Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hoitaa hampaat jos ei ole rahaa?

Ahdistunut
27.08.2016 |

Olen todennut itselläni olevan paskat hampaat. Huomasin, että niiden arkihoitaminen on turhaa (alkavia ja kokoreikiä on ties kuinka monta ja lisää tulee vaikka syön terveellisesti). Opiskelijana on vaikeaa hoitaa niitä kuntoon omani ja perheeni rahatilanteen vuoksi. En haluaisi edes tietää paljonko koko lysti tulisi maksamaan..

Elämästä on vaikeaa nauttia kun tietää joutuvansa juoksemaan koko loppuelämänsä hl:llä. Pitäisikö vain teetättää tekohampaat?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet yliopisto-opiskelija -> yths. Jos et, ilmoittaudu julkisen puolen jonoon.

Vierailija
2/49 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon miettinyt samaa... Yksi hammas on juurihoidettu ja sen jälkeen haljennut, tulehtunut, kipeä ja ihan sökö. Pitäisi ottaa pois, mutta ei siihen voi jättää koloakaan (olen alta 30v ja kolo näkyisi), mutta implantti maksaisi aivan tolkuttomasti. Mihin minun palkallani ei olisi varaa ja nyt kun menen vielä opiskelemaan, niin tulot tippuvat entisestään. Edes julkisella käyntiin ei ole varaa. Yritän keksiä jotain ja toivon ettei tule verenmyrkytystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000 egee maksaa implantti.

Vierailija
4/49 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yths? Kunnallisella puolella? Ja laskut sos.toimistoon.

Vierailija
5/49 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle meinataan laittaa hammasproteesit sekä ylös että alas. Implantteihin ei ole varaa ja proteesejakaan ei voi heti laittaa kun maksavat n 1500€ julkisella puolella. Sairaus vienyt hampaat vaikka olen hyvin niitä hoitanut ja käynyt säännöllisesti hammaslääkärissä.

Vierailija
6/49 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidata hampaasi julkisella puolella niin hammaslääkärilaskut voit laittaa sosiaalitoimistolle.hampaat todella kannattaa hoidattaa muuten voi seurata ikäviä yllätyksiä jatkossa.

Vierailija
7/49 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olishan ne peruskuntoon laitettava. Mutta. Kotihoitona: napostelun lopetus, ei happamia juomia. Aamuin illon pesu pehmeällä harjalla. Apteekista pullo fluoriliuosta (n 8e) sillä purskuttelu joka ilta. Ksylitolpurkat ja jos rahaa vieläniin apteekista dentiplus-imeskelytabletit. Lankaus ja hammasväliharjan käyttö.

Vierailija
8/49 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä olet kyllä väärässä, että hampaiden hoitaminen olisi turhaa - siitähän se lähtee! Itselläni oli aika paljon tehtävää hampaissa, koska olin laiminlyönyt tarkastukset. Harjaaminenkin vähän sitä ja tätä enkä käyttänyt hammaslankaa. Kun hampaat saatiin kuntoon - se vaati noin 5 käyntiä julkisella puolella - olen todellakin skarpannut! Kaiken kruunasi suuhygienistin tekemä puhdistus; Luoja että miten erinäköinen hampaisto oli ilman vuosien hammaskivikertymää hammasväleissä! Nyt minulla todellakin on motivaatiota käyttää silikonista hammasväliharjaa! Yksi hammas (nro 7) jouduttiin poistamaan alhaalta. Onneksi se on niin takana että se ei näy, koska minun tuloillani 2000,- implantti kirpaisisi melkoisesti. (Kaikki viisurit on poistettu jo aikaisemmin.)

Nyt kuule tartut asiaan ja alat huolehtia hampaistasi!

Vierailija
9/49 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei reikiintymiseen auta, mutta "oil pulling" vaikuttaa kehon puhdistumisen lisäksi paljon suun terveyteen (väriin, ikeniin ja hammaskiveen).

Googlaa aiheesta.

Vierailija
10/49 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei reikiintymiseen auta, mutta "oil pulling" vaikuttaa kehon puhdistumisen lisäksi paljon suun terveyteen (väriin, ikeniin ja hammaskiveen).

Googlaa aiheesta.

Huuhaa-paska ei auta kuin lompakon tyhjenemiseen.

Vierailija
11/49 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoidata hampaasi julkisella puolella niin hammaslääkärilaskut voit laittaa sosiaalitoimistolle.hampaat todella kannattaa hoidattaa muuten voi seurata ikäviä yllätyksiä jatkossa.

Miten tämä käytännössä toimii?

Työtön köyhä, jolla hampaat mätänee suuhun.

Vierailija
12/49 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pöljä. Käyt hammaslääkärillä ja lasku sossuun.

Vierailija
13/49 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai opiskelijat saa mitään sossusta?

T. Toinen köyhä ja kohta hampaaton opiskelija :(

Vierailija
14/49 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännölliset ateriat, ei jatkuvaa napostelua, ei hapollisia juomia, ei mehuja, ei tuoremehuja.

Pesut ja lankaukset aamuin illoin. Ei tupakointia.

Aika joko oppilaitoksen hammashuoltoon tai kunnalliselle puolelle.

Vierailija
15/49 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai opiskelijat saa mitään sossusta?

T. Toinen köyhä ja kohta hampaaton opiskelija :(

Kyllä saavat. Opintolaina lasketaan mukaan tulonormiin, olipa sitä nostanut tai ei, mutta jos senkin jälkeen jäät alle toimeentulonormin, olet opiskelijanakin oikeutettu toimeentulotukeen.

Jos olet yliopisto tai amk-opiskelija, voit mennä ylioppilasterveyteen ja ilmaiseen hammashoitoon. Amis-opiskelijoista alaikäiset saavat ilmeisen hammashoidon, mutta joutuvat kustantamaan itse tai sitten menemään sossun kautta.

Vierailija
16/49 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa kotikaupungissani Jyväskylä julkisen puolen hammashoito maksaa palvelumaksuineen melkein yhtä paljon kun halvimmat yksityiset maksavat. Tosin hyvänä puolena jonoja ei tunnu olevan juurikaan ja perushoitoihinkin pääsee muutaman päivän jonotuksella.

Esim. Hammaskiven poisto maksoi julkiselle viimeksi kun kävin jotain 47€ kaikkine maksuineen. Halvimmista yksityisistä se maksaa kela korvauksen jälkeen about saman.

Onneksi itselläni on sen verran säästöjä, että ei ole tarvinnut perushammashoidosta säätää siis reijät ja hammaskivi vaikka köyhä olen. Jos tulisi joku kalliimpi juttu tyyliä tarvitaan sillat tai implantti niin sitten olisin kusessa ne kun maksavat tuhansia euroja ja julkinen ei niitä suomessa maksa.

Vierailija
17/49 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pöljä. Käyt hammaslääkärillä ja lasku sossuun.

Tuskin toimii ihan näin, ellei ole sitten tiettyä "kansanryhmää".

Vierailija
18/49 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaako sossu tekohampaat?

Vierailija
19/49 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma, ei ole varaa hammashoitoon. Käyn vain jos särkee ja pitää poistaa  hammas.

Vierailija
20/49 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi nykyaikana päästää hampaansa huonoon kuntoon. Suomessa on ollut iät ja ajat maksuton hammashoito alle 18 -vuotiaille.