Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettakaa niille lapsillenne ettei toisten koiriin kosketa!

Vierailija
25.08.2016 |

Koirani oli vääntämässä torttua, kun yhtäkkiä kulmantakaa juoksee lapsi joka mitään kysymättä läppäisee koiraani (en tiedä oliko tarkoitus silittää vai mitä) ja koirani pelästyy ihan helvetisti. Lapsen isä käveli perässä, eikä pahoitellut mitenkään tilannetta, tai kieltänyt lastaan.
Ja tämä ei todellakaan ollut ensimmäinen kerta, kun lapset tulevat mitään kysymättä silittelemään koiraani. Estän tilanteen normaalisti aina, tuossa äskeisessä tapauksessa en vaan ehtinyt.

Minulla on pieni ja lasten mielestä varmasti söpö koira, mutta se ei todellakaan tarkoita, että sitä saa tulla automaattisesti silittämään!

Kommentit (253)

Vierailija
1/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läppäse sitä lasta vaihtokauppana :D

Vierailija
2/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan. Korani on söpö, mutta mahdottoman arka. Joskus yllätettynä ja säikähtäneenä vain tärisee, jos oikeen paha niin murahtaa tai näykkäisee. Pitäkää lapsenne turvassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

NIin totta niin totta. Ensin vingutaan, että pitäkää ne hullut elukkanne hihnassa, ja sitten kun ne hihnassa on niin jostain juoksee laps yllättäen ja koiran kimppuun. Meillä oli tilanne, että vieras lapsi oli jo ohittamassa, luulin menneen ohi, kun yhtäkkiä se onkin hyökännyt minun selkäni takaa koiran kimppuun takaapäin. Onneksi mulla oli lapsiin tottunut seniori hihnassa, eikä se vähän tottumattomampi nuori, jolla ei kokemusta pienistä lapsista ja niiden arvaamattomuudesta.

Vierailija
4/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettakaa myös niitä koirianne ettei toisiin ihmisiin kosketa. Kiitos. Meillä ei lapset koske koiria ilman lupaa eikä vieraita koiria missään tilanteessa.

Vierailija
5/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läppäse sitä lasta vaihtokauppana :D

Tai näykkäse. Koira lähtee piikille puremisesta, mutta yhtään omistajaa ei liene vielä lopetettu vastaavasta toiminnasta 😊

Vierailija
6/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vaaratilanne on, kun jotkut lapset alkaa halaamaan koiraa.

Vierailija
7/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivositko koiran jätökset tapahtuman jälkeen?

Vierailija
8/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiranomistajana olen opettanut tämän omilleni. Vierasta koiraa ei milloinkaan, ikinä, koskaan lähestytä ilman omistajan lupaa. Toivon tosiaan että toisetkin opettaisivat saman omilleen, koska oma koirani on iso ja pelokas, edellisestä kodista traumatisoitunut. Ja jos tämä on vain naurun aihe (toisille todellakin on, "oho, kattokaa, iso koira pelkää, hehe, pelotellaan lisää"), niin miettikää sitä, että sillä pelokkaalla ja säikyllä koiralla on myös aika mahtava purukalusto enkä todellakaan halua että se vahingossa käyttää sitä keneenkään lapseen, humalaiseen (nämäkin ovat niin arvaamattomia, jo kolme kappaletta on yllättäen halunnut tulla _halaamaan_ koiraani ilman lupaa, wtf?!) taikka muuten vain idioottiin ihmiseen. Varsinkaan lapseen, koska he ovat tässä asiassa syyttömiä ja vanhempiensa kasvatuksen armoilla.

Jos on tuttuja ihmisiä tai koiria harjoittelemme mahdollisuuden mukaan kanssakäymistä. Kyseinen koira ei siis välitä pätkääkään jos ihan normaalisti kävelee ihmisiä tai koiria ohi, mutta ettei tilanteita pääse sattumaan yritämme pysyä aina kunnioittavan välimatkan päässä toisista.

Vierailija
9/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo aika useasti törmään kanssa siihen että lapset vaan tulevat koiran luo ilman varoitusta. Itselläni on koira ja pieni lapsi ja olen alusta asti pitänyt huolen että lapsi ei häiritse koiraa, kun se haluaa olla rauhassa. Onhan siinä hommaa pitää utelias taapero poissa koiran kimpusta, mutta tehtävä se on. Sitten ärsyttää kun muiden lapset vaan käyvät iholle. Näissä tilanteissa olen joskus sanonut, että varokaa lapset, koira puree. Ei se oikeesti ketään pure, mutta kun ei muuten mene jakeluun.

Vierailija
10/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna olisin isälle sanonut, että varovaisuutta toivotaan eläinten kanssa. Noin yllätettynä voi näykkästä.

Vierailija
11/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset itse sanonut mitään? Totta kyllä, että pitäisi opettaa, ettei vieraisiin koiriin kosketa ilman lupaa. Lapset ovat kuitenkin lapsia, vasta opettelevat tätä elämää, joten tuo voi helposti unohtua. Varsinkin, jos omassa lähipiirissä ei ole eläimiä.

Vierailija
12/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiranomistajana olen opettanut tämän omilleni. Vierasta koiraa ei milloinkaan, ikinä, koskaan lähestytä ilman omistajan lupaa. Toivon tosiaan että toisetkin opettaisivat saman omilleen, koska oma koirani on iso ja pelokas, edellisestä kodista traumatisoitunut. Ja jos tämä on vain naurun aihe (toisille todellakin on, "oho, kattokaa, iso koira pelkää, hehe, pelotellaan lisää"), niin miettikää sitä, että sillä pelokkaalla ja säikyllä koiralla on myös aika mahtava purukalusto enkä todellakaan halua että se vahingossa käyttää sitä keneenkään lapseen, humalaiseen (nämäkin ovat niin arvaamattomia, jo kolme kappaletta on yllättäen halunnut tulla _halaamaan_ koiraani ilman lupaa, wtf?!) taikka muuten vain idioottiin ihmiseen. Varsinkaan lapseen, koska he ovat tässä asiassa syyttömiä ja vanhempiensa kasvatuksen armoilla.

Jos on tuttuja ihmisiä tai koiria harjoittelemme mahdollisuuden mukaan kanssakäymistä. Kyseinen koira ei siis välitä pätkääkään jos ihan normaalisti kävelee ihmisiä tai koiria ohi, mutta ettei tilanteita pääse sattumaan yritämme pysyä aina kunnioittavan välimatkan päässä toisista.

Tämä! Minullakin on pelokas koira ja kun jotkut ihmiset huomaavat sen, niin heistä on hauskaa pelotella koiraa lisää. En vaan voi ymmärtää...

Vierailija
13/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjaset kun lapsi yrittää lähestyä että se sun koira puree

Vierailija
14/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinuna olisin isälle sanonut, että varovaisuutta toivotaan eläinten kanssa. Noin yllätettynä voi näykkästä.

Juu olisi tietenkin pitänyt sanoa, menin vaan jotenkin niin lukkoon tilanteesta, että en sanonut mitään. Ja kerään aina koirani kakat, kun joku sitä kysyi. -Ap

Vierailija
15/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Mä olen ilokseni huomannut omalla asuinalueellani, että täällä lapset kysyvät aina ensin lupaa. Koirani ei tosin ole pikkukoira, mutta kiltin ja ystävällisen näköinen kuitenkin. Koirani ei ole luonani tottunut lapsiin ja pelkää lapsia, mutta näiden kysyvien lasten avulla koirani pahin lapsiin kohdistunut pelko on kadonnut. Mulla on aina koiralle "nameja" taskussa ja olenkin yleensä antanut näille kysyville lapsille tällaisen makupalan ja näyttänyt ensin itse, miten makupalan voi koiralleni antaa. Sen jälkeen lapsi on antanut ja olen silittänyt koiraani samalla kuin vieras lapsikin silittää. Kaikki ovat - koiraa myöten - olleet tyytyväisiä. Koirani on nk rescue-koira enkä tiedä, mitä kaikkea sen menneisyydessä on tapahtunut. Enää se ei kuitenkaan mene paniikkiin nähdessään lapsijoukon ja siitä iso kiitos näille lapsille, jotka ovat kysyneet - ja myös saaneet - luvan silittää koiraani mun valvonnassani ja neuvomallani tavalla. 

Vierailija
16/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Minullakin on pelokas koira ja kun jotkut ihmiset huomaavat sen, niin heistä on hauskaa pelotella koiraa lisää. En vaan voi ymmärtää...

Myöskin aikuisilla miehillä ja miesporukoilla on ihan naurettavia tapoja kerätä ohikulkevien ilmeisesti söpönä pitämiensä koirien huomiota. Siinä missä naispuoliset ohikulkijat saattaisivat kommentoida että onpas hän söpö tai hieman kumartua koiran puoleen, niin miehillä on tapana vislata koiran kulkiessa ohi tai tehdä muita typeriä ääniä häiritäkseen koiraa tai ilmeisesti saadakseen taluttaja menettämään kontrolli koirasta.

Ja tämäkin vain siksi että säälittävä mieslapsi haluaa kiinnittää söpön koiran huomion itseensä, ja yrittää tehdä sen "kovismaisesti".

Vierailija
17/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi yhtenä päivänä niin, että vastaantulevasta äiti - pikkutyttö -yhdistelmästä lähti pikkutyttö juoksemaan kädet ojossa kohti koiraani. Onneksi näin ajoissa ja menin tytön ja koiran väliin seisomaan. Tyttö yritti vielä kiertää minut päästäkseni koiran kimppuun, mutta onnistuin blokkaamaan kakaran vartalollani. Perässä tuleva äiti ei kieltänyt lasta, ei sanonut tilanteessa yhtään mitään, vaan jatkoi kävelyään tympeän näköisenä.

Meidän tapauksessa koira on jo vanha ja selkävaivainen, en todellakaan päästä vieraita kersoja "silittämään" koiraa, kun tiedän että pikkulapsen silitys on kämmenellä hakkaamista. Mitä ihmettä liikkuu ihmisen päässä joka päästää lapsensa vieraan koiran luokse kysymättä lupaa?????

Vierailija
18/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan aikanaan kun mulla oli vanhus koira päältä avattavassa kopassa ja istuttiin odottelemassa kyytiä päällinen auki ja siihen tuli näihin isoihin koristeellisiin hameisiin pukeutunut nainen kahden lapsensa kanssa. Lapset kysyi asiallisesti saako silittää ja tietenkin annoin. Ei siinä muuten mitään mutta tytär ensin silitti muutaman kerran nätisti ja alkoi sitten tahallaan kovaa silittää ja läpsimään. Tämän äiti ei sanonut mitään. Vihelsin tytön osalta pelin poikki ja minuuttia myöhemmin poika alkaa riuhtoa koiraa pois kopassa ilman lupaa ja taas sama homma ettei tämä äiti sano yhtään mitään. Kielsin ettei saa ottaa syliin ja poika riuhtoi vaan kovempaa ja nauroi. Onneksi kyyti tuli silloin.

Vierailija
19/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onneksi ole osunut omalle kohdalle. Myös lasten onneksi. Minulla pieni ja söpö koira, joka kyllä näykkäisee mikäli säikähtää äkkinäisiä liikkeitä tekeviä lapsia. Onneksi ovat aina kysyneet luvan silittää, minkä olenkin antanut, mutta omalla vastuulla ja rauhallisesti. Suurimmaksi osaksi on sujunut hyvin, kerran kuitenkin koira säikähti yhtäkkiä hypähtävää lasta, ei silti kiinni käynyt. Opettakaa siis lapsillenne miten eläinten kanssa käyttäydytään, ei se lemmikinomistajan velvollisuus ole. Tiedän tapauksiakin missä vanhemmat ovat suuttuneet, kun kultamussukat eivät saa lupaa silittää työtään tekevää opaskoiraa...

Vierailija
20/253 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin samaa mieltä aloittajan kanssa, mutta olen joutunut huomaamaan, että Suomessa ollaan (ainakin joihinkin maihin verrattuna) hyvinkin valveutuneita näissä asioissa. Muutin puolisen vuotta sitten koirani kanssa ulkomaille ja täällä on ihan perus, että jokainen vastaantulija ohikulkiessaan lääppii koiraa. Ihan siis aikuiset ihmiset yhtäkkiä hyökkäävät kimppuun ja rupeavat lässyttämään ja rapsuttamaan, mitään lupia kyselemättä tai varovasti lähestymättä. Lapset ovat luonnollisesti AIVAN hulluja: ryntäävät tahallaan koiran takaa tökkimään ja läpsimään, riehuvat, huutavat, tekevät äkkinäisiä liikkeitä ja samalla lääppivät täysin tuntematonta koiraa. Ei ole Suomessa ikinä tapahtunut mitään edes etäisesti tähän verrattavissa olevaa toimintaa.

Oma koirani on kunnon viilipytty eikä reagoi oikeastaan mitenkään (joskus jopa ihan tyytyväisenä häntää heiluttaen tervehtii ja ottaa rapsutukset vastaan) tai sitten vähän vaivaantuneena siirtyy poispäin, jolloin tietysti jatkamme vain matkaa (jos kaikelta ahdistelulta pystymme). Olen kyllä miljoona kertaa miettinyt, että jos olisi yhtään arka/aggressiivinen koira kyseessä, niin olisi kyllä tullut todella pahaa jälkeä melkeinpä joka kerta ovesta ulos poistuessa.

Tämä ei ole mikään "turha valittaa, jossain asiat ovat vielä huonommin" -viesti (:D), kunhan taivastelen tätä älyttömyyttä. Suomessa on kuitenkin jonkinlaista yleistietoa, ettei vieraita koiria mennä ilman lupaa silittelemään eikä varsinkaan yhtäkkiä hyökätä tökkimään (minkä takia ihmetyttääkin, miten jotkut eivät sen mukaan toimi/ojenna lapsiaan jos sekoilevat). Täällä ei ilmeisesti kukaan ole kuullutkaan moisesta.