Kilometrivero on vakoilujärjestelmä
http://blogit.mtv.fi/elinkautinen/2013/12/18/kilometrivero-luo-taas-uut…
http://blogit.mtv.fi/elinkautinen/2013/06/10/tiedatko-mita-et-pelkaa/
http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/riihimaen-vankilan-vartijalle…
http://yle.fi/uutiset/viidelle_sakkoja_mika_myllylan_kuolemansyyn_urkin…
https://effi.org/julkaisut/tiedotteet/lehdistotiedote-2013-09-05-autose…
http://yle.fi/uutiset/mustat_laatikot_tulevat_myos_autoihin/5539197
Tiemaksusuunnitelmia on kritisoinut muun muassa tietokirjailija ja tietotekniikka-asiantuntija Petteri Järvinen. Hänen mielestään on syytä suhtautua kriittisesti lupauksiin siitä, että paikannustietoja käytettäisiin vain esimerkiksi verotukseen.
– Historia on aikaisemminkin mennyt näin. Tuodaan ensin uusi järjestelmä ja vähän ajan päästä huomataan, että näillä tiedoillahan on paljon muutakin käyttöä.
Kommentit (90)
Suomen viranomaisilla on pakonomainen halua vakoilla ja hallita ihmisiä
Koko ajatus kilometriverosta on typerä. Polttoianevero on hyvä ympäristövero ja se on oikeudenmukainen ja se on helppo kerätä.
Vierailija kirjoitti:
Koko ajatus kilometriverosta on typerä. Polttoianevero on hyvä ympäristövero ja se on oikeudenmukainen ja se on helppo kerätä.
Juuri näin. Jos halutaan taas jotain ruuhkia välttää niin siihen on ihan eri keinoja.
Vierailija kirjoitti:
Koko ajatus kilometriverosta on typerä. Polttoianevero on hyvä ympäristövero ja se on oikeudenmukainen ja se on helppo kerätä.
Nimenomaan. Jos tavoitteena on saada vähemmän päästöjä liikenteestä, tuo kilometrivero on aivan järjetön ratkaisu. Kallis systeemi, joka vähentäisi syitä hankkia pienikulutuksisia autoja. Tosi hölmöläisten hommaa, varmaan taas joku kepulainen keksinyt, että kaupunkilaisille kalliimpia kilometreja, kun taas maalaiset saa ajaa halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Koko ajatus kilometriverosta on typerä. Polttoianevero on hyvä ympäristövero ja se on oikeudenmukainen ja se on helppo kerätä.
Juu, niin kauan kuin polttoainekäyttöiset autot ovat valtavirtaa eli max. 20 vuotta eteenpäin. Jo paljon ennen sitä lataushybridit ja täyssähköiset versiot yleistyvät voimakkaasti eli pitkällä aikavälillä polttoainevero ei ole mikään ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ajatus kilometriverosta on typerä. Polttoianevero on hyvä ympäristövero ja se on oikeudenmukainen ja se on helppo kerätä.
Nimenomaan. Jos tavoitteena on saada vähemmän päästöjä liikenteestä, tuo kilometrivero on aivan järjetön ratkaisu. Kallis systeemi, joka vähentäisi syitä hankkia pienikulutuksisia autoja. Tosi hölmöläisten hommaa, varmaan taas joku kepulainen keksinyt, että kaupunkilaisille kalliimpia kilometreja, kun taas maalaiset saa ajaa halvalla.
Tuossa on haettu pitkän aikavälin ratkaisua, ei ratkaisua ensi vuodelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ajatus kilometriverosta on typerä. Polttoianevero on hyvä ympäristövero ja se on oikeudenmukainen ja se on helppo kerätä.
Juu, niin kauan kuin polttoainekäyttöiset autot ovat valtavirtaa eli max. 20 vuotta eteenpäin. Jo paljon ennen sitä lataushybridit ja täyssähköiset versiot yleistyvät voimakkaasti eli pitkällä aikavälillä polttoainevero ei ole mikään ratkaisu.
Sähköautoja pitää tukea Norjan malliin joten niiltä pitää ottaa maksuja pois ei lisätä niitä.
Tuollaista vakoilujärjestelmää ei kukaan täysijärkinen hyväksy.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on haettu pitkän aikavälin ratkaisua, ei ratkaisua ensi vuodelle.
Ehkä pitkällä aikavälillä. Alkuun se kyllä olisi juuri täsmälleen sitä, että kaupunkilaiset maksavat maalaisten ajamiset. Ja aivan tolkuttoman kalliin byrokraattisen kyttäysjärjestelmän siinä sivussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ajatus kilometriverosta on typerä. Polttoianevero on hyvä ympäristövero ja se on oikeudenmukainen ja se on helppo kerätä.
Nimenomaan. Jos tavoitteena on saada vähemmän päästöjä liikenteestä, tuo kilometrivero on aivan järjetön ratkaisu. Kallis systeemi, joka vähentäisi syitä hankkia pienikulutuksisia autoja. Tosi hölmöläisten hommaa, varmaan taas joku kepulainen keksinyt, että kaupunkilaisille kalliimpia kilometreja, kun taas maalaiset saa ajaa halvalla.
Tuossa on haettu pitkän aikavälin ratkaisua, ei ratkaisua ensi vuodelle.
Eihän tuossa mitään ratkaisua haeta. Tuohan estää sähköautojen yleistymisen äärettömän tehokkaasti. Eli ihmiset käyttävät bensa-autoja ikuisesti. Auto kuitenkin on välttämättömyys tässä maassa joss avain yhdessä kaupungissa edes on julkista liikennettä ja sekin huono.
Mulla on nyt jo omassa autossani vaikoilujärjestelmä eli näen oman autoni sijainnin netin kautta.
Köyhät kyykkyyn. Köyhillä on aikaa istua julkisissa ja antaa tietä rikkaammille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ajatus kilometriverosta on typerä. Polttoianevero on hyvä ympäristövero ja se on oikeudenmukainen ja se on helppo kerätä.
Nimenomaan. Jos tavoitteena on saada vähemmän päästöjä liikenteestä, tuo kilometrivero on aivan järjetön ratkaisu. Kallis systeemi, joka vähentäisi syitä hankkia pienikulutuksisia autoja. Tosi hölmöläisten hommaa, varmaan taas joku kepulainen keksinyt, että kaupunkilaisille kalliimpia kilometreja, kun taas maalaiset saa ajaa halvalla.
Tuossa on haettu pitkän aikavälin ratkaisua, ei ratkaisua ensi vuodelle.
Eihän tuossa mitään ratkaisua haeta. Tuohan estää sähköautojen yleistymisen äärettömän tehokkaasti. Eli ihmiset käyttävät bensa-autoja ikuisesti. Auto kuitenkin on välttämättömyys tässä maassa joss avain yhdessä kaupungissa edes on julkista liikennettä ja sekin huono.
No kyllä mä itse ottaisin Teslan 500 km:n toimintasäteellä ennemin kuin jonkin polttomottoriauton kuitenkin siinä vaiheessa kun Teslojen hinnat tulevat riittävän alas ja supercharger-asemat yleistyvät Suomessakin.
Eiköhän tuossakin ole tarkoitus vain tämän seurantajärjestelmän kehittäjän ja ylläpitäjän rikastuminen veronmaksajien rahoilla. Ostetaan yksityiseltä kallis koko maan laajuinen järjestelmä ja kerätään veroja, joista valtaosa menee järjestelmän kuluihin. Luultavasti suunnitteilla on vielä monopoliasema, jossa myyjä määrittää hinnan eikä ostajalla ole käyttöönoton jälkeen enää mitään mahdollisuutta vaikuttaa siihen. Katsokaapa vaikka kuka/ketkä tätä hanketta ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ajatus kilometriverosta on typerä. Polttoianevero on hyvä ympäristövero ja se on oikeudenmukainen ja se on helppo kerätä.
Nimenomaan. Jos tavoitteena on saada vähemmän päästöjä liikenteestä, tuo kilometrivero on aivan järjetön ratkaisu. Kallis systeemi, joka vähentäisi syitä hankkia pienikulutuksisia autoja. Tosi hölmöläisten hommaa, varmaan taas joku kepulainen keksinyt, että kaupunkilaisille kalliimpia kilometreja, kun taas maalaiset saa ajaa halvalla.
Tuossa on haettu pitkän aikavälin ratkaisua, ei ratkaisua ensi vuodelle.
Eihän tuossa mitään ratkaisua haeta. Tuohan estää sähköautojen yleistymisen äärettömän tehokkaasti. Eli ihmiset käyttävät bensa-autoja ikuisesti. Auto kuitenkin on välttämättömyys tässä maassa joss avain yhdessä kaupungissa edes on julkista liikennettä ja sekin huono.
No kyllä mä itse ottaisin Teslan 500 km:n toimintasäteellä ennemin kuin jonkin polttomottoriauton kuitenkin siinä vaiheessa kun Teslojen hinnat tulevat riittävän alas ja supercharger-asemat yleistyvät Suomessakin.
Ei ne yleisty. Supercharger-asema ei ole sitä varten että siellä käydään normaalisti lataamassa vaan se on pitkien matkojen latausasema.
Suomeen pitäisi saada lisää normaaleja latauspistokkeita mutta niitä ei tule koska ei ole autojakaan. Autoja ei tule ikinä tuollaisella järjestelmällä koska bensa-autot on huomattavasti halvempia ja kätevämpiä.
Teslan hinta ei ikinä tule tavallisen tallaajan hinnoille. Ne on hienoja autoja joiden hinta on sen mukainen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on nyt jo omassa autossani vaikoilujärjestelmä eli näen oman autoni sijainnin netin kautta.
Onnea sinulle!!!
Suurin ongelma on järjestelmän ja ylläpidon kalleus, muuten en näe ongelmana tuota järjestelmää. Singaporessa on seurattu jo pitkään autoilijoita. Operaattorit voivat seurata tarvittaessa kännykän käyttäjääkin melko tarkkaan esim. viranomaisten pyynnöstä.
Rahaa on kerättävä autoilijoilta jollain mekanismilla myös 10 tai 20 vuoden kuluttua ja polttoainevero ei enää silloin ole käypä ratkaisu, ei ainakaan taspuolinen ratkaisu, koska silloin suuri osa ajaa jo jollain muulla kuin ihan perinteisellä polttomoottoriautolla. Mikä se vaihtoehtoinen ratkaisu olisi niin jokainenhan voi yrittää keksiä paremman kuin tuollainen satelliittipohjainen ratkaisu. Ehkä tulee parempia teknisiä innovaatioita tähän tarkoitukseen?
Vierailija kirjoitti:
Suurin ongelma on järjestelmän ja ylläpidon kalleus, muuten en näe ongelmana tuota järjestelmää. Singaporessa on seurattu jo pitkään autoilijoita. Operaattorit voivat seurata tarvittaessa kännykän käyttäjääkin melko tarkkaan esim. viranomaisten pyynnöstä.
Rahaa on kerättävä autoilijoilta jollain mekanismilla myös 10 tai 20 vuoden kuluttua ja polttoainevero ei enää silloin ole käypä ratkaisu, ei ainakaan taspuolinen ratkaisu, koska silloin suuri osa ajaa jo jollain muulla kuin ihan perinteisellä polttomoottoriautolla. Mikä se vaihtoehtoinen ratkaisu olisi niin jokainenhan voi yrittää keksiä paremman kuin tuollainen satelliittipohjainen ratkaisu. Ehkä tulee parempia teknisiä innovaatioita tähän tarkoitukseen?
Miksi raha on kerättävä autoilijoilta? Eihän täällä pyöräilijöitäkään veroteta mutta mukamas niille pitää rakentaa teitä.
Vierailija kirjoitti:
Suurin ongelma on järjestelmän ja ylläpidon kalleus, muuten en näe ongelmana tuota järjestelmää. Singaporessa on seurattu jo pitkään autoilijoita. Operaattorit voivat seurata tarvittaessa kännykän käyttäjääkin melko tarkkaan esim. viranomaisten pyynnöstä.
Rahaa on kerättävä autoilijoilta jollain mekanismilla myös 10 tai 20 vuoden kuluttua ja polttoainevero ei enää silloin ole käypä ratkaisu, ei ainakaan taspuolinen ratkaisu, koska silloin suuri osa ajaa jo jollain muulla kuin ihan perinteisellä polttomoottoriautolla. Mikä se vaihtoehtoinen ratkaisu olisi niin jokainenhan voi yrittää keksiä paremman kuin tuollainen satelliittipohjainen ratkaisu. Ehkä tulee parempia teknisiä innovaatioita tähän tarkoitukseen?
Autoissa tietääkseni on jo olemassa mittari, joka mittaa ajetut kilometrit. Autot pitää käsittääkseni myös katsastaa tietyin väliajoin. Eihän tuossa tarvita muuta kuin että katsastaja merkkaa uuden mittarilukeman jo olemassaolevaan tietokantaan, johon sitten voi lisätä osan jolla edellisen mittarilukeman ja uuden mittarilukeman erotus menee verottajalle tiedoksi. Mitään sen kummempia teknisiä innovaatioita tarvita. Kaikille tasapuolinen systeemi, ruuhkat voi sitten hoitaa tekemällä julkinen liikenne niin toimivaksi, että ihmiset haluavat valita sen vaihtoehdon aina kun vaan mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Suomeen pitäisi saada lisää normaaleja latauspistokkeita mutta niitä ei tule koska ei ole autojakaan.
Ainakin meillä täällä on jo sähkö. Eikö teille ole vielä tullut? Voi voi.
Suomessahan tehtäisiin niin että tulisi kilometrivero ja sen lisäksi bensavero pysyisi.