Väitän, että vain yksi tekijä selittää suomalaisten masentuneisuuden
Kommentit (33)
Suomessa kansalaiset ovat valtiota varten. Muualla valtio on kansalaisia varten.
Siinä se ero.
Alkoholia juodaan kaikkialla maailmassa!
;D just niin tyypillinen suomalainen ajattelutapa. Alkoholi laskee aivojen mielihyväkemikaalit nolliin 5-10 päiväksi. Ainakin 90% mielihäiriöistä katoaisi jos alkoholikin.
Mites kun mulla on ollut nuorena aika vakavaakin masennusta vaikka en dokannut ollenkaan.
Nykyään olen päässyt tuosta suosta eroon ja otanpa joskus kuppiakin :)
Mun suvussa on masennusta molemmilla puolilla, mutta alkoholiongelmia taas ei. Enemmistö ei juuri edes käytä alkoholia.
Suomalainen tuomitsevuus masentaa. Täällä jos erehtyy, sitä ei unohdeta ikinä. Ihan sama kuinka nuhteettomasti elät loppuelämäsi, luotettavuutesi on mennyt.
Liika pingottaminen se syy on - täällä on paaaljon haudanvakavaa porukkaa. Meillä on melko epäterve ajattelutapa kuolemaan, ja siitä se pingottaminen loppupeleissä johtuu.
Niinkö, entäs kun en käytä alkoholia juuri ollenkaan? Lasin viiniä otan joskus ruuan kanssa, ehkä kerran kk:ssa. Mielelläni ottaisin hieman useammin, vaikka kerran viikossa, mutta ei ole varaa. Niin ja siis olen masentunut keski-ikäinen, enkä ole koskaan pahemmin alkoholia nautiskellut. En myöskään tupakoi, olen perheellinen, mulla on kohtuullinen koulutus, ihan hyvä työpaikka, oma koti, sukulaisia, ystäviä, harrastuksia, liikun ja ulkoilen, pyrin syömään suht terveellisesti. Siitä huolimatta elämä on pelkkää harmaata rämpimistä päivästä toiseen.
Mun isä oli masentunut suurimman osan elämästään, samoin molemmat veljeni (toinen päätyi itsemurhaan kolmekymppisenä). Isän puolelta mulla on 7 serkkua, heistä yhdellä on skitsofrenia, 3 on eläkkeellä masennuksen takia. Yhden serkun aikuinen lapsi teki itsemurhan vähän aikaa sitten pitkän masennuksen päätteeksi. Ei heillä kenelläkään ole ollut alkoholiongelmaa.
En minä tiedä mikä suomalaisia masentaa, en todellakaan.
Entäs sääolot... eiköhän siinä ole enemmän syytä kuin alkoholissa?
Suvaitsemattomuus. Kuka tahansa masentuu, kun aina on läski, tyhmä, ruma, pienipeniksinen, pienitissinen jne.
Pimeys ja alkoholi yhdessä. Nöyryyttämällä kasvattaminen. Lama. Ei aikaa lapsille.
D- vitamiinin puutos, sanon minä. Suomalaiset suositukset ovat naurettavan alhaiset.
Suomalaiset ei ole sen maseentuneempia kuin muutkaan ihmiset. Pelkkä urbaanilegenda. Suomalainen kulttuuri vain antaa tilaa ja mahdollisuuden tuoda melankolian ja masentuneisuuden enemmän esiin, kun taas esim. tekohymyilyn kärkimaassa USA:ssa tällainen ei ole sallittua, mikä vain pahentaa asioita.
Pohjois-Euroopassa asuu tutkitusti elämäänsä tyytyväisimmät ihmiset keskimäärin.
Kyllä yksi syy on varmaan työelämän stressaavuus. Siis pitäis olla helvetin aktiivinen, sosiaalinen, motivaatio 100% koko ajan eikä saikulla saa olla koska muuten olet laiska paska. Sitten pitäisi työn ohella hoitaa itseään, käydä salilla ja näyttää hyvältä, lapset hoitaa siinä samalla myös ja koti. Ja parisuhteeltakin vaaditaan vaikka ja mitä. Suomalaiset pyrkii täydellisyyteen elämän joka saralla ja jos sä et tähän kykene, oot epäonnistunut ihminen. Apua ei uskalleta hakea ettei vaan kukaan näe sun heikkouksia, koska hei eihän täydellisellä ihmisellä voi olla heikkouksia.
Itseni olen saanut vaikeasti masentumaan sillä että olen ollut kiusattu ja lytätty. Ihan vain kaltoin kohdelluksi tulemalla saa itsensä masentumaan.
Kun kuuntelet satoja tuhansia kertoja miten arvoton ja epäkelpo olet, alat uskoa sitä itsekin.
Totta kai yrität kilttinä nynnerönä miellyttää ja olla tunnollinen, että saisit hyväksyntää.
Kun et sitä hyväksyntää ja kiitosta koskaan saa vaikka seisoisit päälläsi ja ajaisit itsesi ihan piippuun, olet jo ihmisenä mennyt pilalle.
Aivokemiasi on mennyt pilalle, olet sairastunut, ajatuksesi alkavat kiertää vaarallista negatiivista kehää.
Vaikka menet hoitoon, kerjäät sitä apua, kunnes olet jo niin huonossa kunnossa että joudut sairaalaan, vaikka syöt kymmeniä eri lääkkeitä, laitat ruokavaliosi terveelliseen kasvispainoitteeseen suuntaan ja alat liikkua kuin hullu. Vaikka luet kaiken aiheesta ja etsit kaiken avun, auringon laskun katselemisesta, terapeuttiseen jutteluun, olet pilalla. Ei auta absolutismi eikä kirkasvalolamppu
Et välttämättä parane enää, koska olet niin pieniin osiin hajoitettu.
Tunge sinä aloittaja se alkoholi persereikääsi.
Yksinkertainen olet kun luulet että kaikki on yksikertaista, niin kuin sinä.
Kulttuuri. Yksin on pärjättävä ja toisten näkemiseen pitää olla joku syy. Elämän punainen lanka on työ ja onnellinen ei saa olla.
Alkoholi, tupakoiminen, huumeet ja pahin kaikista eli sisäsiittoisuus.
Ei kannata mennä serkun kanssa naimisiin...
Pitkät, kylmät ja pimeät talvet paljon parempi selitys. Kesissäkään ei ole aina hurraamista. Alkoholi on pikemminkin (huono) lääke, jolla lääkitään sitä masennusta, ei sen alkuperäinen syy, vaikkakin se tietenkin lisää niitä ongelmia, ja noidankehä on valmis.
Alkoholi päinvastoin pitää porukat jotenkin henkisesti työkykyisinä koska se rytmittää työntekoa ja lepoa. Hetkellisesti alkoholi saattaa masentaa jos on ottanut liikaa ja tulee katumusta mutta selvä viikonloppu saattaa masentaa vielä enemmän.