Raskaana ja happi ei kulje, pelottaa!
Olen viikolla 29 raskaana ja tuntuu tuo hengittäminen todella työläältä aina välillä. :(
Saattaa ihan yhtäkkiä tulla sillai, että tuntuu kuin keuhkot ei saisi kunnolla happea. Viime yönäki nukuin hätäseen kaksi tuntia tämän takia kun pelkäsin, että kuolen. Välillä on olo ihan ok.
Mitään astmaa tms. mulla ei ole ja tätä on nyt kestäny ehkä nelisen päivää.
Onko tämä ihan normaalia?
Kommentit (28)
Hemoglobiini on viimeeks mitattu kuukausi sitten ja se oli 130. Voiko laskea nopeastikin?
Mene nyt hyvä nainen käymään sielä lääkärissä.
No nyt on kohta ollu 1,5h ihan normaali olla. Mies on autolla edelleen tulossa kotiapäin, joten joudun odottelemaan sitä tässä nyt ainakin hetken vielä ennen kuin pääsisin edes yhtään mihikään. Kun ei kerta hätääkä ole niin en kyllä ala taksia tilaamaan ja sillä ajelemaan 30km suuntaansa. :)
-ap
Vierailija kirjoitti:
Mene lääkäriin. Rauhoitukseksi kerron, että minullakin on vielä jälkioireita inhottavasta virusperäisestä flunssasta, johon kuului kurkun kutitus, kuiva yskä ja tunne ettei happi riitä ja tukehtuu. Menin tietty lääkäriin kun oli tosi pelottava tuo ettei saa happea, siellä sitten happisaturaatiot ja kuunneltiin keuhkot, kaikki ok. Lääkäri kertoi, että näillä oireilla olevaa lenssua on ollut nyt liikkeellä.
Paranee ikävän hitaasti, neljän viikon jälkeen yhä kurkkua välillä kutittaa ja tulee ärsytysyskää.
Mulla on tällä hetkellä tuo hengenahdistusta aiheuttava virus. Alkoi lihaskivuilla ja perus flunssaololla ja rään tulolla, sitten tuli vaikea hengittää. Tosi pelottavaa. Vasta muutaman päivän ollut, toivottavasti ei kestä neljää viikkoa.. yskä myös tosi kova välillä, ihan limaa oksentanutkin. :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta asennon vaihto kuitenkin auttaa. Yölläkin kun istuskelin niin ei ollut mitään hätää. Kun makaan mitenpäin vain niin silloin yleensä tulee tunne, että keuhkot ei täyty tarpeeksi.
-apVierailija kirjoitti:
Vauva liikkuu normaalisti kyllä.
-apLuulisin, että vauva vain painaa palleaa tai keuhkoja. Se on hyvin tavallista, että loppua kohden tuntuu siltä kuin ei oikein saisi hengitettyä. Useimmiten se on vain tunne, mutta suosittelisin silti asian tarkistamista lääkärillä.
Minulla on ihan samoja tuntemuksia. Vauva varmaan painaa tai/ja hemoglobiini on romahtanut. Tulee ykskaks yllättäen ja pitää puuskuttaa.
Soitin päivystykseen.
Ei luultavasti ole vakavammasta kyse kun nyt ollu jo ihan hyvä olla ja tulee ainoastaan aina välillä, eli epäili jotta vauva siellä vaan painaa ikäviin kohtiin. Toki saan mennä näytille jos yhtään siltä tuntuu. Mutta nyt ainaki kun olo edellee ok niin en ainakaan nyt ihan heti tästä ole lähössä mihikään. :)
Huomasin myös kun puhelua soitin ja istuin oikein yliryhdikkäänä niin lavoissa ja selässä/kyljissä tuntui inhottavaa lihasjumia. Joten toivon ettei tämä ole vakavampaa ja seurailen nyt tilannetta. :) Tiistaina kuitenkin neuvola ja siellä viimeistään mainitsen tästä. :) Kiitos vastanneille ja mieleni rauhoittamisesta ihan vaan kun olette olemassa! :D
-ap
Minulla oli raskausaikana samanlaista tunnetta. Tuntui, että en saa henkeä vedettyä kunnolla loppuun asti. Asia huolestutti raskausaikana kyllä kovasti, ja mietin kaikki keuhkosairaudet ja -embolian monta kertaa lävitse. Kysyin asiasta neuvolassakin. Syyksi itsellä paljastui se, että kohtu painoi palleaa, ja vaiva meni ohi raskauden myötä. Samoin huono rautavarastojen tilanne oli aiheutti hengästymisen tunnetta.
Ap:lläkään ei siis välttämättä ole mistään vakavammasta kyse. Suosittelisin kuitenkin muiden tavoin menemään ehdottomasti lääkäriin, jo oman mielenrauhan takia.