Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko minulla ADD tms?

Vai oonko sittenkin vaan laiska
22.08.2016 |

Olen 18-vuotias lukiolainen tyttö ja olen nyt parin kuukauden ajan miettinyt, että onko minulla jonkin asteinen ADD. Netin syövereistä olen tehnyt kaikki maailman testit niin tarkkaan kuin mahdollista ja aina saanut tuloksen ''You have ADD'', mutten ole kuitenkaan vielä täysin vakuuttunut vaan syytän vain omaa laiskuuttani. Tässä siis hieman käytännön esimerkkejä joita poden joka päivä.

1.Kun katson YouTube-videoita, nii laitan valehtelematta aina 10-20 uutta välilehteä täyteen videoita jotka haluan katsoa. Tämän keräämisen jälkeen aloitan lyhyimmästä ja jatkan pisimpään kestäviin. yli minuutin kestävissä videoissa tapahtuukin seuraavaa: laitan videot pauselle aika-ajoin ja vaihtelen katsomista videosta toiseen, sillä minulla on hirveä hinku tietää mitä toisessa videossa tapahtuu. Täysin sama on TV-sarjojen ja elokuvien kanssa jos mahdollisuus on laittaa pauselle ja vaihtaa toiseen muutamaksi minuutiksi ja vaihtaa sitten takaisin.

2.Askareet kuten huoneen siivoaminen jäävät aina kesken. Tämä on tietysti eritätin yleistä, mutta ajattelin mainita. Asun yhä kotona ja kun vanhempani uhkaavat esim katkaista netin ellen siivoa 30min sisällä, tällöin saan sitten siivottua salamannopeasti ja kunnolla - parhaiten siis suoriudun paineen alla.

3. Rakastan organisoimista yli kaiken, mutta koska askareet aina jäävät kesken, pieniki sekasorto ahdistaa minua mutten toisaalta ikinä tee sille mitään.

4. Ellen RAKASTA ainetta, en jaksa keskittyä tunneilla. Oikeastaan vain biologian tunneilla jaksan keskittyä vain koska se kiehtoo minua älyttömästi ja olen siinä hyvä. Vihaan ''ulkoaopeteltavia&'' aineita kuten historiaa.

5. Aina istuessani heiluttelen jalkoja, näprään hiuksia, katselen ohikulkevia ihmisiä ja tärisytä jalkoja. AINA.

6. Huomioni kiinnittyy aina muualle. Tunnilla olen ainoa jonka pää kääntyilee katsomaan ulos ja muiden oppilaiden liikkumiseen.

7. Ns. ajatusjunani kulkee erittäin hämmentäviä reittejä, jopa keskellä keskustelua jossa olen mukana.

8. Pystyn keskittymään vain jos on hiiren hiljaista eikä näkökentässäni liikahtelem mikään. Helpoiten keskityn jos luen teksiä ääneen.

9. Joudun AINA oppitunnilla mielessäni toistamaan jokaisen opettajan sanan, jotta asia jää muistiin.

10. Minulla on aika lyhyt pinna.

11. En koskaan ole pääsyt sunnuntai-lukemisen tapaista kirjaa luettua. Pystyn lukemaan vain kirjoja joissa tapahtuu jotain järkyttävää koko ajan, esim Sofi Oksasen Stalinin Lehmät- kirjasta luin vain syömishäiriöstä kertovat kohdat sillä vaikkakin yhtenä pääteemana oli viron historia, en näitä jaksanut ollenkaan lukea.

12. Hyppelehdin aiheesta toiseen ja siihen takaisin.

13. Aloitan kirjoittamaan novelleja, lauluja yms, mutten koskaan niitä saa valmiiksi.

14. Turhaudun helposti.

15. Minulla on kolme vuotta sitten diagnosoitu keskivaikea masennus, mutta kahden vuoden terapian jälkeen en enää siitä kärsi.

16. Laulelen tai hyräilen jatkuvasti.

17. Ryhmässä ollessani ja jos minulle tulee mieleen kommentti, pyrin sanomaan sen mahdollisimman nopeasti sillä muuten se karkaa ajatuksistani. Tämän takia joudun kirjoittamaan kaikki ideani alas jotta muistan ne.

18. Jos pääsen aloittamaan jonkun asian josta tykkään esim salilla käymisen, käyn siellä joka päivä kaksi tuntia säännöllisesti kunnes jotain odottamatonta tapahtuu enkä salille pääsekkään ja silloin vain luovutan.

Okei.. Tässä nyt muutama esimerkki - oikeastaan 19.
Mutta jos kukaan osaa sanoa onko tämä vain ihan täysin normaalia vai onko paras käydä esim koulussa kyselemässä terveydenhoitajalta neuvoja tai kenties lähetettä jonnekkin niin arvostaisin älyttömästi!!!

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostava aloitus, melkein kaikki kohdat osuvat nimittäin itseeni. Olen myös tehnyt paljon eri ADD-testejä ja saanut niistä todella korkeat pisteet. N21

Vierailija
2/6 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan tavallisen ihmisen toiminnalta ja etenkin nuorena ihmisenä. Melkein kaikki sopivat minuunkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/6 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin pitkän tekstin jaksoit kirjoittaa, vaikka epäilet olevasi keskittymiskyvytön.

Vierailija
5/6 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
6/6 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Keskustelemme tällä palstalla raskauteen, synnytykseen, lastenhoitoon, ehkäisyyn ja perhesuunnitteluun liittyvistä kysymyksistä.

Voisit asiassasi kääntyä koulupsykologin puoleen, jos koulussanne on sellainen. Muuten voit käydä keskustelemassa asiasta kouluterveydenhoitajan kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi