Kotivaran kerääminen
En usko, että massiiviset sähkökatkokset tai vedentulon loppuminen ovat kovin todennäköisiä uhkakuvia Suomessa tällä hetkellä, mutta viimeaikaisten tapahtumien valossa ulkonaliikkumiskielto ja kauppojen sulkeminen on aivan mahdollista. Varsinkin, jos tällaisiä päällekarkaamisia ja paikkojen hajottamista tapahtuu useissa paikoissa samanaikaisesti ja väkeä on paljon.
Kommentit (6)
Maailma on ihan oikeasti muuttunut vaarallisemmaksi menneisiin vuosikymmeniin nähden. On viisasta varautua kaikkeen mahdolliseen, mutta jos pahin tapahtuu, kuka hitto haluaa olla sen jälkeen enää hengissä?
Kun mä ajattelen, paljonko noita tulijoita on maan alla eri maissa, ja minkälaista jälkeä saa aikaan ihan vaikka veitsellä, ei kotivaran hankkiminen kuulosta yhtään hassulta. Siis jos Suomessakin on hukassa pataljoonan verran väkeä, niin mitä tapahtuu kun nämä "aktivoituvat"? Jään silloin ihan mielelläni muutamaksi päiväksi kotiin kotivarani turvin.
Kotivaralla säästää rahaa. Jos siis ei anna niiden pilaantua :D.
Joku vuosi taaksepäin se Tapani myrsky jouluna aiheutti useamman päivän sähkökatkoksen ja vedenjakelu keskeytyi myös,koska vedenottamon pumput toimi sähköllä. Silloin olisi kotivara ollut tarpeen. Ja ei tapahtunut missään syrjäkylällä vaan ihan pääkaupunkiseudulla.
Kotivara on myös siinä kätevä, että jos vaikk on lapsilla hoidosta haettaessa känkkäränkkä -päivä, voi mennä hoidosta suoraan kotiin luottaen siihen, että ruokaa on vaikkei kaupan kautta nyt mennäkään.
Ja jos perheen ruokavastaava on sairas, ruokaa on silti helposti otettavissa, vaikka kokki on petipotilaana.
Mä jouduin kerran yllättäen suoraan töistä sairaalaan. Kun olin takaisin "elävien kirjoissa" oli helppo opastaa miestä puhelimitse, että mitä tuoda mulle sairaalaan, kun eteisessä oli kaikkien omat "evakkoreput", sanoin vain miehelle, että tuo sen mun repun ja puhelimelle laturin. Paljon helpompaa kuin luetella mitä kaikkea meikkiä ja vaatetta pitää kaapeista etsiä. Tää on siis jo vähän pidemmälle ehtineiden kotivarafanaatikkojen juttu tää BOB (bug out bag). Sairaalasta kotiuduttuani olin hyvin kiitollinen, että kodin kaapeissa oli just niitä mun tarvitsemia elintarvikkeita eikä tarvinnut lähteä puolikuntoisena vaivaamaan ketään autokuskiksi kauppareissulle.
Eli kotivara ei ole vain sähkökatkoa tai terrorismiuhkaa tai zombihyökkäystä varten, vaan ihan tavallisen arjen pikku hankaluuksia varten kätevä olla olemassa.