Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuosien "lapsettomuus" takana, nyt odotan kaksosia, miten jaksaa pikkulapsiaika ns. vanhana äitinä?

Vierailija
25.08.2016 |

Ollaan oltu miehen kanssa 25v yhdessä, sillon kun olisi ollut lapsen/lasten aika sairastuin vakavasti ja se vei monta vuotta ja tuon jälkeen mahdollisuuteni tulla raskaaksi on ollut hyvin pieni. Oltiin jo ehditty tottua ajatukseen, ettei meille edes sitä yhtä lasta tule, koska en ollut raskautunut, vaikkei ehkäisyä käytettykään.

Jokin aika sitten tein positiivisen raskaustestin ja nyt selvisi, että yhden sijaan onkin tulossa kaksoset. Ikäni takia mietityttää jo se, että miten raskaus sujuu, mutta vielä enemmän ehkä pelottaa, että miten näin vanhemmalla iällä jaksaa kahden vauvan kanssa. Lähipiirissä on kahdet kaksoset ja heidän vanhemmat olivat vajaa 30v kaksostensa syntyessä ja hekin ovat myöhemmin sanoneet, että se pikkulapsiaika oli raskasta. Minä olen siis 44v ja mies 46v.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee abortti!

Vierailija
2/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jaksaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai jaksat. Ei tuo nyt ole vielä ikä, eikä mikään. Ihan samalla tavalla nuoret äidit väsyvät, jos sikseen, ja hyödynnä tukiverkostoa.

Vierailija
4/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa siivooja. Syö eineksiä/noutoruokaa :)

Ihan yhtä raskasta se on oli sitten nuori tai vanha :) Tsemppiä ja onnea!!!!

Vierailija
5/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuplaonnea 👶👶

Vierailija
6/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että ikä niin paljon vaikuttaa. Kaksosten kanssa on varmasti haastavaa missä iässä vaan.

Liity monikkoperheiden yhdistykseen ja yritä tutustua muihin kaksosten vanhempiin, heiltä varmasti saat parhaat vinkit.

Huolehdi itsestäsi hyvin nyt raskausaikana niin palaudut paremmin raskaudesta. Lähempänä voit tehdä ruokia vaikka valmiiksi pakkaseen niin ei tarvitse alussa kokkailla

Vierailija
7/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja paljon vaikuttaa myös lasten temperamentit...

Itselläni keskimmäisellä ja nuorimmalla on 1v9kk ikäero ja olisi ollut helpompaa jos olisivat olleet kaksoset. Keskimmäinen oli superhelppo vauva mutta varsin vaativa taapero

Vierailija
8/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän tuossa iässä jo tiedä mitä pitää tehdä ja mistä saa apua jos ei meinaa jaksaa.

Eka vuosi menee enemmän tai vähemmän sumussa ja koko pikkulapsiaika on oikeasti lyhyt ja sitä sitten kaiholla muistelee kun teinit rymyää nurkissa :)

Vierailija
9/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa

Vierailija
10/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässä tullaan mummoksi 😂

Vierailija
11/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon, että luonto yrittää kertoa sinulle jotain. Joka tapauksessa, onnea!

Vierailija
12/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei mene kesken. 

Liian usein menee :(

Vaan rutkasti onnea!!!

Vierailija
13/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea. Kyllä sinä iän puolesta tulet jaksamaan, mutta monikkoperheissä on omat haasteensa. Tarpeeksi sittereitä ympäri taloa, että toisen voi aina laskea alas valvovan silmän alle. Hanki siivous ja kokkausapua, sekä varasyli :)

Vierailija
14/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsempit vuoden ikäisten kaksosten äidiltä. Pelkäsin myös tulevaa, mutta hyvin kaikki on sujunut. Välillä on jopa helpompaa, kun heitä on kaksi. Eivät ole niin koko ajan äidin perään kun aina on toinen seurana. Hormonit auttaa alussa, liity facen monikkomeininki ryhmään, ota apua vastaan, älä pidä rimaa korkealla, nauti ihmeistäsi, aika menee kohta todella nopeasti.

Vierailija
15/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaa siivooja. Syö eineksiä/noutoruokaa :)

Ihan yhtä raskasta se on oli sitten nuori tai vanha :) Tsemppiä ja onnea!!!!

Eineksiä ja noutoruokaa parempi vaihtoehto on tehdä vielä raskausaikana ruokia pakkaseen valmiiksi ja ottaa sitten sieltä. Lisäks suosittelen mikäli on varaa niin siivoojan ja/tai lastenhoitajan palkkaamista. Saattaa hyvinkin tulla tarpeeseen, vaikka mies auttaisikin.

Mä sain yksin kaksoset, mutta siitäkin selvisin, kun ennakoi esim. just tekemällä ruokia varastoon ja siivoamalla etukäteen ja vauvojen synnyttyä hölläsi siitä ajatuksesta, että aina pitäis olla siistiä ja että kun vauvat nukkui niin sillon voi itsekin nukkua. Lisäksi kerran tai kaksi viikossa lastenhoitaja tai joku lähipiiristä oli apunani.

Vierailija
16/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä uskon, että luonto yrittää kertoa sinulle jotain. Joka tapauksessa, onnea!

Mitähän se voisi olla?

Vierailija
17/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tuplat 42v iässä. Esikoiset.

Sain varsin paljon ohjeita ennen syntymäänsä: en saisi nukkua seuraavaan 4 vuoteen täyttä yötä, voin unohtaa harrastukset, harmaannun alle vuodessa, voi levätä vasta haudassa...

Lapset ymmärsivät syntyneenä vanhusperheeseen, joten he nukkuivat täysiä yöunia jo 6 vko iästä lähien, päiväunet menivät samassa tahdissa, ruoka maittoi, isoja suruja ei ollut, pienistä pääsi yli suhteuttamalla ne todellisuuteen. Huumori auttoi monessa paikassa. Niinpä uskaltauduimme hankkimaan iltatähden, kun olin 45v vuoden ikäinen.

Luota itseesi, kaksoset ei mene siinä kuin yksi, koska heistä on paljon enemmän iloa.

Vierailija
18/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun siskoni käly sai kaksonet 43-vuotiaana ja kolmannen alle kaksi vuotta myöhemmin. Miehensä oli jo 50. Ihan hyvin pärjäsi niin tulet sinäkin pärjäämään! Pikkulapsi aika on kaikkille rankkaa, mutta myös ihanaa. Itse sain esikoisen 39 v, ja ekat kuukaudet olin sumussa( lapsella koliikki, ja synnytys, sektio yms jälkitulehduksinedn vei voimat). Onnea!

Vierailija
19/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki lastenhoitoapua niin, että saat aina välillä levätä.

Vierailija
20/64 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa

En minä ole raskaudesta millään lailla surullinen vaan ihan onnellinen, vaikken sen uskonutkaan enää tällä iällä tapahtuvan. Mietityttää/huolettaa vaan se oma ja miehen jaksaminen kahden pienen kanssa.

AP