toukokuussa huomasin käsien alkaneen vapista. Ensin pidin sitä lähinnä huvittavana mutta nyt vapinaa on ollut päivittäin siitä lähtien. Kädet vapisevat levossa ja liikkeessä. Öisin saatan herätä vapinaan ja joskus tuntuu kuin koko sänky heiluisi. Vapina tuntuisi tulevan jostain kropan sisältä vaikka oikeasti kädet eivät heiluisi.
Pahimmillaan vapina on kaikenlaisen fyysisen aktiviteetin jälkeen kuten lenkin tai pyykkien laiton ja pyöräilyn. Silloin vapinaa on myös jaloissa ja se on erittäin huomattavaa tutinaa, ja menee ohi useiden tuntien kuluessa.
Muuna vaivana on ollut lihasnykäyksiä jaloissa ja käsissä(sormet), yleensä levossa iltaisin sängyllä maaten tai sohvalla/tuolilla/saunassa istuen kun raajat on rentoina. Olen tähän koittanut magnesiumia kuukauden ajan mutta apua ei ole ollut.
Muita vaivoja ei ole. Ruoka maistuu ja syön monipuolisesti 4-5ateriaa päivässä, liikuntaa harrastan minkä opiskeluilta jaksan, noin 2kertaa viikossa käyn jumpassa tai uimassa ja pyörällä liikun hyötyliikunnan merkeissä. Stressiäkään ei ole ollut tai mitään masennuksia. Kahvinjuonnin lopetin 2kk sitten täysin kun läheiset ehdottivat että vapina johtuisi kahvista. Join ennen 1-2kuppia kahvia päivässä. Tärinään se ei ole vaikuttanut.

Kävin vastikään terveyskeskuksessa. Lääkäri teki muutaman perustestin jossa ojentelin käsiä ja jalkoja ja testasi puristusvoimaa ja sen sellaista. Voimat oli hyvät mutta hänkin huomasi niin käsissä kuin jaloissa tärinän selvästi. Itse en ollut ennen sitä huomannut jalkojenikin tutisevan levossa niin näkyvästi. Sanoi että oirekuvani on erikoinen ja vielä ikänikin vuoksi. Sanoi että melko varmasti sulkisi pois essentiaalisen vapinan ja sanoi ettei tämä Parkinsoniakaan varmasti ole eikä kilpirauhasesta koska kilpirauhasarvot oli ihanteelliset. Otetaan vielä perus verikokeita (perusverenkuva, kalium, kalsium, maksa-arvot, natrium, b12-vitamiini) ja sitten ehkä neurologille aika. Mainitsi että on lähinnä muutamia lihas- tai aineenvaihduntasairauksia joista voisi olla kyse mutta sanoi ettei halua alkaa nimeämään mitään mutta ei ole syytä huoleen että mitään kuolemanvakavaa tämä ei varmasti ole eikä tarvitse alkaa pelkäämään pyörätuoliin joutumista. Jäi kuitenkim mietityttämää että mitähän ne sairaudet on joita hän päässään mietti? Ms-tautiako? Viittaavatko nuo verikokeet johonkin suuntaan? Ahdistaa kyllä.
Suvussani ei ole mitään lihassairauksia ole eikä mitään vapinaoireistoakaan edes vanhoilla sukulaisillani.

Mitähän sellaisia sairauksia voi olla johon voi kuulua kuvatunlaista vapinaa ja voisi ilmaantua nuorelle naiselle jos essentiaalinen vapina otetaan pois? Lääkäri oli kuulemma varma ettei se sovi kuvaan ja kovasti painotti että on lihastauteja joihin sopisi kuvaan.. mitähän mahtavat olla?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavan MS alkoi juuri noin. Ensin kädet ja sitten jalat tärisivät. Tämä lisääntyi hiljalleen ehkä reilun puoli vuotta.

Sitten yhtenä yönä halvaantui.

Meni jonkin aikaa ja sitten varmistui diagnoosi. Tämä tapahtui melkein 30 vuotta sitten, luulen että nykyään selviää nopeammin onko vai eikö ole MS.

Tuttava sairastuessaan vähän yli 20 v. Elää edelleen, kunto vaihtelee melko rajusti. Näkökyky ailahtelee eniten.

Ikävä kuulla tuo ystävästäsi. :/ Liikkuuko hän nykyään pyörätuolilla vai kantavatko omat jalat? Palautuiko kroppa siittä halvauksesta lopulta?

Vierailija
22/37 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neurologille vaan - ei se yksityiselläkään maksa valtavasti, n. 120E ja saat tietoa epätietoisuuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia on, että saat lähetteen neurologialle, ei se, että täällä amatöörit arvailevat mikä voisi olla.

Vierailija
24/37 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neurologille vaan - ei se yksityiselläkään maksa valtavasti, n. 120E ja saat tietoa epätietoisuuteen.

Luuletko, että 120 eurolla saa erikoislääkärin käynnin, liqvor-tutkimuksen ja pään magneettikuvauksen?

Vierailija
25/37 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijalla rahat ovat tiukoilla. Ehkä ensin vielä katson jos terveyskeskuslääkäri saa jotain aikaan. Kyllä ainakin tämä lääkäri jolla kävin oli todella järkevä ja ammattimainen ja sanoi ettei tällaista oiretta kuulu olla ihmisellä tuosta noin vaan ja vielä etenkään minun iässäni ja kyllä tämä tutkia pitää. Toivon että näin myös tapahtuu.

Vierailija
26/37 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tappajageeni.

Vierailija
27/37 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mites tuo MS-tauti? Olen jotain siittä toki lueskellut pääpiirtein joten tiedän että tauti on jokaisella yksilöllinen ja tulee (yleisimmässä tautimuodossa) pahenemissvaiheita ja sitten voi olla oireettomiakin jaksoja niin kiinnostaisi tietää että johtaako tauti ennen pitkää kuolemaan tai jonkinlaiseen vaikeaan invaliditeettii ?

Jos 25vuotiaana diagnosoidaan niin minkähänlaista elämää eläisi 10-15vuoden kuluttua? Viekö tauti lopulta vuodepotilaaksi tai johtaako se lopulta kuolemaan tai 24/7 avustettavaksi johonkin hoitolaitokseen?

Vierailija
28/37 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut samanlaista ihan pikku kakarasta, sain diagnoosiksi essentiellin tremorin, nyt viime vuosina alkanut paikat vispaamaan erityisesti liikunnan jälkeen, punttia kun vähän nostelee niin ei meinaa vesilasi enää pysyä kädessä sen jälkeen. Kävin neurologillakin joissain testeissä mutten muista missä kun siitä on jo vuosia aikaa...

Minulle lääkäri perustelu ettei essentiaalisesta ole kyse koska siinä tärinä on lähinnä pikkutarkkaa työtä tehdessä ja pienemmissä liikekokonaisuuksissa ja tärinän pitäisi vähentyä/loppua väliaikaiseksi kun keskittyy isompaan liikkeeseen/liikuntaan. Essentiaaliseen ei hänen mukaansa kuulunut myöskään lepovapina, sellainen joka ilmenee myös nukkuessa ja voi herättää unesta. Itse olen saanut vaihtelevasti sen vuoksi nukuttua kun toisinaan herään siihen tärinään kun pahimmillaan tuntuu että sänky heiluisi ikäänkuin jousisänky jota keinutettaisiin tai tuntuu kuin käsivarret sisältäpöin vispaisivat vaikka herättyäni en huomaa ulospäin niissä mitään liikettä.

Olen miettinyt pääni puhki mutta kun en käytä edes mitään lääkkeitä tai alkoholia tai mitään huumausaineita todellakaan saatikka juo enää edes sitä kuppia kahvia päivässä. Uskoisin helposti niistä olevan kyse jos jokin pitäisi kohdallani paikkansa.

Toivottavasti löydät syyn kaiken takana ja saat taas rauhallisen mielen, mulla ei tosiaan mitään löytynyt samoilla oireilla muutakuin essentielli tremori, oon jo itse niin tottunut tähän etten jaksa välittää. Mutta tiedän mitä käyt läpi ja toivotan jaksamista :)

Vierailija
29/37 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut samanlaista ihan pikku kakarasta, sain diagnoosiksi essentiellin tremorin, nyt viime vuosina alkanut paikat vispaamaan erityisesti liikunnan jälkeen, punttia kun vähän nostelee niin ei meinaa vesilasi enää pysyä kädessä sen jälkeen. Kävin neurologillakin joissain testeissä mutten muista missä kun siitä on jo vuosia aikaa...

Minulle lääkäri perustelu ettei essentiaalisesta ole kyse koska siinä tärinä on lähinnä pikkutarkkaa työtä tehdessä ja pienemmissä liikekokonaisuuksissa ja tärinän pitäisi vähentyä/loppua väliaikaiseksi kun keskittyy isompaan liikkeeseen/liikuntaan. Essentiaaliseen ei hänen mukaansa kuulunut myöskään lepovapina, sellainen joka ilmenee myös nukkuessa ja voi herättää unesta. Itse olen saanut vaihtelevasti sen vuoksi nukuttua kun toisinaan herään siihen tärinään kun pahimmillaan tuntuu että sänky heiluisi ikäänkuin jousisänky jota keinutettaisiin tai tuntuu kuin käsivarret sisältäpöin vispaisivat vaikka herättyäni en huomaa ulospäin niissä mitään liikettä.

Olen miettinyt pääni puhki mutta kun en käytä edes mitään lääkkeitä tai alkoholia tai mitään huumausaineita todellakaan saatikka juo enää edes sitä kuppia kahvia päivässä. Uskoisin helposti niistä olevan kyse jos jokin pitäisi kohdallani paikkansa.

Toivottavasti löydät syyn kaiken takana ja saat taas rauhallisen mielen, mulla ei tosiaan mitään löytynyt samoilla oireilla muutakuin essentielli tremori, oon jo itse niin tottunut tähän etten jaksa välittää. Mutta tiedän mitä käyt läpi ja toivotan jaksamista :)

Kuvattiinko sulla pää missään kohtaa? Tsemppejä myös sinulle!

Vierailija
30/37 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärisi puhui lihas- ja aineenvaihduntasairauksista. MS ei kuulu kumpaankaan niistä. MS on keskushermostosairaus, autoimmuunitauti.

Vierailija
31/37 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, pää kuvattiin, mitään poikkeavaa ei löytynyt, tämä tehtiin yksityisellä (vanhempani maksoivat, kiitos!). Sain mukaan kuvat päästäni cd:llä mukaan, mulla on ne vielä tallessa.

Vierailija
32/37 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, pää kuvattiin, mitään poikkeavaa ei löytynyt, tämä tehtiin yksityisellä (vanhempani maksoivat, kiitos!). Sain mukaan kuvat päästäni cd:llä mukaan, mulla on ne vielä tallessa.

No sitten se ei ole MS. Mikä ihme lieneekään

Vierailija
33/37 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pään magneetti oli ok? Oliko labrat ok. Toki aineenvaihduntaongelmat voi aiheuttaa outoja oireita, esim. hyponatremia, matala veren Na, "suola-arvo, mm. K Tykkä kittasi vettä treenatessaan niin, että taisi päästä melkein teholle. Myös matala Kalium voi tollasta tehdä. Kun on molemmissa raajoissa, niin ei Parkkitaudilta kuulosta, sehäntekee myös hitautta ja liikkeet vähenee. Jos lihastautia epäilee, niin pitää tutkia myös ainakin CK ja ehkä myös myoglobiini ja aldolaasi. Tyreotoksiikoosia epäilisi, mutta kilpirauhas-arvot oli siis ok. Ja varmasti on anemia poissuljettu Ja hyperkalsemia voi tehdä outoo oiretta, kannattaa tutkia myös Ca-ion. Nää Na,k ja ca- aineenvaihduntahäikät on sellaisia että niiden taustalta löytyy sit joku syy, joka etsitään. Mitta jos on niissä häikkä, niin nopsaan ohjaavat tutkimuksia oikeaan. Toki jos olisit tosi stressaantunut, panikkioireinen, ahdistunut ja kittaisit päivittäin paljon kahvia ja energiajuomaa, niin vois nuo oireet siihenkin liittyä.mutta jos ei em. Tutkimuksessa mitään oo, niin suositus on alkuun neurologille, pitää tehdä raajoihin ENMG, hermoratTutkimus. Ja pään TT ei riitä, pitää ottaa MRI ja tarv selkäydinyte. Puhe ja nieleminen on kai ok? Voisi olla MS tai ALS.

Vierailija
34/37 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli pään magneetti oli ok? Oliko labrat ok. Toki aineenvaihduntaongelmat voi aiheuttaa outoja oireita, esim. hyponatremia, matala veren Na, "suola-arvo, mm. K Tykkä kittasi vettä treenatessaan niin, että taisi päästä melkein teholle. Myös matala Kalium voi tollasta tehdä. Kun on molemmissa raajoissa, niin ei Parkkitaudilta kuulosta, sehäntekee myös hitautta ja liikkeet vähenee. Jos lihastautia epäilee, niin pitää tutkia myös ainakin CK ja ehkä myös myoglobiini ja aldolaasi. Tyreotoksiikoosia epäilisi, mutta kilpirauhas-arvot oli siis ok. Ja varmasti on anemia poissuljettu Ja hyperkalsemia voi tehdä outoo oiretta, kannattaa tutkia myös Ca-ion. Nää Na,k ja ca- aineenvaihduntahäikät on sellaisia että niiden taustalta löytyy sit joku syy, joka etsitään. Mitta jos on niissä häikkä, niin nopsaan ohjaavat tutkimuksia oikeaan. Toki jos olisit tosi stressaantunut, panikkioireinen, ahdistunut ja kittaisit päivittäin paljon kahvia ja energiajuomaa, niin vois nuo oireet siihenkin liittyä.mutta jos ei em. Tutkimuksessa mitään oo, niin suositus on alkuun neurologille, pitää tehdä raajoihin ENMG, hermoratTutkimus. Ja pään TT ei riitä, pitää ottaa MRI ja tarv selkäydinyte. Puhe ja nieleminen on kai ok? Voisi olla MS tai ALS.

Siis päätäni ei ole kuvattu. Sekoitit minut varmaan johonkin toiseen kommentoitsijaan.

Voiko ALS tulla nuorelle 25vuotiaalle? Olen kuullut n 35v miehestä jolla oli als ja hänkin oli jokin äärettömän harvinainen tapaus?

Minulla oireet ovat symmetrisiä eikä ole lihasheikkoutta enkä koe että voimat katoaisivat. Käsittääkseni esim ALSissa ja myös Parkinssonissa oireet alkavat ensin toispuoleisina ja edettä sitten jokaiseen raajaan ja ainaki ALSin pääoire ja ensimmäisiä oireitä on lihasheikkous. Toisilla se ilmenee enskn raajassa, toisilla nielussa jne.

Mun lohakset ei ole mitenkään jäykät tai väsyneet tai muutoin oudon tuntuiset.

T. Aloittaja

Vierailija
35/37 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dystoniaa minäkin veikkaisin. Höpöjuttuja pultsareitten ja cp-vammaisten sairautena.

Dystonia tetraplegiga http://www.cp-liitto.fi/vammaryhmat/cp-vamma

Myokloninen dystonia https://www.parkinson.fi/myokloninen-dystonia

Ei-perinnöllinen, aikuisiän määrittämätön etenevä ataksiasairaus eli IDCA http://www.neuroliitto.fi/idca

Vapinan erotusdiagnostiikka ja hoito http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo96219.pdf

Pultsareiden aivot ovat muutenkin aika heikossa hapessa, katkokävelevät ovat siitä hyvä esimerkki.

Vierailija
36/37 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
37/37 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi