Apua, lapsellani 4v 39.5 kuumetta, koska lääkäriin?
ei oikein ikinä ollut näin kipeänä ennen. Olen ihan ymmälläni.
Kommentit (25)
kerro lisää niin voipi arvioida tilanteen.
päivän kuume on tullut ja mennyt ja ihan ok syönyt ja juonut. Nyt iltaa kohden kuume tosi korkealla ja valittaa että sattuu milloin silmät, milloin pää. Nyt nukkuu sohvalla. Annoin pamol f lääkettä tunti sitten, ei auta. ap
sekin laskee kuumetta tehokkaasti! Ei hätää, kunhan saat kuumetta laskemaan hieman alemmas ja juotettua lapselle jotain!
Mitä se lääkäri voi tehdä asialle? Lapsella on flunssa, ja kuume on elimistön normaali keino nujertaa taudinaiheuttaja.
Kaikkea sitä kuulee, apua, lapsellani on kuumetta....
Todennäköisesti mittasit lämpöä just kuumepiikin aikaan, eikä se pysy noin korkeana koko aikaa. Jos alle 39 pysyy suurimman osan ajasta niin se on jo ihan ok.
lapsilla kuumeen noustetta korkealla kuumekouristukset ovat yleisiä! Ja jos lapsi ei suostu juomaan, lämpö HAIHDUTTAA nestettä ja lapsi saattaa tarvita sairaalassa nestehoitoa!!
Itse aikoinaan soitin Lastenklinikalle kun ensimmäinen lapsi oli yli +40 asteen kuumeessa. Sanoivat, ettei sille lääkäri mitään voi, mutta kuumekouristusten estämiseksi on hyvä kotikonsti täyttää vauvanamme tai vastaava (johon lapsi mahtuu hyvin) jääkylmällä, siis todella kylmällä vedellä, ja upottaa lapsi kaulaa myöten sinne. Sekaan voi laittaa pakastimesta jäitä. Näin tein, vaikka vähän hirvitti, ja pidin muksua siellä muutamia minuutteja, ehkä 5. Kas, nostin lapsen pois, ja hetken kuluttua kuume laski kokonaan, vähän ajan kuluttua lapsi leikki terveenä lattialla. Saman olen joutunut tekemään kerran jokaiselle lapselle tuon jälkeen. Kaveri vei vauva-ikäisen samassa tilanteessa (myös soitettuaan Lastenklinikalle) alasti parvekkeelle, kun ulkona oli n. 20 asteen pakkanen. Istui itse toppatakissa ja naku lapsi sylissä, siinä saattoi hieman ohikulkija ihmetellä:)
Tämä siis kun todella korkea kuume ei laske, tehoaa nopeasti ja helposti, eivät ne lääkäri asialle sen kummempia voi. Ihmisillä ei nykyään tuo maalaisjärki oikein toimi. Kuumeesta ei ole haittaa, paitsi kun se alkaa olla +40, on parempi jäähdyttää lapsi kylmyydellä kuin ottaa riski kuumekouristuksesta.
Vierailija:
Mitä se lääkäri voi tehdä asialle? Lapsella on flunssa, ja kuume on elimistön normaali keino nujertaa taudinaiheuttaja.
Kaikkea sitä kuulee, apua, lapsellani on kuumetta....
Riippuu paljon esim. siitä millaisessa kunnossa lapsi on eikä korkea kuume ole aina " vain flunssa" ...
sh
Ei heti ensimmäisenä tarvitse kylmään veteen upottaa. Pelkkä kylmään veteen kostutettu pyyhekin otsalla saattaa riittää laskemaan kuumetta sen verran että kuumekouristuksen riski pienenee huomattavasti. ja kunnon kuumelääke lisänä. Harvemmin edes sairaalaoloissa ruvetaan lasta jäähdyttämään noin radikaalein keinoin
Lapsilla usein nouseekin korkealle meillä ei semmosta flunssaa lapsella ole ollutkaan ettei vähintään 39 ja hiukan yli olisi yltänyt (3 lasta).Mutta lapsen yleisvointihan sen määrää kannattaako lääkäriin mennä.jos on vetämätön ja poissaoleva yms...siis ainahan kipeänä ollaan vetämättömiä mutta kyllä sen varmasti lapsen vanhemmat osaavat arvioida onko " normaalia" sairastelua...tietenkin jos kuume jatkuu korkeana pitempään.Nuo kuumepiikitkin ovat usein ainakin meillä juuri illalla ja saattaa mennä niinkin että useampana iltan nostaa yli 39 vaikka päivällä kävisi melkein normaalissa...
Pojalla kun oli kuumekouristus niin se laukesi jo ihan sillä kun suihkutettiin kylmää vettä päähän. Huusi jo siitäkin,että mitä jos havahtuisi jäisestä vedestä?? Mullakin pojalla nyt toista päivää korkea kuume,lekurissa jo käytiin,mutta ei mitään ollut.
samasta syystä kuumeisen pitäisi olla mahdollisimman viileä, ts. ei saisi pitää vaatteita päällä kuumeisella lapsella. Kuten joku aiemmin neuvoikin. Todella kovaan kuumeeseen tehoaa todella kova kylmyys, eikä pahassa kuumeessa oleva lapsi välttämättä edes tajua olevansa kylmässä. Soittakaa lastenklinikalle, jos ette usko. Turvallinen ja hyvä vaihtoehto, ja paljon pienempi paha äidillekin kuin kuumekouristukset!
Kuume laskee ja lapsi virkistyy nopeasti.
Mulle siellä aikoinaan hoitsu nauroi, että sehän on ikivanha keino, ja toden totta, mm. vanhoissa elokuvissa olen nähnyt aikuisia kuumepotilaita laitettavan jäihin. Se toimii.
SandraMariina:
Pojalla kun oli kuumekouristus niin se laukesi jo ihan sillä kun suihkutettiin kylmää vettä päähän. Huusi jo siitäkin,että mitä jos havahtuisi jäisestä vedestä?? Mullakin pojalla nyt toista päivää korkea kuume,lekurissa jo käytiin,mutta ei mitään ollut.
Vierailija:
samasta syystä kuumeisen pitäisi olla mahdollisimman viileä, ts. ei saisi pitää vaatteita päällä kuumeisella lapsella. Kuten joku aiemmin neuvoikin. Todella kovaan kuumeeseen tehoaa todella kova kylmyys, eikä pahassa kuumeessa oleva lapsi välttämättä edes tajua olevansa kylmässä. Soittakaa lastenklinikalle, jos ette usko. Turvallinen ja hyvä vaihtoehto, ja paljon pienempi paha äidillekin kuin kuumekouristukset!
Kuume laskee ja lapsi virkistyy nopeasti.Mulle siellä aikoinaan hoitsu nauroi, että sehän on ikivanha keino, ja toden totta, mm. vanhoissa elokuvissa olen nähnyt aikuisia kuumepotilaita laitettavan jäihin. Se toimii.
Kyllä se kylmään veteen kasteltu pyyhe otsalla ja kuumelääkkeen anto yleensä riittää varsin hyvin laskemaan lämmön sellaiseksi ettei se ole enää terveysriski kuumekouristusta ajatellen.
Lapsen lämpötilahan ei ole normaali, vaan TULIKUUMA, joten vesi vain neutraloi tilanteen!
Paljon ikävämpää on minusta kastella nimenomaan pää kylmällä vedellä, kaikki tietävät, että pään lämpötila vaikuttaa paljon ruumiin lämpöön. Sama asia kuin kropan viilentäminen siis, mutta huomattavasti inhottavampaa rankempaa elimistölle, kun pään verisuonet supistuvat yhtäkkiä jne. Jonkun mielestä pään voi kastella kylmällä mutta kroppaa ei...hieman väärästä päästä aloitettu sulla.
koska lapsella ei ole flunssaa, ei vuoda nenä ei mitään. Ja kuume noin korkealla. Toisaalta yleiskunto suht ok, vaikka välillä nukkuukin niin kai sitä voi seurata? ap
ja jos lapsi jaksaa jonkun verran valvoa ja syödä ja pystyy juomaan, ei ole mikään kiire lääkäriin. Nyt on liikkeellä inhottava influenssa johon liittyy korkea kuume ja hillitön väsymys, mä makasin sängynpohjalla kolme päivää. Ja nyt se on lapsilla