Kuinka joillakin voi olla rahaa tonnitolkulla säästössä ennen kuin on tehnyt töitä?
Isiltä saatuja rahoja? Miten se on niin vaikea ymmärtää, ettei kaikilla ole. Osa hankkii kaiken alusta pitäen itse ja vie vuosia, ennen kuin sai säästöjä kertymään. Täältä saa joistakin jutuista käsityksen, että tokihan kaikilla on säästöjä. Ei ne tyhjästä tule, ensin pitää tehdä töitä. Jotkut meistä aloittavat nollasta. Ei koske enää itseäni, mutta nuorena mulla oli muutama kummitädiltä saatu lakanasetti ja pari pyyhettä, siinä kaikki kun omilleni muutin. Kesätöistä vähän säästöjä, mutta toiset meistä ostivat ne vaatteensakin kesätyörahoillaan, joten ei niitä kaikkia saanut säästöön.
Kommentit (53)
Kyllä meillä on lapsilla yli kymppitonni rahastoissa ja säästöissä, hyvinkin ehtii kertyä parikymmentä tuhatta ennen opintojen alkua. Vanhemmat ja isovanhemmat keräävät. Yleistä keskiluokan perheissä. On tietysti ihan selvä, ettei köyhissä perheissä näitä ole.
Kyllä mä ymmärrän ja tiedän ettei kaikilla nuorilla ole yhtään rahaa säästössä, itsellänikään ei ollut. Opintolainalla ostin tavaroita joita minulla on käytössäni nyt vielä lähes 20 vuotta myöhemminkin. Omilla lapsillani on jo pieninä ja tulee olemaan ihan kunnolla kun omilleen lähtevät. Se on minulle (ja miehelle) tärkeää ja onneksi meillä on varaa säästää heille.
No kaikilla ei vaan ole isovanhempia ja kummia antamassa rahaa. Meidän suvussa ei ole tapana kuin rippi- ja yojuhlissa ja silloin summat ovat 50-100 euroa, tulotasosta riippumatta. Jonkun verran sain itsekin lapsille säästöön ja ostin niillä ajokortit. Eikä se meillä toimi vain yhteen suuntaan, se apu siis. Eli tämä on ratkaisu, toiset saavat, mutta eivät anna mitään.
Ap.
Minusta taas päin vastoin täällä ihmetellään jos ihmisellä on vähänkin säästöjä ja isoja säästöjä pidetään suorastaan valheina.
Minusta melko köyhienkin perheiden olisi mahdollista säästää lapsilleen tuhansia euroja. Esim. monelle mahdollisella 20 euron kuukausisijoituksella kohtuullisella 6% tuotolla lapsella olisi n. 7500 e tilillään aikuiseksi tullessaan. Pankkitililläkin (1% korko mahdollinen) säästöä kertyisi 4700 e /18 v.
100 e kuukausisijoituksella, 6% tuotolla rahaa olisi jo 37000e. Pankkitilillä makuuttamalla 235000e.
Se
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas päin vastoin täällä ihmetellään jos ihmisellä on vähänkin säästöjä ja isoja säästöjä pidetään suorastaan valheina.
Minusta melko köyhienkin perheiden olisi mahdollista säästää lapsilleen tuhansia euroja. Esim. monelle mahdollisella 20 euron kuukausisijoituksella kohtuullisella 6% tuotolla lapsella olisi n. 7500 e tilillään aikuiseksi tullessaan. Pankkitililläkin (1% korko mahdollinen) säästöä kertyisi 4700 e /18 v.
100 e kuukausisijoituksella, 6% tuotolla rahaa olisi jo 37000e. Pankkitilillä makuuttamalla 235000e.
Siis 23 500e, ei tietenkään 235 0000e.
Vierailija kirjoitti:
Täältä saa joistakin jutuista käsityksen, että tokihan kaikilla on säästöjä.
Mistä jutuista esim? Itse en ole noita huomannut. Eikö tuo ole itsestäänselvyys? Toisilla on säästöjä, toisilla ei.
Ja mistäköhän saa tänä päivänä takuuvarman 6% tuoton liki kahdeksikymmeneksi vuodeksi eteenpäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä saa joistakin jutuista käsityksen, että tokihan kaikilla on säästöjä.
Mistä jutuista esim? Itse en ole noita huomannut. Eikö tuo ole itsestäänselvyys? Toisilla on säästöjä, toisilla ei.
No jos jollain on akuutti rahapula, tulee usein vastauksia, että eikö sulla ole säästöjä, tietämättä yhtään ko. pulassa olevan ikää, perhetaustaa tai työhistoriaa.
Niitä riskittömiä korkeakorkoisia tilejä oli joskus ennen vanhaan. Ei ole enää.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä muuten, mutta näin negatiivisten korkojen aikana et saa mistään pankista etkä edes pisimmistäkään määräaikaisista säästötilistä 1% korkoa enää nykypäivänä. Jos talletusumma on päälle 100 000€ ja talletus on yli vuoden määräaikainen voit saada ehkä 0,20% korkoa muuten saat vähemmän.
Köyhimmät eivät voi pitää mitään säästötilejä, koska kaikki pitää putsata tyhjäksi ennen toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
perintörahaa
Rahaa voi myös säästää. Ihan itse.
Ensin keäduunit joka kesä, sitten lukiossa lisäksi vielä ilta- ja viikonloppuduunit. Opintolainat ulos, ja sillä paketilla kyllä pärjää.
Ei merkkilaukkuja, matkoja eikä hömppää vaan määrätietoista rahankäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä muuten, mutta näin negatiivisten korkojen aikana et saa mistään pankista etkä edes pisimmistäkään määräaikaisista säästötilistä 1% korkoa enää nykypäivänä. Jos talletusumma on päälle 100 000€ ja talletus on yli vuoden määräaikainen voit saada ehkä 0,20% korkoa muuten saat vähemmän.
Sitten vaan osakekaupoille.
Vierailija kirjoitti:
Köyhimmät eivät voi pitää mitään säästötilejä, koska kaikki pitää putsata tyhjäksi ennen toimeentulotukea.
Näin se on. Itselläni oli aikoinaan 15 000€ säästössä, mutta ne piti kuluttaa pois ennenkuin aloin saada toimeentulotukea. Saamani työttömyysturva ja asumistuki meni viimeistä senttiä myöten vuokraan ja asumiskuluihin ruuan joutu ostamaan säästöillä eikä toimeentulotukea saanut ennenkuin säästöt on syöty.
Nyt joku tulee ulisemaan, että miksi et muuttanut halvempaan asuntoon (olen käynyt tämän keskustelun niin monta kertaa, että tiedän näiden ulisioiden metkut jo ennalta). Siksi en muuttanut kun asuin kaupungin vuokrayksiössä eikä PK-seudulta enää ollut mahdollista saada halvempaa asuntoa. SIltikään kaikkien laskusääntöjen mukaan maksettu asumistuki ja kelan peruspäiväraha ei riittänyt kun vuokraan ja muihin asumiskuluihin.
Mä olin pienenä sellainen että säästin AINA kaikki rahat mitä sain esim synttäreinä ja jouluna ja tietty kaikki rippijuhla- ja valmistujaislahjarahat, stipendit ymsymsyms. Vein aina suoraan pankkiin eikä mulla ollut niin nuorena mitään pankkikorttia millä nostaa rahaa, ensimmäisen taisin hommata 16 tai 17vuotiaana jolloin opintotuet juoksi ja vaikka se oli vaan jotain 60e kuussa niin ei mulla ollut mitään menoja, kotona kun asuin enkä pahemmin ole ikinä shoppaillut mitään turhuuksia ja vanhat vaatteet myynyt aina eteenpäin. Jotenkin tää on ollut aina tapana ihan pienestä saakka niin kyllä mulla oli jo monta tonnia säästössä ennenkuin menin edes ekaan kesätyöpaikkaan silloin 16vuotiaana. Lukiosta päästyäni häivyin vuoden kestävälle reppureissulle näillä säästöillä ja nauroin kun kotipuolessa katkerat laiskurit jotka ei edes kesätöitä viitsineet alaikäisenä tehdä juoruilivat että mun vanhemmat olis sponssanneet mun matkailun :D Hah! Eivät sponssanneet penniäkään kun eivät halunneet että lähden, eivätkä edes ole hyvätuloisia että voisivat edes sellaista reissua noin vain maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 2 ihan tavallisella säästötilillä korot nyt 0,5% ja 0,6%. Säästöpankki ja Hypo. Ruotsista saisi 1,6%.
Ei kannata olla Nallen asiakas.
Tiedä muista.
Silloin, kun olin työttömänä niin ei todellakaan jäänyt rahaa säästöön. Niilä rahoilla sai laskut maksettua ja elettyä niukasti taas sen kuukauden jakson. Toisinaan jäi kuukaudeksi ruokaan 50-60e. Yleensä alle. Niin ei siitä mitään laiteta säästöön. Ja monesti sain kulla täältäkin et aina pystyy vähästäänkin laittaa säästöön. Niin juuri se ainakin 20e onnistuu nyt jokaiselta köyhältäkin,
Nyt, kun olen työelämässä ja saanut talouden balanssiin pitkän työttömyyden jäljltä niin rahaa menee säästöön. Eipä sekään taida olla hyvä. Tällä hetkellä säästöön menee joka kk 500e.
Pitää ymmärtää ihmisten eri tilanteet ja lähtökohdat: Niin ja kaikilla ei vaan ole talous hallussa. Ihan sama jos toinen pärjää 1000e ja tuntee elävänsä, kuin kroisos. Toinen samassa tilanteessa ja vaikka olis 3000e niin ei pärjää.
Jos vanhemmat ovat säästäneet lapsen saamat rahalahjat kummeita ja mummoilta ja lapsilisät. Kyllähän niistä jotakin kertyy ajan kanssa. Kivahna se on vähänkin. Toinen asia on sitten ne nuoret, joiden vanhemmat ovat oikeasti rikkaita.