Miksi kokolattiamatot on yleisiä joissain maissa?
En ole koskaan oikein ymmärtänyt tätä. Nehän keräävät pölyä ja likaa hirveästi.
Kommentit (28)
Ymmärrän kyllä kokolattiamaton hyvät puolet vanhouissa taloissa, varsinkin englannissa. Niissä kun tuppaa olemaan huono lämpö- ja äänieristys. Ei portaat niin narise, eikä yläkerran makuuhuoneiden lattiat. Samalla kun vaimentavat äänet niin toimivat lämpöeristeinä.
Mutta huonoina puolina on niiden puhdistus. Olimme lomalla vuokratalossa Englannissa, ihanassa vanhassa mökissä. Yläkerran makuuhuoneissa oli paksut kokolattiamatot ( kylppärissä kyllä vain lautalattia). Lapseni sairastui yöllä ja kerkesi ylös sängystä, kun oksensi kaiken lattialle. Ja oli syönyt intialaista ruokaa aiemmin. Minulat meni monta päivää maton puhistukseen, kuivatukseen ja peruaineita etsittiin useista kaupoista. Onneksi maton alla oli kuminen kerros, joten ei imeytynyt lattialautoihin. Omistaja ymmärsi vahingon, sillä kaikesta huolimatta kurkumasta ja chilistä jäi vaaleean mattoon tummentuma. Jouduin irrottamaan maton ( puoliksi) ja kiinnittämään sen uudestaan!
Vierailija kirjoitti:
Mua kuvottaa ajatus kokolattiamatoista. Ei tarvi ku yhen naapurin, joka porsastelee (epäsiisti asukas, mt, hoarder jne), niin pian on koko kerrostalo erilaisten tekstiiliä syövien ja tekstiilissä loisivien tuhoeläinten kasvualusta. Olen varma, että hankalasti puhtaanapidettävä kokolattiamatto olisi kuin kutsu niille.
No ei tarvitse olla edes ketään epäsiistiä asukasta. Turkiskuoriaiset leviää ainakin helposti muutenkin. Mutta joo, kokolattiamatto varmasti toimisi hyvänä alustana niille.
En pidä edes tavallisista matoista, koska niiden puhdistus on mielestäni liian hankalaa, joten kokolattiamatto puistattaa ajatuksenakin. Meillä on vain pari pikkumattoa, jotka on helppo pestä ja kuivattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua kuvottaa ajatus kokolattiamatoista. Ei tarvi ku yhen naapurin, joka porsastelee (epäsiisti asukas, mt, hoarder jne), niin pian on koko kerrostalo erilaisten tekstiiliä syövien ja tekstiilissä loisivien tuhoeläinten kasvualusta. Olen varma, että hankalasti puhtaanapidettävä kokolattiamatto olisi kuin kutsu niille.
No ei tarvitse olla edes ketään epäsiistiä asukasta. Turkiskuoriaiset leviää ainakin helposti muutenkin. Mutta joo, kokolattiamatto varmasti toimisi hyvänä alustana niille.
Jos jotain leviävää ötökkää on, niin kyllä se leviää parketin alla olevassa tilassakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain leviävää ötökkää on, niin kyllä se leviää parketin alla olevassa tilassakin.
No niin leviää, turkkarit ainakin. Mutta meillä ainakin turkiskuoriaiset viihtyivät (tavallisissa) matoissa, joten voisin kuvitella, että kokolattiamatto olisi niille otollinen paikka. Eli siis ei ainakaan edes auta niistä eroon pääsemistä.
Monilla on lattiat vuorattu irtomatoilla. Mä ainakin ottasin ennemmin kokolattiamaton, joka on tarkoitettukin pidttäväksi kunnossa. Ja loppuspahan itku lattian pesuista ai villakoirista nurkissa. Sitäpaitsi taitaa huonepölykin pysyä paremmin hallussa kun imuroi riittävän usein, kun pöly on matossa eikä ilmassa kuten parketti/tms -lattiaisissa.