Vauva ja au pair?
Meille on tulossa vauva parin kuukauden päästä ja myös au pair vuodeksi hoitamaan isosiskoa ja auttamaan kevyissä kotitöissä (ruuanlaittoa, tavaroiden korjaamista ym, lähinnä esikoisen juttuja).
Tarkoitus on että minulle jää aikaa olla vauvan kanssa ja au pair opettaa esikoiselle ranskaa. Varmasti kaikki puhutaan kotona ranskaa, kun kerran au pair ei osaa suomea, niin lapsi oppii tosi hyvin).
Au pair kirjoitti, että hoitaisi mielellään myös vauvaa, jos haluan käydä ulkona tms. Hänellä ei ole kuitenkaan koulutusta eikä kokemusta ihan pienistä lapsista.
Mitä mieltä, uskallanko jättää hyvin pienen hänen kanssaan, kun kuitenkin ihan luotettava tyyppi ja hyvät suositukset ym?
Kokemuksia tällaisesta?
Kommentit (32)
Paljonko sinulla oli kokemusta vauvoista ennen kuin sait oman lapsen?
Ei varmaan kannata heti ensi tapaamisella lykätä vauvaa aupairille ja kirmata itse saman tien pois. Kyllä hän ajan kanssa oppii. Tai ainakin näet, oppiiko.
Oliko itselläsi koulutusta ja kokemusta pienistä lapsista ennen esikoistasi?
Vierailija kirjoitti:
Jos ette osaa tosi hyvää ranskaa, älkää itse puhuko lapselle kuin suomea / tai mikä lie äidinkielenne.
Ilmeisesti olet itsekin oppinut hoitamaan esikoistasi vaikka sinulla tuskin oli silloin kokemusta vauvan hoidosta entuudestaan saati koulutusta alalle? Normaalijärjellä varustettu ihminen oppii kyllä hoitamaan vauvaa kun saa ohjeet. Kyse lienee enemmän luottamuksesta tai sen puutteesta.
Olen asunut Ranskassa yli 5 vuotta ja osaan sujuvasti. Eli minä puhun lapsille suomea, au pairille ranskaa ja kaikki yhdessä puhutaan ranskaa. Eli ranskasta tulee meille yhteinen kieli.
Totta kai jokainen joutuu oppimaan vauvan hoidon. Mutta kai useimmat käy myös synnytys- ja perhevalmennuksessa? Eli jotain oppia on saatu.
Taidan kyllä olla vähän hölmö, mutta pelkään oikeesti et vauva menee rikki, vaikka toinen lapsi kyseessä. Vai onko jotain psykologista, ettei ihan pientä halua jättää ja mennä lounaalle tai kahville?
No, oot sä kyllä vähän hölmö. Ei synnytys- tai perhevalmennuksessa vauvan hoitoo opita.
Voi luoja, oletko idiootti? Ei se vauvanhoito mitään rakettitiedettä ole, olethan sinäkin toistaiseksi pitänyt lapsen elossa. Jännä juttu miten ihmiset vaan lisääntyy vaikka vaan murto-osalla on alan koulutus. Jos pelkäät että au pair tappaa lapsen niin kannatta vielä katsoa onko hän tosiaan paras valinta teille. Olin itse au pairina vuosia sitten ja siitä vauvasta on nyt kasvanut 9 vuotias pikkumies. Hyvin meillä meni, vaikka lapsen äiti kerran tiputti hänet hoitopöydältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ette osaa tosi hyvää ranskaa, älkää itse puhuko lapselle kuin suomea / tai mikä lie äidinkielenne.
Ilmeisesti olet itsekin oppinut hoitamaan esikoistasi vaikka sinulla tuskin oli silloin kokemusta vauvan hoidosta entuudestaan saati koulutusta alalle? Normaalijärjellä varustettu ihminen oppii kyllä hoitamaan vauvaa kun saa ohjeet. Kyse lienee enemmän luottamuksesta tai sen puutteesta.
Olen asunut Ranskassa yli 5 vuotta ja osaan sujuvasti. Eli minä puhun lapsille suomea, au pairille ranskaa ja kaikki yhdessä puhutaan ranskaa. Eli ranskasta tulee meille yhteinen kieli.
Totta kai jokainen joutuu oppimaan vauvan hoidon. Mutta kai useimmat käy myös synnytys- ja perhevalmennuksessa? Eli jotain oppia on saatu.
Taidan kyllä olla vähän hölmö, mutta pelkään oikeesti et vauva menee rikki, vaikka toinen lapsi kyseessä. Vai onko jotain psykologista, ettei ihan pientä halua jättää ja mennä lounaalle tai kahville?
Sujuvasti osaaminen on vielä kaukana siitä että kykenisi omaksumaan kielestä ajattelukielen ja natiivin tason.
Muistaakseni kansainvälisessä au pair-sopimuksessa (jota tosin ei kai edelleenkään ole ratifioitu Suomessa?) oli kohta, ettei au pairia saa pyytää vauvojen hoitoon. Jos vauva ei ole vielä syntynyt eikä au pair saapunut Suomeen, turha murehtia vauvanhoitojuttuja. Antaisitko vastasyntynyttä vauvaa muutenkaan kenellekään vieraalle hoitoon? Toisaalta pieniin lapsiin tottumattoman voi olla hankalaa hoitaa monta lasta yhtä aikaa. Jopa kokeneempi lastenhoitaja on välillä helisemässä, jos itkuisen pikkuvauvan lisäksi joutuu hoitamaan villiä taaperoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nämähän on kaksi aivan erillistä asiaa, että oppiiko au pair vauvan hoidon, ja haluatko sinä jättää häntä hoitoon kun hän on pieni. On ihan normaalia, että äiti haluaa pitää vauvan lähellään. Niin sen kuuluukin mennä. Mielestäni paljon epänormaalimpaa on haluta jättää pikkuvauva hoitoon. Jätät sitten kun haluat ja olette vauvan kanssa valmiita. Siinä ajassa hoitajakin on tullut vauvalle tutuksi, ja vauva hoitajalle.
Voi helevetin etuoikeutetun nirppaperseen huoli! Ei; kukaan muu kuin sinä tai kuninkaallisesta korkeakoulusta tohtoriksi väitellyt vauvanhoitotieteen professori ei pysty pitämään vauvaasi elossa. Ei edes yhtä tuntia, jonka aikana nukkuu. Muistithan vaatia että synnärillä SINUN synnytyspäivänäsi on vain yli 25vuoden työkokemuksen ja viiden lapsen äitejä töissä?
Katsoisin asiaa sitten tilanteen mukaan. Itse kuvitteli tekeväni vaikka mitä kun au pair tulee, mutta tyttö olikin tosi avuton tapaus =(
Vierailija kirjoitti:
Voi helevetin etuoikeutetun nirppaperseen huoli! Ei; kukaan muu kuin sinä tai kuninkaallisesta korkeakoulusta tohtoriksi väitellyt vauvanhoitotieteen professori ei pysty pitämään vauvaasi elossa. Ei edes yhtä tuntia, jonka aikana nukkuu. Muistithan vaatia että synnärillä SINUN synnytyspäivänäsi on vain yli 25vuoden työkokemuksen ja viiden lapsen äitejä töissä?
Noh. Onko joku pissinyt sun aamumuroihin?
Vauva ei ole syntynyt eikä aupairkaan vielä ole teillä, joten onko tätä tosiaan ajankohtaista pohtia nyt? Aupair on varmaan vaan halunnut antaa itsestään mukavan ja avuliaan kuvan ja siksi maininnut, että voi hoitaa myös vauvaa joskus jos itse haluat jossain käydä.
Muutenkin: kyllähän aupairit yleensä on hyviä ja taitavia lastenhoitajia, mutta en lykkäisi edes esikoista heti täysin vieraalle ihmiselle hoitoon. Antaa aupairin ensin tottua kulttuurishokkiin, Suomeen ja teidän perheen tapoihin ja arkeen.
Vierailija kirjoitti:
Katsoisin asiaa sitten tilanteen mukaan. Itse kuvitteli tekeväni vaikka mitä kun au pair tulee, mutta tyttö olikin tosi avuton tapaus =(
No aupairinhan ei kuulukaan olla mikään kodinhoitaja vaan nimenomaan apulainen, päävastuu kodista ja lapsista on edelleen vanhemmilla.
Mulla on kokemusta useammastakin au pairista. Osa on mahtavia, oma-aloitteisia ja osaavia. Toiset eivät ole edes pyykkiä koskaan pesseet, tulevat suoraan mamman lihapatojen äärestä ja ovat oikeastaan täysin hyödyttömiä missään muussa kuin lasten leikittämisessä - kaikki eivät sitäkään osaa. Eli vasta kun au pair on Suomessa, näet mihin tehtäviin hän oikeasti kykenee.
Riippuu varmasti paljon aupairista. Tulin itse juuri viime talvena vuoden aupair-reissulta kotiin. Host perheessä oli 6- ja 5-vuotiaat lapset ja vauva täytti 4kk juuri sen jälkeen kun tulin perheeseen. Host äiti oli ekat kaksi kuukautta vielä äitiyslomalla, joten sain hyvin aikaa tutustua vauvaan, sen rytmiin ja tapaan kommunikoida. Toki olin aiemmin ollut tekemisissä muutaman vauvan kanssa, joten ihan uutena mikään ei tullut.
Kun perheen äiti meni takaisin töihin, minä jäin vauvan kanssa kotiin, osan viikosta myös 5v oli kotona meidän kanssa. Tosi hyvin meni kaikki, eikä mennyt kauaa kun mä sain vauvan helpommin nukkumaan päikkäreitä kuin vanhemmat.
Tuo koko systeemi ei olisi voinut toimia ollenkaan, jos muhun ei olisi luotettu. Oli tosi tärkeää sekä mulle että perheelle että luottamus oli kunnossa. He uskalsivat lähteä ilman huolta töihin ja illanviettoon, kun tiesivät mun pitävän huolta lapsista ja lasten nauttivan mun seurasta.
Ihan ensikokemukset vauvanhoidosta sain vahtiessani erään perheen esikoista, joka oli aloittaessani 5kk vanha. Äiti näytti mulle kädestä pitäen vaipanvahdot, pesut, pullon laittamiset sun muut. Ensin tutustuin vauvaan vankempien seurassa, seuraavalla kerralla vanhemmat tekivät pihalla hommia ja mä olin vauvan kanssa sisällä ja myöhemmin vanhemmat lähtivät kauppaan ja illanviettoon ja uskalsivat jättää vauvan mulle luottavaisin mielin, kun kaikki oli aiemminkin mennyt hyvin.
Vähän pitkä viesti mutta ideana siis että kunhan luottamus toimii ja kemiat pelaa niin ihan hyvillä mielin voi jättää vauvan aupairille. Mulle aupairina oli todella tärkeää että koin että muhun luotettiin. Joten vaikka vähän epäröisit, ethän näytä sitä aupairille. Aiheesta saa toki sanoa, mutta turha vahtiminen vain stressaa ja saa olon tukalaksi.
Oliko isää kuvioissa? Osaako hän sujuvaa ranskaa? Eipä se au pair yleensä halua vapaa-ajallaan paljoa hengailla isäntäperheen kanssa, joten siinäpä iltapalapöydässä käytte keskustelut ranskaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sujuvasti osaaminen on vielä kaukana siitä että kykenisi omaksumaan kielestä ajattelukielen ja natiivin tason.
No sanotaan sitten et olen natiivin tasolla :)
Mm. Korkeakouluopinnot ja työelämässä Ranskassa ja muuta kivaa (vink vink).
Eli tää ei nyt se ollut pointti, osaan niin hyvin ranskaa, että voin hyvin puhua sitä vaikka lapsilleni. Ap
Vierailija kirjoitti:
Paljonko sinulla oli kokemusta vauvoista ennen kuin sait oman lapsen?
Tää on niin totta :D
Välillä kyllä ihmettelen miten esikoinen yleensä on enää elossa! Aijai, tietäisitte vaan! Ap