Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut pösilöt huitovat ampiaisia tai juoksevat ja pomppivat kuin mielipuolet kun sellainen tulee lähelle?

Vierailija
22.08.2016 |

Nehän tulevat vain agressiivisemmaksi tuollaisesta hosumisesta. Ampainen ei tee mitään jos on rauhallisesti paikallaan. Ja jos oikein ahdistaa voi kävellä paikalta pois, ei ne kauhean kauas jaksa perässä seurata.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö tosiaan tiiä et joillekin ampiaisenpisto voi olla hengenvaarallinen? Ei aina pelkkää hysteriaa ilman syytä!

Siinä tapauksessa ei ainakaan kannattaisi huitoa!

Vierailija
42/66 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole montaa päivää, kun ampiainen pisti minua paikalla istuessani. Yksi tuttu on kuollut ampiaisen pistoon. Ja todellakaan ei ole harvinaista olla allerginen!! Vaikka joskus olisi päässyt pistosta vähälläkin, saattaa seuraavalla kerralla henki mennä. You'll never know. Ampiaiset on luokiteltu petoeläimiin, syövät mieluusti lihaa jne. Ei mitään söpöjä pikku pörrö-amppareita, jotka vain mettä syödä surruuttelevat. En silti itse aio huitoa ja kiljua jatkossakaan, koska peloissani reagoin nimenomaan jähmettymällä kauhusta kankeaksi.. ymmärrän silti erittäin hyvin, miksi jotkut kiljuvat ja juoksevat.. huitomista en tosin suosittele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne vaan pistää. Veli istui rauhassa torilla kahvilla ja kyllä se vaan pisti. 

Vierailija
44/66 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en edes huomannut ampiaista, kun pisti kaulaan. Tilanne ei siis edeltänyt huitomista, pomppimista tai juoksentelua. Nykyisin harjoitan kaikkia edellä mainittuja.

'

Toinen veli joskus muutama vuosi sitten istui portailla lukemassa ja pisti kaulaan. Vuorokaudeksi tiputukseen. Eikä hän ole esim. millekään ruualle allerginen. 

Vierailija
45/66 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen se paikallani oleva ja kahdesti on pistänyt KOSKA kaverit huitoo ja huutaa. Vittu, mitä imbesillejä. Noin tyhmien kanssa ei viitti enää liikkuakaan.

Vierailija
46/66 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta lähipiiristä tullut sellainen käsitys, että tyhmät ja yksinkertaiset ihmiset kirkuvat ja huitovat, ne ketkä ovat jääneet elämässä lähihoitaja / huoltoaseman kassa -tasolle.

Ei sillä, alan kääntymään sen puoleen, että tuo huitominen ja kiljuminen voisi olla ihan toimiva ratkaisu... Minä pysyn rauhallisena ampiaisten keskellä, mutta silti minä saan pistoja ihan joka kesä. Tänä kesänä seisoin vain paikoillani enkä edes huomannut koko ampiaista, mutta niin vain sain pistoksen selkääni. Noita idiootti huitojia ei ole käsittääkseni koskaan pistänyt ampiainen...

Niin kuka se idiootti olikaan? Joka kesä saa pistoksia ja nyt vasta alkaa pohtia kannattaisiko toimintapoja muuttaa? Jopa huoltsikan kassa on järkevämpi.

Vierailija
47/66 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi pelätä korkeita paikkoja?

Mille puolelle näkkäriä voi laitetaan?

Miksi jotkut eivät syö punaista lihaa?

Miksi, miten, miksi, miten...?

Ap. Tyhmä kysymys.

Vierailija
48/66 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai eivät pistä. Jos mua on pistetty ilman, että olen edes huomannut ampiaisen paikalla olevan, niin turha tulla tuommoista valetta totena kertomaan.

Vierailija
49/66 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin pahasta ampiaisfobiasta, en voi edes katsoa ampiaista tai edes kuvaa ampiaisesta ilman ällötystä ja ahdistavaa pelkoreaktiota. En tosin huido, vaan jähmetyn paikalleni kunnes on turvallista juosta tuhatta ja sataa karkuun. Joskus myös alan huutamaan tai jopa itkemään, se on hieman noloa mutta minkä teet. :(

Vierailija
50/66 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hengenvaarallinen. Jos ampiainen tulee sisälle juoksen vaikka kylppäriin ja salamana ovi kiinni. Jos ulkona lähtee seuraamaan, huidon hysteerisenä ja juoksen koska fobia. Tyttäreni 5-v. ei välitä yhtään niistä, mutta kun sääski tai mäkäräinen lähestyy niin huutaa että kauhia ampiainen apuaaaa:D

Vierailija
51/66 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä huitoa, vaan olla paikallaan. Kyllä se joko lähtee menetettyään kiinnostuksensa tai sitten saa itse kauhusta sydänkohtauksen. Mutta ei koskaan saa huitoa!

Kerrassaan kummallista, että tuo saa vallan alapeukkuja, vaikka paikallaanolo juuri on se parempi ratkaisu kuin huitominen, jos haluaa ettei ampiainen pistä.

Se täällä onkin jo tullut selväksi, että joillekin pisto voi olla todella vaarallinen, joten pitäisin ymmärrettävänä, että jotkut kammoavat ampiaisia kenties enemmän kuin mitään muuta. Pelkään itsekin, mutta suosittelen silti olemaan vaikka kauhusta kankea kuin hulluna huitova.

Vierailija
52/66 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä urbaanilegenda, että ampiainen ei pistä jos on paikoillaan. Nimenomaan kaikki lähipiirissä tapahtuneet pistot ovat tapahtuneet joko paikoillaan ollessa tai esim. marjoja poimiessa, niin ettei huomaa.

Poikaa pisti uimarannalla. Jostain syystä melko monelle allerginen poika ei saanut tästä isoa reaktiota, mutta pistohetkellä kävi kipeästi ja vähän punoitti. Veljeä pisti, kun istui torikahvilassa. Toista veljeä (kirjoitin siis jo aiemmin) pisti, kun istui kotitalon portailla lukemassa lehteä. Itseäni pisti vattupuskassa reiteeen. 

Niin ja ihmiset reagoivat eri tavalla, yksinkertaisia ovat ihmiset, joiden mielestä asiat pitää tapahtua muille samoin kuin itselle. Uskon myös, että ampiaisissa on eroja ja varmaan sekin vaikuttaa, mikä aika kesästä on sekä mihin kohtaan vartaloa pistää. Minulla ei tuntunut itikanpistoa enempää, kun taas veli joutui tiputukseen. Kumpikaan veljen kanssa emme ole allergisia muutoin. 

Tänä kesänä niitä tuli sisälle kun laitettiin marjoja. Eipä yksinään pistänyt ketään meistä, kun huitaistiin pois. LEnsi pois. Sen sijaan kun jäi paikoilleen, siihen jäi pörräämään ja tuli ihollekin. Mutta kuin huitaisi pois, meni ikkunalle etsimään ulospääsyä. 

Voi muuten olla, että tuota, jonka mielestä ampiasen pisto ei tunnu miltään, ei ole edes pistänyt ampiainen. Ainkain yksi paarmalajike kun muistuttaa ulkoisesti jonkin verran ampiaista. 

Vierailija
53/66 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä sitä urbaanina legendana, sillä olen tänäkin kesänä kohdannut lukuisia ampiaisia ja pärjännyt hyvin olemalla paikallaan. Viimeksi eilen, vaikka ampiainen tepastelikin hupparillani.

Vierailija
54/66 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkohan ainoa, jota ampiainen on purrut? Lapsena noudatin orjallisesti paikallaanoloohjetta, ja ampiainen laskeutui kasvoilleni. Se asettui huulelleni ja leuoillaan puraisi ihan pikku palasen pois huulesta.

Ampiaisethan syövät lihaa ja joskus tulevat ruokalautasellekin loppukesästä. Tämä varmaan tuumasi huulestani, että tuossapa mehevä lihakimpale.

Enää en kyllä anna laskeutua kasvoille. Puhallan, jos tulee lähelle kasvoja. Muuten kävelen rauhallisesti pois, tai hitaasti heilutan kättä (en huido kovaa), että poistuisivat.

Vierailija
55/66 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne tarkoituksetta pistä. Ne kuolee siihen kun perseestä irtoo se piikki.

Vierailija
56/66 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhein ampiaiskokemus parin vuoden takaa, kun menimme syrjäiseen metsään järven rantaan. Nousin autosta parivuotias sylissä, ja ne vain lehahti siihen. Niitä oli hirveä määrä ja monta ehti mennä autoonkin etten enää sinne saattanut juosta turvaan. Mies (nyttemmin ex) oli menossa näyttämään venettä jollekin ostaja porukalle, ja jätti minut ja lapset vain sen parven keskelle. Olin niin kauhuissani että jähmetyin ja välillä säntäilin lapsi sylissä, ihme ettei yksikään pistänyt!

Vierailija
57/66 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niille hengenvaarallisen allerginen niin ei oikeen nappaa jäädä vain paikoilleen odottelemaan josko ampiainen pistää, mieluummin juoksen karkuun. Tähän saakka taktiikkani on toiminut hyvin eikä ole ampparit pistelleet.

Vierailija
58/66 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En huido vaan juoksen karkuun. Kuolen jos se pistää. Anteeksi ap että pidän henkeäni kalliina.

Vierailija
59/66 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne tuikkaa, vaikka ihan hiljaa ja liikkumatta on.

No ei kyllä varmasti pistä ellet jotenkin uhkaa . Ei ne huvikseen myrkkyä tuhlaa.

Ainoat kerrat, kun minua on pistänyt ampiainen ovat olleet juuri sellaisia, että en ole liikkunut ollenkaan. Yhdellä kerralla en edes ollut huomannut ampiaista ennenkuin se pisti minua ja istuin lukemassa kirjaa parvekkeella täysin paikallani. Parvekkeella ei ollut ampiaispesää, joten en ollut edes sen "reviirillä".

Jos on allerginen ampiaisille, on järkevintä pyrkiä siirtymään pois ampiaisen tieltä. Huitominen on se viimeinen keino, jos ampiainen yrittää suunnistaa pään tai kaulan alueelle. Mehiläisiä, kimalaisia ja muita pörriäisiä ei tarvitse paeta ja paarmat tapan, jos istuvat iholle (en tykkää puremista, sorry kaikki viherpiipertäjät).

Vierailija
60/66 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin aamulla marjoja, ja ampiainen tuli bussipysäkillä pörräämään naaman ympärillä. Olisiko pitänyt tyynesti antaa sen tutkia paikat? Huitomalla se ainakin pysyi hiukan kauempana ja kaksi iskua saatuaan lähti pois. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme