Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täällä nainen, joka jemmaa kaikki lapsilisät - kysy tai kivitä!

Vierailija
27.08.2016 |

Lapset 5 ja 3 v, jokainen lapsilisäerä mennyt suoraan mun tilille, jota ei muuhun tarkoitukseen käytetä. En edes tiedä, paljonko siellä tarkalleen on, kun en jaksa aktivoida nettipankkitunnuksia.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaatko fyffet muksuille kun tulevat täysi-ikäisiksi?

Vierailija
2/20 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaatko fyffet muksuille kun tulevat täysi-ikäisiksi?

En ole päättänyt. Lapsuudenkodissani vanhemmat olivat korvamerkinneet rahat "opiskeluun". Omat fyffeni hupsahtivat vaihto-oppilasvuoteen, veli osti auton.

Toisaalta lapsilisätili on mun, ja pidätän itselleni oikeuden käyttää rahat jos tulee joku hirveä ja kallis katastrofi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, nro 2 oli ap.

Vierailija
4/20 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, nro 2 oli ap.

Jotenkin tajusin kyllä 😀

Vierailija
5/20 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä mitään väärää ole tehnyt, lapsilisä on tarkoitettu tasaamaan kustannuseroja lapsettomiin perheisiin joten ne kuuluvat perheelle, eivät varsinaisesti lapsille. Joku voi tietysti olla sitä mieltä että se on epäreilua niitä kohtaan, joilla ei ole varaa säästää lapsilisiä (ei minullakaan ole), mutta elämä on.

Sen sijaan olisi ymmärtääkseni eri asia jemmata elatusapurahoja. Ne kun ihan juridisestikin ovat lapsen rahoja (lähivanhemman hallussa tietenkin), jotka on tarkoitettu lapsen asumis- ja muihin perusmenoihin.

Vierailija
6/20 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nainen, joka joi äsken kahvia!!!!1!1!1!11! - kysy tai kivitä!1!1!1!1!1! Kannattaisi muuten käyttää ajatusviivaa, ei väliviivaa.

Vierailija
7/20 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille tulee vielä käyttöä. Lapsien autokoulut, opiskelut, muutot jne. Ja omista tuloistaanhan ap maksaa lasten nykymenot. Voishan se säästää niitä omia rahojaankin tai vaikka juoda.

Vierailija
8/20 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuseri tukien väärinkäyttäjä!

Vierailija
9/20 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sä mitään väärää ole tehnyt, lapsilisä on tarkoitettu tasaamaan kustannuseroja lapsettomiin perheisiin joten ne kuuluvat perheelle, eivät varsinaisesti lapsille. Joku voi tietysti olla sitä mieltä että se on epäreilua niitä kohtaan, joilla ei ole varaa säästää lapsilisiä (ei minullakaan ole), mutta elämä on.

Sen sijaan olisi ymmärtääkseni eri asia jemmata elatusapurahoja. Ne kun ihan juridisestikin ovat lapsen rahoja (lähivanhemman hallussa tietenkin), jotka on tarkoitettu lapsen asumis- ja muihin perusmenoihin.

Minä ajattelen tätä yhtenä säästämisen muotona - vieläpä aika helppona sellaisena. Kun lapsilisät eivät ole ikinä menneet kulutukseen, ei niitä sillä tavalla osaa kaivata.

Olisiko sitten reilumpaa, jos rahat ohjattaisiin lasten omille tileille? Olen sitä välillä miettinyt, mutta sitten omat käteni olisivat sidotut rahojen käyttötarkoituksen suhteen. Tai ovathan ne joka tapauksessa, hekisesti ainakin.

Elämme varsin vaatimattomasti, emme esimerkiksi ole lomailleet ulkomailla kertaakaan lasten syntymän jälkeen. Mahtava matka saattaisi olla lapsilisille ihan hyvä sijoituskohde, mutta luulenpa etten ikinä raaski.

-Ap.

Vierailija
10/20 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät käytetään lapsiin tai säästetään ja annetaan lapsille sopivassa iässä.

Vierailija
11/20 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuseri tukien väärinkäyttäjä!

Oikein jalo ihminen ei varmastikaan olisi hakenut lapsilisää ollenkaan. Mutta minun henkilökohtaisen talouteni näkökulmasta tilanne on nyt sama kuin jos lapsilisiä ei tulisi. Kai se olisi moraalittomampaa jos nostaisin lapsilisää ja käyttäisin sen elintasoni nostamiseen.

-Ap.

Vierailija
12/20 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkus talletat, jos käytät ne tulevaisuudessa lapsiisi. Esim. autokouluun ja/tai autoon, ensiasunnon sisustamiseen ja takuuvuokraan, vaihto-oppilasvuoteen jne. Itse ajattelin tulevaisuudessa, jos lapsia hankin (ja lapsilisät on vielä olemassa) tallettaa niistä ainakin puolet lasten säästötileille, auttaa sitten aikuistumisessa.

Vierailija
13/20 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ole mitään kysyttävää, tai syytä kivittääkään ketään. Itse ostan lapsilisillä aina loppukuun ruoat, mutta vastaavasti laitan lasten tileille rahaa sitten palkkapäivänä. Kummallakin on jo ihan kunnollinen arvopaperisalkku.

Vierailija
14/20 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Senkus talletat, jos käytät ne tulevaisuudessa lapsiisi. Esim. autokouluun ja/tai autoon, ensiasunnon sisustamiseen ja takuuvuokraan, vaihto-oppilasvuoteen jne. Itse ajattelin tulevaisuudessa, jos lapsia hankin (ja lapsilisät on vielä olemassa) tallettaa niistä ainakin puolet lasten säästötileille, auttaa sitten aikuistumisessa.

Näin minäkin toivon, että rahat tulevat tarpeeseen sitten, kun lapset aikuistuvat. Mutta jos tarve on jo aiemmin, en näe sitäkään pahana. Esimerkiksi yksityinen puhe- tai fysioterapia olisi mielestäni ehdottomasti tarve, jonka voisin lapsilisillä rahoittaa, jos ei apua julkiselta saataisi. Ja tosiaan jos tulisi joku katastrofi vaikka asumiseen liittyen.

-Ap.

Vierailija
15/20 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole mitään kysyttävää, tai syytä kivittääkään ketään. Itse ostan lapsilisillä aina loppukuun ruoat, mutta vastaavasti laitan lasten tileille rahaa sitten palkkapäivänä. Kummallakin on jo ihan kunnollinen arvopaperisalkku.

Mä olen niin laiska, etten ikinä jaksaisi joka kuukausi siirrellä rahoja. Kaikki mahdollinen on suoraveloituksessa.

-Ap.

Vierailija
16/20 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on niin rikas maa,että on varaa maksaa joidenkin lasten pesämuna ihan valtion toimesta .Eihän se teidän säästäjien omaa tuntoa vaivaa,että samaan aikaan vanhukset,vammaiset,yksinäiset työttömät ja köyhien lapset kärsii.Pitäkää vain kiinni saavutetuista eduista kynsin hampain.

Vierailija
17/20 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset 5 ja 3 v, jokainen lapsilisäerä mennyt suoraan mun tilille, jota ei muuhun tarkoitukseen käytetä. En edes tiedä, paljonko siellä tarkalleen on, kun en jaksa aktivoida nettipankkitunnuksia.

Ensimmäisenä kyllä tuli mieleen aika huoleton rahankäyttö. Tuollahan on jo yli kymmenen kiloa, en tiedä kuinka "rikkaita" olette, mutta mulle liian iso raha pidemmäksi aikaa nollakorkoisella tilillä pidettäväksi, jos se on tosiaan ylimääräistä.

Vierailija
18/20 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on niin rikas maa,että on varaa maksaa joidenkin lasten pesämuna ihan valtion toimesta .Eihän se teidän säästäjien omaa tuntoa vaivaa,että samaan aikaan vanhukset,vammaiset,yksinäiset työttömät ja köyhien lapset kärsii.Pitäkää vain kiinni saavutetuista eduista kynsin hampain.

Olisiko parempi, jos ostaisin lapsilisillä ruokaa ja säästäisin palkastani itselleni? Minusta nimenomaan se olisi kohtuutonta.

-Ap.

Vierailija
19/20 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elatusapurahat ovat ihan juridisesti lähivanhemman rahoja. Ei lapsen omaisuutta. Vanhemmat voivat sopia tai oikeus päättää, että elarit maksetaan suoraan lapselle. Näin voisi olla esim. teinin tapauksessa. Mutta kun maksetaan vanhemmalle, ne on vanhemman.

Itse säästän lapsilisät ja elarit omalle säästotililleni. Rahoja käytetään lähinnä matkusteluun. Lidäksi minulla on rahasto-osuuksia sen verran jemmassa että niistä maksetaan teinin ajokortit ja muut isommat asiat kun ne ovat ajankohtaisis.

Teinini varsinainen elatus tapahtuu sitten palkkapussistani.

Vierailija
20/20 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisenä kyllä tuli mieleen aika huoleton rahankäyttö. Tuollahan on jo yli kymmenen kiloa, en tiedä kuinka "rikkaita" olette, mutta mulle liian iso raha pidemmäksi aikaa nollakorkoisella tilillä pidettäväksi, jos se on tosiaan ylimääräistä.

Emme ole rikkaita, mutta keskituloisia. Elämme vaatimattomasti, joten myös omista rahoista jää vähän säästöön.

Omien vanhempien esimerkki ja muutamat kipeät elämänkokemukset ovat saaneet aikaan sen, etten riskisijoittaisi lasten rahoilla, joiksi lapsilisät siis käsitän.

-Ap.