Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ne perkeleen lukion digikirjat..

Vierailija
24.08.2016 |

Olen juuri aloittanut lukion ja voin sanoa jo nyt, että kyllä ärsyttää.

Aloitan vaikka digikirjojen hankkimisesta. Digikirjoja on mahdollista ostaa esim. Jameralta tai Suomalaisesta kirjakaupasta ihan paikan päältä paperilla olevan koodin avulla. Tämä systeemi on kätevä ja vielä ihan siedettävä, mutta niissäkään ei osattu huomioida kysynnän määrää, joten se on oikeastaan poissuljettu vaihtoehto. Sanomapro:lla on ongelmia verkkokaupan toimituksissa (siis digikirjoja ostettaessa). Valitussähköposteihin ei vastata ja puhelu ei tehonnut. Kirjaa ei näy eikä kuulu vaikka sähköpostiin tuli kuitti ja kaikki ostotodistukset.

Sitten itse kirjan käyttö. Kirja lataa lataa lataa, heittää ulos, tehtävät eivät tallennu -> läksyjä tarkistettaessa tehtävät eivät olekaan tehty. Silmiä pitää siristellä pienen fontin ja koneen näytön takia, alleviivauksia on vaikeaa tehdä jne. Puolet opiskeluajasta menee siihen, että opettaja opettelee käyttämään kirjaa, jotta voi neuvoa mikä tehtävä pitää tehdä seuraavaksi.

Digikirjojen ostamista VAADITAAN minun lukiossani ja kehutaan kuinka sieltä saa sentään tehtäviin oikeat vastauksetkin, on niin hienoa. Jokainen luokkalaiseni on ikävöinyt "vanhanaikaisia" paperikirjoja. Olen kyllä niin kateellinen heille, jotka saivat vielä opiskella paperikirjoista.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laadukkaammalla tietsikalla toimii ongelmitta.

Vierailija
2/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin teinivapaan foomunin, ei millään pahalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teini valittaa minulle digikirjoista valittavista. Ei hän itsekään niistä erityisemmin pidä, mutta kun niitä pitää käyttää, niin pitäisi sopeutua siihen. Turhaa tuhlata tuntia valitukseen. Sekin aika voitaisiin käyttää opiskeluun. Ongelmatilanteet pitäisi selvittää kotona mahdollisuuksien mukaan.

Vierailija
4/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho. Aika edistyksellistä. Onko nuo digikirjat edes halvempia kuin paperiset? Enpä tiennyt, että digikirjatkin voivat loppua kesken. Toisaalta digikirjoja ei voi kierrättää ja myydä eteenpäin.

Vierailija
5/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lukiolaiselta voidaan vaatia digikirjoja? Sen ymmärrän, että läppäri vaaditaan kirjoituksia varten, mutta minne katosi erilaisten oppijoiden huomiointi? Samat kirjat on paperisinakin, kyllä pitää voida ostaa myös printtiversio jos siitä oppii paremmin. Eihän lukiota käydä kustantamoja ja opettajaa varten, vaan oppimista varten.

Minä kantelisin tuosta jo eteenpäin, jos noin on.

Vierailija
6/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Digikirjat ovat sitten myöhemmissä opinnoissa ihan hyviä, kun ne ovat englanniksi ja ne saa helpommin waretettua.

Vierailija
7/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti koulut tai joku taho kustantaa lukiolaisille näyttöpäätelasit. Näytöltä on tosi paska lukea MITÄÄN.

Vierailija
8/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Digikirjoja ostavien kannattaa lukea klassinen Rikhard Stallmanin kirjoitus aiheeseen liittyen. Täsä linkki suomenkieliseen versioon.

http://www.gnu.org/philosophy/right-to-read.fi.html

Katsokaa siis että ostatte kirjan pdf - kopion koneeseenne ettekä vuokraa käyttöoikeutta kirjan sisältöön esimerkiksi vuoden ajaksi kaikkine DRM - viritelmineen. Jälkimmäisessä tapauksessa ette todellakaan voi käyttää kirjaa kymmenen vuoden kuluttua...

Vierailija
9/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lukiolaiselta voidaan vaatia digikirjoja? Sen ymmärrän, että läppäri vaaditaan kirjoituksia varten, mutta minne katosi erilaisten oppijoiden huomiointi? Samat kirjat on paperisinakin, kyllä pitää voida ostaa myös printtiversio jos siitä oppii paremmin. Eihän lukiota käydä kustantamoja ja opettajaa varten, vaan oppimista varten.

Minä kantelisin tuosta jo eteenpäin, jos noin on.

nyt lukion aloittavilla kaikki ylppärikirjoitukset tulevat olemaan digitaalisia. Siksi on ihan okei harjoitella asiaa jo lukion alusta. Peruskoululaisten äideille neuvoisin, että ohjatkaa lapsianne ottamaan valinnaisaineeksi atk, jos sellainen on valittavissa. Siitä on oikeasti hyötyä opinnoissa.

Vierailija
10/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko noita lukea jollain järkevällä laitteella kuten kindlellä?

Vierailija
11/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti koulut tai joku taho kustantaa lukiolaisille näyttöpäätelasit. Näytöltä on tosi paska lukea MITÄÄN.

Lukio ei ole enää oppivelvollisuuskoulu. Kirjat ja muu opiskelumateriaali ovat siellä maksullisia. Koulun ei tarvitse ostaa oppilaille mitään. Työelämässä tietokonetta joutuu kuitenkin käyttämään. Siihen on koulussa hyvä totutella. Varmasti moni digikirjoista valittava surffailee netissä ja somessa monta tuntia päivässä. Uskon, että monella on kyse vain vastahakoisuudesta opiskelua kohtaan.

Vierailija
12/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Viime keväänä lukiossamme järjestettiin äänestys digikirjat vs paperiversioiset. Digikirjoilla taisi olla neljä kannattajaa, opiskelijoita on lähes 500.

Vierailija
13/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen juuri aloittanut lukion ja voin sanoa jo nyt, että kyllä ärsyttää.

Aloitan vaikka digikirjojen hankkimisesta. Digikirjoja on mahdollista ostaa esim. Jameralta tai Suomalaisesta kirjakaupasta ihan paikan päältä paperilla olevan koodin avulla. Tämä systeemi on kätevä ja vielä ihan siedettävä, mutta niissäkään ei osattu huomioida kysynnän määrää, joten se on oikeastaan poissuljettu vaihtoehto. Sanomapro:lla on ongelmia verkkokaupan toimituksissa (siis digikirjoja ostettaessa). Valitussähköposteihin ei vastata ja puhelu ei tehonnut. Kirjaa ei näy eikä kuulu vaikka sähköpostiin tuli kuitti ja kaikki ostotodistukset.

Sitten itse kirjan käyttö. Kirja lataa lataa lataa, heittää ulos, tehtävät eivät tallennu -> läksyjä tarkistettaessa tehtävät eivät olekaan tehty. Silmiä pitää siristellä pienen fontin ja koneen näytön takia, alleviivauksia on vaikeaa tehdä jne. Puolet opiskeluajasta menee siihen, että opettaja opettelee käyttämään kirjaa, jotta voi neuvoa mikä tehtävä pitää tehdä seuraavaksi.

Digikirjojen ostamista VAADITAAN minun lukiossani ja kehutaan kuinka sieltä saa sentään tehtäviin oikeat vastauksetkin, on niin hienoa. Jokainen luokkalaiseni on ikävöinyt "vanhanaikaisia" paperikirjoja. Olen kyllä niin kateellinen heille, jotka saivat vielä opiskella paperikirjoista.

KIITOS tästä! Meillä pohditaan seuraavan jakson kirjoja digi/perinteinen ja tämä on hyvää palautetta!

Poika on myös skeptinen ihan kirjan lukemistekniikan osalta - aina ei jaksa töllöttää läppäriä?

Vierailija
14/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa tosiaan kauheasti huomioida ihmisten erilaisia oppimistapoja. Minä olen lapsesta asti käyttänyt tietokonetta, kirjoitan koneella erittäin nopeasti, tiedonhaku sujuu nopeasti ja ohjelmointikin on tuttua, mutta tunnen itseni ja varsinainen oppiminen tapahtuu minulla parhaiten ihan perinteisillä kirjoilla, perinteisin vihkoin ja kynin varustettuna.

Ihmisillä kun on erilainen kontakti siihen fyysiseen kirjaan. Ja ihan tutkitusti käsinkirjoittaminen on oppimisen kannalta hyödyllisempää kuin näppäimistön näpyttely.

Vierailija
15/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko selittää miten tuo digikirja toimii teknisesti, minkä yrityksen kirja esim ei toimi?

Yleensä tietokoneella olevaa tekstiä pitäisi voida suurentaa, mutta tapa riippuu siitä missä sovelluksessa se kirja avataan.

En tunne digikirjojen toimintaa, mutta olettaisin, että kannattaa ensin tarkistaa että oma tietokone, selain sekä käyttöjärjestelmä ja niiden versiot ovat sopivia digikirjalle.

Sitten pitää päivittää oma tietokone ja jos kirja toimii pdf-sovelluksessa, myös se sovellus.

Jos kaikki tämä on tehty eikä digikirja toimi kuitenkaan, sitten on vika siellä kirjan myyjän puolella.

Vierailija
16/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatikaa koululta, että myös painetut kirjat sallitaan. Minun lukion kolmannelle menevä nörttipoikani ei ole tähän mennessä suostunut hankkimaan ainoatakaan digikirjaa juuri siksi, että kavereilla on niistä huonoja kokemuksia. Ja kysymyksessä ei ole todellakaan mikään tietokonetumpelo, vaan poika, joka on jo yläasteaikana suorittanut yliopiston ohjelmointikursseja avoimen yliopiston kautta.

Tuo on nyt ihan naurettavaa, että sähköisten yo-kokeiden vuoksi pitäisi muka käyttää digikirjoja. On ihan eri asia tehdä tehtäviä koneella kuin lukea kirjaa tietokoneelta.

Vierailija
17/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Digikirjoja ostavien kannattaa lukea klassinen Rikhard Stallmanin kirjoitus aiheeseen liittyen. Täsä linkki suomenkieliseen versioon.

Katsokaa siis että ostatte kirjan pdf - kopion koneeseenne ettekä vuokraa käyttöoikeutta kirjan sisältöön esimerkiksi vuoden ajaksi kaikkine DRM - viritelmineen. Jälkimmäisessä tapauksessa ette todellakaan voi käyttää kirjaa kymmenen vuoden kuluttua...

Mitta toisaalta KUKA on koskaan lukenut mitään lukiokirjoistansa 10v kuluttua?

Käsittääkseni niissä on vaihtoehdot 48kk tai 6kk oikeus joissa selkeä hintaero, ja meillä ainakin kaikki aineet joita ei kirjoiteta ja esim englannin 1-2vuoden kirjat riittävät 6kk versiona.

Vierailija
18/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni niissä on vaihtoehdot 48kk tai 6kk oikeus joissa selkeä hintaero, ja meillä ainakin kaikki aineet joita ei kirjoiteta ja esim englannin 1-2vuoden kirjat riittävät 6kk versiona.

Itse aikoinani tarvin lukion kirjat pääsykokeisiin lukiessani. Hain yliopistoon vasta 2v kirjoitusten jälkeen.

Vierailija
19/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret ovat ylipäätään erittäin tekniikkavastaisia, kun on tosi kyseessä. Tyttärelleni tuli uusi nuori opettaja, joka on käyttänyt paljon verkkomateriaaleja ja antanut tehdä kaikki kotitehtävätkin koneella. Aluksi kun opettaja esitti ehdotuksen, kaikki halusivat siirtyä sähköiseen opetukseen mutta jo ensimmäisellä tunnilla ensimmäiset alkoivat pyytää paperisia tehtäviä ja vihkoja ja parin tunnin jälkeen enemmistö halusi palata vihkotyöskentelyyn. Syy? Kun sillä koneella halutaan pelata eikä tehdä tehtäviä, koska taitoa käyttää konetta muuhun ei ole.

Tytärtä harmittaa, kun osaa käyttää konetta muuhunkin

Vierailija
20/43 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulet huomaamaan, että kun lukiossa on ihan OK vaatia sähköisten kirjojen käyttöä jatkuu sama meno myös yliopistossa. Ja tulet pitämään ihan luonnollisena sitä, että joudut maksamaan kirjoistasi vuosittaista vuokraa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi