Miten saada teini-ikäinen siivoamaan huoneensa?
13v tyttö siis,jonka ympärillä järkyttävä kaaos koko ajan. Ei kertakaikkiaan saa aikaiseksi siivottua mitään. Kaikki jää siihen. Likapyykit, suorastaan törkyiset sellaiset jopa, kynsilakat, meikit, koulukirjat, nenäliinat... ihan mitä tahansa ja kaikkea mitä ei edes pysty kuvitteleen.
Isänsä sanoi eilenkin sata kertaa, että siivoa huone. Vastaa, että joojoo, mutta mitään ei tapahdu. Isänsä myös sitä mieltä, että mikään sanktio ei auta (esim puhelin pois). Että tekee sitten vain jotain muuta, mutta ei siivoa siltikään.
En pysty ymmärtämään sitäkään miten vaikeaa se pyykkien vieminen on. Ja kun sanoo, että on vienyt ne, mutta kun ei ole. Mies sanoi siitäkin, että sekään ei varmasti auta, että ottaa ne vaatteet pois,kun sitten vaan kulkee samoissa koko ajan.
Niin että antakaa nyt jotain järkeviä vinkkejä. Ainoa mikä toimii on se, että joku istuu vieressä katsomassa, että siivoo. Mutta kenellä on joka ilta aikaa siihen. Epätoivo tässä iskee,kun ei aikuiset ihmiset keksi ratkaisua.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapa, jolla tänne kirjoitat, kuulostaa tosiaan aika ilkeältä. Varmaankaan et sano ääneen mitä tänne kirjoitat, ja tänne on lupa vähän puhaltaa päätään tyhjäksi. Mutta käsi sydämelle, väitätkö että sinulla on lämmin tunneside tähän tyttöön? Rivien välistä välittyy, että uusperheessänne ei kommunikaatio pelaa ja tyttö oireilee, on kenties masentunut. Teitkö toisen aloituksen hiljattain 13-vuotiaasta prinsessasta, jolle sinun kokkailut eivät kelpaa? Siinä ketjussa oli vihaa ja nöyryyttämistä jo otsikossa.
Anna tytölle itsenäisyyttä ja kunnioitusta. Kukaan 13-vuotias tyttö kärsii siitä, että toitotat täällä hänen alushousuistaan ja kuinka sinä hyvänä ihmisenä niitä olet viikannut.
Jos tyttö ei ole erityislapsi, hän voi hyvin alkaa vastata omien vaatteidensa pesusta. Tämä ei ole mikään rangaistus, vaan teini varmaan arvostaisi yksityisyyttään ja aikuistuisi sen verran. Kuten täällä on jo ehdotettu, hommaa tytölle huoneeseensa sisustukseen sopiva pyykkikori. Opasta nätisti ja ystävällisesti pyykkikoneen ja kuivurin käytössä, neuvo pesuaineissa jne. 13-vuotiaalla on kotitaloudessa pyykinpesu syksyn opeteltavissa asioissa, erinomainen aika opiskella käytäntöä oikeassakin elämässä.
Minulla on tyttöön ihan hyvät ja lämpimät välit. Ei tietenkään sellaiset mitä omiin lapsiin, mutta kohtelen lapsia tasapuolisesti ja edellytän samoja asioita tai jossain määrin vaadin enemmän omiltani tai ainakin tuon sen enemmän julki. Tyttö tulee kyllä ihan spontaanisti mm. halaamaan minua ja etenkin tilanteissa, jotka ilahduttaa häntä niin näyttää kyllä tunteensa. Ja kommunikointi pelaa. Puhumme miehen kanssa näistä asioista kyllä ja hän on tästä tilanteesta ollut ärsyyntynyt yhtälailla. Mutta tytön kanssa asiasta puhumisen olen jättänyt miehelle ja hän on puhunut siitä tytölle kyllästymiseen asti.
En ole tenyt mitään aloituksia kokkailuista tai prinsessoista.
Miehen piti opettaa tuo pyykinpesu tytölle jo viime viikolla, mutta ei vain ole saanut aikaiseksi. Kenties se täytyy nyt ottaa puheeksi. Täytyy katsoa tuota pyykkikoppaa. En oikein tykkää siitäkään,kun jos kerran vaate on menossa pyykkiin niin sen voisi mielestäni viedä sille tarkoitettuun koppaan eikä eri paikassa olevaan pyykkikoriin. Mutta olisi ne sentään edes jossain eikä vain lattioilla mytyssä ja piilotettuna.
Ja samassa huoneessa asuva tytön pikkusisko sanoo, että häntä hävettää se huone eikä kehtaa tuoda kavereita sinne... Joten ongelma on oikeasti olemassa eikä vain minun päässäni,kuten täällä mielellään julistetaan.
Ja sekasotku minua ei haittaa. Sitä saa olla, mutta totaalinen siivottomuus on täysin eri juttu.
Eli miehesi saa olla laiska ja hyväksyt kun hän ei saa aikaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tyttö oli tuon ikäisenä juuri tuollainen. Varsinkin tytöille tuppaa kasaantumaan järjettömät määrät kaikenlaita tilpehööriä, joka ei oikein kuulu minnekään. Työmaa voi olla niin mahdoton, että lapsi ei yksinkertaisesti kykene sitä yksin selvittämään. Eikä edes osaakaan.
Me käytiin järjestäin huone läpi. Kaikki turha kama pois ja järjestettiin paikat nätisti. Oma pyykkikori hommattiin myös. Vaatekaappi siivottiin ja laitettiin järjestykseen. Hommattiin pieniä purkkeja ja koreja eri tavaroille.
Se oikeasti auttoi. Samalla tehtiin vähän remppaa ja hommattiin nätit päiväpeitot ym.
Nyt kaikella tavaralla on selkeästi omat paikkansa, eikä siivo ole täysin mahdoton.
Jos pyykit ei löydä korista tietään kodinhoitohuoneeseen - tai missä ikinä pyykkejä pestäänkään - niin sitten tytöllä ei ole puhtaita vaatteita. Eipä siinä sen ihmeempää.
Ei lapsi noin vaan naps opi järjestelmällisyyttä ja siivoamista. Monesti helpottaa, että aikuinen on apuna - ainakin aluksi.
On eri asia pienenä laittaa kaikki lelut samaan lelulaatikkoon, kuin järjestellä erilaiset tavarat järkevästi omille paikoilleen.
Lelujahan siellä ei edes ole. Mutta kuten tuossa jo aiemmin kerroin niin siivosin sen huoneen vimpan päälle. Alushousukoreihin ja sukkakoreihin kirjoitin jopa että "sukat" ja "alushousut". Vaatekaapin siivosin aivan kokonaan. Osa vaatteista henkareilla, osa hyllyillä. Olen ostanut nätit päiväpeitot ja koristetyynyt ja laittanut ne malliksi miten tulee. Järjestin kirjoituspöydälle purnukoihin kynät ja kumit jne. Koruille on oma teline.
Kaikki on siis olemassa ja kaikelle on paikkansa ja huone on suuri ja tilaa on säilytykseen.
Vaatteet on mytyssä siellä ja täällä. Kukaan ei tiedä mikä on puhdas ja mikä likainen. Päiväpeitto ja koristetyynyt on missäsattuu. Joku oli ainakin kirjoituspöydän tuolin jalan alla tänään aamulla. Pöytä on niin täynnä, että siihen ei kertakaikkiaan saa mitään.
Siistin jopa tytön huoneen seinät. Seinillä oli kaikenlaista tavaraa ja ostin hänen lempparibändinsä julisteita ja laitettiin ne yhdessä.
Mutta ei... ei se motivoi.
Siis onko tää joku vitsi? Tytöllä ei ole huoneessaan mitään valtaa tai omaa, vaan uusi äitipuoli on päättänyt kaikesta. Äitipuoli päätti mikä on nätti päiväpeitto ja nätit koristetyynyt ja miten ne pitää asetella? Äitipuoli on valinnut tytön huoneen julisteet ja päättänyt, mihin koriin tulee laittaa sukat ja mihin alushousut - äitipuolen valitsemalla viikkaustavalla? :D Kynä- ja kumipurkitkin on äitipuoli ostanut ja nimennyt, eikä tyttö saa pitää kynäänsäkään kuin äitipuolen sitä varten nimeämässä purkissa?
Ehkä tää ei ole koko totuus, mutta viestin perusteella kuulostaa joltain äitipuoli helvetistä -kokemukselta. Ihmekään jos ei tyttö pidä asuntoanne kotinaan - eihän siellä ole mitään omaa.
Se on hänen huoneensa ja se saa näyttää ihan siltä kuin itse haluaa. Kunhan ei roskaa huoneen ulkopuolella mitään, niin jättäkööt siivoamatta. Eiköhän se raja tule joskus vastaan.
Siis ei... Otsikossa kysytään miten saada teini siivoamaan huoneensa ja kolmannella sivulla mainitaan pieni yksityiskohta, että kyseessä on siskon kanssa jaettu huone. :D
Minä olin lapsena ja nuorena tuollainen. Vaikka vanhemmat olivat kuinka tiukkoja, niin siivous ei vain luonnistunut ja se olikin ainoa asia, josta tappelin vanhempien kanssa.
Hetkellisesti toimi sellainen, että vanhemmat lakaisi tylysti kaikki lattialla lojuvat tavarat jätesäkkiin ja ne sai takaisin vasta kun laittoi paikoilleen.
(Enkä pidä vieläkään siivoamisesta, mutta siististä kodista kyllä ja siksi yritän pitää järjestystä.)
Meillä 15v teinipojan kanssa on toiminut jo useamman vuoden se, että yhdessä sovitaan kotityöt mitä hän tekee ja kun hoitaa hommansa viikon aikana, saa viikkorahan. Töitä on esim oman huoneen siivous, tiskikoneen tyhjennyt, nurmikon leikkuu, uunin lämmitys jne vaihtelee päivien ja vuodenajan mukaan.
Jos hommia ei tee, rahat jää saamatta. Yleensä muistuttelu ja järjen puhuminen riittää että hoitaa hommansa :)
Meillä myös 13 v tyttö ja sama tilanne, ihan karmaisevassa kunnossa huone. Huone oli törkeässä kunnossa monta vuotta. Hän oli kuitenkin kiinnostunut sisustamaan huonettaan.
Pyysin miettimään ensin unelmiensa huonetta. Sitten unelmien mielikuvahuone piti kuorruttaa oikean huoneensa kaltaisilla lisävarusteilla: kaikki pinnat likaisilla astioilla, vaatteilla ja roskilla. Sänky petaamatta, verhot vinksottaa, kaappien ovet repsottaa auki ja vaatemytyt vyöryy "suolina" puoliksi ulkona. Näyttääkö vieläkin hyvältä?
Oli sitten tuolla mielikuvaharjoitelulla vaikutusta tai ei, niin ihme on tapahtunut. Yllättäen huone on pysynyt ihmeellisen siistinä jo pari kuukautta. Aikaisemmin huone räjähti entiselle mallille parissa tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Siis ei... Otsikossa kysytään miten saada teini siivoamaan huoneensa ja kolmannella sivulla mainitaan pieni yksityiskohta, että kyseessä on siskon kanssa jaettu huone. :D
No se on sillä tavalla pieni yksityiskohta, että tämä sisko siivoaa oman puolensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on sillä tavalla pieni yksityiskohta, että tämä sisko siivoaa oman puolensa.
Ei se ole yksityiskohta. Huone ei ole sen 13-vuotiaan huone, vaan se on yhteinen väliaikainen tila jonka äitipuoli on sisustanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tyttö oli tuon ikäisenä juuri tuollainen. Varsinkin tytöille tuppaa kasaantumaan järjettömät määrät kaikenlaita tilpehööriä, joka ei oikein kuulu minnekään. Työmaa voi olla niin mahdoton, että lapsi ei yksinkertaisesti kykene sitä yksin selvittämään. Eikä edes osaakaan.
Me käytiin järjestäin huone läpi. Kaikki turha kama pois ja järjestettiin paikat nätisti. Oma pyykkikori hommattiin myös. Vaatekaappi siivottiin ja laitettiin järjestykseen. Hommattiin pieniä purkkeja ja koreja eri tavaroille.
Se oikeasti auttoi. Samalla tehtiin vähän remppaa ja hommattiin nätit päiväpeitot ym.
Nyt kaikella tavaralla on selkeästi omat paikkansa, eikä siivo ole täysin mahdoton.
Jos pyykit ei löydä korista tietään kodinhoitohuoneeseen - tai missä ikinä pyykkejä pestäänkään - niin sitten tytöllä ei ole puhtaita vaatteita. Eipä siinä sen ihmeempää.
Ei lapsi noin vaan naps opi järjestelmällisyyttä ja siivoamista. Monesti helpottaa, että aikuinen on apuna - ainakin aluksi.
On eri asia pienenä laittaa kaikki lelut samaan lelulaatikkoon, kuin järjestellä erilaiset tavarat järkevästi omille paikoilleen.
Lelujahan siellä ei edes ole. Mutta kuten tuossa jo aiemmin kerroin niin siivosin sen huoneen vimpan päälle. Alushousukoreihin ja sukkakoreihin kirjoitin jopa että "sukat" ja "alushousut". Vaatekaapin siivosin aivan kokonaan. Osa vaatteista henkareilla, osa hyllyillä. Olen ostanut nätit päiväpeitot ja koristetyynyt ja laittanut ne malliksi miten tulee. Järjestin kirjoituspöydälle purnukoihin kynät ja kumit jne. Koruille on oma teline.
Kaikki on siis olemassa ja kaikelle on paikkansa ja huone on suuri ja tilaa on säilytykseen.
Vaatteet on mytyssä siellä ja täällä. Kukaan ei tiedä mikä on puhdas ja mikä likainen. Päiväpeitto ja koristetyynyt on missäsattuu. Joku oli ainakin kirjoituspöydän tuolin jalan alla tänään aamulla. Pöytä on niin täynnä, että siihen ei kertakaikkiaan saa mitään.
Siistin jopa tytön huoneen seinät. Seinillä oli kaikenlaista tavaraa ja ostin hänen lempparibändinsä julisteita ja laitettiin ne yhdessä.
Siis onko tää joku vitsi? Tytöllä ei ole huoneessaan mitään valtaa tai omaa, vaan uusi äitipuoli on päättänyt kaikesta. Äitipuoli päätti mikä on nätti päiväpeitto ja nätit koristetyynyt ja miten ne pitää asetella? Äitipuoli on valinnut tytön huoneen julisteet ja päättänyt, mihin koriin tulee laittaa sukat ja mihin alushousut - äitipuolen valitsemalla viikkaustavalla? :D Kynä- ja kumipurkitkin on äitipuoli ostanut ja nimennyt, eikä tyttö saa pitää kynäänsäkään kuin äitipuolen sitä varten nimeämässä purkissa?
Ehkä tää ei ole koko totuus, mutta viestin perusteella kuulostaa joltain äitipuoli helvetistä -kokemukselta. Ihmekään jos ei tyttö pidä asuntoanne kotinaan - eihän siellä ole mitään omaa.
Niin ne kynäpurkit ja sukkalaatikot jne oli siellä jo,kun minä olen taloon muuttanut. Ovat olleet todennäköisesti jo,kun vanhempansa ovat olleet edelleen naimisissa. Julisteet, päiväpeitot jne oli ihan tytölle valittuja ja mieleisiä.
Tässäkin ketjussa on moni kertonut, että opeta ja neuvo ja näytä ja niin että kaikelle on paikkansa yms yms. Sitten kun kerron, että näin on niin olenkin natsi, joka päättää kaikesta.
Just. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole yksityiskohta. Huone ei ole sen 13-vuotiaan huone, vaan se on yhteinen väliaikainen tila jonka äitipuoli on sisustanut.
En ole. Huonekalut ja kaikki on siellä mieheni entisen avioliiton aikaan hankittuja. Itse kysyin tytöiltä sitten, että jos vähän vaihdetaan tekstiilejä jne ja mietittiin niitä. Tytöt on olleet niistä todella innoissaan.
Mutta toki voidaan sopia, että olen kusipäänatsihullumielipuolidiktaattori, koska yhtäkaikki - sellaisiahan äitipuolet on. Äitipuolet ovat syyllisiä universumin kaikkiin ongelmiin ja vastuussa niistä. Mitään oikeuksia heillä ei ole. Vain velvollisuuksia ja jos ikinäkoskaan mitään ongelmia tulee niin se on äitipuolen vika. Äitipuolen vika on sekin, että lasten vanhemmat ylipäätään ovat eronneet. Oli se sitten tapahtunut koska tahansa ja liittyikö äitipuoli siihen mitenkään, mutta siis syyllinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ne kynäpurkit ja sukkalaatikot jne oli siellä jo,kun minä olen taloon muuttanut. Ovat olleet todennäköisesti jo,kun vanhempansa ovat olleet edelleen naimisissa. Julisteet, päiväpeitot jne oli ihan tytölle valittuja ja mieleisiä.
Tässäkin ketjussa on moni kertonut, että opeta ja neuvo ja näytä ja niin että kaikelle on paikkansa yms yms. Sitten kun kerron, että näin on niin olenkin natsi, joka päättää kaikesta.
Just. :D
Missä muuten luki, että tyttö ei pidä asuntoa kotinaan? Hän on nimenomaan halunnut alkaa olla isällään vuoroviikoin sen jälkeen,kun minä tulin mukaan kuvioon.
Ja meillä on kyllä todellakin ihan omaa tilaa kaikilla ja sitä on tarkoituksella järjestetty. Ja kuten olen jo sanonut niin saa sekoittaa niin helvetisti kuin vain ikinä kerkeää siinä omassa loossissaan. Mutta saastaisuus on edelleen eri asia. Siellä on jopa lääkkeitä ollut lattialla väliä. Mutta mitäs se ketään haittaa sekään vai mitä?
Mutta tosiaan voidaan unohtaa koko asia ja vääntää tämä minua vastaan. Muistutan kuitenkin, että tämä on asia mikä on häirinnyt lapsen isääkin. Ja jo ennen minua. Mutta mun vika.
Onko riittävästi säilytystilaa ja paikkoja tavaroille?
Vaatekaappiin voi laittaa vaikka maalarinteipillä merkinnät "pitkähihaiset paidat" jne, jotta helpottuu teinin lajittelu ja löytäminen.
Eräs äiti kokeili seuraavaa: hän keräsi kaikki tavarat muovipusseihin, sikin sokin lajittelematta. Sitten teini sai kotitöitä tekemällä ansaita pussin kerrallaan takaisin - eikä voinut tietää onko pussissa meikkejä, vaatteita vai mitä.
Mä olen ainakin ottanut sen kannan, että omapahan on huoneensa, jos haluaa sen sotkuisena pitää niin siitä vaan. Sehän on teinin "asunto" :)
Aikani yritin minäkin saada teinit siivoamaan huoneensa, mutta turhaan, joten totesin, että tuulimyllyjä vastaan on turha tapella, säästyy mun ja teinien hermot.
Pari lasta asuu jo muualla, ja heidän asuntonsa ovat kuin sisustuslehdestä, siistejä, tyylikkäitä jne, joten ei se kotona ollut siivoamattomuus ja laiskuus tarttuneet muuttokuormaan :) :)
Ap. Mitkään pyykkikorit tytön huoneessa ei tule toimimaan. Kokeiltu on. Likka heitti pyykit sen viereen. Myös pyykinpesu omatoimisesti kokeiltu. Ei toimi.
T. Tuo aiempi jätesäkkimetodia kokeileva äitipuoli
p.s. Olet oikeassa siinä, että kaikki on äitipuolen vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole. Huonekalut ja kaikki on siellä mieheni entisen avioliiton aikaan hankittuja. Itse kysyin tytöiltä sitten, että jos vähän vaihdetaan tekstiilejä jne ja mietittiin niitä. Tytöt on olleet niistä todella innoissaan.
Mutta toki voidaan sopia, että olen kusipäänatsihullumielipuolidiktaattori, koska yhtäkaikki - sellaisiahan äitipuolet on. Äitipuolet ovat syyllisiä universumin kaikkiin ongelmiin ja vastuussa niistä. Mitään oikeuksia heillä ei ole. Vain velvollisuuksia ja jos ikinäkoskaan mitään ongelmia tulee niin se on äitipuolen vika. Äitipuolen vika on sekin, että lasten vanhemmat ylipäätään ovat eronneet. Oli se sitten tapahtunut koska tahansa ja liittyikö äitipuoli siihen mitenkään, mutta siis syyllinen.
Vaikutat kyllä todella suloiselta ja herttaiselta ihmiseltä. Kerro nyt vielä lopuksi että olet ammattikasvattaja ja ihan loistava työssäsi. :)
Toisille pitää pilkkoa ohjeet.
"Siivoa huoneesi" on vaikea käsky. Siisteyskäsitys on kullakin erilainen. Ja kaikki kyseisessä huoneessa asuvat osallistuvat.
Ohjeiksi ennemmin lyhyitä lauseita jotka sisältävät kirjaimellisen tehtävänannon, ja annetaan aika tehdä asia ja sitten mennään tarkistamaan:
Kerää puhtaat vaatteet kaappiin.
Likaiset vaatteet pyykkikoriin.
Kerää kirjat hyllylle.
Laita pehmolelut kirjahyllyyn (tai mikä niiden paikka nyt onkaan) jne jne.
Muista kehua välillä, ja ilman vi***ilua.
Eli "Hyvä kun KERRANKIN siivosit" ei sisällä kehua. Se sisältä moitteen kaikista muista kuin tästä päivästä.
Meillä saa kuukausirahan vain jos hoitaa koulun ja siivoaa huoneensa!
Jos ei tehoa niin tietokone/känny pois niin johan alkaa kämppä kiiltää.
Meillä vanhemmat määrittää siisteystason tässä kodissa ja nuoret saa sitten määrätä omassa kodissaan kun muuttavat pois.
Meidän koti ei ole kaatopaikka tai 5 tähden hotelli...kaikki osallistuu!
Minun kummallakin tyttärellä ollut tuo vaihe. Siihen auttaa vain aika. Turha naputtaa ja kuluttaa asiaan tolkuttomasti energiaa. Siistiytyminen tapahtuu siinä vaiheessa kun kotona alkaa käydä seurustelukumppaneita. Eivät ilkeä olla kuin pellossa.
Siinä vaiheessa asia korjaantuu lopullisesti kun nuori muuttaa pois kotoa. Tulee myös ymmärrys siihen "korjaa jälkesi" kehotukseen. Tästä on keskusteltu vastikään kotoa pois muuttaneen kanssa.
No me emme voi tilanteelle mitään.