Porvoo asuinalueena
Hei Porvoolaiset!
Olemme harkinneet tontin ostamista Porvoosta ja muuttamista Helsingistä sinne. Lapsiperheena asuminen pienemmällä paikkakunnalla houkuttelee vaikkakaan emme tunne sieltä ketään... Onko Porvoolaiset sisäänpäinkääntyneitä ja tutustuuko siellä uusiin ihmisiin ihan niin että kavereitakin saisi?
Porvoo on kaunis kaupunki mutta toimiiko se asuinpaikkana hyvin? Saako päiväkotipaikan helposti ja onko koulut minkä tasoisia? Entä harrastusmahdollisuudet etenkin lapsille?
Sitten yksi mikä askarruttaa; pitääkö ruotsinkielellä pärjätä jos työskentelee Porvoossa (sairaalassa)?
Mies kävisi töissä Helsingissä autolla.
Kertokaa mitä vain Porvooseen liittyvää :)
Kommentit (44)
Porvoossa ei ainakaan elämä tule tylsäksi, siellä aina sattuu ja tapahtuu!
Ihan kiva kaupunki, ei valittamista. Olen itsekin muualta muuttanut ja hyvin on ihmisiin tutustunut. Lapsia meillä on ja minusta koulut ovat hyviä (mun kokemus) ja lapsille on harrastuksia hyvin. Porvoossa on tiettyjä paikkoja, joihin en muuttaisi, koska oppilaiden taustat ei tätä ennakkoluuloista äitiä oikein vakuuta. Asuminen alueella ei välttämättä olisi ongelma ilman niitä lapsia. Mutta tämä on minun ennakkoluulo ja faktoista en tiedä. Sairaalassa työskennellessä voi olla, että ruotsia olisi hyvä osata, mutta sen voi varmasti varmistaa sieltä sairaalasta. Mutta jos se on kynnyskysymys niin voihan täältä lähteä töihin sellaiseen paikkaan missä ei tarvitse ruotsia. Aika paljon täältä lasten vanhempia käy Helsingissä töissä. Lasten harrastaminen on täällä sillä tavalla helppoa, että välimatkat ovat järjelliset. Toisaalta bussit ei kulje kovinkaan kattavasti ja on vieläpä todella kallista. Kannattaa sitä asuinpaikkaa miettiä myös siltä kannalta. Haikkoo on minusta hankalan kaukana, mutta siellä asuvalla voi olla ihan toinen mielipide (hän tuskin olisi edes muuttanut sinne jos kokisi kuten minä).
Vierailija kirjoitti:
Saat radonit kaupan päälle.
Selittäisitkö hieman.
Vierailija kirjoitti:
Kerro esimerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro esimerkkejä.
No tuo edellinen kommentoija on itse siitä porvoosta, josta tämänkin vauva av:n monet ärsyttävät ketjut saavat alkunsa. Sijaitsee lähinnä hömölössä päässä, ei Helsingin itäpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiva kaupunki, ei valittamista. Olen itsekin muualta muuttanut ja hyvin on ihmisiin tutustunut. Lapsia meillä on ja minusta koulut ovat hyviä (mun kokemus) ja lapsille on harrastuksia hyvin. Porvoossa on tiettyjä paikkoja, joihin en muuttaisi, koska oppilaiden taustat ei tätä ennakkoluuloista äitiä oikein vakuuta. Asuminen alueella ei välttämättä olisi ongelma ilman niitä lapsia. Mutta tämä on minun ennakkoluulo ja faktoista en tiedä. Sairaalassa työskennellessä voi olla, että ruotsia olisi hyvä osata, mutta sen voi varmasti varmistaa sieltä sairaalasta. Mutta jos se on kynnyskysymys niin voihan täältä lähteä töihin sellaiseen paikkaan missä ei tarvitse ruotsia. Aika paljon täältä lasten vanhempia käy Helsingissä töissä. Lasten harrastaminen on täällä sillä tavalla helppoa, että välimatkat ovat järjelliset. Toisaalta bussit ei kulje kovinkaan kattavasti ja on vieläpä todella kallista. Kannattaa sitä asuinpaikkaa miettiä myös siltä kannalta. Haikkoo on minusta hankalan kaukana, mutta siellä asuvalla voi olla ihan toinen mielipide (hän tuskin olisi edes muuttanut sinne jos kokisi kuten minä).
Kiitos vastauksesta :) Haluaisitko vielä kertoa mitä nämä alueet on joita et itse suosittelisi? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat radonit kaupan päälle.
Selittäisitkö hieman.
Itä-Uusimaa on rapakivialuetta ja talojen radonpitoisuudet ovat korkeita. Jos rakennatte niin rakentakaa talon alle ryömintätila.
Porvoossa ei ole muuta kuin pakkoruotsia joka paikassa. Me asumme SUOMESSA !
Omenatarhasta ja toukovuoresta ei taida olla julkista liikennettä.
Kevätkumpuun en muuttaisi , enkä eestinmäkeen. Gammelbacka ollut huonossa maineessa mutta muuttunut parempaan.
Kevätkumpuun rakennetaan uutta koulua, mikäli homeeton koulu tärkeää.
Koska Porvoo on kaksi kielinen tarvitset ainakin todistuksen että osaat jotta vakinaistetaan, käytännön osaaminen monilla heikkoa.
Oma auto pitää olla. Busseja kulkee harvakseltaan HKI.
Jos kestää kuunnella ruotsin kieltä.
Kesällä kiva ja idyllinen.
Paljon hyviä ravintoloita&kahviloita.
Kyllä täältä busseja kulkee Helsinkiin n 30min välein ja nyt Onnibus vielä lisäsi omia vuorojaan! Porvoo on kiva, sopivan kokoinen ja kaikki on lähellä. Ihmisiin tutustuu kyllä.
Lapsiperheelle on vaikka mitä! Löytyy Muumipuistoa, Angry Birds puistoa, uimahalli, jäähalli, urheiluhalli, muita puistoja, skeittiparkki, hevostalleja, ties mitä harrastusvaihtoehtoja. Myös uimarannat hyviä. Kouluja on myös hyvin tarjolla sekä päiväkoteja.
Asuinalue riippuu ihan itsestä, toiset vierastavat Gammelbackaa ja Kevätkumpua mutta itsellä ei niistä huonoja kokemuksia. Toukovuoressa ja siinä lähistöllä ihania omakotitaloja, bussi tulee kyllä suht lähelle siihen. Huhtinen ja Pappilanmäki olisi ihania paikkoja myös, tai Hamari, Haikkoo ja Eestinmäki.
Muuttakaa ihmeessä!!
Vierailija kirjoitti:
Oma auto pitää olla. Busseja kulkee harvakseltaan HKI.
Jos kestää kuunnella ruotsin kieltä.
Kesällä kiva ja idyllinen.
Paljon hyviä ravintoloita&kahviloita.
Yöllä ei busseja kulje Helsinkiin mutta muutoin n 15 min välein.
https://liput.matkahuolto.fi/connectionlist?lang=fi&arrivalPlaceId=p100…
En asu Porvoossa, mutta tiedän että siellä asuu paljon media-alan taiteilijoita ja muuta taideväkeä, joka yleensä tuo seudulle elämää ja toimintaa. Lisäksi Porvoossa on hyviä ruokaravintoloita, jonne tullaan syömään kauempaakin (mm. Sikapelle ja Sinne). Sekin kertoo kaupungista hyvää, vaikka ei lapsiperheen prioriteetteihin ehkä kuuluisikaan. Ja kesäisin on Avantin Suvisoitto!
Suomi taitaa Porvoossa olla nykyään enemmistökieli. Ota ruotsinkieliset asiakkaat kielikyplynä; opit nopeasti ruotsin, Vaikka se nyt olisikin vähän puutteellinen.
Kiitos vastauksista :) Missä koulussa teidän lapset käy ja onko sitä homeongelmaa sitten paljonkin?
Virkamies ruotsi on käyty mutta käytännössä en sitä juurikaan osaa...
Tuntuu vaikealta miettiä aluetta mistä tontti kannattaisi ostaa kun juuri kouluista ei tietoa ja liikenneyhteyksistä. Täytyy käydä taas ajelemassa eri alueita läpi. :)
Varmaan muutetaan ensin vuokralle ja mietitään viihdytäänkö alueella ja sitten vasta tontin etsintä siinä samalla ja asunnon rakentaminen.
Me asumme Haikkoossa, on kyllä huippualue lasten kannalta, jos ei etäisyys keskustaan haittaa. Bussi menee vierestä. Toki koulu pullistelee (Tolkkisten koulu) täytenä, mutta lähiaikoina ilmeisesti on tulossa uusi. Koulun oppilaissa ei juuri sossuporukka näy, maahanmuuttajia ei varmaan ainuttakaan. Niin ja nykyisin vain n. 1/3 porvoolaisista on ruotsinkielisiä.
Kyllä Porvoo aina Forssan voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Me asumme Haikkoossa, on kyllä huippualue lasten kannalta, jos ei etäisyys keskustaan haittaa. Bussi menee vierestä. Toki koulu pullistelee (Tolkkisten koulu) täytenä, mutta lähiaikoina ilmeisesti on tulossa uusi. Koulun oppilaissa ei juuri sossuporukka näy, maahanmuuttajia ei varmaan ainuttakaan. Niin ja nykyisin vain n. 1/3 porvoolaisista on ruotsinkielisiä.
Onko matkat lasten harrastuksiin hankalat? Kaunis paikka kyllä on.
Ja suositelkaa kivoja lapsiperheelle sopivia alueita. Haikkoo on kaunis mutta vähän syrjässä. Entäs uudet Toukovuori ja Omenatarha?