Uskaltaako tavallinen palkansaaja rakentaa pk-seudulle omakotitalon?
Meillä saattaisi olla mahdollisuus tonttiin pk-seudulla, ja mieshän on jo ihan innoissaan rakentamassa. Ei siinä mitään, kivahan näiden lasten kanssa olisi asua omakotitalossa, mutta mua pelottaa pelkkä ajatuskin! Mies on ihan tavis duunari ja itse olen toimistoduunari, joten tulotaso ei mikään kummoinen ole. Jää käteen nettona kuussa suunnilleen 4000-4200 euroa. Uskalletaanko? Tämän hetkinen kerrostaloasunto kyllä omistetaan, joten ihan tyhjästä ei aloiteta, mutta silti. Mies sanoo et koko ajanhan ihan meidänlaiset, tavalliset ihmiset rakentaa, ja että pk-seudulla on ihan parasta rakentaa kun arvo ei käytännössä laske koskaan...Mutta silti, mä olen ihan kauhusta jäykkänä koko ajatuksesta!
Kommentit (19)
No jo vaan lainaa saatte niin totta kai. Se on ihan totta, että vaikka kävisi jotenkin huonosti, esim. tulisi työttömyyttä ja asunnosta olisi pakko luopua, niin missään muualla sitä ei saa niin varmasti kaupaksi hyvällä hintaa kuin pk-seudulla.
Aika moni palkansaaja rakentaa pk-seudulle taloa paraikaa.
En ryhtyis. Mutta jos teillä tarpeeksi halua, kyllä siitä jotenkin selviytyy.
Jos se talo ja tontti on oikeasti pk-seudulla eikä esim Lohjalla, saatte sen aina kaupaksi jos tarve tulee. Toki kannattaa katsoa, että mitä rakentaa ei paska täällä sen kummemmin mene kaupaksi kuin muuallakaan.
Ei kyllä kirjoitti:
Ei kannata. Suvullani on omakotitaloja pk-seudun ulkopuolella, ton tasoset tulot ollut ja ovat pärjänneet. Hesassa ja sielläpäin ei kannata. Lainaa lainan perään ja mahdollisesti pakko huutokauppaa. Mitä vikaa radanvarsikaupungeissa järvenpää, kerava, hyvinkää jne?
Vielä kun yt:itä voi tulla, ihan milloin vain
Joo aina voi tulla yt, sairaus tai jopa toisen kuolema. Mutta eihän sitä voi edes elää jos aina tuommoisia pelkää. Parempi rohkeasti tehdä mitä haluaa, ja ajatella se niin, että sen talon voi sitten myydä jos tulee ylitsepääsemättömiä esteitä sen pidolle.
Lainaa lainan perään ja pakkohuutokauppoja ei tarvita, kunhan mitoittaa lyhennyksen niin että siitä selviää, ottaen huomioon myös muut talouden mahdolliset lainat. Nykyään pankitkin on varovaisempia lainojen annossa, eivätkä ihan helposti anna lainaa lainan päälle niin että ihmiset olisivat lirissä.
Minkä kokoisen talon meinaisitte rakentaa? Mikä olisi budjetti?
Miksei uskaltaisi? Pk-seudullahan talon arvo säilyy parhaiten ja se on vissiin ainoaa aluetta, jossa myyntitilanteessa saa talosta omansa takaisin ja vielä voittoa päälle.
Huh, kiitos nyt jo vastanneille, mua helpottaa tää ajatusten purkaminen tänne, kiitos! Tontti on ihan oikeesti pk-seudulla, ihan jopa Helsingin rajojen siäspuolella (enkä tarkoita Sipoon metsiä). 140 neliöistä taloa ollaan (tai mies toistaiseksi) ajateltu, eikä välttämättä ihan avaimet käteen versiona, mies kun osaa rakentaa ja sillä on tuttuja ammattimiehiä (joiden kanssa on jo puhunutkin!). Kastellilta on taloa nyt katsellut. Budjetti olis meidän tän hetkisen asunnon hinta eli n. 160-170 tonnia + pankista 130 tonnia, siihen sit pitäis jo mahtua kaikki. Tonttia tähän ei ole laskettu millään lailla, koska jos tää onnistuu niin se on sukulaisten kautta ja siten sovittavissa. Eli siis budjetti olis sen n. 300 tonnia. Apua, ihan kauheen kuuloinen raha!!! Meillä ei ole ollut lainaa niin moneen vuoteen et noi summat kuullostaa velkavankeudelta mun korviin...
Palkansaajahan nimenomaan voi sen talon rakentaa.
Ei toi 300000€ euroa ole paha, jos teillä on omaa rahaa jo 160-170 tuhatta. Mutta hyvä kun tarkensit, monelle voi tuon aloituksen perusteella tulla sellainen käsitys, että tässä puhutaan nyt jostain 300-400 tuhannen euron lainasta. Mutta noilla spekseillä, että mies osaa rakentaa ja tutuissa on myös ammattilaisia, saatte talon pystyyn ihan kohtuuhinnalla (mutta sitäkin suuremmalla vaivalla!) ja kaikki alle 200000 euron lainat on ihan ok ja normisettiä!
Kannattaa jos tykkää postimerkin kokoisista tonteista, joissa 3 naapuria näkee perseesi, kun vilahdat saunan ikkunasta. Lisäksi on eduksi pieni vatsa, että sovit talon päädyn ja tonttisi rajan välistä sivuttain takapihalle.
Muista että perustuksiin menee n.30% budjetista, oliko jo mukana laskelmissa? Entä kaikki viranomaismaksut?
Toi 300 000 on jo ihan realistinen arvio talon hinnasta. Mutta jos se on ensimmäinen arvio, niin lisätkää siihen nyt ainakin 50 000 "kaikkeen pieneen" yllättävään. Jos teillä on puolet omasta takaa, niin saatte kyllä saman verran lainaa pankista. Talon rakentaminen maksaa noin 2000-2500e/neliö.
Vierailija kirjoitti:
Huh, kiitos nyt jo vastanneille, mua helpottaa tää ajatusten purkaminen tänne, kiitos! Tontti on ihan oikeesti pk-seudulla, ihan jopa Helsingin rajojen siäspuolella (enkä tarkoita Sipoon metsiä). 140 neliöistä taloa ollaan (tai mies toistaiseksi) ajateltu, eikä välttämättä ihan avaimet käteen versiona, mies kun osaa rakentaa ja sillä on tuttuja ammattimiehiä (joiden kanssa on jo puhunutkin!). Kastellilta on taloa nyt katsellut. Budjetti olis meidän tän hetkisen asunnon hinta eli n. 160-170 tonnia + pankista 130 tonnia, siihen sit pitäis jo mahtua kaikki. Tonttia tähän ei ole laskettu millään lailla, koska jos tää onnistuu niin se on sukulaisten kautta ja siten sovittavissa. Eli siis budjetti olis sen n. 300 tonnia. Apua, ihan kauheen kuuloinen raha!!! Meillä ei ole ollut lainaa niin moneen vuoteen et noi summat kuullostaa velkavankeudelta mun korviin...
Teillä on siis nyt täysin velaton asunto ja saatte tontin lähes ilmaiseksi? Kyllähän sitä sitten kannattaa ottaa lainaa ja rakentaa. 300K on aika pieni raha oktsta, mutta jos pystytte siihen summaan tekemään niin kyllä kannattaa yrittää. 130K on aika pieni velka täällä pk-seudulla.
Eli n. 130.000e lainalla rakennatte talon, jonka arvo on vähimmilläänkin 500.000e. Joo ei kannata...
Vierailija kirjoitti:
Meillä saattaisi olla mahdollisuus tonttiin pk-seudulla, ja mieshän on jo ihan innoissaan rakentamassa. Ei siinä mitään, kivahan näiden lasten kanssa olisi asua omakotitalossa, mutta mua pelottaa pelkkä ajatuskin! Mies on ihan tavis duunari ja itse olen toimistoduunari, joten tulotaso ei mikään kummoinen ole. Jää käteen nettona kuussa suunnilleen 4000-4200 euroa. Uskalletaanko? Tämän hetkinen kerrostaloasunto kyllä omistetaan, joten ihan tyhjästä ei aloiteta, mutta silti. Mies sanoo et koko ajanhan ihan meidänlaiset, tavalliset ihmiset rakentaa, ja että pk-seudulla on ihan parasta rakentaa kun arvo ei käytännössä laske koskaan...Mutta silti, mä olen ihan kauhusta jäykkänä koko ajatuksesta!
Rakennustarvikkeissa ei ole suuria eroja, rakentaako Utsjoelle vai pk-seudulle, palkkoissa hiukan, mutta ratkaiseva on maapohja, joka pk-seudulla maksaa maltaita.
Ja mitä tarkoitan, että teillä on mahdollisuus pk-seudun tonttiin?
Tottakai kannattaa!
Tontithan täällä ovat tajuttoman kalliita eli jos saatte sellaisen edullisesti ja osaatte vielä itse rakentaa, niin ehdottomasti suosittelen.
Saatte Hki:ssä kyllä myydyksikin talon, jos ette siinä sitten halua asua.
T. Omakotitalon pohjois-Hkiin rakentanut ja pelkästään tontti maksoi 160000e
Me olimme pienituloisia 3 lapsen vanhempia kun aloimme rakentamaan 1. taloamme. Omaa rahaa oli tontin verran mitä vastaan saimme sitten talolainan. Rakensimme sikäli hyvään aikaan että rakennuskustannukset oli vielä kohtuulliset (-98) ja teimme hyvän tilin talollamme kun myimme sen 6v myöhemmin.
Nyt olemme keskituloisia (suunnilleen samat nettotulot kuin ap) ja rakensimme 10v sitten toisen talomme. Tämä on isompi ja kalliimpi joten voittoa emme tule koskaan tekemään mutta omistussuhde tässäkin on jo 75% ja laina lyhenee yli tonnin kuussa.
Tuollaiseen ensimmäisen talon kaltaiseen (n 400k€ arvoinen sis tontin) on ap:lla varmaan rahkeita. Tosin se vaatii kyllä omaa työtä paljon ja täytyy sopia kunnolla kummankin roolit raksavuoden ajalle!
Ei kannata. Suvullani on omakotitaloja pk-seudun ulkopuolella, ton tasoset tulot ollut ja ovat pärjänneet. Hesassa ja sielläpäin ei kannata. Lainaa lainan perään ja mahdollisesti pakko huutokauppaa. Mitä vikaa radanvarsikaupungeissa järvenpää, kerava, hyvinkää jne?
Vielä kun yt:itä voi tulla, ihan milloin vain