Miksei neuvolassa oteta vanhempia tosissaan.
Meillä nuorin lapsi on todella levoton tapaus. Ja hitaampi oppimaan asioita kuin sisaruksensa. Neuvolassa vaan sanotaan että normaalin rajoissa mennään vaikka äitinä olen ihan erimieltä.
Poika syntyi "väärinpäin" napanuora kaulan ympärillä, lapsivesi oli vihreää ja alku hiukan hankala muutenkin.
Itse olen sitä mieltä että tuo hankala alku näkyy edlleen. Poika siis 4v. Alkoi esim puhua vasta 2,5 vuotiaana.
Mitä kautta voi päästä tutkimuksiin ja saada apua kun neuvola ei ota tosissaa.
Lapsi on koti hoidossa (tai siis mummo hoitaa päivisin) joten päiväkodin kauttakaan ei apua saa
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puheeseen auttaisi se päiväkoti. Mummon kanssa kökkiminen ei juuri stimuloi.
Muuten hyvä mutta lähin päiväkoti on 50km päässä mummola samassa pihassa.
Ja vanhempien työ noin 20 km kotoa toiseen suuntaan kuin päiväkoti.
Arvaa olisko muuten kokeiltu päiväkotia
Vaikea uskoa, että hoitopaikkoja ei ole lähempänä. Missä muut perheet hoitavat lapsiaan, missä on lasten koulut jne...
Ei siellä syrjäseudulla pahemmin lapsiperheitä ole. Kun pari kolme lähintä koulua on lakkautettu niin lapsiperheet etsivät muita asuinalueita ja uusia lapsiperheitä ei kouluttomille alueille muuta. Ne on maanviljelijäperheet jotka jää jumiin kun palvelut lähtee.
-ohis
Kyllikki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttakaa pois sieltä erämaasta. Kuinka pitkä koulumatka lapselle sieltä tulisi, jos päiväkotikin on 50 km päässä?
No se sama 50 km tai itse asiassa vähän alle. Ei kuule Suomessa elämä ole joka puolella niin yksinkertaista kuin kaupungissa asuvat kuvittelevat. Ja ehkä ei muuteta kun on asuttu tällä seudulla koko ikä täällä on työ ja sukulaiset mitä meillä olis kaupungissa.
Suomessa on muuten paljon pitempiäkin koulumatkoja kuin 50 km jo ekaluokkalaisilla. Ja se ei ole meidän vika jotka tuottaa teidän kaupunkilaisten ruoan
Miksi sitten et voi pistää päiväkoti-ikäistä 50 km päähän oppimaan toimimista muiden samanikäisten kanssa, jos kerran ekaluokkalaisen meinaat sinne pistää? Nämä taidot olisi kuitenkin hyvä jossain määrin oppia ennen kouluikää. Vai ajattelitko pitää kotikoulussa?
No katsos jos päiväkoti ikäinen laitetaan tuonne 50 km päähän niin vanhemmat joutuu ajamaa autolla päivässä 200km hoitoon vienti ja hakumatkoja yhteensä.
Koululaiset vie koulukyyti siihen kulu vanhempien aikaa ja rahaa.
Kumman tietämättömiä on tämän palstan mammat syrjäseudun oloista
Kun lapsia hankkii niin ei pitäis enää olla itsekäs ja ajatella että nokun MINÄ haluan täällä asua ja kun MINUN sukulaiset ja tuttavat on täällä! Entäs sen sun lapsesi tulevaisuus ja onni? Miten se ikinä voi sosiaalistua kun se ei isompana varmaan pääse edes minnekään näkemään kavereita spontaanisti ja usein? Masentuu ja mökkihöperöityy jos mummo on ainoa läheinen ystävä jonka seura on mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsia hankkii niin ei pitäis enää olla itsekäs ja ajatella että nokun MINÄ haluan täällä asua ja kun MINUN sukulaiset ja tuttavat on täällä! Entäs sen sun lapsesi tulevaisuus ja onni? Miten se ikinä voi sosiaalistua kun se ei isompana varmaan pääse edes minnekään näkemään kavereita spontaanisti ja usein? Masentuu ja mökkihöperöityy jos mummo on ainoa läheinen ystävä jonka seura on mahdollinen.
Olihan ap.lla muitakin lapsia. Todennäköisesti myös muita ystäviä sukulaisia mahdollisesti joku naapuri jne.. Ei lapsi mummon kanssa kahdestaan asunut.
Ja voihan kaikki maanviljelijät muuttaa kaupunkiin. Mistä niille löytyy työtä ja mitä me sitten syödään.
Väitän että terveempiä lapsia maalla keskimäärin asuu kuin ison kaupungin keskustassa
Vierailija kirjoitti:
Näinpä ja entä kaikki harrastukset? Jää paitsi niistäkin. Näyttää siltä että vika ei ole nyt lapsessa vaan elinympäristössä ja hoitajiensa itsekkyydessä. Kyllä näitä asioita pitäisi miettiä ennen kuin lapsia hankkii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan ap.lla muitakin lapsia. Todennäköisesti myös muita ystäviä sukulaisia mahdollisesti joku naapuri jne.. Ei lapsi mummon kanssa kahdestaan asunut.
Ja voihan kaikki maanviljelijät muuttaa kaupunkiin. Mistä niille löytyy työtä ja mitä me sitten syödään.
Väitän että terveempiä lapsia maalla keskimäärin asuu kuin ison kaupungin keskustassa
Lapsi tarvitsee oman ikäistään seuraa. Ei aikuisten seura korvaa sitä koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttakaa pois sieltä erämaasta. Kuinka pitkä koulumatka lapselle sieltä tulisi, jos päiväkotikin on 50 km päässä?
No se sama 50 km tai itse asiassa vähän alle. Ei kuule Suomessa elämä ole joka puolella niin yksinkertaista kuin kaupungissa asuvat kuvittelevat. Ja ehkä ei muuteta kun on asuttu tällä seudulla koko ikä täällä on työ ja sukulaiset mitä meillä olis kaupungissa.
Kuuules maalainen marttyyri! Te ette tuota meidän Helsinkiläisten ruokaa. Maataloustukiaisia maksetaan verorahoista, joten minä myös osallistun ruokani tuottamiseen. Myöskin teidän tuottama valikoima on niin suppea, että ruokaa joudutaan tuomaan ulkomailta. Toki ilmasto vaikuttaa, täällä ei kasva kaikki tarvitsemamme. Kolmanneksi, ostan lähitilojen tuotteita hyvin paljon, joten teidän Itä-Suomalaisilla ruoantuottajlla tuotetaan meille/minulle? Siis mitä? Possua emme syö, vain luomu nautaa ja kanaa. Luomu kananmunia, kasviksia, juureksia aivan kaikkea syömme, koska meidän perheessä ei allergioita. Pyrimme ostamaan vain luomua. Marjoja tms. hyötykasviksia keräämme itse sen minkä ehdimme. Viljeleme pientä palstaa Helsingin kantakaupungissa sekä merenrannalla mökillämme.
Että kertoisitko kapeakatseinen maalainen, että mitä ruokaa sä tukirahoilla tuotat ja pidät nyt niin tärkeänä. Teidän pitäisi siellä maalla osata innovoida ja säästää luontoa eikä jatkaa tuhoisaa elämää.
Mun pojallani karsasti toinen silmä pahasti ja jouduin vävnkäämällä vänkäämään, jotta pääsisi lisätutkimuksiin.
Terkan mielestä oli ihan normaalia ja totesi vielä että ei sille nyt mitään tehtäis kuitenkaan ja eiköhän tuo ajan kanssa.
Itselläni kuitenkin useampi lapsi ja mun mielestä parempi puuttua ajoissa, eikä vasta silloin kun on alotettu koulua . Ajan kanssahan ongelmat voivat vielä pahentua ja eiköhän se ole parempi seurailla. Terkka meinas myös että se karsastus on mun omassa päässäni.
Päästiin kuitenkin tutkimuksiin ja siellä myös todettiin että toinen silmä karsastaa tavallista poikkeavasti. Mitään korjaustoimenpiteitä ei kuitenkaan alettu tekemään ja minulle jäi epäselväksi se että haittaako karsastus näkökykyä
Silmä karsastaa edelleen ja poika on nyt 6. Seuraavaksi mennään yksityiselle
Vaikea uskoa, että hoitopaikkoja ei ole lähempänä. Missä muut perheet hoitavat lapsiaan, missä on lasten koulut jne...