Milloin kirkkoon kuuluva koululainen pääsee eroon pakkouskonnosta?
Kirkkoon kuuluville pitäisi myös olla oikeus valita vapaasti mikä tahansa katsomusaine. Pakkouskonnon ohella myös tämä historiallinen pakottamisjäänne tulisi poistaa.
Kommentit (10)
Onko pakko kuulua kirkoon? Lapsi voi itse halutessaan liittyä uskontoon kun on aikuinen.
Tunnustuksellinen uskonnonopetus pitäisi poistaa julkisista kouluista kokonaan. Sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä sen kanssa että pakkoruotsi on yksilön ja kansantalouden kannalta haitake, josta pitäisi päästä pikaisesti eroon.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että onnistuu samoihin aikoihin kun pakkoruotsista päästään eroon.
Eli älä pidätä hengitystäsi...
Omat lapset ET:ssä turvassa aivopesulta.
En pidätäkään, koska minunkin lapseni on 4 oppilaan pienryhmässä ET:tä opiskelemassa. Uskonnontunnilla on sitten 24 oppilasta.
Kirkko näyttää olevan niin kiva ohjelmatoimisto elämän suuriin siirtymiin, että kannattaa kuulua vaikka ei uskoisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Tunnustuksellinen uskonnonopetus pitäisi poistaa julkisista kouluista kokonaan. Sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä sen kanssa että pakkoruotsi on yksilön ja kansantalouden kannalta haitake, josta pitäisi päästä pikaisesti eroon.
Kyllä siihenkin rahaa kuluu kun opetetaan oppilaita useissa pienryhmissä ja kuljetetaan heitä koululta toiselle. Helsingissä taidetaan opettaa jo yli 10 eri katsomusainetta.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Inhotti istua vastentahtoisesti uskonnontunneilla, kun vanhemmatkin olivat sitä mieltä ettei kirkosta kannata erota "ettei ala kaduttamaan". Ei auttanut vaikka sanoinkin, että sinne voi aina liittyä uudelleen, jos mieli tekee. Perkele.
Yhtenä vuotena oli teemana muut uskonnot, se oli mielenkiintoista ja oikeasti sivistävää. Sitä olisi kyllä voinut olla koko peruskoulun ajan.
Itse sain vanhemmiltani ruinattua lukion alussa luvan erota kirkosta, ilman sitä olisin joutunut opiskelemaan uskontoa koko lukion. En ole ikinä uskonut jumalaan, ja tuntui typerältä opiskella ala- ja yläasteella uskontoa (etenkin kun opettaja oli himouskovainen papin vaimo), kun ET tuntui miljoona kertaa kiehtovammalta.
Ja esimerkiksi lukiossa ei saanut valita et, jos kuului kirkkoon..
Vierailija kirjoitti:
Ja esimerkiksi lukiossa ei saanut valita et, jos kuului kirkkoon..
Saakohan valita uskonnon jos ei kuulu kirkkoon? Omalla lapsella et olisi jollain toisella koululla ilmeisesti. Kulkeminen sitten maksaa ja vie aikaa, taitaa olla helpointa valita se uskonto. Ihan sama minun puolestani, vaikka itse olen eronnut kirkosta jo vuosikymmeniä sitten. Kai se yksi hölynpöly menee siinä sivussa.
Veikkaan että onnistuu samoihin aikoihin kun pakkoruotsista päästään eroon.
Eli älä pidätä hengitystäsi...
Omat lapset ET:ssä turvassa aivopesulta.