Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva ja au pair?

Vierailija
24.08.2016 |

Meille on tulossa vauva parin kuukauden päästä ja myös au pair vuodeksi hoitamaan isosiskoa ja auttamaan kevyissä kotitöissä (ruuanlaittoa, tavaroiden korjaamista ym, lähinnä esikoisen juttuja).

Tarkoitus on että minulle jää aikaa olla vauvan kanssa ja au pair opettaa esikoiselle ranskaa. Varmasti kaikki puhutaan kotona ranskaa, kun kerran au pair ei osaa suomea, niin lapsi oppii tosi hyvin).

Au pair kirjoitti, että hoitaisi mielellään myös vauvaa, jos haluan käydä ulkona tms. Hänellä ei ole kuitenkaan koulutusta eikä kokemusta ihan pienistä lapsista.

Mitä mieltä, uskallanko jättää hyvin pienen hänen kanssaan, kun kuitenkin ihan luotettava tyyppi ja hyvät suositukset ym?

Kokemuksia tällaisesta?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi sitä riskiä, että aupair esim. ravistelee vauvaa. Ovat nuoria seikkailunhaluisia likkoja, joilla ei luultavasti ole mitään kokemusta lapsista.

Vierailija
22/32 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, oot sä kyllä vähän hölmö. Ei synnytys- tai perhevalmennuksessa vauvan hoitoo opita.

Meillä kyllä harjoiteltiin nuken kanssa. Otteet, syöttö, vaipanvaihto.

Muistan erityisen selvästi, koska nukke oli sellainen creepy life baby doll tms. jota pelkäsin. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja, oletko idiootti? Ei se vauvanhoito mitään rakettitiedettä ole, olethan sinäkin toistaiseksi pitänyt lapsen elossa. Jännä juttu miten ihmiset vaan lisääntyy vaikka vaan murto-osalla on alan koulutus. Jos pelkäät että au pair tappaa lapsen niin kannatta vielä katsoa onko hän tosiaan paras valinta teille. Olin itse au pairina vuosia sitten ja siitä vauvasta on nyt kasvanut 9 vuotias pikkumies. Hyvin meillä meni, vaikka lapsen äiti kerran tiputti hänet hoitopöydältä.

Kiitos, tämä helpotti!!!

Olen kyllä aika hölmö ja täysin epäkäytännöllinen :)

Ainoa missä olen hyvä on leipominen ja lapsen pukeminen sellaisiin vaatteisiin, joista se saa varmaan traumoja. Ap

Vierailija
24/32 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni kansainvälisessä au pair-sopimuksessa (jota tosin ei kai edelleenkään ole ratifioitu Suomessa?) oli kohta, ettei au pairia saa pyytää vauvojen hoitoon. Jos vauva ei ole vielä syntynyt eikä au pair saapunut Suomeen, turha murehtia vauvanhoitojuttuja. Antaisitko vastasyntynyttä vauvaa muutenkaan kenellekään vieraalle hoitoon? Toisaalta pieniin lapsiin tottumattoman voi olla hankalaa hoitaa monta lasta yhtä aikaa. Jopa kokeneempi lastenhoitaja on välillä helisemässä, jos itkuisen pikkuvauvan lisäksi joutuu hoitamaan villiä taaperoa.

Hyvä pointti. Muistinkin lukeneeni tästä jossain tai joku syy minulla oli, että rupesin epäröimään kun hän tarjoutui hoitamaan vauvaakin. Ap

Vierailija
25/32 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kokemusta useammastakin au pairista. Osa on mahtavia, oma-aloitteisia ja osaavia. Toiset eivät ole edes pyykkiä koskaan pesseet, tulevat suoraan mamman lihapatojen äärestä ja ovat oikeastaan täysin hyödyttömiä missään muussa kuin lasten leikittämisessä - kaikki eivät sitäkään osaa. Eli vasta kun au pair on Suomessa, näet mihin tehtäviin hän oikeasti kykenee.

Tämä au pair oli minun siskon luona USA:ssa puolitoista vuotta. Eli olen hänet ehtinyt tavatakin ja tiedän luotettavaksi ja päteväksi. Ap

Vierailija
26/32 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aviomiehet ne ainakin hoitelee.

Vierailija
27/32 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoisin asiaa sitten tilanteen mukaan. Itse kuvitteli tekeväni vaikka mitä kun au pair tulee, mutta tyttö olikin tosi avuton tapaus =(

No aupairinhan ei kuulukaan olla mikään kodinhoitaja vaan nimenomaan apulainen, päävastuu kodista ja lapsista on edelleen vanhemmilla.

Meillä hänen tehtäviin kuuluu isosiskosta huolehtiminen ja esim lounaan tekeminen. Ollaan aikapaljon kuitenkin yhdessä kotona eli yhdessä tehdään juttuja, mutta minulla vauva, hänellä isompi.

Siivooja ja kodinhoitaja meillä käyvät muutenkin siivoamassa, silittämässä ja laittamassa ruuat. Ap

Vierailija
28/32 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmasti paljon aupairista. Tulin itse juuri viime talvena vuoden aupair-reissulta kotiin. Host perheessä oli 6- ja 5-vuotiaat lapset ja vauva täytti 4kk juuri sen jälkeen kun tulin perheeseen. Host äiti oli ekat kaksi kuukautta vielä äitiyslomalla, joten sain hyvin aikaa tutustua vauvaan, sen rytmiin ja tapaan kommunikoida. Toki olin aiemmin ollut tekemisissä muutaman vauvan kanssa, joten ihan uutena mikään ei tullut.

Kun perheen äiti meni takaisin töihin, minä jäin vauvan kanssa kotiin, osan viikosta myös 5v oli kotona meidän kanssa. Tosi hyvin meni kaikki, eikä mennyt kauaa kun mä sain vauvan helpommin nukkumaan päikkäreitä kuin vanhemmat.

Tuo koko systeemi ei olisi voinut toimia ollenkaan, jos muhun ei olisi luotettu. Oli tosi tärkeää sekä mulle että perheelle että luottamus oli kunnossa. He uskalsivat lähteä ilman huolta töihin ja illanviettoon, kun tiesivät mun pitävän huolta lapsista ja lasten nauttivan mun seurasta.

Ihan ensikokemukset vauvanhoidosta sain vahtiessani erään perheen esikoista, joka oli aloittaessani 5kk vanha. Äiti näytti mulle kädestä pitäen vaipanvahdot, pesut, pullon laittamiset sun muut. Ensin tutustuin vauvaan vankempien seurassa, seuraavalla kerralla vanhemmat tekivät pihalla hommia ja mä olin vauvan kanssa sisällä ja myöhemmin vanhemmat lähtivät kauppaan ja illanviettoon ja uskalsivat jättää vauvan mulle luottavaisin mielin, kun kaikki oli aiemminkin mennyt hyvin.

Vähän pitkä viesti mutta ideana siis että kunhan luottamus toimii ja kemiat pelaa niin ihan hyvillä mielin voi jättää vauvan aupairille. Mulle aupairina oli todella tärkeää että koin että muhun luotettiin. Joten vaikka vähän epäröisit, ethän näytä sitä aupairille. Aiheesta saa toki sanoa, mutta turha vahtiminen vain stressaa ja saa olon tukalaksi.

Kiitos, tämä helpotti paljon. Ja luottamus plus kemiat on kohdillaan, koska tunnetaan ennestään. Ap

Vierailija
29/32 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko isää kuvioissa? Osaako hän sujuvaa ranskaa? Eipä se au pair yleensä halua vapaa-ajallaan paljoa hengailla isäntäperheen kanssa, joten siinäpä iltapalapöydässä käytte keskustelut ranskaksi. 

Isä on tietysti kuvioissa mutta matkustuspäiviä vähintään noin 15-20 päivää kuussa. Eletään todella niitä ruuhkavuosia :)

Ja työajat on sovittu vaihtelevasti niin, että vapaata silloin, kun mies on kotona ja hoitaa isomman, laittaa ruuat ym.

Eli kyllä ne iltapalatkin ainakin joskus syödään ranskaksi ;) Ap

Vierailija
30/32 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodinhoitaja, siivooja, aupair. Miten tavikset pysyy edes hengissä ilman noita...

Vierailija
31/32 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, oot sä kyllä vähän hölmö. Ei synnytys- tai perhevalmennuksessa vauvan hoitoo opita.

Meillä kyllä harjoiteltiin nuken kanssa. Otteet, syöttö, vaipanvaihto.

Muistan erityisen selvästi, koska nukke oli sellainen creepy life baby doll tms. jota pelkäsin. Ap

Mun synnytysvalmennus taas oli n. 45 min selostus sairaalassa synnytyksestä. Ei muuta, että vauvoista ei puhuttu kuin synnytettävänä objektina.

Vierailija
32/32 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ottaisi sitä riskiä, että aupair esim. ravistelee vauvaa. Ovat nuoria seikkailunhaluisia likkoja, joilla ei luultavasti ole mitään kokemusta lapsista.

Tämä meidän au pair oli minun siskon luona USA:ssa 1,5 vuotta ja oli ihan loistava siellä. Siskon lapset tosin jo isompia. Mutta kokemusta häneltä löytyy muttei ihan vauvoista. On koulutukseltaan opettaja ensiopetuksessa ja erikoistunut ranskan opettamiseen lapsille, jotka ei puhu ranskaa äidinkielenään.

Siis paperit ym on kunnossa, mietin vaan miten ihan pienen vauvan voi yleensä jättää vieraalle ja lähteä vaikka shoppailemaan? Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän