Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ne perkeleen lukion digikirjat..

Vierailija
24.08.2016 |

Olen juuri aloittanut lukion ja voin sanoa jo nyt, että kyllä ärsyttää.

Aloitan vaikka digikirjojen hankkimisesta. Digikirjoja on mahdollista ostaa esim. Jameralta tai Suomalaisesta kirjakaupasta ihan paikan päältä paperilla olevan koodin avulla. Tämä systeemi on kätevä ja vielä ihan siedettävä, mutta niissäkään ei osattu huomioida kysynnän määrää, joten se on oikeastaan poissuljettu vaihtoehto. Sanomapro:lla on ongelmia verkkokaupan toimituksissa (siis digikirjoja ostettaessa). Valitussähköposteihin ei vastata ja puhelu ei tehonnut. Kirjaa ei näy eikä kuulu vaikka sähköpostiin tuli kuitti ja kaikki ostotodistukset.

Sitten itse kirjan käyttö. Kirja lataa lataa lataa, heittää ulos, tehtävät eivät tallennu -> läksyjä tarkistettaessa tehtävät eivät olekaan tehty. Silmiä pitää siristellä pienen fontin ja koneen näytön takia, alleviivauksia on vaikeaa tehdä jne. Puolet opiskeluajasta menee siihen, että opettaja opettelee käyttämään kirjaa, jotta voi neuvoa mikä tehtävä pitää tehdä seuraavaksi.

Digikirjojen ostamista VAADITAAN minun lukiossani ja kehutaan kuinka sieltä saa sentään tehtäviin oikeat vastauksetkin, on niin hienoa. Jokainen luokkalaiseni on ikävöinyt "vanhanaikaisia" paperikirjoja. Olen kyllä niin kateellinen heille, jotka saivat vielä opiskella paperikirjoista.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen digikirjat ovat kuraa!

Vierailija
42/43 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aitoa kirjaa on paljon helpompaa, selkeämpää ja nopeampaa selata edetakaisin, kun täytyy tarkistaa jokin asia esimerkiksi tehtävää tehdessä tietotekstistä/teoriasta. Digikirjassa menee tolkuttomasti aikaa ja jotenkin se lukeminenkin näytöltä pitkään tuntuu huomattavasti rasittavammalta, kuin oikeasta kirjasta.

Toinen huono puoli on digikirjojen DRM, eli digitaalisten rajoitusten hallinta. Se valvoo, kuka käyttää, lukee ja mitä tekee tälle sisällölle ja lähettää ne tiedot tekijänoikeuksien haltijoille. Tämä ensinnäkin rikkoo käyttäjän yksityisyyttä räikeästi ja toisekseen estää käyttäjää jakamasta kirjoja esimerkiksi sisarustensa kanssa.

Paperisessa kirjassa on käytännössä kaikki hyvät puolet. Voit tehdä siihen merkintöjä suoraan, jakaa sen kavereiden/sisarusten kanssa ja kirjaa on helppo seurata samalla, kun kirjoitat tehtäviä vihkoon. Oppikirjojen tulisi mielestäni olla avoimia, jos ne ovat digitaalisia. Avoin ja ilmainen tieto on ihmiskunnan kehityksen kannalta tärkeää, koska se asettaa kaikki lähtökohtaisesti samalle lähtötasolle varallisuudesta riippumatta, koska älykkyys ja oppimiskyky ei ole sidottu varakkuuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin teinivapaan foomunin, ei millään pahalla. 

Sillähän se on ratkaistu, kun poistut itse tältä palstalta.