Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi uiminen väsyttää paljon enemmän kuin muu liikunta

Vierailija
23.08.2016 |

Ainakaan mua ei ala nukuttaa salin tai juoksulenkin jälkeen mutta uimahallissa käynnin jälkeen on vaikea pysyä hereillä.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomannut ihan saman jutun, ihan positiivinen juttu koska tuohon osaa sitten varautua ja saa hyvät yöunet.

Vierailija
2/15 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se veden kylmyys ainakin kuluttaa enemmän energiaa, liittyisikö siihen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
4/15 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on vaan huono kunto. Ei minua ainakaan väsytä uiminen.

Vierailija
5/15 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet töitä koko kropalla uinnissa.

Vierailija
6/15 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytkö uinnin jälkeen saunassa? Mulla uiminen aiheuttaa melkein aina kauhean nälän. Uidessa kulutetut kalorit heti tuplana takaisin...

Vierailija
7/15 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on vaan huono kunto. Ei minua ainakaan väsytä uiminen.

Huono tekniikka siis, energiaa kuluu kun tekniikka on surkea. Kun tekniikka on hallinnassa niin uiminen menee kun itsestään, kun se ei ole niin energiaa kuulu "räpiköimiseen/pinnalla pysymiseen".

Vierailija
8/15 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytkö saunassa? Ilman sitäkin uimiseen liittyy rajuja lämpötilan vaihteluita, joihin keho voi reagoida väsymyksellä. Sauna-uinti -yhdistelmä myös poistaa nestettä tehokkaasti. Ainakin oma painoni voi uimahallireissulla laskea jopa yli kilon. Väsymys voi olla osin nestehukkaa. Uidessa ja saunoessa minulle ei jostain syystä edes tule janon tunnetta toisin kuin lenkillä käydessä. Siksi juominen voi unohtua.

Vierailija
9/15 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matala hemoglobiini ja rautavarastot voivat johtaa siihen, ettei happi kulje lihaksille tarpeeksi tehokkaasti, siispä väsymys.

Vierailija
10/15 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena uimisesta tuli ihan järkyttävä nälkä. Mikään muu liikunta tai pitkä ruokaväli ei koskaan aiheuttanut niin kovaa nälkää. Olisi kyllä kiinnostavaa tietää mistä se johtui.

Vierailija
11/15 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uidessa käytetään myös ylävartalon lihaksia.

Vierailija
12/15 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein ei tajuta, että uidessakin hikoillaan, kun käytetään eri lihasryhmiä. Pitää muistaa juoda tarpeeksi vettä. Oikea hengitystekniikka ja säännöllinen treenaaminen auttaa, alussa normaalia, jos väsyttää. Ainakin saat hyvät yöunet!

Vierailija
13/15 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ainakaan tieteellistä selitystä asialle koskaan löytänyt

Vierailija
14/15 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uidessa on helppo liikkua kovempaa, kuin monissa muissa lajeissa, koska vesi jäähdyttää kehoa eikä tunne hikoilevansa. Monille hikoilu ja kehon kuumenemisen aiheuttama epämukavuus ovat nimenomaan harjoittelua rajoittavia tekijöitä.

Vierailija
15/15 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ainakaan tieteellistä selitystä asialle koskaan löytänyt

No kyllä on. Veden tiheys on paljon suurempi kuin ilman tiheys ja se vastustaa liikettä huomattavasti enemmin kuin ilma, joten tarvitsee voimaa paljon enemmin voittaaksen veden vastuksen kuin ilman vasteen.

Jos jossain olisi kaurapuurojärvi, niin siinä se vastus olisi vielä suurempi uidessa kuin vedessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä