Oletko käynyt kansalaisopiston kursseilla?
Otsikossa kysymys. Minkälaisella kurssilla kävit? Ja Minkä ikäistä ja tyyppistä porukkaa siellä oli? Kannattaako mennä?
En ole ikinä käynyt millään kansalaisopiston kursseilla. Löysin sieltä muutamia kiinnostavia taidekursseja. Mutta epäilyttää minkälaista siellä on...
Kommentit (36)
Useammalta paikkakunnalta kokemuksia ja pääsääntöisesti ihan muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kokemukset ovat olleet positiivisia. Taiteen, käsityön, kielten ja liikunnan saralta monenlaista tehty. Hyvin monenlaista väkeä ollut. Yhdistävänä tekijänä kiinnostus kyseiseen aiheeseen. Ikähaarukka saattanut jonkin verran vaihdella riippuen kurssista, mutta itse kokenut isomman ikähaarukan olevan positiivinen juttu.
Suosittelen, jos mieleisen kurssin löysit.
En ole käynyt, kun kaikki joiden kanssa olen asiasta puhunut ovat kertoneet että niihin on vaikea päästä. Pitäisi kuulemma olla aikaisin jonottamassa ja vielä jonostakin koetettava soittamalla päästä ilmottautumaan ennen kuin kurssit täytyy.
Nuojrena kävin kaikenlaisilla kertakursseissa, siis sellaisilla, jotka kesti yhden taikaksi päivää. Yleensä ne oli joko jotain taideretkiä, tai jonkun tietyn taide/käsityö/askertelutekniikan opiskeluun.
Kielten kursseilla. Opetuksen taso vaihtelee, on hyviä ja huonoja. Niinkuin missä tahansa. Kielissä on oltava omatoiminen, jos haluaa oikeasti oppia. Juu ja valokuvauskurssin, se oli kiva ja ope motivoitunut.
Se jonotushomma oli joskus 80-luvulla, eikä ne nykyään enää edes ole niin suosittuja. Ihan netissä kaikki ilmoittautumiset nykyään hoidetaan ja kaikille kursseille, mille olen halunnut, olen päässyt. Kuulemma liikunta- ja soittimien alkeiskursseille on enemmän tulijoita kuin paikkoja, mutta lähes kaikille muille mahtuu.
Olen käyny kielikursseilla noissa. Sanotaanko, että suurin osa on eläkeikää lähestyviä naisia, tai jo eläkkeellä olevia. Sit muutama alle 30-vuotias, ehkä muutamia nelikymppisiä, miehiä nolla tai vain muutama. Helsinki. Hyvä opetus ja kivat ryhmät.
Meillä voi ilmoittautua netissä ja se kävi kätevästi.
Ilmoittauduin karaokelauluryhmään.
Aiemmin olen opiskellut kieliä ja joskus tanssia ja pikakirjoitusta.
Zumba
Kahvakuula
Nypläys
Huonekalu entisöinti
Huovutus
Lasityö
Keramiikka
Olen 35v
Opetan myös opistolla
Kannattaa tulla! Siellä on kivaa!
Vierailija kirjoitti:
Se jonotushomma oli joskus 80-luvulla, eikä ne nykyään enää edes ole niin suosittuja. Ihan netissä kaikki ilmoittautumiset nykyään hoidetaan ja kaikille kursseille, mille olen halunnut, olen päässyt. Kuulemma liikunta- ja soittimien alkeiskursseille on enemmän tulijoita kuin paikkoja, mutta lähes kaikille muille mahtuu.
Ainakin täällä monet kurssit jo täynnä vaikka ilmoittautuminen alkoi maanantaina. Vaihteluja varmasti on.
Myös Helsingissä tietyt kurssit on täynnä jo 5 min päästä siitä ku netti-ilmoittautuminen on käynnistyny. En päässy muutamalle kurssille tämän takia.
Eiköhän niille pääse aika helposti. Tosin tuo ohjattu vesijumppa on aina täysi. Itse olen ollut mm jumpissa, eri kielten kursseilla, tietokonehommia, itämaisen tanssin kurssilla sekä nyt viimeksi sukututkimusta aloittelemassa.
Suositut täyttyy nopeasti. Mut netissä kun ilmottaudutaan niin ei kukaan voi etuilla. Itsellä aina hälytys ilmopäivänä jos joku erikoisempi kurssi tiedos. Ain olen päässyt.
Liikuntakurssit täyttyvät kyllä ainakin tosi nopeasti! On kokemusta kahden kaupungin kansalaisopistoista ja molemmissa kävi niin, etten päässyt kaikille haluamilleni kursseille. Varasijoilta tosin voi päästä ihan hyvin, suosittelen jonottamista kyllä jos se vaan suinkin on mahdollista.
Muuten olen kyllä enemmän kuin tyytyväinen, hinta-laatusuhde kohdallaan!
Siellä on ihan normaaleja ihmisiä. Olen ollut liikuntakurssilla ja parilla maalauskurssilla.
Ihan sama tapahtuuko jonotus seisten, puhelimitse vai netissä, en suostu jonottamaan mitään minkä saatavuus on epävarma. Suosikkibändien keikatkin saa mennä ohi, koska mikään ei ole sen arvoista.
Willy Loman kirjoitti:
En ole käynyt, kun kaikki joiden kanssa olen asiasta puhunut ovat kertoneet että niihin on vaikea päästä. Pitäisi kuulemma olla aikaisin jonottamassa ja vielä jonostakin koetettava soittamalla päästä ilmottautumaan ennen kuin kurssit täytyy.
Riippuu ihan paikkakunnasta ja kurssista.
Olen käynyt ja voin kertoa, että sekalaisempaa porukkaa et löydä mistään muualta. Toki kurssin sisältö jonkin verran rajaa osallistujia, eli 1-2-vuotiaitten vauvamuskarin oppilaat ovat aika paljon nuorempia ja kouluttamattomampia kuin eläkeläisten latinankerholaiset. Kurssilla saattaa olla isovanhempi ja lapsenlapsi, jos kurssin ajankohta tai muu eri rajoita osallistumista. Näin varsinkin sellaisilla maaseutuopistojen kyläkursseilla, joille ei tahdo löytyä riittävästi osallistujia.
Suosituille kursseille kannattaa ilmoittautua, vaikka olisi täynnä. Silloin voidaan mahdollisuuksien mukaan järjestää lisää ryhmiä. Monissa opistoissa laitetaan mahdollisuuksien mukaan lisää kursseja, jotta mahdollisimman moni voisi osallistua.
Jos ei oikein tiedä minne on menossa, kannattaa kysyä opistolta. On hyvin eritasoisia kursseja. Joitakin pitää hyvin kunnianhimoinen ja vaativa aineenopettaja, jolle ei ole riittävästi tunteja lukiossa, joitakin taas eläkkeellä oleva alan harrastaja, joka tulee "opettajaksi" jotta hänellä itsellään olisi harrastusmahdollisuus.
Kyllä, opiskelemassa saksaa. Kävi säkä, aivan viimeisen päälle innokas ja hyvä nuorehko opettajar, joka "työkielenä" opettaa ruotsia, mutta pitää itse enemmän saksasta ja siksi on kansalaisopiston opettajana. Sanoi minunkin olevan "tyypillinen nelikymppinen miesinsinööri joka olisi mieluummin lukenut saksaa kuin ruotsia".
Kurssillamme oli 20-60 vuotiaita opiskelijoita, puolet miehiä ja puolet naisia.
Olen käynyt sekä työväen opiston että kansalaisopiston kursseilla. kaikkia en ole käynyt koko vuotta, vaan varsinkin keväällä jäi harrastukset pois. Oli ihan kurssista kiinni, että millä olen ollut nuorin, millä vanhin. Toki silloin 22.-vuotiaana kun aloitin, niin olin nuoremmasta päästä. Nykyään 42ö-vuotiaana on kursseilla yleensä joku vnahempi ja joku nuorempi. Mielestäni se on juuri parasta noilla kursseilla, että siellä on mukana kaikenikäistä, molempia sukupuolia ( noh, pajunpudontakursseilla oli vain naisia),törmää lähes kaikkiin ammattiryhmiin jne. jne
Olen käynyt tai osittain osallistunut mm. maalauskursseihin, piirustuskursseihin, pajunpudontakursseihin, tanssikursseihin, kieltenopetukseen.