Löytyisikö sinulle 6 arkunkantajaa?
Onko sinulla 6 läheistä, jotka kantaisivat arkkusi vai pitäisikö lisäksi pyytää SRK-väkeä?
Kommentit (32)
Ei varmaan löytys (erakko). Enkä kyllä tiedä mihinkä mun torso sitten aikanaan kärrätään, kun kirkonmultiin en kuulu...
Riippuu pitääkö olla pöljäperinteen mukaan vain miehiä. No ei sillä, että minua muka arkkuhaudattaisiinkaan, ei todellakaan. Ei luultavasti löytyisi, jos miehiä pitäisi olla.
Ei taitaisi riittää. Ellei sitten serkkujani kutsuttaisi. Mulla ja miehellä ei oo sisaruksia.
Naisetkin voivat kantaa arkkua, olin viime viikonloppuna hautajaisissa joissa vainajan tytär ja tyttärentytär toimivat kantajina.
Ja itse asiaan, kyllä löytyisi.
Mulla on 7 veljeä, isä, kaksi isoisää, kaksi setää, kolme enoa, 23 miespuolista serkkua ja 6 pikkuserkkua muiden läheisten ja ystävien lisäksi, eli ei olisi ongelmaa.
Havahduin kysymyksestäsi jotenkin siihen, että niin, jollakin ei välttämättä oikeasti ole edes kuutta läheistä.:(
Ei löytyisi. Vaan eipä haittaa, kai joku ne tuhkat nurtsille kippaa.
Sukulaisia löytyy vaikkei kovin läheisiä olla. Nähdään 1-2 kertaa 1-2 vuodessa. Kavereita / ystäviä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu pitääkö olla pöljäperinteen mukaan vain miehiä. No ei sillä, että minua muka arkkuhaudattaisiinkaan, ei todellakaan. Ei luultavasti löytyisi, jos miehiä pitäisi olla.
Polttohautajaisissakin arkku kannetaan esimerkiksi kirkosta ruumisautoon. Eikä välttämättä tarvitse olla kuutta kantajaa, neljäkin kantajaa riittää jos ei ole kovin painava.
Poika, veli, veli, isäpuoli, eno ja eno. Löytyisi myös serkku tuuraamaan jos enolla on jäänyt putki päälle.
Hirveä rituaalijäänne tuo arkin kanto. Uuniin vaan ja sillä saletti!
Ei tarvii! Menen varaosiksi, jos kelpaan, ja lääketieteen opiskelijoiden opiskelumateriaaliksi. Sen jälkeen jämät tuhkataan ja perikunta saa tehdä niillä mitä tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Löytyisi. Mutta miksi kysyt tällaista?
Luin jutun yksinäisistä vainajista joille ei tule ketään omaisia/ saattajia/ vieraita hautajaisiin. Ja että seurakunnissa vapaaehtoiset jotka avustaa hautajaisissa alkavat olla iäkkäitä ja raihnaisia, joten arkun kantaminen voi käydä jo hankalaksi...
Mitenkähän nämä "ei tarvitse kun tuhkataan" kuvittelevat hautaustoimituksen tapahtuvan?
Paffiloota ja tuhkaus.Säästyy köyhän yhteiskunnan varat,eikä rikkaiden tarvitse luopua omastaan.
Joo, jos 13 v poika ja 77 v isä pystyvät myös kantamaan. Poika on vielä lyhyt, ja isä huono kävelee.