Kusipää autoilijat!!!!
Kyllä taas ottaa niin paljon aivoon autoilijoiden käytös että tekis mieli soittaa poliisi valvomaan lapsen koulutietä!
Tänään ajeltiin pyörällä kouluun ja joukko ekaluokkalaisia seisoo suojatien reunassa mutta eivät uskalla mennä yli kun auto ei pysähdy, ei edes hiljennä!!
Vasta kun minä hyppään pois pyörän päältä ja työnnän eturenkaan suojatielle, auto hiljentää ja lapset tulevat vieressäni tien yli.
Kuinka vaikeaa voi olla se pysähtyminen suojatien eteen?
Kommentit (79)
Suojatien eteen tulee pysähtyä kun suojatiellä on tai sille on astumassa jalankulkija. Jalkakäytävällä seisoskelu on jalkakäytävällä seisoskelua eikä liity mitenkään suojatiehen. Toki itse pysähdyn myös seisoskelevien lasten kohdalla (en aikuisten), mutta noin periaatteessa kannattaa kyllä opettaa lapset tuntemaan ja noudattamaan liikennesääntöjä. Nytkin kertomuksesi mukaan autoilijat noudattivat sääntöjä eli pysähtyivät kun sinä olit astumassa suojatielle.
Vierailija kirjoitti:
Suojatien eteen tulee pysähtyä kun suojatiellä on tai sille on astumassa jalankulkija. Jalkakäytävällä seisoskelu on jalkakäytävällä seisoskelua eikä liity mitenkään suojatiehen. Toki itse pysähdyn myös seisoskelevien lasten kohdalla (en aikuisten), mutta noin periaatteessa kannattaa kyllä opettaa lapset tuntemaan ja noudattamaan liikennesääntöjä. Nytkin kertomuksesi mukaan autoilijat noudattivat sääntöjä eli pysähtyivät kun sinä olit astumassa suojatielle.
V***u mitä pilkunviilausta, sanoisinko.
Täällä päin näyttää siltä että mitä kalliimpi auto sitä lujempaa ajetaan, muutaman audin rekkarin olen saanut ylös, aion käydä sanomassa pari valittua sanaa. Ajoivat 40 alueella yli 60
Heti tuli joku autoilija sössöttämään. Ei edes lapsien takia voi joustaa nämä paskamahaiset autosankarit. :D
Vierailija kirjoitti:
Lapset olivat astumassa suojatielle mutta kun ei voi astua kunnei yksikään auto pysähdy!!
Älä jumalauta rupea puolustelemaan autoilijoita, päässä on vikaa jos näkee lapsilauman suojatiellä odottamassa ylittämistä eikä pysähdy!!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkälle sinne autotielle on oikein astuttava, että autoilija ymmärtää että henkilö haluaa mennä yli? Jos kerran suojatien reuna ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi seisoo suojatien edessä, niin hän on varmaan sille astumassa. se on lähtökohtainen oletus.
Vierailija kirjoitti:
Kuka täysjärkinen lähtee kokeilemaan onneaan auton kanssa! Sun on pysähdyttävä jos näet ihmisen suojatien reunassa koska jos et edes hiljennä ja ihminen on laittanut toisen jalkansa suojatien yli niin et ehdi enää pysäyttää. Mutta just sunlaisia kusipäitä on valitettavasti auton ratissa!
Nämä arkajalkakakarat ovat ehkä liikenteen ärsyttävin yksittäinen kulkija. Etkö voisi teroittaa niille mukuloille, että siinä suojatien vieressä ei seisoskella vaan sinne MENNÄÄN ja reippaasti osoitetaan autoilijalle, että ollaan menossa yli. Nämä kersat oikein odottavat, että saavat pakotettua jonkun auton pysähtymään siihen suojatien eteen, vaikka yli olisi päässyt muutenkin. Opettakaa lapsillenne liikennesäännöt! Suojatiellä kävelijällä on ns. etuajo-oikeus ja autolla väistämisvelvollisuus häneen nähden!
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut, että varsikin Oulussa autoilijoiden liikennekulttuurissa pätee vahvimman oikeus. Suojatietä, jalankulkijaa eikä punaisia valoja kunnioiteta. Myös Pohjantiellä tekevät riskialttiita ohituksia ja rampeilta ovat ajamassa kylkeen kiinni.
Kaveri jäi vuosia sitten Oulussa suojatiellä auton alle, autoilija ei pysähtynyt selvittelemään tilannetta, jatkoi vain matkaansa. Harmi, ettei kaveri hoksannut auton rekkaria siinä tilanteessa katsoa, mutta se nyt varmaan voi olla ihan ymmärrettävää, jos on muutama sekunti sitten auton kolhimaksi joutunut.
Hirveää! Itsekin kohtasin ihan järkyttävää käytöstä suojatiellä. Astuin suojatielle ja kohti ajava auto alkaa tööttäilemään. Auto hidastaa, kiertää minut takaa ja kuski huutaa ikkunasta että "etkö voi tuon vertaa väistää!". Olin ihan sanoinkuvaamattoman järkyttynyt eikä tullut mieleen ottaa rekkaria ylös.
Ikävän totta tuo. Itse pysähdyn aina, koska pienet lapset voivat myös lähteä vahingossa ylittämään sitä tietä, vaikka auto ei pysähdy.
Ongelmana ovat kaksikaistaiset tiet. Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun viereiseltä kaistalta on joku mulkkuaivo ajanut pysähtymättä ohi, vaikka olen pysähtynyt suojatien eteen. Olen miettinyt, että seuraavalla kerralla kokeilen täältä lukemaani vinkkiä ja panen vilkun päälle sen toisen kaistan suuntaan - pösilöinkin auto yleensö varoo oman autonsa peltejä, vaikka lapsen hengellä ei hänelle olisikaan merkitystä :-((
Vierailija kirjoitti:
Nämä arkajalkakakarat ovat ehkä liikenteen ärsyttävin yksittäinen kulkija. Etkö voisi teroittaa niille mukuloille, että siinä suojatien vieressä ei seisoskella vaan sinne MENNÄÄN ja reippaasti osoitetaan autoilijalle, että ollaan menossa yli. Nämä kersat oikein odottavat, että saavat pakotettua jonkun auton pysähtymään siihen suojatien eteen, vaikka yli olisi päässyt muutenkin. Opettakaa lapsillenne liikennesäännöt! Suojatiellä kävelijällä on ns. etuajo-oikeus ja autolla väistämisvelvollisuus häneen nähden!
Trollolollolollooo
Vierailija kirjoitti:
Tasan vuosi sitten ystäväni lapsi kuoli kun meni suojatielle!
Ei vie montaa sekuntia autoilijan kallisarvoisesta ajasta ja elämästä jos hidastaa kun näkee ihmisiä (oli sitten lapsia tai aikuisia) lähestymässä suojatietä. Jos eivät halua mennä tien yli, se käy kyllä aika pian selväksi. Sitä vauhtia voi hidastaa jo pidempää, ei tarvitse vetää sata lasissa suojatien eteen ja lyödä liinat kiinni.
Autoilijana ärsyttää ja pelottaa eniten, että kun itse hidastan ja annan tietä, vastaantuleva antti audi tai bemari-kari ei hidasta vaan vetää päättömästi suojatien yli, vaikka jalankulkija olisi jo suojatiellä mun auton kohdalla tai ehkä jopa jo ohittamassa. Sama pätee monikaistaisen tien viereisiin kaistoihin. Voisi kuvitella ettei kukaan huvikseen pysähdy suojatien eteen vaan sieltä on tulossa joku tien yli.
Vierailija kirjoitti:
Ikävän totta tuo. Itse pysähdyn aina, koska pienet lapset voivat myös lähteä vahingossa ylittämään sitä tietä, vaikka auto ei pysähdy.
Ongelmana ovat kaksikaistaiset tiet. Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun viereiseltä kaistalta on joku mulkkuaivo ajanut pysähtymättä ohi, vaikka olen pysähtynyt suojatien eteen. Olen miettinyt, että seuraavalla kerralla kokeilen täältä lukemaani vinkkiä ja panen vilkun päälle sen toisen kaistan suuntaan - pösilöinkin auto yleensö varoo oman autonsa peltejä, vaikka lapsen hengellä ei hänelle olisikaan merkitystä :-((
Jostain luin myös hyvän vinkin että pysähdy n. 3-5m ennen suojatietä niin lapsi näkee hyvin myös viereisen kaistan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trollolollolollooo
Minä en tasan tarkkaan ole trolli, vaan ihan oikea autoileva ihminen ja olen aidosti tätä mieltä. Minua raivostuttaa joutua pysähtymään tällaisen aikailevan jalankulkijan takia, olipa sitten lapsi tai aikuinen. Ja kaikki vain siitä syystä, etteivät he osaa liikennesääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Tähän pitäisi tuudittautua? :D
Vierailija kirjoitti:
Opettelehan itse ne liikennesäännöt. Äläkä mieluusti lähde autonrattiin ennen kuin ne ovat jälleen kristallinkirkkaina mielessäsi.
Vierailija kirjoitti:
Ei vie montaa sekuntia autoilijan kallisarvoisesta ajasta ja elämästä jos hidastaa kun näkee ihmisiä (oli sitten lapsia tai aikuisia) lähestymässä suojatietä. Jos eivät halua mennä tien yli, se käy kyllä aika pian selväksi. Sitä vauhtia voi hidastaa jo pidempää, ei tarvitse vetää sata lasissa suojatien eteen ja lyödä liinat kiinni.
Autoilijana ärsyttää ja pelottaa eniten, että kun itse hidastan ja annan tietä, vastaantuleva antti audi tai bemari-kari ei hidasta vaan vetää päättömästi suojatien yli, vaikka jalankulkija olisi jo suojatiellä mun auton kohdalla tai ehkä jopa jo ohittamassa. Sama pätee monikaistaisen tien viereisiin kaistoihin. Voisi kuvitella ettei kukaan huvikseen pysähdy suojatien eteen vaan sieltä on tulossa joku tien yli.
Miksi muuten juuri AUDI ja BMW kuskit ovat yleensä aina näitä kusipää autoilijoita?!
Itse olen huomannut, että varsikin Oulussa autoilijoiden liikennekulttuurissa pätee vahvimman oikeus. Suojatietä, jalankulkijaa eikä punaisia valoja kunnioiteta. Myös Pohjantiellä tekevät riskialttiita ohituksia ja rampeilta ovat ajamassa kylkeen kiinni.
Kaveri jäi vuosia sitten Oulussa suojatiellä auton alle, autoilija ei pysähtynyt selvittelemään tilannetta, jatkoi vain matkaansa. Harmi, ettei kaveri hoksannut auton rekkaria siinä tilanteessa katsoa, mutta se nyt varmaan voi olla ihan ymmärrettävää, jos on muutama sekunti sitten auton kolhimaksi joutunut.