Miksi jotkut pösilöt huitovat ampiaisia tai juoksevat ja pomppivat kuin mielipuolet kun sellainen tulee lähelle?
Nehän tulevat vain agressiivisemmaksi tuollaisesta hosumisesta. Ampainen ei tee mitään jos on rauhallisesti paikallaan. Ja jos oikein ahdistaa voi kävellä paikalta pois, ei ne kauhean kauas jaksa perässä seurata.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne tuikkaa, vaikka ihan hiljaa ja liikkumatta on.
No ei kyllä varmasti pistä ellet jotenkin uhkaa . Ei ne huvikseen myrkkyä tuhlaa.
Kyllä ne nyt vaan tuikkaa.Ei normaalisti mutta tähän aikaan kun ovat nälkäisiä ja työttömiä niin kiukkusina pistää! Täälläkin omakohtaista kokemusta!
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tarkoituksetta pistä. Ne kuolee siihen kun perseestä irtoo se piikki.
Höpölöpö. Mehiläisille ja kimalaisille käy noin ja siksi ne eivät pistä kovin helposti. Ampiaisen ei tarvitse arvioida, onko nyt hengenhätä vai ei, koska se pitää piikkinsä ja voi pistää monta kertaa perätysten. Ylipäätään koko ajatus "myrkyn säästämisestä" on mummojen puhetta, samoin kuin "älä tapa hyttystä, niin se imee myös myrkyn takaisin" (ei ime). Myrkyllisiä hyönteisiä on tutkittu: mitä myrkyllisempiä, sen aggressiivisempia. Eli: ampiaiset pistävät, koka ne voivat ja ne luulevat, että se on tarpeellista. Varsinkin syksyn kynnyksellä, kun niillä ei ole muuta tekemistä kuin kuolla pois, ovat aika pidäkkeettömiä. Mielestäni ne ovat lähinnä pikkuisina toukkina söpöjä ja symppiksiä, muutoin siedettäviä lähinnä siksi, että ovat isompien elukoitten evästä.
Annan kimalaisten ja mehiläisten olla ihan rauhassa, koska ne ei pistä elleivät koe mua uhkana tai ärsyynny jostain. Ampiaiset taas on niitä kusipäitä mitkä etenkin loppukesästä/alkusyksystä pistää ilman syytäkin.
Sen ainoan kerran kun olin rauhallisesti paikallaan, kuten oli neuvottu, ampiainen kierteli minua tovin, laskeutui kädelleni ja pisti. Se todellakin laskeutui noin vain pistämään. Sain samalla vielä tietää olevani ampiaisille allerginen, ja seuraavat päivät kuluivat vuoteen pohjalla.
Joten totta hitossa hätistän ne nyt pois, etenkin tähän aikaan, kun ampiaiset ovat paljon äkäisempiä kuin keskikesällä.
" pysy paikallas, niin se ei pistä" sanoi kaveri ja sai samassa piston nenään. roikkui vielä oikein kiinni se amppari.. joten todellakin huidon & juoksen "kuin pösilö"1
Olen aina aiemmin tehnyt juuri niin, että en vain liiku tai kävelen hitaasti pois. Se toimi vuosia ihan hyvin, kunnes kaksi vuotta sitten juurikin loppukesästä meinasin kuolla. Puistossa istuessa ampiainen pisti ilman että edes huomasin koko ampiaista. Olen todella allerginen niille. Niin, loppukesästä ne tosiaan pistää herkemmin. http://www.hs.fi/m/kotimaa/a1469671380281