Miten selittää 3-ja 6-vuotiaille että papalla aloitetaan saattohoito?
Itsekin ihan palasina ja nyt täytyisi selittää lapsille tilanne. Tietävät suunnilleen mitä kuolema tarkoittaa ja ovat käsitelleet lemmikkimarsujen kuolemat. Jotenkin tuntuu vaan äärettömän raskaalta selittää että papan kohdalla on pian sama juttu. Onko ok kaunistella asiaa taivaasta kun tuntuu että pää ei nyt pysy muutenkaan kasassa?
Kommentit (33)
Kerro että pappa on jo hyvin vanha ja sairas ja ei enää parane ja siksi olet surullinen. Keskustelu etenee sitten sen mukaan mitä ja milloin lapset kysyvät. Voivat sulatella asiaa ja kysellä omaan tahtiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Voit kertoa heille, että pappaa sattuu kovasti ja hä on hyvin hyvin väsynyt, ja että ei vain marsut vaan myös vanhat ihmiset kuolevat. Mutta kerro myös ihmeessä että pappa katsoo sitten teitä taivaasta/ pilven päältä niitten marsujen kanssa ja siellä papalla on hyvä olla.
Kerro myös
- että vanhat ihmiset kuolevat ja sinä ja iskä ette kuole ennenkuin lapsillakin on jo oli lapsia eli tosi tosi pitkän ajan päästä.
- kun on hautajaiset niin kerro, että se on vain ulkokuori joka haudataan ja pappa on jo lähtenyt sinne pilven reunalle (pappa ei palele siellä haudassa jne) missä papalla on hyvä olla
Tätä en kertoisi "pappaa sattuu kovasti"
Papalla on niin vaikea sairaus, että hän tulee kuolemaan. Kukaan ei tiedä tarkkaan milloin, mutta lähikuukausina. Lääkäreillä ei ole sellaisia lääkkeitä jotka parantavat, mutta papalle annetaan sellaisia hoitoja jotka helpottavat oloa, esim kipulääkkeitä.
Ja sit vastaat kysymyksiin ja lohdutat itkeviä.
Vierailija kirjoitti:
No minä vaan kerroin että vaari on kipeä ja äiti käy vaaria katsomassa,puhuttiin miehen kanssa ja jos lapset kyseli vastattiin.Sanoin että vaari on lähdössä kohta taivaanisän luo asumaan ja vaarilla on siellä hyvä olla..sehän on lapsille suuri lohtu.Meiltä vaari kuoli viikko sitten ja nyt heiluttaa pilvenreunalta ja pitää huolta lapsista.
Juuri näin. Ei mitään selostusta saattohoidosta tuon ikäisille, eivät asiaa ymmärrä ja ahdistuvat siitä ihan turhaan. Ehdit selittää asian myöhemmin, jos pappa menehtyy. Ei lapsia tarvitse valmistella siihen.
Minä kerroin lapselleni, että isoisä on hyvin sairas ja kuolee kohta. Sanoin olevani myös surullinen tästä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ei tarvitse selittää saattohoitoa sen tarkemmin noin pienille. Sitä asiaa on vaikea hieman vanhempienkin lapsien ymmärtää. Kertoisin lapsille, että pappa on sairas, mutten ennakoisi tässä vaiheessa elämän päättymistä. Saattohoito ei tarkoita, että elämä loppuisi heti tässä ja nyt.
Samaa mieltä. Tässä vaiheessa sanot, että kaikki ovat surullisia, kun pappa on niin sairas. Kuolemasta kerrot vasta sitten, kun on sen aika.
Vierailija kirjoitti:
Papalla on niin vaikea sairaus, että hän tulee kuolemaan. Kukaan ei tiedä tarkkaan milloin, mutta lähikuukausina. Lääkäreillä ei ole sellaisia lääkkeitä jotka parantavat, mutta papalle annetaan sellaisia hoitoja jotka helpottavat oloa, esim kipulääkkeitä.
Ja sit vastaat kysymyksiin ja lohdutat itkeviä.
Lapset on niin pieniä, että eivät ymmärrä vielä edes tuota aikamäärettä lähikuukausina. Mielestäni kuolemisesta ei kannata puhua etukäteen, ei heitä tarvitse siihen mitenkään "valmistella", kun eivät vielä ymmärrä. Puhut vasta sitten, kun se on tarpeen ja kyselevät. Nyt riittää tieto, että pappa on sairas. Sen lapset ymmärtävät.
Oho anteeksi seiska ei ollut tarkoitus alapeukuttaa, osui sormi siihen kun puhelimessa yritin liuttaa tekstiä eteenpäin. Voimia ap!
Mulla kuoli pappa kun olin 5-vuotias. En muista, että asiaa mulle mitenkään selitettiin. Käytiin sairaalassa katsomassa ja sitten pappaa ei enää ollut ja oli hautajaiset, joissa iloisena lapsena tietenkin vain leikin kaikkien kanssa. Ei pieni lapsi monesti osaa surra, unohtaakin nopeasti.
Että en stressaisi itse ko. asiasta.
Onko teillä perheessä keskusteltu taivaasta tms. kuolemanjälkeisestä elämästä? Voit kertoa että pappaa valmistellaan matkaamaan taivaaseen/nirvanaan/haamumaailmaan. Se pieni hippu toivoa että papan vielä voi joskus tavata lohduttaa varsinkin pientä lasta suuresti. Täysin pimennossa lapsia ei kannata pitää, mutta kuolemasta pitää opettaa varovaisesti, sillä se aiheuttaa paljon pelkoja.