Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymyksiä kotihoidontuella oleville

Vierailija
26.08.2016 |

Ok, on taas pinnalla perhevapaiden muutos, kotihoidontuki ja niiden vaikutus naisten pitkiin töistä poissaoloihin.

Jos olet kotihoidontuella niin minkälainen muutos saisi sinut hakeutumaan töihin?

Vaikuttaisivatko esimerkiksi nämä:

1) kotihoidontuen poisto
2) päiväkotimaksujen pieneneminen
3) isän 6kk vanhempainvapaa
4) osa-aikaisen työn mahdollisuus

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen kysymys tuo on? Johan se on tutkittu moneen kertaan, että kotihoidontuelle jäävät jumittamaan

- ne, joilla ei ole työpaikkaa tai jotka eivät ylipäätään ole työelämässä

- matalasti koulutetut tai kouluttamattomat

- sosiaalitapaukset eli sossuelätit, joilla ei ole aikomustakaan mennä töihin

Ei kotihoidontuella ole mitään tekemistä naisten työnteon tai urien kanssa.

Vierailija
2/19 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1)

Minä ja mies ollaan yksissä tuumin päätetty, että olen lasten kanssa kotona ainakin kaksi vuotta. Totta kai on vähän tiukempaa rahallisesti mutta pärjätään kyllä. Jos kotihoidontuki poistettaisiin niin eihän siinä olisi muita mahdollisuuksia kuin palata töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on kotihoidontuella 1 ja 3- vuotiaiden kanssa. Oikeastaan ainoa tapa saada minut takaisin töihin kotihoidontuelta olisi hyvin osa-aikaisen työn mahdollisuus (50% päivässä). Omalla alallani tämä ei mahdollista. Lisäksi päivähoitomaksujen pitäisi olla pienemmät ja kotihoidontuki lakkauttaa. Nyt minun ei edes kannattaisi ottaa vastaan osa-aikaista työtä, koska menettäisin kotihoidontuen ja joutuisimme miehen hyvän palkan takia maksamaan maksimaaliset päiväkotimaksut kahdesta lapsesta ja iltapäiväkerhon koululaiselle. Nippanappa kannattaisi edes kokopäiväinen työ. Näin pieniä lapsia en halua 7:30-16:30 päiväkotiin, koska ei ole pakko.

Isän 6kk "ylimääräisen" vanhempainvapaan aikana olisin mennyt töihin, mutta miehen palkka on omaani parempi joten hän ei voi jäädä kotihoidontuelle minun käydessäni töissä.

-ap

Vierailija
4/19 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on kotihoidontuella 1 ja 3- vuotiaiden kanssa. Oikeastaan ainoa tapa saada minut takaisin töihin kotihoidontuelta olisi hyvin osa-aikaisen työn mahdollisuus (50% päivässä). Omalla alallani tämä ei mahdollista. Lisäksi päivähoitomaksujen pitäisi olla pienemmät ja kotihoidontuki lakkauttaa. Nyt minun ei edes kannattaisi ottaa vastaan osa-aikaista työtä, koska menettäisin kotihoidontuen ja joutuisimme miehen hyvän palkan takia maksamaan maksimaaliset päiväkotimaksut kahdesta lapsesta ja iltapäiväkerhon koululaiselle. Nippanappa kannattaisi edes kokopäiväinen työ. Näin pieniä lapsia en halua 7:30-16:30 päiväkotiin, koska ei ole pakko.

Isän 6kk "ylimääräisen" vanhempainvapaan aikana olisin mennyt töihin, mutta miehen palkka on omaani parempi joten hän ei voi jäädä kotihoidontuelle minun käydessäni töissä.

-ap

Hyväosaisen länkytystä. Ei kannata huomioida.

Vierailija
5/19 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen kysymys tuo on? Johan se on tutkittu moneen kertaan, että kotihoidontuelle jäävät jumittamaan

No minä ainakin olen korkeasti koulutettu, ei tietenkään muista tiedä. Minullakin on työ odottamassa. Esikoisesta kiirehdin töihin, jotta en jäisi jälkeen. Silloin huomasin kuinka nopeasti aika kuluu ja lapset kasvaa. Säälittää edelleen esikoinen, joka oli aikanaan 7:30 päiväkodissa puurolla ja kiireellä neljän jälkeen haettiin. Tuttavapiirissäni on useita akateemisesti koulutettuja naisia, jotka ovat olleet kotona lasten kanssa koko 3-vuotta vaikka olisi ollut vakinainen toimi.

Ap

Vierailija
6/19 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä ainakin olen korkeasti koulutettu, ei tietenkään muista tiedä. Minullakin on työ odottamassa. Esikoisesta kiirehdin töihin, jotta en jäisi jälkeen. Silloin huomasin kuinka nopeasti aika kuluu ja lapset kasvaa. Säälittää edelleen esikoinen, joka oli aikanaan 7:30 päiväkodissa puurolla ja kiireellä neljän jälkeen haettiin. Tuttavapiirissäni on useita akateemisesti koulutettuja naisia, jotka ovat olleet kotona lasten kanssa koko 3-vuotta vaikka olisi ollut vakinainen toimi.

Ap

MINÄMINÄMINÄ

MINUNMINUNMINUN

Hohhoijaa, eikö tuolla ylempänä jo sanottu, että ei lakeja laatiessa voi taata, että jokaisen tulot aina vain nousevat.

Vierailija
7/19 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Hyväosaisen länkytystä. Ei kannata huomioida.

Miksi ei kannata huomioda? Ei tämä ollut mitään valitusta vaan ideana kerätä erilaisissa tilanteissa olevien naisten omia kokemuksia kodinhoidontuesta ja työllistymisestä.

Kerro oma tilanteesi!

Vierailija
8/19 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

MINÄMINÄMINÄ

MINUNMINUNMINUN

Hohhoijaa, eikö tuolla ylempänä jo sanottu, että ei lakeja laatiessa voi taata, että jokaisen tulot aina vain nousevat.

No siis koko idea oli kerätä henkilökohtaisia kokemuksia. Kerro SINÄ SINUN kokemuksesi.

Vierailija
9/19 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotiryhmien pienentäminen.

Vierailija
10/19 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään noista. Olen kotona niin kauan kuin koen että lapsi on valmis päiväkotiin. Vakityö odottaa, ehdin tehdä töitä vielä noin 40v ennenkuin jään eläkkeelle, joten pari vuotta lasten kanssa kotona ei tunnu siinä missään.

Vierailija
11/19 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon todella, ettei huononnuksia kotihoidontukeen ( joka on muutenkin aivan naurettavan pieni) tule lähivuosina ja samalla pelkään, että tulee ja joudun pienemme laittamaan hoitoon ennen aikojaan. Minulla on vakkarityöpaikka odottamassa, ajattelin olla kotona väh. kaksi-2 1/2 vuotta. Olen myös korkeasti koulutettu. Aiemmat lapset syntyivät vajaan kahden vuoden ikäerolla, tuolloin olin kotona reilut 4v ja palasin vakiduuniin osa-aikaisesti alkuun. Nyt en ole varma onnistuisiko osa-aikaisuus enää kun ajat ovat näin huonot.

Vierailija
12/19 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vakityö. Työnantajalle ei sopinut että olisin tehnyt kaksi viikonloppua kuukaudessa töitä, olisi riittänyt meillä kotihoidontuen ohella elämiseen ja jäänyt vielä yhteistä vapaa-aikaakin, mies kun tekee töitä ma-pe. Puolikas työaika kyllä olisi käynyt, mutta vuorot miten sattuu joten lapsille olisi kuitenkin pitänyt hankkia hoitopaikka. Joten oli mentävä töihin, sikäli en ihan sitä kohderyhmää ollut jolta kysyt.

Olisin hoitanut lapset kotona miehen kanssa ilman päiväkotia, jos siis olisin saanut tehdä osa-aikaista toivomallani tavalla. Joku muu olisi saanut myös osa-aikaista työtä emmekä olisi tuhlanneet verorahoja hoitopaikan muodossa. No, nyt olen töissä 70% työajalla, lapset päiväkodissa ja sairastaa paljon joten olen myös paljon heidän kanssaan kotona. Luulen että ehdottamani malli olisi ollut niin työnantajan, jonkun työttömän ja yhteiskunnan verorahojen haaskuun kannalta parempi vaihtoehto, mutta kun ei niin ei.

Vierailija
13/19 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei saisi kotoa työelämään mikään kun lapset ovat pieniä. Olen sitä mieltä, että lapsillani on oikeus turvalliseen ja onnelliseen lapsuuteen omassa kodissa minun helmoissani 2-3 ensimmäistä vuotta. Lapsi on niin pieni vielä silloin, kun äitiysloma loppuu, että mielestäni hän ei ole valmis vieraaseen hoitoon vielä silloin. Lapset menevät rahan ja uran edelle vielä tässä vaiheessa, sillä lapsuus on vain kerran, mutta sen jälkeen minulla on loppuelämän aikaa kerätä mainetta ja mammonaa. Kotihoidontuki on niin naurettavan pieni raha, että olisin kotona vaikka se poistettaisiin. Tämän mahdollistaa se, että meillä ei ole isoja lainoja maksettavana, vaan pieni ja edullinen maalaiskoti, ja elintaso karsittu minimiin pikkulapsiajaksi. Säästöjä on kerrytetty ennen lapsien tekoa ja mies on työelämässä. Olen koulutukseltani maisteri.

Vierailija
14/19 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mun ei kannata olla kotihoidontuella kotona. On velat ja muu, mitä on pakko maksaa, enkä jaksa ihan koko ajan laskea, mitä voi ostaa ja mitä ei. Ei tarvi kiertää kirppiksiä etsimässä jotain kenkiä tms, että sais mahd halvalla. Toisaalta oon jäämässä alkuvuodesta äitiyslomalle, ni ei tarvi kovin paljon pohdiskella.

Mikä muuten on tuo isän 6kk "ylimääräinen" vanhempainvapaa? On kuuden vkon "isäkuukausi", jolloin isä saa ansiosidonnaisen päivärahan, yht 30pv korotettuna. Ja sit voi pitää halutessaan hoitovapaata vapaavalintaisen mittaisen, mutta vähintään kk pätkän, jolloin saa kotihoidontukea.

Meillä ainaki tuo isäkk on ollu plusmiinusnolla kokonaisuutena, ku mun palkka on kompensoinu miehen "menetyksen". Toki meillä on yhteiset rahat, että tulot on yhteistä tuloa tulipa ne kumman tahansa nimissä.

Vierailija
15/19 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei saisi kotoa työelämään mikään kun lapset ovat pieniä. Olen sitä mieltä, että lapsillani on oikeus turvalliseen ja onnelliseen lapsuuteen omassa kodissa minun helmoissani 2-3 ensimmäistä vuotta. Lapsi on niin pieni vielä silloin, kun äitiysloma loppuu, että mielestäni hän ei ole valmis vieraaseen hoitoon vielä silloin. Lapset menevät rahan ja uran edelle vielä tässä vaiheessa, sillä lapsuus on vain kerran, mutta sen jälkeen minulla on loppuelämän aikaa kerätä mainetta ja mammonaa. Kotihoidontuki on niin naurettavan pieni raha, että olisin kotona vaikka se poistettaisiin. Tämän mahdollistaa se, että meillä ei ole isoja lainoja maksettavana, vaan pieni ja edullinen maalaiskoti, ja elintaso karsittu minimiin pikkulapsiajaksi. Säästöjä on kerrytetty ennen lapsien tekoa ja mies on työelämässä. Olen koulutukseltani maisteri.

Minä voisin laittaa kaksivuotiaana puolipäiväisesti päiväkotiin 8-12, mutta näin osa-aikainen työ ei ole minulle mahdollista ja yli 8h päivä on omasta kokemuksestani lapselle liikaa.

Vierailija
16/19 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mun ei kannata olla kotihoidontuella kotona. On velat ja muu, mitä on pakko maksaa, enkä jaksa ihan koko ajan laskea, mitä voi ostaa ja mitä ei. Ei tarvi kiertää kirppiksiä etsimässä jotain kenkiä tms, että sais mahd halvalla. Toisaalta oon jäämässä alkuvuodesta äitiyslomalle, ni ei tarvi kovin paljon pohdiskella.

Mikä muuten on tuo isän 6kk "ylimääräinen" vanhempainvapaa? On kuuden vkon "isäkuukausi", jolloin isä saa ansiosidonnaisen päivärahan, yht 30pv korotettuna. Ja sit voi pitää halutessaan hoitovapaata vapaavalintaisen mittaisen, mutta vähintään kk pätkän, jolloin saa kotihoidontukea.

Meillä ainaki tuo isäkk on ollu plusmiinusnolla kokonaisuutena, ku mun palkka on kompensoinu miehen "menetyksen". Toki meillä on yhteiset rahat, että tulot on yhteistä tuloa tulipa ne kumman tahansa nimissä.

Minä en pystynyt menemään noin lyhyeksi ajaksi takaisin töihin, joten olimme molemmat pitkällä kesälomalla isäkuukauden aikana. 6kk ajaksi olisin jo voinut mennä töihin.

Vierailija
17/19 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, on taas pinnalla perhevapaiden muutos, kotihoidontuki ja niiden vaikutus naisten pitkiin töistä poissaoloihin.

Jos olet kotihoidontuella niin minkälainen muutos saisi sinut hakeutumaan töihin?

Vaikuttaisivatko esimerkiksi nämä:

1) kotihoidontuen poisto

2) päiväkotimaksujen pieneneminen

3) isän 6kk vanhempainvapaa

4) osa-aikaisen työn mahdollisuus

Ei mikään koska olin sekä töissä että kotihoidontuella (lapset vain hoidettiin kotona).

Vierailija
18/19 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt periaatteessa osa-aikatyöhön verrattavaa työtä jo vuosia, kun olen muutaman kuukauden vuodesta töissä purkamassa sesonkiin liittyvää ruuhkaa ja sitten taas lopun vuotta kotona.

Mieheni on pitänyt vanhempainvapaita ja kesälomia ja ollut lasten kanssa kun minä olen ollut töissä tai lapset ovat olleet päivähoidossa.

Kotihoidontuen lakkautus -tai mitkään muutkaan muutokset suuntaan tai toiseen- eivät olisi muuttaneet tätä järjestelyä meidän perheessä. Nytkin olen kuopuksen kanssa kotona ilman kotihoidontukea kun on jo yli 3-vuotias. Eletään minun työkuukausien säästöillä ja miehen palkalla. Näin mennään siihen saakka kunnes kuopuskin pärjää koulun jälkeen yksin/sisarusten kanssa kotona. Sukulaisia ei ole apuna.

Vierailija
19/19 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nyt taas? On se yhtä perkelettä kun teet noin tai näin niin aina jostakin kuuluu naukuminen. On väärin laittaa pienet lapset hoitoon ja on väärin olla lasten kanssa kotona. Mä en vaan ymmärrä miksi jonkun naisen työura kuuluu kellekään muulle. Ne hoitaa lapset kotona jotka haluaa ja voi. Sillä välin joku työtön saa olla töissä.