Kauhein vuokralainen, joka teillä on ollut?
Aloitan itse: Vuokrakaksio jäi viimeisen vuokralaisen jäljiltä ällöttävään kuntoon. Joudumme myymään asunnon alle sen hinnan, jonka itse maksoimme. Nainen, jolle vuokrasimme asunnon, piti eläintarhaa ja säilöi eläinten jätteet parvekkeelle ja sekalaisiin muovilaatikoihin asuntoon sisälle.
Ensimmäinen vuokralaisemme hakkasi tyttöystäväänsä niin, että poliisien piti murtautua asunnon ovesta sisään. Jouduimme itse maksamaan oven, 600 e, koska tämä hakkaaja oli varaton.
Millaisia kokemuksia teillä on? Oletteko erehtyneet ostamaan sijoitusasunnon?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
"Saitko pitää tuon vuokravakuuden vesivahingon takia? Pystyitkö todistamaan että oli heidän aiheuttamansa? Enkä kysy ilkeyttäni, jäi vain kiinnostamaan.
Olemme kyllä vaatineet voimassa olevan kotivakutuksen aina vuokralaiselta."
Eikö itse asunnon vakuutus pidä olla omistajalla, vuokralaisen kotivakuutus koskee vain vuokralaisen omaa irtaimistoa. Näin ainakin itse kun olen ollut vuokralaisena, vakuutus on arvioitu oman irtaimen omaisuuteni mukaan.
Meillä on itsellä ollut myös mökkivuokralaisia joiden aikana sattui toisenlainen vahinko. Meidän vakuutus korvasti tuhot, ei vuokralaisen.
Kaverilla kävi vuokra-asunnossaan vesivahinko. Onneksi oli kotivakuutus, sanoi että ilman sitä olisi napsahtanut toista kymmentä tonnia maksettavaksi.
Olen itse vuokralainen, mutta kerronpa kuitenkin. Muutin ensimmäistä kertaa Hoasilta vuokrattuun asuntoon. No, tuulikaapin ovenkahva rikki, jääkaappi rikki, liikkuva laajakaistayhteys ei toiminut, vessan hajulukko rikki, suihku umpeenkalkkeutunut ja lattia täynnä likaa ja jonkin eläimen papanoita. Lisäksi asunto oli järkyttävän kylmä. läpötila oli aina 14-18 astetta. Hoas ei välittänyt valituksista juurikaan. Kyseessä oli vielä luhtitalo, jonka portaat sijaitsivat ikkunani edessä.oli pakko pitää aina verhot ikkunassa, sillä portaissa kulkijat tykkäsivät kurkkia asuntooni.Oli pakko muuttaa pois alke puolen vuoden jälkeen. Olen asunut ja asun Helsingissä myös yhdessä yksityiseltä, ja yhdessä säätiöltä vuokratussa asunnossa. Ei mitään valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Tarkista vuokralaisehdokkaan henkkarit, sitten luottotiedot sitten ulosottorekisteri ja vielä kerran henkkarit ( jos vaikka käytti kaverin "löytö"henkkareita):
Itse asuin 3 kk ilmaiseksi ennenkuin tuli häätö sain asua laillisesti vielä seuraavan kuun sain säästöön siinä ajassa n3000€ sillä vietin v2012 kesän etelässä n 4 kk,
suomessa minulla ei ollut asuntoa olin kirjoilla poste restante, saan työkyvyttömyyseläkettä jonka nostan mistä maasta vaan tällä hetkellä olen
Suomessa asun kaverin luona tilapäisesti koska lähden huhtikuussa taas pois katsotaan syyskuussa uudelleen todennäköisesti thaimaaseen ensi talveksi saa nähdä :)
olen 40 v enkä omista mitään muuta kuin vaatteet ja pakolliset jutut iphone sekä table, ulosottoja on kertynyt v1999 jälkeen n 70.000€ ei mene eläkkeestä kun koska käteen jää muutaman euron alle 800€ siitä ei voi periä
ei minulle ole koskaan tulossa perintöä tai muutakaan, tosin pelaan pokeria ja vedonlyöntiä netissä olin sitten missä maassa vain voitot menee luotettavan .......... tilille minulla on kyllä pankkitili Virossa sekä Italiassa missä olin puolivuotta kirjoilla jne näinkin pystyy elämään yhteiskunnan ulkopuolella pientä ylimääräistä vaivaa välillä mutta aika vapaastieipä ole kukaan kysellyt tai ole tarvinnut mennä käymään n 10 vuoteen katsoo vain että passi, henkkarit, kelankortit, pankki asiat ja muut ovat kunnossa, terveydenhuoltoa pystyn käyttämään siinä missä muutkin ulkomailla sekin toimii paremmin kuin suomessa :)
en polta enkä käytä alkoholia kuin ehkä vähän kerran kuussa pidän itseni kunnossa käyn eri saleilla ilmaiseksi kuukauden pari sen jälkeen vaihdan toiseen mitään laskuja en koskaan maksa, iphonessa ( uudessa) pelittää DNA netti prepaid ulkomailla käytän sen maan prepaidia joka on paljon halvempi kuin suomessa
olen muuttamassa tämän vuoden aikana ehkä kokonaan pois suomesta vaikka tosin enemmän olen vuodesta viettänyt aikaa ulkomailla, tosin sielläkään ei kielitaidoton tumpelo pärjää itse puhun neljää kieltä sujuvasti sekä paria muuta auttavasti, :)
Mutta ratikkaa et varmaan palaa kuskaamaan?
Anoppi ja appi omistaa useita asuntoja ja olen heidän bisneksiään seurannut lähes 20 vuotta. Tässä "parhaat" palat, osa surullisiakin tapauksia:
1. Vuokralainen sotki ja piti eläinfarmia, vuokrat tuli ja ei tullut. Kun alettiin karhuta rästivuokria, niin ilmoitti, ettei maksa niitä koskaan ja saavat hakea häädön ja se kestää ainakin 6kk ennen kuin hänet saadaan ulos asunnosta, koska ei suostu muuttamaan ennen ja hajoittaa asunnon vielä lopuksi jne. Maksoivat vuokralaiselle 500 Euroa käteen ja unohtivat rästit, jotta suostui muuttamaan.:( Niin kamalaa kuin onkin, mutta oli helpoin tapa päästä eroon.
2. Vuokralainen lopetti vuokranmaksun ja ilmoitti 3kk:n jälkeen, että ei maksa vuokraansa, koska jääkaappi on rikki. Menivät asunto-oikeuteen asiasta, jossa appivanhemmat vaati häätöä ja vuokralainen väitti, että vuokran maksamattomuus johtuu siitä, että jääkaappia ei korjata tai osteta uutta ja on tavallaan hyvitys jääkaapittomuudesta olla maksamatta vuokraa. Ongelma oli vaan, että jääkaapista ei ollut edes kuultu koskaan (siis valittanut, että olisi rikki ennen tuota) ja lisäksi oli känniporukassa tiputtanut sen lattialle. Oikeus ei uskonut selitystä ja häätö tuli. Appivanhemmat maksoi oman juristinsa omavastuut ja tää retku sai ilmaisen yhteiskunnalta. Päälle tietysti juoppoporukka uhkaili kuukausia.
3. Vuokralainen hajoitti kämpän ja katosi. Asunto siivottiin, tavarat säilöttiin ja lukot vaihdettiin. Vuokralainen mönki kolostaan kuukausia myöhemmin ja teki rikosilmoituksen asuntonsa "varastamisesta". Poliisit ei suostuneet ottamaan ilmoitusta vastaan ja homma jäi siihen.
4. Vuokralainen lopetti vuokranmaksun, löytyi kuolleena. Oli hirttänyt itsensä ja killunut kylppärissä melkein 2kk. Kivat hajut rappukäytävässä.
5. Vuokralainen oli taitelija, joka halusi spraymaalata hyväkuntoiseen asuntoon psykedeelisiä kuvia. Nämä paljastui vasta muuton jälkeen.
jne.
Mutta heillä on tosiaan 15 asuntoa ja suurin osa vuokralaisista ihan jees. Vuosien saatossa vaan tullut kaikenlaisia sankareita vastaan.
Taitaa olla niin että yksi 100:sta on kunnollinen. Minun meni talo remonttiin .
Ihmiset eivät näköjään tee eroja navetan ja asunnon välillä. Epäasialliset vuokralaiset pitäisi häätää autiolle saarelle. He kuvittelevat omistavansa kiinteistön kun ovat jotain maksaneet, lopuksi jättävät kokonaan maksamatta. Siivottomia ovat ja muutenkin kummallisia.
Itse vuokrannut kämppiä vuodesta 2006 eli reilu 13-14 vuotta. Välillä oli 3 asuntoa, nyt 2.
Yhtään todella pahaa tapausta ei ole tapahtunut, hyvin vähällä selvinnyt.
Mutta.
Eilen lähti kämpästä asukki, joka jätti asunnon siivoamatta ja huoneisiin sinnetänne sekalaista rojua. Täytyy ottaa vuokravakuudesta loppusiivous ja tavaran vienti kaatopaikalle. Näkymästä päätellen imuria ei juuri ole käytetty ainakaan viimeiseen puoleen vuoteen. Ällöttäviä pölymakkaroita. Kyseessä aikuinen työssäkäyvä, ei mikään teini.
Harmi vaan, että tällaista tapahtuu. Ylimääräistä riesaa. Pistää kyllä varmistamaan taas seuraavan vuokralaisen vakuuden kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Mulla roikkuu kämppä tyhjillään, en halua alkaa näkemään vaivaa idioottien takia. Asukas on laitoksessa lopun ikänsä. Suhteessa tuottoon (kaupunki kuppaisi vuokratuotot hoitomaksuina) turhaa touhua. Miksiköhän on asuntopulaa. Jos tietäisin jonkun satavarman serkuntytön, voisin sellaiselle vuokratakin.
Kuka siis on laitoksessa?
Vierailija kirjoitti:
Itse vuokrannut kämppiä vuodesta 2006 eli reilu 13-14 vuotta. Välillä oli 3 asuntoa, nyt 2.
Yhtään todella pahaa tapausta ei ole tapahtunut, hyvin vähällä selvinnyt.
Mutta.
Eilen lähti kämpästä asukki, joka jätti asunnon siivoamatta ja huoneisiin sinnetänne sekalaista rojua. Täytyy ottaa vuokravakuudesta loppusiivous ja tavaran vienti kaatopaikalle. Näkymästä päätellen imuria ei juuri ole käytetty ainakaan viimeiseen puoleen vuoteen. Ällöttäviä pölymakkaroita. Kyseessä aikuinen työssäkäyvä, ei mikään teini.Harmi vaan, että tällaista tapahtuu. Ylimääräistä riesaa. Pistää kyllä varmistamaan taas seuraavan vuokralaisen vakuuden kuntoon.
Lisäksi keittiön ja eteisen kattolamput oli viety ja yksi MH-seinä on hiottava ja maalattava. Mitään ei kuitenkaan ole särjetty.
Jälkeen jätetty sekalaisen rojun määrä on arviolta"pakettiautollinen". Kippoa, kuppia, roskaa, vaatetta, parvekkeella roinaa jne. Kaikki ne on vietävä kaatopaikalle. Kyseinen henkilö yliopistolla töissä, joten eipä sekään mikään tae näytä olevan mistään.
Onneksi on kuukauden vakuus, josta vähennellä kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla roikkuu kämppä tyhjillään, en halua alkaa näkemään vaivaa idioottien takia. Asukas on laitoksessa lopun ikänsä. Suhteessa tuottoon (kaupunki kuppaisi vuokratuotot hoitomaksuina) turhaa touhua. Miksiköhän on asuntopulaa. Jos tietäisin jonkun satavarman serkuntytön, voisin sellaiselle vuokratakin.
Kuka siis on laitoksessa?
Varmaan tuo vuokra-antaja.
Aina jotenkin kuvitellaan, että vain vuokralainen voi olla kamala, varsinkin jos hänellä on merkintöjä ulosottorekisterissä.
Mun edellinen vuokra-antaja taas oli oikeasti yks iso kusipää. Lopussa vielä kehtasi vuokrasopimusta irtisanoessani väittää, että meillä oli muka suullinen sopimus, että sinne ei saa ketään muita tulla käymään edes kylässä, kuin minä saisin vaan olla siellä. No ei meillä tuollaista suullista, eikä varsinkaan sanallsita sopimusta ollut. Muutenkin tuollainen menettely olisi kai laitonta tai ainakaan sitä ei olisi pakko noudattaa. Oli siinä kaikkea muutakin, mutta tuo nyt oli yksi huvittavin juttu. Kaveri käy kahvilla, niin ruvetaan mäkättämään, että ei saa tulla sinne. :D Kaikkea se leipä elättää.
Vuokrasuhde on kyllä asia, jonka kanssa saattaa sattua vaikka minkälaisia käsityksiä.
Itse olen asunut vuokralla samassa asunnossa nyt 25 vuotta, asuntoon tehtiin pintaremonttia viimeksi 1981.
Viisikymmentä vuotta sitten. Lienee turha mainita, ettei asunto ole kunnoltaan enää uusi. Paikat alkavat repsottaa vähän siellä ja täällä. Keittiön matto on esimerkiksi kulunut puhki, puulattia näkyy, jne.
Herkästi kuitenkin kaikki menee minun piikkiini, jos isännöitsijä käy kylässä jonkin asian tiimoilta.
Viimeksi asunnon omistajan piti muistuttaa isännöitsijää, että nykyinen vuokralainen on asunut asunnossa jo neljännesvuosisadan, eikä asunto ollut priimakuntoinen edes vuokratessa. Satavuotias talo.
Naapureita minulla on ollut 25 vuoden aikana naapurin yksiössä laskujeni mukaan 16.
Kaikki nuoria naisia. On siinä monenlaista nähnyt, ja etenkin kuullut.
Bänditreenejä asunnossa kolmelta aamulla, miniatyyrihevosen kokoisia koiria, kahdeksan tunnin skypepuheluita päivittäin huutamalla ilman headsettiä läppäriin niin, että puhuja on koko ajan metrien päässä läppäristä ja kävelee ympäri asuntoa ja läppärin volume on täysillä, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkista vuokralaisehdokkaan henkkarit, sitten luottotiedot sitten ulosottorekisteri ja vielä kerran henkkarit ( jos vaikka käytti kaverin "löytö"henkkareita):
Itse asuin 3 kk ilmaiseksi ennenkuin tuli häätö sain asua laillisesti vielä seuraavan kuun sain säästöön siinä ajassa n3000€ sillä vietin v2012 kesän etelässä n 4 kk,
suomessa minulla ei ollut asuntoa olin kirjoilla poste restante, saan työkyvyttömyyseläkettä jonka nostan mistä maasta vaan tällä hetkellä olen
Suomessa asun kaverin luona tilapäisesti koska lähden huhtikuussa taas pois katsotaan syyskuussa uudelleen todennäköisesti thaimaaseen ensi talveksi saa nähdä :)
olen 40 v enkä omista mitään muuta kuin vaatteet ja pakolliset jutut iphone sekä table, ulosottoja on kertynyt v1999 jälkeen n 70.000€ ei mene eläkkeestä kun koska käteen jää muutaman euron alle 800€ siitä ei voi periä
ei minulle ole koskaan tulossa perintöä tai muutakaan, tosin pelaan pokeria ja vedonlyöntiä netissä olin sitten missä maassa vain voitot menee luotettavan .......... tilille minulla on kyllä pankkitili Virossa sekä Italiassa missä olin puolivuotta kirjoilla jne näinkin pystyy elämään yhteiskunnan ulkopuolella pientä ylimääräistä vaivaa välillä mutta aika vapaastieipä ole kukaan kysellyt tai ole tarvinnut mennä käymään n 10 vuoteen katsoo vain että passi, henkkarit, kelankortit, pankki asiat ja muut ovat kunnossa, terveydenhuoltoa pystyn käyttämään siinä missä muutkin ulkomailla sekin toimii paremmin kuin suomessa :)
en polta enkä käytä alkoholia kuin ehkä vähän kerran kuussa pidän itseni kunnossa käyn eri saleilla ilmaiseksi kuukauden pari sen jälkeen vaihdan toiseen mitään laskuja en koskaan maksa, iphonessa ( uudessa) pelittää DNA netti prepaid ulkomailla käytän sen maan prepaidia joka on paljon halvempi kuin suomessa
olen muuttamassa tämän vuoden aikana ehkä kokonaan pois suomesta vaikka tosin enemmän olen vuodesta viettänyt aikaa ulkomailla, tosin sielläkään ei kielitaidoton tumpelo pärjää itse puhun neljää kieltä sujuvasti sekä paria muuta auttavasti, :)
Mutta ratikkaa et varmaan palaa kuskaamaan?
4 kieltä puhuu sujuvasti, mutta yhtäkään ei osaa kirjoittaa. Muutenkin vinkkinä, että kannattaa aloittaa juominen ja polttaminen, sillä tuolla tyylillä ei mukava vanhuus koita.
Möin pois oman sijoitusyksiön, kun pääsin siitä eroon pienellä voitolla.
Kyllästyin, kuten muissakin täällä olleissa tapauksissa vuokra tuli paloissa ja myöhässä nekin. Mutta tulivatpa kuitenkin.
Vuokralaisen poismuutettua paljastui, että oli eletty melko siivottomassa ja jouduin sitten vaihtamaan tapetit ym pintojen siistimistä. En siinä vaiheessa sitä tajunnut, niin se olikin lopulta myyntivaltti ja sain siis paitsi omani pois, niin vähän nettoa. Nyt rahat on sijoitettu rahastoihin ym. Ei tartte tapella.
Jokainen vuokranantaja valitsee itse vuokralaisensa. Kannattaa siis sijoitusasuntonsa valita siten, että pystyy valitsemaan vuokralaisensa, eli asunto, johon on useampia halukkaita tulijoita.
Itse myös vältän henkilöitä, joilla ei ole ollenkaan omaisuutta. Joutunut kerran tällaisen tapauksen vetämänä melkein oikeuteen. He menevät mielellään oikeuteen, koska se on heille ilmaista. Lisäksi henkilöt, joilla on omaisuutta, eivät hajoita toisten omaisuutta. Koska se he joutuvat maksamaan omalla omaisuudellaan, jos pilaavat toisen omaisuutta.
Prepaid vinkki on hyvä.
Mieluummin pitää muutaman viikon asuntoa tyhjillään kuin raha-asiansa prepaid tilaan tunaroineelle vuokraa kallista omaisuttaan.