Saako raskaana ollessa kantaa/nostaa raskasta?
Olen toisen kerran raskaana ja taas sama juttu. Joka paikassa heti auttavia käsiä kun olen esim nostamassa jotakin, ihan ärsyyntymiseen asti. Muistan aikoinaan kysyneeni neuvolasta että onko tämän suhteen rajoituksia ja siellä sanottiin että ei oikeastaan, kunhan ei reväytä itseään niin että loppuraskaus sitten menee vaikeaksi kun pitäisi olla kondiksessa että jaksaa esim mahaansa kannatella. Onko muilla kokemuksia/muuta tietoa? Olen muutenkin tottunut nostelemaan ja kantelemaan painavaa ja tuntuu ihan normaalilta myös näin raskaana. Eihän tässä sairas olla!
Kommentit (3)
olenkin toiminut, mutta huvittaa tämä ympäristön holhoaminen. Kyllähän sitä apua pyytää jos tarvitsee, ja varmasti heti saakin, joten toivoisi muiden ottavan hieman ' rennommin' . Mistä muuten tietää milloin taakka on liian raskas? Pitääkö olla ihan kipuja vai vain supisteluja?
Itse pidän raskaana tavaroita, joita ei jaksa kannella huoletta noin vaan. Eli esim. en kanna edes raskaita kauppakasseja. Sellaisia kauppakasseja voin kantaa, joita jaksaisin kantaa ilman voimien uupumista pitemmänkin matkan. Puhumattakaan siitä, että kantaisin lyhyttäkään matkaa 20kg kissanhiekkasäkkejä joita olen kyllä ennen jaksanut kantaa, mutta voimia pinnistellen.
Itse en pahastu kantoavuista, ihan mukavaahan se on kun pienissäkin kantamuksissa ihmiset huomioivat. Hyväähän he tarkoittavat! t. rv14+5
Tunnet kyllä kropassasi, mikäli kantamus tuntuu pahalta- silloin kannattaa hiljentää tahtia ja rajoittaa nostamisia.
Useinhan tämä on mahdotonta, varsinkin, jos toista odottaa ja kotona on jo vauva/taapero. Kantamiselta ei voi välttyä. Mutta. Tässäpä onkin tilanne, jossa kroppa on jo totttunut kantamiseen- voimia on siis siellä, missä niitä tarvitaan. Kovia repäisyjä kannattaa kuitenkin välttää, sillä ainahan on olemassa mm. istukan irtoamisen vaara, vaikka senkin mahdollisuus on melko pieni.
Kuuntele siis itseäsi ja toimi sen mukaan.