Eikö toimittajilta vaadita enää mitään koulutusta ja osaamista nykyään?
Iltapäivälehdet ja sanomalehdet ovat täynnä pieniä uutisia jotka ovat täynnä virheitä, niin asia- kuin kirjoitusvirheitäkin. Jotenkin on turhauttava lukea lehtiä, kun näkee ettei toimittaja tiedä kirjoittamastaan asiasta mitään ja seuraavalla sivulla on aihe joka kiinnostaa, mutta tietää ettei toimittajan osaaminen riitä asian käsittelyyn.
Joskus virheet ovat niin selviä, että on pakko miettiä onko koko juttua oikoluettu ollenkaan tai onko se mahdollisesti tehty päihtyneenä. Juttuja kopioidaan ulkomaalaisista julkaisuista, mutta käännökset ovat menneet täysin pieleen. Tuntuu kuin toimittajiksi pyrkivät vain ne jotka haluavat päästä vähällä. Onneksi kommentointiosioissa lukijat korjaavat pahimmat virheet ja jotkut toimittajat ymmärtävät korjata juttunsa näiden avulla.
Kommentit (45)
No, YLE nyt on klassikkopaikka. Toimittajista alimpaan apulaiseen on saaneet paikat puoluekirjalla. Liekin suurin ansio oli, että alkoi bi-seksuaaliksi ja pariutui trendikkään ja poliittisen Modigin kanssa hetkeksi. Vassareilla on aina ollut etuoikeus YLE:n duuneihin.
Vierailija kirjoitti:
Paikallisissa pikkuaviiseissa ja kepulaisissa maakuntalehdissä toimittajina on lehtiyhtiöiden pomojen lapsia tai sukulaisia. Sellaisia vähän reppanoita jotka ei koskaan päässeet mihinkään opiskelemaan, mutta joilla kuitenkin oli se ainekirjoitus koulussa seiska ja osaavat yhdyssanat jotenkuten, ja joille se "tärkeä" kepusukulainen hoiteli sitten ikuisen työpaikan. Ei oo ihme että suomalaiset lehdet on konkurssin partaalla!
Näin se menee. Kepulainen perhetausta ja aktiivisuus kepunuorissa ja puolueessa viimeistään kouluttaa toimittajaksi.
tiedä yhden henkilön, joka myös vaan alkoi jossain vaiheessa ilmoittaa julkisesti että "on toimittaja". Ollaan tutut oltu vähän huuli pyöreenä , koska minkäänlaista kirjoittajan koulutusta hänellä ei ole, on lukenut kyllä alaa, joka ei liippaa lähimailtakaan mitä toimittaja tarvitsisi työssään. Näitä hänen juttuja on kyllä julkaistu ihan isoissakin julkaisuissa. No, eihän se ole pois keltään,.....ai niin, kuulema on, koska ammattikoulutettuja toimittajiakin on työttöminä aivan älyttömästi, olen seurannut heidän keskustelua aiheesta. Eli hieman erikoista lehtien palkata ammattitaidoton freelanceri tekemään isoa haastattelua ihan laajalevikkiseen lehteen, kun olisi niin paljon ammattitoimittajiakin työtömänä. Kai se on se halpa hinta? no , oikeemmin ehkä suhteet.
Muistan ajan jolloin Ilta-Sanomat ilmestyi vasta aamupäivällä ja sisälsi uutisia. Nyt lehti on yhdistetty Seiska+median virallinen totuus. Viikottain julkaisevat uutisia joissa virheitä ja sitten kun sinne pistää palautetta korjailevat niitä jos jaksavat. Toimittajista on tullut yhtä epäluotettavia kuin poliitikoista.
Vierailija kirjoitti:
No, YLE nyt on klassikkopaikka. Toimittajista alimpaan apulaiseen on saaneet paikat puoluekirjalla. Liekin suurin ansio oli, että alkoi bi-seksuaaliksi ja pariutui trendikkään ja poliittisen Modigin kanssa hetkeksi. Vassareilla on aina ollut etuoikeus YLE:n duuneihin.
Onhan siellä Olli Immonen päättämässä. Miksei Immonen paljasta YLE:n mädännäisyyttä ja lyö todisteita pöytään persuäänestäjien mutun sijasta? Ehkä siksi ettei Olli osaa lukea tai kirjoittaa eikä tiedä, mihin pitäisi mennä ilman vahtimestaria taluttamaan istumaan oikealle tuolille.
tää on se iki aihe näillä "toimittajilla" TISSIT! oho! kATSOS TISSIKUVAT! NO NYT ON rinnat! ETUSIVUN JUTTU JOKA VIIKONLOPPU ILTAPÄIVÄlehdillä.
säälittävää. Eikö teitä hävetä?
Kehnosti palkattu ala joten lahjakkaat, hyvät ja fiksut eivät hakeudu toimittajiksi.
Vierailija kirjoitti:
Muistan ajan jolloin Ilta-Sanomat ilmestyi vasta aamupäivällä ja sisälsi uutisia. Nyt lehti on yhdistetty Seiska+median virallinen totuus. Viikottain julkaisevat uutisia joissa virheitä ja sitten kun sinne pistää palautetta korjailevat niitä jos jaksavat. Toimittajista on tullut yhtä epäluotettavia kuin poliitikoista.
Iltasanomien päätoimittaja on palstan persujen ihailema Ulla Appelsiin eli koita nyt päättää nuoletko päätoimittajan persettä vai et.
Mun kepulisukulainen oli toimittajana Ilkassa joka ilmestyy Pohjanmaalla. Ja ilman mitään koulutusta paitsi jonkun kurssin käyny jossain kepuopistossa . Sitä en tosin tiedä kuka sille työpaikan oli hankkinu mut tämän perusteella vahvat epäilyt kohdistuvat äitini setään joka on ollut kepun pamppuja, nyt tosin jo vanhainkotikunnossa :=DD
Kepu rules!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan siellä Olli Immonen päättämässä. Miksei Immonen paljasta YLE:n mädännäisyyttä ja lyö todisteita pöytään persuäänestäjien mutun sijasta? Ehkä siksi ettei Olli osaa lukea tai kirjoittaa eikä tiedä, mihin pitäisi mennä ilman vahtimestaria taluttamaan istumaan oikealle tuolille.
Tyypillistä vasemmistolaista retoriikkaa, mennään henkilökohtaisuuksiin heti kun äly loppuu kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan iltapäivälehtiin. Niihin riittänee se, että on joku pikkujulkkis, ja ainakin naisille on eduksi jos ovat sijoittuneet jotenkin missikisoissa.
Silti törkeimmän käännösvirheen olen bongannut Maaseudun tulevaisuudesta. Olisi kai kohtuullista odottaa edes jonkinlaista yleissivistystä, jolla välttäisi pahimmat mokat ja ammattilehdissä myös alan asiantuntemusta.
9 : lainaa kirjastosta Tiede-lehteä. Se täyttää ainakin jotkut vaatimuksesi. Minulle se on se lehti, jonka tilauksen lopetan vasta viimeisenä, jos vaan pysyy entisellään.
Tiede-lehden lukijoista kertoo kaiken Tiede-lehden foorumi, joka on täynnä riiteleviä kylähulluja ja joilta puuttuu alkeellisinkin ymmärrys tieteestä ja sen eri aloista. Lehti ei siis ole onnistunut ainakaan sivistämään lukijoitaan.
No netin jankkaajat löytävät kyllä ihan kaikki keskustelupalstat ja juurikin näillä hölmöimmillä on loputtomiin aikaa jankata kaikesta maan ja taivaan välillä. Fiksumpi osa ei ehdi muuta kuin lukemaan kiinnostavana pitämäänsä artikkelin.
Ei vaadita, työpaikat täytetään ihmisillä, jotka rakastavat esillä oloa ja haluavat leikkiä toimittajaa ja tehdä juttuja liukuhihnalta.
Olen itse freelancer- toimittaja joka opiskelee yliopistossa, enkä ole päässyt töihin paikkakuntamme suurimpaan lehteen, vaikka mulla on työkokemusta kahdesta eri lehdestä, tosi hyvät suositukset ja teen taustatyöt huolellisesti ja käytän jutun tekemiseen aikaa, tosin deadlinen puitteissa. En päässyt edes haastatteluun ko.lehteen, mutta paikan sai ekan vuoden opiskelija jolla on hyvät suhteet lehden omistajaan. Ei työkokemusta hänellä, eikä pääaineilla ole mitään tekemistä journalismin kanssa.
Hain myös Hesariin ja isoihin lehtiin kesätöihin, en päässyt edes haastatteluihin. En ole mediaseksikäs, en someta vaan kirjoitan hyviä tekstejä ja mieluiten asiapitoisia artikkeleita. Yhdessä olisi pitänyt tehdä videohaastattelu ja olla valmis kameran eteen, mutta mä en ole, en pidä esillä olosta yhtään. Olen silti sosiaalinen ja pidän haastattelutilanteista paljon, mutta kuuntelijan roolissa. Ihmiskohtalot kiinnostavat.
Vihaan julkkisten hännystelijöitä ja toimittajakollegoita, jotka haluavat vaan kuvauttaa itsensä Cheekin jne. kanssa ja päästä haastattelemaan staroja, että voidaan sitten rehvastella Instagramissa VIP-kyltti kaulassa.
Tykkään haastatella asiantuntijoita ja tehdä artikkeleita joissa asioita katsotaan monelta kantilta. En pidä ihmisistä jotka pokkuroi toimittajia, koska toimittajan ei minusta kuuluisi olla persoonana läsnä, vaan viestin viejänä. Olen vanhanaikainen ja syntynyt ilmeisesti 30 vuotta liian myöhään.
Onneksi olen pidetty nykyisessä työyhteisössä, mutta vakinaista työtä en paikkakunnaltani saa. Teen kuitenkin niin paljon töitä kun saan.
Valitettavasti nykyään lehtimaailmassakin pitää tehdä videoklippejä ( ei itseään tarvitse silti tuoda esiin), kyetä taittamaan sivuja, editoimaan muiden juttuja ja tehdä myös nopeita nettijuttuja.
Marie Claire-lehdestä tankerosuomella käännetyt artikkelit ovat oma suosikkini.
Vierailija kirjoitti:
Toimittajaksi pääsee samalla tavalla kuin YLEn palkkalistoille. Suhteilla. Nepotismi kukoistaa ja tämän vuoksi rakkaassa harrastuksessani täytyy sietää toimittajia kuten Kimmo Porttila ja Tuomas Nyholm. Isi hoiti työpaikan mutta ei ammattitaitoa.
Yle Femman Sonja Kaislasaari on pelkkä ylioppilas, siellä Ylellä kertoo meille muille miten asiat on.
Työkkärin " virkailijat " on nykyään kaikki nimellä " asiantuntija " lukee titteli heillä ovessa.
Vierailija kirjoitti:
Kehnosti palkattu ala joten lahjakkaat, hyvät ja fiksut eivät hakeudu toimittajiksi.
en pitäisi kehnosti palkattuna
journalistiliiton verkkosivujen palkkatutkimuksen mukaan toimittajien keskipalkka on 3600 euroa kk
Vierailija kirjoitti:
Ei vaadita, työpaikat täytetään ihmisillä, jotka rakastavat esillä oloa ja haluavat leikkiä toimittajaa ja tehdä juttuja liukuhihnalta.
Olen itse freelancer- toimittaja joka opiskelee yliopistossa, enkä ole päässyt töihin paikkakuntamme suurimpaan lehteen, vaikka mulla on työkokemusta kahdesta eri lehdestä, tosi hyvät suositukset ja teen taustatyöt huolellisesti ja käytän jutun tekemiseen aikaa, tosin deadlinen puitteissa. En päässyt edes haastatteluun ko.lehteen, mutta paikan sai ekan vuoden opiskelija jolla on hyvät suhteet lehden omistajaan. Ei työkokemusta hänellä, eikä pääaineilla ole mitään tekemistä journalismin kanssa.
Hain myös Hesariin ja isoihin lehtiin kesätöihin, en päässyt edes haastatteluihin. En ole mediaseksikäs, en someta vaan kirjoitan hyviä tekstejä ja mieluiten asiapitoisia artikkeleita. Yhdessä olisi pitänyt tehdä videohaastattelu ja olla valmis kameran eteen, mutta mä en ole, en pidä esillä olosta yhtään. Olen silti sosiaalinen ja pidän haastattelutilanteista paljon, mutta kuuntelijan roolissa. Ihmiskohtalot kiinnostavat.
Vihaan julkkisten hännystelijöitä ja toimittajakollegoita, jotka haluavat vaan kuvauttaa itsensä Cheekin jne. kanssa ja päästä haastattelemaan staroja, että voidaan sitten rehvastella Instagramissa VIP-kyltti kaulassa.
Tykkään haastatella asiantuntijoita ja tehdä artikkeleita joissa asioita katsotaan monelta kantilta. En pidä ihmisistä jotka pokkuroi toimittajia, koska toimittajan ei minusta kuuluisi olla persoonana läsnä, vaan viestin viejänä. Olen vanhanaikainen ja syntynyt ilmeisesti 30 vuotta liian myöhään.
Onneksi olen pidetty nykyisessä työyhteisössä, mutta vakinaista työtä en paikkakunnaltani saa. Teen kuitenkin niin paljon töitä kun saan.
Hih, olen hyvä toimittaja mutta en halua tehdä töitä, jotka nykyisin kuuluvat toimittajan toimenkuvaan.
No eipä ihme, ettet ole saanut töitä toimittajana ja tuskin tulet saamaankaan.
Maailma muuttuu. juuri toimittajan se kai pitäisi tajuta jos on niin hyvä kuin kehuu olevansa
Vaaditaan. Virheet ovat lisääntyneet, koska alalla huonot näkymät -> jossain jatkuvasti yt:t -> potkusuman jälkeen täytyy puskea uutista enemmän ja nopeammin kuin ennen.
Näin mm. omalla työpaikallani.
T. Toimittaja
Luulin ennen, että tuo yleläisten vasemmistolaisuus on vähän liioiteltua. Kunnes junan ravintolavaunussa satuin kuulemaan kahden YLEn toimittajan keskustelun. Täysin irrallaan reaalimaailmasta punaisessa kuplassaan molemmat. Radikaaleja yhteiskunnallisia uudistusideoita oli, siitä ei keskusteltu kuka ne uudistukset maksaa. Hyvin varmat mielipiteet ja tietämys.
Tiede-lehden lukijoista kertoo kaiken Tiede-lehden foorumi, joka on täynnä riiteleviä kylähulluja ja joilta puuttuu alkeellisinkin ymmärrys tieteestä ja sen eri aloista. Lehti ei siis ole onnistunut ainakaan sivistämään lukijoitaan.