Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vain 10% suomalaisista syö 400-500g kasviksia päivässä.

Vierailija
29.08.2016 |

http://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/poperoproffa_patrik_borg_tama_o…

Okei, muutaman kuukauden vanha juttu, mutta siihen ei kannata puuttua.

Ihmetyttää vain tuo väite, eikä artikkeli kerro, mistä tieto on perisin. Veikkaisin, että kyseessä on Patrik Borgin mututuntuma.

Kuinka paljon av-mammat syö kasviksia päivisin?
Itse syön vähintään 600g, aamulla marjoja, lounaalla salaattia, välipalana hedelmää, päivällisellä juureksia / vihanneksia kypsytettynä, iltapalalla jälleen marjoja.

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tähän ketjuun tule ne mahamammat ilmoittautumaan, jotka syövät pelkkää paskaa. Ja niistä, jotka tulevat, on myös silti aika suuri osa niitä normia itseään pettäviä.

Vierailija
2/70 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo puoli kiloa menee, minulla on monta pelkkää vegepäivää viikossa. Toisaalta voi olla päivä, jolloin en syö yhtään mitään kasviksia =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se hei ihan oikea tutkimus on: http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/art-2000000923596.html

Vierailija
4/70 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin syömään 600g silloin kun lasken kaloreita ja yritän syödä terveellisesti. Mutta jos en kiinnitä asiaan huomiota niin kyllä kasvisten määrä jää tuon alle aika helposti. Sitä en osaa kertoa että mistä tuo tieto on peräisin, mutta kyllähän asia on aika helppo tutkia seuraamalla kohderyhmän syömistä tai tilastoimalla sitä mitä kaupat myy.

Kyllähän se kasvisten syönti monella jää siihen että on pari kurkkusiivua leivällä ja pikku nökö salaattia lounaan kyljessä, ei tule edes 100g.

Vierailija
5/70 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä se hei ihan oikea tutkimus on: http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/art-2000000923596.html"

Ylipainoisia kuitenkin vain puolet suomalaista, toinen puoli ei siis ole ylipainosia, tosin kun tuosta vähennetään alipainoiset, niin normaalipaiinoisia on alle puoleet.

Vierailija
6/70 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli kiloa päivässä tulee varmasti, kasvisruokapäivinä enemmänkin. En syö perunaa, pastaa enkä riisiä, joten niiden tilalla on aina jotain höyrytettyjä tai uunissa valmistettuja kasviksia. Aterialla lisäksi salaatti, aamiaisella ja välipaloina menee marjoja ja hedelmiä. 

Vierailija
7/70 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://media.lily.fi/sites/lily/files/styles/wide/public/user/22505/201…

Tässä on esimerkkikuva 600g kasviksia. En epäile yhteen etteikö tuohon pysty vain 10%.

Vierailija
8/70 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lautasella puolet salaattia. Yksi tomaatti painaa jo 80 g. Syön aamupalaksi ja välipalaksi omenan. Iltapalalla jotain hedelmää. Ihan varmasti on puoli kiloa täynnä.

Vierailija
9/70 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se hei ihan oikea tutkimus on: http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/art-2000000923596.html

Onkohan mulla lukihäiriö tai ymmärryksen puute, kun en tästä löytänyt tulosta, että vain 10% söisi tuon 400g kasviksia päivässä. Huolestuttavaa tuokin, että vain 44% syö tuoreita kasviksia päivittäin. Toivottavasti syövät edes pakastettuja...

Vierailija
10/70 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on esimerkkikuva 600g kasviksia. En epäile yhteen etteikö tuohon pysty vain 10%.

Mun ruokalautasella on tuosta1/3, sen lisäksi hedelmät. Eli kyllä tulee syödyksi tuo määrä.

Vierailija
11/70 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön silloin tällöin lounaaksi 500g pakasteen vokki vihanneksia. On se kyllä sellanen satsi, etten yhtään ihmettele, ettei kaikki pysty sellaista määrää joka päivä kasviksia syömään.

Vierailija
12/70 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on aika paljon salaattia / kaalia. Ne painaa oikeasti tosi vähän ja jos tosta määrästä puolet olisi kypsytettyjä, niin näyttäisi paljon pienemmältä annokselta. Mulla on lounassalaatissa itselläni jo 250-270g kasviksia. Tuosta määrästä salaattia on yleensä n. 40g. Kurkku ja tomaatit on aika painavia. Helposti menee kirsikkatomaatteja lounassalaattiin 120g.

Vierailija
13/70 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin syöväni keskimäärin 300-400 g, eli alle suositusten. Olen kasvispainotteinen sekasyöjä. Syön siis lähes joka päivä vegaanisen ruokavalion mukaisesti. Silti en saa tuota puolta kiloa täyteen. En ymmärrä, miten ihmiset saa sen. Hedelmiä en pahemmin ostele, kun se on aina arpapeliä ja yleensä menee puolet rahasta hukkaan. Mutta ruoanlaitossa käytän paljon eri kasviksia ja vohanneksia. Töräyttelen smoothieita ja toisinaan syön puuroja. Ehkä vika on sitten siinä, että syön määrällisestikin vähän.

Vierailija
14/70 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön silloin tällöin lounaaksi 500g pakasteen vokki vihanneksia. On se kyllä sellanen satsi, etten yhtään ihmettele, ettei kaikki pysty sellaista määrää joka päivä kasviksia syömään.

Eihän niitä päivän kasviksia tarvitse kerralla syödä! Aika moni varmaan syö leipää aamupalaksi. Helppo tapa lisätä kasviksia ruokavalioon olisi korvata tuo leipä esim. puurolla, jonka sekaan laittaa mustikoita 100g, tai sitten hedelmiä/marjoja joghurtilla tai rahkalla.

Vierailija
15/70 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät?

Vierailija
16/70 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaisin syöväni keskimäärin 300-400 g, eli alle suositusten. Olen kasvispainotteinen sekasyöjä. Syön siis lähes joka päivä vegaanisen ruokavalion mukaisesti. Silti en saa tuota puolta kiloa täyteen. En ymmärrä, miten ihmiset saa sen. Hedelmiä en pahemmin ostele, kun se on aina arpapeliä ja yleensä menee puolet rahasta hukkaan. Mutta ruoanlaitossa käytän paljon eri kasviksia ja vohanneksia. Töräyttelen smoothieita ja toisinaan syön puuroja. Ehkä vika on sitten siinä, että syön määrällisestikin vähän.

Arvioit väärin tai syöt oikeasti vähän.

Vierailija
17/70 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla lautasella puolet salaattia. Yksi tomaatti painaa jo 80 g. Syön aamupalaksi ja välipalaksi omenan. Iltapalalla jotain hedelmää. Ihan varmasti on puoli kiloa täynnä.

Tomaatti lienee sen salaatin raskain osa, ne lehtykäisethän eivät paina just yhtään mitään mutta höttö kyllä täyttää lautasta. 600g pilottuja salaatinlehtiä ei mahdu yhdelle lautaselle.

Vierailija
18/70 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvioit väärin tai syöt oikeasti vähän.

Johan mä tossa jo sanoin, että syön vähän.

Vierailija
19/70 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä 100g. Puoli kiloa on ihan järkyttävä määrä.

Vierailija
20/70 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmillä tuon saa aika helposti täyteen, kaksi isoa päärynää painaa jo tuon 600g. Samoin jos tekee ruokaa niin että käyttää perunan/pastan/riisin tilalla juureksia.

Valitettavasti suomalaisilla on sellainen tapa että laitetaan leivän päälle yksi salaatinlehti, kurkusiivu tai tomaattisiivuja sekä pikkusen salaattia ruuan kanssa ja sitten kuvitellan että on syöty tuoreita kasviksia, vaikka niitä on syötu vaan korkeintaan joitain 100-200g tai  ehkä vain joitain kymmeniä grammoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi