Miten suhtautuisit jos teini (15-17v)
olisi löytänyt netissä poika/tyttöystävän monen sadan kilometrin päästä ja tavannut tämän livenä kerran. Ja nyt viettää päivittäin 4-5 tuntia netissä jutellen tämän ihastuksensa kanssa, muut kaverit/harrastukset jääneet kokonaan. Ja sanoo ettei tämä ole mitään vakavaa mutta kun toinen osapuoli vaatii joka päivä juttelemaan nettiin kun ei kestä olla yksin, eli tuntuu että toinen osapuoli on paljon enemmän tosissaan ja ripustautuu tähän "suhteeseen".
Laittaisitko jotain rajoja tälle chattailulle ja sanoisit että muitakin kavereita "oikeassa elämässä" pitää tavata ja muutakin elämää olla?
Kommentit (17)
Joo, laittaisin. 1h/ pvä maksimissaan. Johan tuossa koulunkäyntikin kärsii.
En välttämättä rajoittaisi, mutta koittaisin saada tytön ymmärtämään ettei tuollainen ripustautuminen ole normaalia. Sitten yrittäisin kannustaa muiden ystävien seuraan, antaisin vaikka järjestää jonkun illanvieton meillä tai maksaisin vaikka leffaan.
Olisin vain iloinen, että teini on löytänyt jonkun. En haluaisi sille omaa kohtaloani
Et voi rajoittaa ton ikäistä. Alkuhuumaa, anna tytön olla rauhassa onnellinen, tossa iässä pitää ottaa omasta elämästä itse vastuu ja priorisoida asioita.
Vierailija kirjoitti:
En välttämättä rajoittaisi, mutta koittaisin saada tytön ymmärtämään ettei tuollainen ripustautuminen ole normaalia. Sitten yrittäisin kannustaa muiden ystävien seuraan, antaisin vaikka järjestää jonkun illanvieton meillä tai maksaisin vaikka leffaan.
Todellakin on normaalia tälle ikäpolvelle. Minä olen 19 ja teini-iän suhteet oli suurin osa vastaavanlaisia. Viimeisin niistä johti avioliittoon. Älä "koita saada ymmärtämään" mitään jos et itse ymmärrä, mutta hienovaraisesti voit rohkaista juurikin leffailtoihin ym.
Vierailija kirjoitti:
laittaisin ehdottomasti. Koneen käytöllä pitää muutenkin olla rajat, max 2 h per päivä.
Eiköhän teini kuitenkin chattaile ihan kännykällä. Ei nää tietokonetta enää mihinkään käytä, sen takia ei olisi edes mahdollista rajoittaa suoraan, saati että tuon ikäistä pitäisi.
Kyllä rajoittaisin ja kannustaisin viettämään aikaa muiden kavereiden kanssa, ja totta puhuakseni yrittäisin jotenkin hienovaraisesti saada nuoren hoksaamaan että seurustelukumppania kannattaa ennemmin etsiä tuossa iässä sieltä lähiympäristöstä eikä matkojen päästä. Enkä ainakaan kovin kannustaisi tuon jatkumista esim. nettikumppanin tapaamisia sallimalla.
Löysin tyttöystäväni 15-vuotiaana netistä. Tyttöystävä oli tuolloin 17. Nyt viisi vuotta seurustelua takana, suhde vakaalla pohjalla ja asumme yhdessä.
Se on vain niin, että varsinkin lesbojen ja homojen on helpointa löytää kumppaneita netistä. Ihan normaalia touhua nykypäivänä.
t. normaali 20-vuotias nainen
Kyllä minä ainakin etsin tyttöystävää myös netistä, myös nuorempana.
-19v lesbo
Milloin nuoret oppivat, että vain lähellä ja naapurustossa on todellisia ystäviä, ja ne tietokoneen, puhelimen ja muiden nykyajan hömpötysten takana olevat ihmiset eivät ole oikeita tuttavuuksia. Ei kenelläkään voi olla mitään suhdetta sellaisen kanssa jota ei näe oikeassa elämässä!
Vierailija kirjoitti:
Et voi rajoittaa ton ikäistä. Alkuhuumaa, anna tytön olla rauhassa onnellinen, tossa iässä pitää ottaa omasta elämästä itse vastuu ja priorisoida asioita.
Miten niin ei muka voi rajoittaa? Kyse kuitenkin vielä ala-ikäisestä jonka tekemisistä, elatuksesta ym. vanhemmat ovat vielä vastuussa.
Minäkin löysin 16-vuotiaana mieheni toiseltapuolelta Suomea. Mies 8 vuotta vanhempi. Olemme edelleen yhdessä, yhdessä on asuttu nyt 5 vuotta. Perhe suunnitteilla, ja kummallakin elämässä kaikki erittäin hyvin.
Onneksi vanhempani antoivat tilaa nuorena, vastuuta ja vapautta samassa suhteessa.
Kyllä rajoittaisin ja usuttaisin niiden kotipiirin kavereiden seuraan ja harrastuksiin. Entäpä sitten jos tai pikemminkin kun tuo nettisuhde loppuu ja sillä välillä on kaikki muut kaverit kaikonneet kun ei ole heihin yhteyttä pitänyt, siinä sitä vasta nuori yksin on.
Minusta tuon ikäisenä kovin tiivis seurustelu jossa koko elämä pyörii vain seurustelukumppanin ympärillä ei ole viisasta oli sitten kyse netti- tai live seurustelusta.
Milloin vanhemmat oppivat, että todelliset ystävät ja hengenheimolaiset voi löytää netin kautta jopa ulkomailta, kun taas ne pihan tyypit ja koulu"kaverit" ovat kusipäitä kiusaajia, joiden kanssa nuorella ei ole mitään yhteistä - eikä ole väliksikään olla?
Olisipa nykyinen netti ollut jo 80-luvulla.
UO
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuon ikäisenä kovin tiivis seurustelu jossa koko elämä pyörii vain seurustelukumppanin ympärillä ei ole viisasta oli sitten kyse netti- tai live seurustelusta.
Olen samaa mieltä, mutts koita tajuta, että vanhemman mielipiteellä ei ole mitään merkitystä nuorten seurustelussa. Kieltäminen johtaa salailuun ja vanhempi-nuori suhteen huononemiseen. Silloin, kun itsellä ei ole teinejä on helppo sanoa miten heidän kanssaan tulisi menetellä, mutts yllätyksenä myöhemmin huomaa, että teineillä on ima tahto ja he valitsevat itse. t parikymppisten äiti
laittaisin ehdottomasti. Koneen käytöllä pitää muutenkin olla rajat, max 2 h per päivä.