Perustulokokeilu 560 verottomana. Mitä järkeä. Liian vähän!
Miten tuo mitään muuttaa. Eihän tuo kata eurooppalaista minimitoimeentulonormia läheskään.
Miksei perustulo ole sellainen, että se katttaa työmarkkinatulon ja asumisen. Niin, ettei sitten jouduta antamaan siihen tuloja heti päälle.
Kommentit (405)
Perustulo voisi olla 1200 euroa per aikuinen. Siitä sitten itse päättäisi, tekeekö lapsia ja pariutuuko jne. Tuet ei muuttuisi. Ainoastaan, jos on sairas, saisi hoitoonsa lisätukea, samoin eläkeikäiset.
Tohon tulis vielä asumistuki erikseen sitä tarvitseville päälle. Kyseessä ei siis olisi "aito" perustulo, vaan jonkilainen hybridimalli perustulosta ja nykyisestä tukijärjestelmästä.
Samaa ihmettelen.
Luulisi että jollain ministerilläkin hieman raksuttaisi: "mä saan palkkaa n. 9 000 euroa kuussa, miten joku työtön ihminen tulisi toimeen alle 600 eurolla? "
Mutta ei.
Tuossahan on se idea, että voit tehdä lisäksi töitä ilman, että perustulo pienenee. Aika monen olisi mahdollisuus saada satunnaisia tuntitöitä, mutta nykyinen tukisysteemi ei kannusta niiden tekemiseen.
Perustulon pitäisi olla yksinäisellä vähintään 1600 euroa kk ja perheellisellä 3200 euroa kk. Muuten ei riitä mihinkään.
Eli saisko tohon lisäks kuitenkin asumistuen ja sossumassit vai perustuuko tuo tasan sille et niitä satunnaisia tuntitöitä ilmestyy vaikka tyhjästä noille tuohon kokeiluun pakotetuille?
Työmarkkinatuessa on lapsikorotus. Jääkö se tässä mallissa sitten pois.
Oon työtön ja saan kuukaudessa 520e. Olen naimisissa, en saa asumistukea, koska miehen tulot. Eli kyllä joillekin tosta tulee korotuskin...
Vierailija kirjoitti:
Perustulon pitäisi olla yksinäisellä vähintään 1600 euroa kk ja perheellisellä 3200 euroa kk. Muuten ei riitä mihinkään.
Älä heittäydy ahneeksi. Minun pitää työssäkäyvänä osaltani elättää sinunlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotuksesi on oikeansuuntainen mutta riittämätön.
Kaikille tulisi maksaa 5000 e/kk sohvalla ikkunaa katsellen.
Se raha tulisi osittain taivaalta ja loput seinästä.
Miksei perustulo ole se, mikä sitten kattaa työmarkkinatuen, asumistuen ja sossurahat. Mikä järki tässä pelleilyssä on?
Vierailija kirjoitti:
Mihin sen pitäisi riittää? Miksi ei riitä, että se kattaa ruoan ja vähän laskuja päälle, niin, että saa mahansa täyteen eikä joudu taivasalle? Miksi perustulon pitäisi riittää tavalliseen keskiluokkaiseen elämään? Senhän ei kuuluisi olla mikään elämäntapa, vaan turvaverkko poikkeustilanteissa. Parhaillaan saamme mieheni kanssa verojen jälkeen yhteensä n.3000 kuussa käteen. Tuskin tekisimme päivääkään töitä jos 3200 tipahtaisi taivaalta kotona makaamalla, olemme tyytyväisiä omistamaamme materiaan ja työssäkäynnistä säästyvä aika ja energia (+ bensakulut, työvaatteet, työpaikkalounaat...) mahdollistaisi lisäsäästämisen, kun ehtisi tehdä enemmän itse.
Onhan se nyt pari kertaa nykyisen kotihoidontuen verran, eikä ees tarvi hoitaa lasta.
Tuollanen kokeilu, että mitään perustulon hyötyjä ei tulla saavuttamaan eli voidaan hyvillä mielin todeta, että kokeiltiin, mutta ei toiminut - case closed. Poliittista pelleilyä siis.
Eikös keskimääräinen työmarkkinatuki ennakkopidätyksen jälkeen ole juurikin tuon noin 560?
Perustulon ei tietenkään kuulu olla niin suuri, että sillä pärjää helposti. Johan ihmiset sankoin joukoin jäisivät kotiin löhöilemään ja kävisivät satunnaisesti keikkatöissä tienaamassa taskurahaa pienellä veroprosentilla. Perustulon idea kun on, että sitä ei menetä vaikka opiskelisikin tai kävisi töissä. Jos 560 e perustulo ei riitä, on muutettava syrjäseudulle/kimppakämppään halvempaan asuntoon tai haettava töitä. Niin opiskelijatkin tekevät nykyisillä alle 500 euron tuillaan. Ei yhteiskunnalla ole varaa hyysätä ihmisiä loputtomiin, johan se on nähty kun kaikesta leikataan. Mielummin terveyden- ja vanhustenhuolto sekä koulutus kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Perustulo voisi olla 1200 euroa per aikuinen. Siitä sitten itse päättäisi, tekeekö lapsia ja pariutuuko jne. Tuet ei muuttuisi. Ainoastaan, jos on sairas, saisi hoitoonsa lisätukea, samoin eläkeikäiset.
Joo, kerro vielä mistä helvetistä revittäisiin 15 000 euroa verovaroja vuodessa tukiin per suomalainen aikuinen. Paljon enemmän kuin nykytuet yhteensä plus hallinto.
Perustulossa on se hyvä, että sitten vissiin saa opiskella työtönkin. (Minusta on silti ihan kohtuullista, et opiskeleva saa vähemmän tuloja ja oletetaan vanhempien auttavan nuorta opiskelijaa)