Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2-vuotiaani hämmentää

Vierailija
24.08.2016 |

Muut ihmiset ovat sanoneet minulle, että lapsellani on viisas katse, hän tuntuu ymmärtävän 100% sen, mitä hänelle sanoo, moni luullut pari vuotta ikäistään vanhemmaksi sosiaalisen osaamisen vuoksi, ja on sanottu, että hän on kuin iso poika, mutta pienen pojan vartalossa. Näin ovat luonnehtineet niin sukulaiset, kaverit kuin varhaiskasvatuksen ammattilaiset, neuvola, muskariope jne. Itsekin olen huomannut, että pikkuisessani on jotakin erikoista.

Jo 1-vuotiaasta lähtien on tuntunut, että hänelle voi kertoa mitä vain niin, että asia todella menee perille. Hänellä on myös valtavan hyvä muisti, muistaa tällä hetkellä yli vuoden takaisia asioita. Muistaa myös kaikki pienen pienetkin jutut, mitä joku on sivulauseessa sanonut tai mitä ollaan vaikka mieheni kanssa keskusteltu. Omaa myös hyvän loogisen päättelykyvyn, sekä selviää ongelmanratkaisuista. Osaa keksiä omalaatuisia ratkaisuja eri tilanteisiin. Oppii nopeasti niin pottailun, leipäreseptin, muistaa mitä missäkin paikassa on tehty jne, aakkoset, numerot (kaiken paitsi puheen tuottamisen). On siis 2v 1kk.

Puheen tuottaminen on ongelmallista, mutta neuvolassa eivät ole lainkaan olleet huolissaan näiden muiden ominaisuuksien vallitessa. Itseäni mietityttää. Voiko tällainen puhumattomuus, mutta samanaikainen "älykkyys" viitata johonkin häiriöön? Tyyliin aspergeriin? Vai mihin?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ylempi en siis ollut minä, jonnet voi mennä takaisin ylilaudalle :)

Joku kyseli, miten kommunikointi sujuu kun puhetta tulee niin vähän. Hänellä on liuta omia sanoja eri asioille, mutta jotka eivät ole oikeita sanoja tai välttämättä edes muistuta niitä. Lisäksi käyttää viittomia paljon. Ap

Okei, mutta ei nyt edelleenkään ihan vakuuta.

Vierailija
22/28 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kamala. Tukahdun nauruun. Kannatta tehdä ihmelapsen leivonta blogi. Söpöjä kuvia ja paljon reseptejä, mitä luetaan lapsen viisaasta katseesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolen nauruun :`) ap raukka oli varmaa tosissaan mut tää ketju on menny ihan vitsiksi

Vierailija
24/28 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän odotin, että joku olisi tunnistanut kuvauksesta oman lapsensa ja osannut avata hieman, mistä voisi olla kyse tai mitä diagnooseja omalle lapselle on annettu, mutta näyttää menevän ihan pelleilyksi tämä(kin) ketju. Ap

Et nyt voi ihan tosissaan olla. Eihän tätä voi nauramatta lukea.

Vierailija
25/28 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän odotin, että joku olisi tunnistanut kuvauksesta oman lapsensa ja osannut avata hieman, mistä voisi olla kyse tai mitä diagnooseja omalle lapselle on annettu, mutta näyttää menevän ihan pelleilyksi tämä(kin) ketju. Ap

Et nyt voi ihan tosissaan olla. Eihän tätä voi nauramatta lukea.

Onko ap lapsesi saanut jonkin diagnoosin? Onko ollut millaisissa tutkimuksissa?

Vierailija
26/28 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se puhumaan vielä oppii. Mulla pari läheistä akateemista perhettä joilla fiksut pojat. Mutta oppi puhumaan vasta yli kolmevuotiaana. Molemmilla pari käyntiä puheterapeutin luona auttoi paljon. Rauhoitu. Ei varmaan pojassa mitään vikaa tai sairautta.

Vierailija
27/28 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, minä tunnistin, mutta vaikutat jotenkin niin hätäseltä että jäi sitten pidempi teksti laittamatta. 2-vuotiasta ymmärtääkseni harvemmin diagnosoidaan, eikä kannata väkisin ottaa sellaista ajattelumallia, että Pakko olla jotain.

Meidän lapsella on myös hyvä muisti, oppi kirjaimet ja numero helposti, oppi/kehittyi kuivaksi ja puhui lausetasoisesti alle 2-vuotiaana, vähän yli 2-vuotiaana alkoi laulamaan ja osaa reilun laulukirjallisen lauluja ja tykkää jutella kaikkien kanssa. Silti kukaan ei ole ihmetellyt mitään. Itse olen ajatellut, että lapseni on vain verbaalinen ja tietyt asiat kiinnostavat häntä niin paljon että häntä on ollut helppo opettaa ja minähän opetan jos toista kiinnostaa, siinä se salaisuus. Sittenkun seuraa muiden lapsia, niin huomaa että heillä on omat mielenkiintonsa ja taitonsa, mitä meidän lapsella ei välttämättä ole. Esim. monet ikäisensä oppivat paljon aikaisemmin liikunnallisia taitoja ja temppuja. Siinä vaiheessa kun jotkut 3-vuotiaat kiipeilivät korkeissa telineissä, pyöräilivät ja heitti voltteja, niin meidän lapsi seisoi sormi suussa kentän laidalla ja siirtyi keskustelemaan säästä naapurin mummon kanssa.

No mikä se nyt on se teidän lapsen Erikoisuus sitten? Viisas katse? Kyllä lapsesi mahtaa olla ihan normaali lapsi, älä huolehdi. Se, että hän osaa leipoa kanssasi, kertoo siitä että hän nauttii leipoa kanssasi ja haluaa tehdä sitä ja tykkää siitä ja sinä kannustat ja innostat. Te innostatte lastasi tiettyihin asioihin joita kohtaan hän osoittaa mielenkiintoa ja ruokitte toistenne intoa. Se on Vuorovaikutusta ja sillä tavalla lapsi oppii. Hyvä! Olette varmasti hyvät vanhemmat! Mutta älä väkisin yritä tehdä diagnooseja. Oletettavasti olet ottanut jo puheeksi neuvolassa, joten eiköhän sielläkin tilannetta seuraa jos jotakin seurattavaa on.

Vierailija
28/28 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2v2kk poika, joka puhuu paljon ja osaa paljon ja ymmärtää paljon, mutta ei oo mikään ihmelapsi. Jännä kyllä, jos muuten monessa suhteessa noin fiksu, mutta ei osaa puhua.. toisaalta jotkut oppii puhumaan tosi myöhään ja on niitäkin, jotka alkavat puhua, kun muuta ei "ymmärretä".. mulla tää on seitsemäs 2v ja kaikki on puhuneet jo kaksi vuotiaana, mutta eivät kuitenkaan ole olleet mitään lapsineroja.. joskin ihan normaalin nokkelia.

Ymmärrän siis hyvin ap:n huolen, mutta en ymmärrä sitä, mitä hauskaa on toisen pilkkaamisessa ja huolesta vitsailemisessa. Oonkin varmaan tosikko, mutta mun mielestä se on kiusaamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä