Traumaattisin/pelottavin lapsuusmuistosi?
Itsellä jäi mieleen 5-vuotiaana se, kun himouskovaisen kaverin luona lapset eivät saaneet koskea flyygeliin ettei siihen jää sormenjälkiä. En tiennyt tästä ja pimputtelin sitä hetken, jolloin perheen isä tuli ja karjaisi että flyygelin kannen alla asuu saatana, ja se muistaa kyllä kuka flyygeliin on koskenut. Näin painajaisia tästä varmaan vuoden.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Äiti yritti itsemurhaa sytyttämällä meidän kodin palamaan. Naapurit olivat haistaneet savunhavun, soittivat apua ja tulivat pimpottamaan ovikelloa ja hakkaamaan oveen johon heräsin. En pystynyt vuosikausiin nukkumaan kunnolla kotona, jatkuva huoli äidistä ja jännitystila.
- yläkoululainen
Onko äitisi yrittänyt uudelleen "viedä sinut mukanaan"?
Niin joo, kysyin 6 vuotta sitten kirjoittaneelta...
Vierailija kirjoitti:
Olin uimakoulussa. Uimaopettaja käski sukeltamaan, mutta en uskaltanut. Joten se opettaja painoi pääni veden alle. Olin tuolloin 5-6v. Enpä ole sen jälkeen pitänyt yhtään uimisesta.
Kamalia ovat kokemukset, joissa opettaja käy fyysisesti käsiksi ja suorittaa liikkeen puolestasi, vihaisesti. Ja sinulla vieläpä veden alla... nöyryyttävää ja pelottavaa!
Mulla on kolme mistä en osaa valita:
- Tokaluokka päättyi ja sain ekan numerotodistuksen, jota menin ylpeänä näyttämään kotiin.
Olin ollut edellisen yön serkkuni luona joka asui meidän lähellä. Kotiin päästyäni meillä haisi ihan hirveeltä: vanha viina, tupakka, paska. Keskellä meidän keittiön pöytää makasi joku vieras mies jolla oli verinen naama, vanhempia ei ollut missään. Luulin että se mies oli kuollut ja lähdin äkkiä itkien pois ja menin takaisin serkkuni ja tätini luo. Muistaakseni tätini lähti meille sit katsomaan mikä homma.
Vanhemmat olivat makkarista löytyneet nukkumasta ja pöydälle sammunut mies oli herätetty ja lähetetty kotiinsa. Äitini haki minut serkun luota, mentiin pyörillä ostamaan kesäloman alkajais-jätskit eikä asiasta ikinä puhuttu.
Keittiön pöytään (semmoinen mäntyinen pirttikalusto, of course) oli jäänyt kuva herttakuningattaresta, se verinen äijä oli sammunut pelikorttien päälle. Meillä oli se sama pöytä monta vuotta ja aina mua ällötti nähdä se siihen pinttynyt kuva.
- Olin 10- tai 11-vuotias. Vanhempani olivat ryypiskelleet koko päivän. Olin mennyt nukkumaan ja yöllä heräsin kamalaan huutoon. Kävelin unenpöpperössä alakertaan ja äiti makasi selällään keittiön lattialla ja isä istui hänen päällään puukko kohotetussa kädessä. Eipä siinä, isä nousi, äiti huusi ja mut käskytettiin takaisin nukkumaan. Tästä ei puhuttu 30 vuoteen, sit isäni kysyi että mahdoinko joskus nähdä jotain vastaavaa.
- Olin 11v ja äitini kännissä tuli huoneeseeni ilman syytä huutamaan. Olin jo menossa nukkumaan, mutta äiti retutti mut ja koirani ovesta ulos. Vakiona huusi aina lähde helvettiin täältä ja vie rakkis ja häkkis (mulla oli koira ja hamstereita). Oli loppusyksy ja saakelin kylmä. Mulla oli pyjama ja toppatakki, ekana menin koiran kanssa leikkipuistoon sellaiseen kiipeilytelineen/liukumäen alla olevaan mökkiin. Mut sit tunnollisena lapsena ajattelin ettei koiraa saa pitää leikkipuistossa ja mentiin lehtiroskikseen lämmittelemään ja nukahdinkin sinne joksikin aikaa. Aamuyöstä hipsin kotiin, äiti oli nukahtanut. Aamulla menin normaalisti kouluun, asiasta ei ikinä puhuttu, eikä tää ollut ainoa kerta.
Äitini on nyt 70+ ja edelleen ryyppää, eläkkeellle jäätyään mennyt ihan mahdottomaksi. On ilkeä paskapää kännissä ja aina välillä vaan toivon että joisi itsensä hengiltä. Selvinpäin kuitenkin on ihana.
Ainiin, bonustrauma vielä. Olin varmaan n. 11v ja ollut yksin kotona kun äiti oli ollut baarissa illan. Yöllä herään siihen kun tuli kotiin ja toi jotain tuntemattomia mukanaan. Esitin nukkuvaa kun äiti toi tuntemattomat tyypit huoneeni ovalle ja kailotti miten tuolla nukkuu hänen tyttärensä. Sit lämmitettiin sauna ja nää tuntemattomat tyypit oli kovaan ääneen panemassa siellä saunassa mikä oli mun huoneen seinän takana. Ällötti niin et meinas tulla oksennus.
Niitä on paljon. Nyt tuli mieleen ku olin lapsena saunassa vanhempieni kanssa. Molemmat ympäripäissään ja isä alkoi hakkaamaan äitiä siinä ahtaassa saunassa kuuman kiukaan vieressä.
Maalla ollessamme vanhemmat ja muut aikuiset joivat kiljua ja olivat tietysti änkyräkännissä. Yhtäkkiä eno alkoi hirvikiväärin kanssa osoittelemaan muita ja aikuiset hoipertelivat karkuun ja lentelivät rähmälleen. Itse piilouduin pusikkoon, josta seurasin tilannetta.
Leikin polkuautolla 1970luvulla mummolan pihassa sateella, salama iski ulkokartanoon alle 10M minusta ja säikähdin todella teolla enkä pysynyt nousemaan autosta kun jalat oli ihan velliä ja pappa joutu hakemaan mut sisälle. Pappa lohdutti että lopetin itkemisen ja lähti keittämään kaakaota sen jälkeen mummo tuli vinttikamariin, aivan sängyn päädylle ja sanoi kovalla ja totisella äänellä, että TUO OLI NYT VAROITUS JUMALALTA, JOS ET PARANNA TAPOJASI NIIN HÄN ISKEE UUDESTAAN EIKÄ OSU OHI VAAN VIE SINUT PAIKKAAN JOTA ET PHIMMISSA UNISSASIKAAN VOISI KUVITELLA! Olin ehkä kuusi ja isoitini oli uskonnollinen ja kuvasi Jumalan entiteettinä joka hyvä heille jotka ovat hyviä, mutta joka rankaisee pahoista teoista mitä kamalimmilla tavoilla näin hän joko oikeasti uskoi tai vain koitti pitää minut ruodussa häneltä ei enää asiaa voi kysyä. Isoäitini myös kertoi nähneensä Jumalan joten Jumalan olemassaolo oli mun mielestä 100% varma juttu. Ei minulla mitään pahoja kolttosia ikinä ollut vaan vain pientä näpistelyä jääkaapista öisin tai keksilaatikon verottamista mutta sen tapauksen jälkeen en enää uskaltanut tehdä mitään vähänkin kiellettyä vaan pelkäsin alituiseen että "eksyn Jumalan polulta" ja hän iskee minut salamalla hengiltä ja vie helvettiin.
rukoilin Jumalalta joka ilta anteeksiantoa siltä varalta jos olin tehnyt jotain väärää ja olin perheestä yhtäkkiä ainut joka välttämättä halusi ruokarukouksen
Päiväkotiajat vuosina 2009-2012 sielä oli työhönsä ilmiselvästi kyllästyneitä työntekijöitä jotka käyttäytyivät tosi ilkeästi kaikkia kohtaan ja ainakin mulle tämä ilmapiiri aiheutti ahdistusta joka purkautui uhmakkaana käytöksenä takaisin ja rankaisumenetelmät oli huutaminen, mattoon kääriminen ja jos ei sekään riittänyt niin pesulan vahvistetun palo-oven taakse lukitseminen + yks täti joskus mukana pitämässä mattoa silloinkin tiukasti ympärillä ja tän toiminnan uhreiksi joutui varmaan kaikki ja kotona ainakaan mun vanhemmat ei uskoneet.
Lapsuuden traumat jatkuvat koska, äiti äiti missä on se äiti, alla kannabispuun ei voi olla kukaan muu siellä siellä se äiti on.
Ehkä se, kun isäpuoli jahtasi minua ja äitiäni humalassa ja uhkasi tappaa meidät. Alle kouluikäisenä pelotti aika lailla.
Myöskin enon kuuntelemat maailmanlopun helluntalaissaarnat by Niilo Ylivainio olivat aika painajaismaista kuunneltavaa pienestä ihmisestä.