Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada teini-ikäinen siivoamaan huoneensa?

Vierailija
26.08.2016 |

13v tyttö siis,jonka ympärillä järkyttävä kaaos koko ajan. Ei kertakaikkiaan saa aikaiseksi siivottua mitään. Kaikki jää siihen. Likapyykit, suorastaan törkyiset sellaiset jopa, kynsilakat, meikit, koulukirjat, nenäliinat... ihan mitä tahansa ja kaikkea mitä ei edes pysty kuvitteleen.

Isänsä sanoi eilenkin sata kertaa, että siivoa huone. Vastaa, että joojoo, mutta mitään ei tapahdu. Isänsä myös sitä mieltä, että mikään sanktio ei auta (esim puhelin pois). Että tekee sitten vain jotain muuta, mutta ei siivoa siltikään.

En pysty ymmärtämään sitäkään miten vaikeaa se pyykkien vieminen on. Ja kun sanoo, että on vienyt ne, mutta kun ei ole. Mies sanoi siitäkin, että sekään ei varmasti auta, että ottaa ne vaatteet pois,kun sitten vaan kulkee samoissa koko ajan.

Niin että antakaa nyt jotain järkeviä vinkkejä. Ainoa mikä toimii on se, että joku istuu vieressä katsomassa, että siivoo. Mutta kenellä on joka ilta aikaa siihen. Epätoivo tässä iskee,kun ei aikuiset ihmiset keksi ratkaisua.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota huoneesta ovi pois ja sano, että se tulee takaisin kun huone on pysyvästi ihmisasuttavassa kunnossa. 

Vierailija
2/61 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhkaat poistaa sen huoneesta oven ja kerätä lattialta kaikki tavarat jätesäkkiin jonka viet molokiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota huoneesta ovi pois ja sano, että se tulee takaisin kun huone on pysyvästi ihmisasuttavassa kunnossa. 

No ei kyllä auta. Ei se ovi edes läheskään aina ole kiinni.

Vierailija
4/61 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoamiseen en sano mitään, mutta lopeta pyykeistä naputtaminen ja laita tyttö pesemään itse omat pyykkinsä. Ilmoitat vain, että tästä eteenpäin sinä et niustä enää huolehdi. Siinä oppii myös vanhojen tahrojen poistoa.

Vierailija
5/61 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 12- ja 14-vuotiaat. Kävimme yhdessä huoneet läpi, kaikki turha sälä pois. Kaikille tavaroille selkeät paikat, kunnon säilytystilat. Näin he hahmottavat mikä kuuluu minnekin ja saavat siivottua. Itse käyn joka päivä poimimassa roskia ja järjestelemässä noin viisi minuuttia per huone. Kummallakin on oma pieni imuri huoneessa, aina seinässä. Imuroivat itse.

Epämääräinen "siivoa huoneesi" on täysin tehoton.

Vierailija
6/61 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on hyvä keino tuo oven pois ottaminen. Jos ei sittenkään siivoa niin sitten kaikki muu huoneesta pois paitsi koulukirjat, reppu, sänky vuodevaatteineen ja jätät kaappiin yhden vaatekerran. Pysyy siistinä. Pikkuhiljaa voi sitten tavaroita antaa takaisin, jos ne koulukirjat pysyy siististi repussa tai hyllyssä.

Vierailija
7/61 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki elektroniikka pois. Kyllä alkaa pian tekemään. Omani ainakin on jo hermostunut ja kädet syyhyää heti kun joutuu olemaan 5 minuuttiakin ilman älypuhelintaan.

Vierailija
8/61 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla 12- ja 14-vuotiaat. Kävimme yhdessä huoneet läpi, kaikki turha sälä pois. Kaikille tavaroille selkeät paikat, kunnon säilytystilat. Näin he hahmottavat mikä kuuluu minnekin ja saavat siivottua. Itse käyn joka päivä poimimassa roskia ja järjestelemässä noin viisi minuuttia per huone. Kummallakin on oma pieni imuri huoneessa, aina seinässä. Imuroivat itse.

Ensinnäkin tuon ikäisen pitäisi osata siivota huoneensa eikä kokea, että "siivoa huoneesi" on jotain epämääräistä. 

Ja minä siivosin tuon huoneen nelisen viikkoa sitten lattiasta kattoon ja järjestin alushousuja myöten kaiken viimeisen päälle järjestykseen. Kaikki oli siististi järjestyksessä ja omilla paikoillaan,kun tyttö tuli äidiltään. Viidessä minuutissa siellä oli jo alkava kaaos ja nyt se siivoukseni on vain muisto. 

Eli kyllä sinne on laitettu paikat kaikelle. 

Vierailija
9/61 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin tuon ikäisen pitäisi osata siivota huoneensa eikä kokea, että "siivoa huoneesi" on jotain epämääräistä. 

Ja minä siivosin tuon huoneen nelisen viikkoa sitten lattiasta kattoon ja järjestin alushousuja myöten kaiken viimeisen päälle järjestykseen. Kaikki oli siististi järjestyksessä ja omilla paikoillaan,kun tyttö tuli äidiltään. Viidessä minuutissa siellä oli jo alkava kaaos ja nyt se siivoukseni on vain muisto. 

Niin eli toimiiko se epämääräinen "siivoa huoneesi"? Huonehan on sotkussa.

Vierailija
10/61 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin kunnolliset ja selkeät säilytyspaikat kaikille tavaroille, roskakori ja pyykkikori myös lapsen huoneeseen. Ylimääräinen tavara pois. Sitten sen sijaan että käsket siivoamaan huoneen, käsket iltaisin keräämään roskat ja pyykit. Kerran tai kaksi viikossa komennat imuroimaan/laittamaan meikit paikoilleen jne. Selkeä käsky mitä tarkalleen pitää tehdä.

Meillä lapset hoitaa hommat reippaasti näin, ovat hoitanneet koko kämpänkin minun ollessa kipeä. Jos taas sanon vaan että siivotkaa niin ei tapahdu mitään. Eivät vaan osaa ajatella mistä aloittaa tai jotain. 

Vierailija
11/61 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin eli toimiiko se epämääräinen "siivoa huoneesi"? Huonehan on sotkussa.

Niin siis mitä ehdotat? Tavaroille omat paikat? No kun siellä on!!!! Ja huone on siivottu ihan aikuisen toimesta järjestykseen. Eli mitä pitää sitten tehdä? Seisoa vieressä ja luetella "sukat sukkalaatikkoon, kirjat reppuun, pyykit pyykkikoriin..." Kyllä oma 8vuotiaanikin tietää mitä huoneen siivous tarkoittaa. 

Vierailija
12/61 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tyttö aikaisemmin siivonnut huoneensa ja nyt vaan yks kaks lopettanut? Vai onko vanhemmat aikaisemmin siivonneet ja nyt ihmettelevät, kun tyttöä ei huvitakaan alkaa tekemään asioita, jotka ovat aikaisemmin "hoituneet itsestään"?

Vierailija
13/61 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin kunnolliset ja selkeät säilytyspaikat kaikille tavaroille, roskakori ja pyykkikori myös lapsen huoneeseen. Ylimääräinen tavara pois. Sitten sen sijaan että käsket siivoamaan huoneen, käsket iltaisin keräämään roskat ja pyykit. Kerran tai kaksi viikossa komennat imuroimaan/laittamaan meikit paikoilleen jne. Selkeä käsky mitä tarkalleen pitää tehdä.

Meillä lapset hoitaa hommat reippaasti näin, ovat hoitanneet koko kämpänkin minun ollessa kipeä. Jos taas sanon vaan että siivotkaa niin ei tapahdu mitään. Eivät vaan osaa ajatella mistä aloittaa tai jotain. 

Juuri näin.

Vierailija
14/61 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo hänelle on sanottu ja vastaus on "joo" ja silti ei tee sitä. Jos sanotaan, että siivoa lattia ja myös sängynalunen niin ehkä juur nippanappa keskilattian saa tyhjäksi, mutta sängyn alusen siivous tarkoittaa hänestä kai sitä, että sielä otetaan pois yksi tavara niistä viidestäkymmenestä. 

Minä hoidin itsekin 13vuotiaana koko talon siivousta. Vanhemmat lähti lauantaina ruokakauppaan ja me veimme veljeni kanssa matot pihalle, imuroitini ja pestiin lattiat ja tampattiin matot. Enkä edes itse ollut mikään hypersiisti ihminen vaan sain ympärilleni kaaosta, mutta tiesin silti mitä siivotessa kuuluu tehdä.

Vierailija
15/61 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tyttö aikaisemmin siivonnut huoneensa ja nyt vaan yks kaks lopettanut? Vai onko vanhemmat aikaisemmin siivonneet ja nyt ihmettelevät, kun tyttöä ei huvitakaan alkaa tekemään asioita, jotka ovat aikaisemmin "hoituneet itsestään"?

Ei vaan tämä tilanne on aina ollut tämä. Äitinsä on kaiketi aika boheemi luonne siivouksen suhteen ja käskee ilmeisesti kerran kuussa siivoamaan ja muuten saa olla kuin ellun kana. Meillä käsketään useita kertoja viikossa siivoamaan ja sunnuntaisin,kun on vaihtopäivä eli menevät äidilleen seuraavaksi viikoksi niin huone pitää olla kunnossa ja petit pedattuina.

Vierailija
16/61 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo hänelle on sanottu ja vastaus on "joo" ja silti ei tee sitä. Jos sanotaan, että siivoa lattia ja myös sängynalunen niin ehkä juur nippanappa keskilattian saa tyhjäksi, mutta sängyn alusen siivous tarkoittaa hänestä kai sitä, että sielä otetaan pois yksi tavara niistä viidestäkymmenestä. 

Minä hoidin itsekin 13vuotiaana koko talon siivousta. Vanhemmat lähti lauantaina ruokakauppaan ja me veimme veljeni kanssa matot pihalle, imuroitini ja pestiin lattiat ja tampattiin matot. Enkä edes itse ollut mikään hypersiisti ihminen vaan sain ympärilleni kaaosta, mutta tiesin silti mitä siivotessa kuuluu tehdä.

Seuraavalla kerralla lähesty toisin. "Mitä jos yhdessä setvittäisiin tämä sotku tästä keskeltä". Ja juttele ja keskustele sen lapsen kanssa. Älä käskytä, älä nosta itseäsi jalustalle, älä ole aina vihainen.

Vierailija
17/61 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö oli tuon ikäisenä juuri tuollainen. Varsinkin tytöille tuppaa kasaantumaan järjettömät määrät kaikenlaita tilpehööriä, joka ei oikein kuulu minnekään. Työmaa voi olla niin mahdoton, että lapsi ei yksinkertaisesti kykene sitä yksin selvittämään. Eikä edes osaakaan.

Me käytiin järjestäin huone läpi. Kaikki turha kama pois ja järjestettiin paikat nätisti. Oma pyykkikori hommattiin myös. Vaatekaappi siivottiin ja laitettiin järjestykseen. Hommattiin pieniä purkkeja ja koreja eri tavaroille.

Se oikeasti auttoi. Samalla tehtiin vähän remppaa ja hommattiin nätit päiväpeitot ym.

Nyt kaikella tavaralla on selkeästi omat paikkansa, eikä siivo ole täysin mahdoton.

Jos pyykit ei löydä korista tietään kodinhoitohuoneeseen - tai missä ikinä pyykkejä pestäänkään - niin sitten tytöllä ei ole puhtaita vaatteita. Eipä siinä sen ihmeempää.

Ei lapsi noin vaan naps opi järjestelmällisyyttä ja siivoamista. Monesti helpottaa, että aikuinen on apuna - ainakin aluksi.

On eri asia pienenä laittaa kaikki lelut samaan lelulaatikkoon, kuin järjestellä erilaiset tavarat järkevästi omille paikoilleen.

Vierailija
18/61 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä itsekin hoidit ja 8-vuotiaasikin osaa... Nyt on kyseessä eri ihminen joka on erilainen kuin sinä tai lapsesi. Koita hyväksyä se. 

Mitä ihmettä ne viisikymmentä tavaraa siellä sängyn alla oikein on? Kannattaisiko karsia turhaa rojua pois?

Vierailija
19/61 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan tämä tilanne on aina ollut tämä. Äitinsä on kaiketi aika boheemi luonne siivouksen suhteen ja käskee ilmeisesti kerran kuussa siivoamaan ja muuten saa olla kuin ellun kana. Meillä käsketään useita kertoja viikossa siivoamaan ja sunnuntaisin,kun on vaihtopäivä eli menevät äidilleen seuraavaksi viikoksi niin huone pitää olla kunnossa ja petit pedattuina.

Eli hyvin ristiriitainen juttu lapselle, voisit yrittää olla vähän ymmärtäväisempi. Ei ole muutenkään helppoa ravata kahden kodin väliä. Keskustelkaa ja koittakaa löytää se kultainen keskitie. Keskusteluun voi ottaa äidinkin mukaan jos välit on hyvät.

Vierailija
20/61 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavalla kerralla lähesty toisin. "Mitä jos yhdessä setvittäisiin tämä sotku tästä keskeltä". Ja juttele ja keskustele sen lapsen kanssa. Älä käskytä, älä nosta itseäsi jalustalle, älä ole aina vihainen.

En ole ollut kertaakaan vihainen. En itseasiassa ole itse juurikaan sanonut siitä huoneen siivoamisesta vaan isänsä. Eikä hänkään ole edes ääntä korottanut. 

Jos käskytän niin käskytän koko porukkaa eli sanon kaikille, omillenikin, että nyt siivoamaan huoneet eikä mutinoita. Se on yleinen käsky eikä kohdistu kehenkään yksittäisesti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi