Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tohtori tai sellaiseksi tulevaisuudessa väittelevä: mikä sai jatkamaan opintoja?

Vierailija
25.08.2016 |

Kysymys otsikossa

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin tehnyt jonkin verran opetustyötä yliopistossa ja pidin siitä kovasti. Tohtorin tutkinto oli edellytys sille, että saatoin hakea vakituisempaa opetusvirkaa yliopistosta (eiväthän ne enää ole virkoja, mutta silloin olivat).

OT. Mitä ne yliopiston entiset virat nyt ovat nimeltään? 

Edelleen OT. Olen huomannut, että yliopistolla työskentelee jopa 70-vuotiaita entisiä proffia. Joillakin nimikkeenä tutkimusjohtaja. Yliopisto siis ainakin tuntuu kannustavan pitkiin työuriin. Voisiko yliopistolla olla töissä vaikkapa 80-vuotiaaksi?

Yliopistojen virat ovat nykyään työsuhteisia tehtäviä. Hallintolain mukaan niissä tosin edelleen toimitaan virkavastuulla.

Vakinaisessa professorin tai muuss opetus- tai tutkimusvirassa yliopistolla voi olla 68-vuotiaaksi asti. Sitten on erottava. Tätä vanhempi henkilö voidaan kuitenkin vielä palkata määräaikaiseen työsuhteeseen esimerkiksi tiettyyn projektiin.

(Alin mahdollinen eläkeikä on 63. En tiedä kenenkään vapaaehtoisesti lähteneen niin nuorena. Se ei liity siihen, mitä yliopisto kannustaa, vaan siihen, että ihmiset kokevat, että heidän Suuri Tieteellinen Elämäntyönsä on vielä kesken. Ja sitten eläkkeellä ei enää olisikaan Tärkeä Henkilö. )

Vierailija
22/25 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan kaverin puolesta ja kaverin tietämättä.

Kaveri halusi proffaksi ja sellaiseksi päätyikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin tehnyt jonkin verran opetustyötä yliopistossa ja pidin siitä kovasti. Tohtorin tutkinto oli edellytys sille, että saatoin hakea vakituisempaa opetusvirkaa yliopistosta (eiväthän ne enää ole virkoja, mutta silloin olivat).

OT. Mitä ne yliopiston entiset virat nyt ovat nimeltään? 

Edelleen OT. Olen huomannut, että yliopistolla työskentelee jopa 70-vuotiaita entisiä proffia. Joillakin nimikkeenä tutkimusjohtaja. Yliopisto siis ainakin tuntuu kannustavan pitkiin työuriin. Voisiko yliopistolla olla töissä vaikkapa 80-vuotiaaksi?

Nykyisin yliopistolla on vain työsuhteita, ei virkoja. Proffa voi olla kuukausipalkallisessa töissä yliopistolla enintään 68-vuotiaaksi, mutta sen jälkeen voi kyllä jatkaa emerituksena/emeritana ilman palkkaa ja tällä tavalla esimerkiksi ohjata jatko-opiskelijoita. Kyllä tuota voi tehdä vaikka 80-vuotiaaksi, jos jaksaa ja järki pelaa, mutta ei siitä ainakaan mitään kuukausipalkkaa makseta. Saattaa olla, että jostain erityishommista saa korvaustakin (esim. toimii jonkin toisen yliopiston jatko-opiskelijan toisena ohjaajana tai väitöskirjan esitarkastajana / vastaväittäjänä). En kyllä itse tiedä ketään proffaa, joka olisi tehnyt töitä vielä selvästi yli 70-vuotiaana. Sen sijaan on ihan tavallista, että proffat jatkavat 2-3 vuotta eläkkeelle jäämisensä jälkeen, mutta tosiaan normaalisti ilman säännöllistä palkkaa.

Vierailija
24/25 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

👀

Vierailija
25/25 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska perheessäni kaikilla on tohtorin hattu. Muuten olisimme surkeita alisuorittajia, joiden kanssa ei kannata olla missään tekemisissä.