Mistä tiedän että onko mulla munuaisaltaan tulehdus?
Mulla on vti ainakin, oireet alkoi keskiviikkona. Torstaiksi katosivat, perjantaina tulivat voimakkaina takaisin. Eilen oli kovaa kipua alaselässä. Vasta eilen vihdoin pääsin lääkärille (arvauskeskustouhua) ja näytteessä oli nitriittejä, valkuaista ja leukosyyttejä. Näytteen jatkoviljelytuloksista ei ole vielä tietoa. Aloitin eilen antibioottikuurin. Nyt mulla on kuumetta ja omituinen olo, enkä tiedä pitäisikö olla huolissaan vai ei. Heeeeelp!
Kommentit (18)
Kuume yleensä viittaa siihen että voi olla munuaisaltaan tulehdus. Jos ei lähde paranemaan nopeasti niin saatat tarvita tujummat lääkkeet.
Jos CRP on yli 50, on syytä epäillä munuaisaltaan tulehdusta, samoin, jos on kuumetta. Kuinka pitkän antibioottikuurin sait?
Sairaalan tippaan joudut, jos on ja kuume nousee korkealle. Kotona ei syödä niin vahvoja antibiootteja.
Been there.
Yleisvointi on yleensä erittäin huono ja kuume tosi korkea. Todennäköisesti siis virtsatulehdus vaan. Tarkkaile oloasi ja juo oikein paljon vettä, karpalomehua tai vaikkapa appelsiinimehua. Jos vointi muutaman antibiottipäivän jälkeen ei parempi, niin uudelleen lääkäriin crp eli tulehdusarvojen otto.
Ota heti yhteyttä lääkäriin/päivystykseen, kun minulle nousi kuume antibiottikuurin alettua harkittiin sairaalahoitoa antibioottitiapssa.
Nitrofur-C ja vain viiden päivän kuuri. CRP:tä ei edes otettu :( Mulla nousee kuume hiljalleen koko ajan ja omituinen olo, niinkuin sumussa olisin.
t:ap
Vierailija kirjoitti:
Jos CRP on yli 50, on syytä epäillä munuaisaltaan tulehdusta, samoin, jos on kuumetta. Kuinka pitkän antibioottikuurin sait?
Ohhoh, ihan tiukkaa tekstiä.. CRP voi kuule olla ihan perinteisessä VTI:ssä vaikka 200 ja kuumetta reilustikin, eikä se tarkoita automaattisesti munuaisaltaan tulehdusta. Ihmiset ovat yksilöitä, eivätkä oikein taivu noihin numeerisiin määreisiin.
Vaikka se toki saa sinut kuulostamaan helkkarin pätevältä.
Vierailija kirjoitti:
Nitrofur-C ja vain viiden päivän kuuri. CRP:tä ei edes otettu :( Mulla nousee kuume hiljalleen koko ajan ja omituinen olo, niinkuin sumussa olisin.
VAIN viiden päivän kuuri?! Luuletko olevasi jokin farmakologian tohtori, joka on todennut kuurin liian lyhyeksi? Antibiootteja on joka junaan: osaa syödään lyhyt kuuri, toisia pitkä.
Ja se, että joku seuraavaksi totetaa itse syöneensä ko. ab:ta pidemmän kuurin , ei tarkoita mitään. Myös käyttöindikaatio vaikuttaa kuurin pituuteen.
CRP ei ole välttämätön jos oirekuva on selvä.
Sen sijaan jos vointisi heikkenee, on hakeuduttava uudestaan hoitoon. Palstalla saaduilla vastauksilla voit pyyhkiä vaikka alapääsi kun seuraavan kerran käyt pissalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh, ihan tiukkaa tekstiä.. CRP voi kuule olla ihan perinteisessä VTI:ssä vaikka 200 ja kuumetta reilustikin, eikä se tarkoita automaattisesti munuaisaltaan tulehdusta. Ihmiset ovat yksilöitä, eivätkä oikein taivu noihin numeerisiin määreisiin.
Lähihoitajako siellä pätee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VAIN viiden päivän kuuri?! Luuletko olevasi jokin farmakologian tohtori, joka on todennut kuurin liian lyhyeksi? Antibiootteja on joka junaan: osaa syödään lyhyt kuuri, toisia pitkä.
Ja se, että joku seuraavaksi totetaa itse syöneensä ko. ab:ta pidemmän kuurin , ei tarkoita mitään. Myös käyttöindikaatio vaikuttaa kuurin pituuteen.
CRP ei ole välttämätön jos oirekuva on selvä.
Sen sijaan jos vointisi heikkenee, on hakeuduttava uudestaan hoitoon. Palstalla saaduilla vastauksilla voit pyyhkiä vaikka alapääsi kun seuraavan kerran käyt pissalla.
Oi kiitos, tosi ystävällistä tekstiä, tästä tuli varmasti hyvä olo kaikille. Tutkin käypä hoito -tekstejä vti:n osalta ja tuo lääke sekä kuurin pituus ei mun mielestä täsmännyt mun oireisiin ja löydöksiin näytteestä. Mutta anna palaa, hauku lisää.
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa ei välttämättä ole kyseessä munuaistulehdus, vaan se, että olet allerginen Nitrofurille ja sen vuoksi nousee kuume. Lääkkeen vaihto ja CRP mittaus aiheellinen. Älä jatka Nitrofurin käyttöä.
Minulla nousi korkea kuume, kun sairastin munuaisaltaan tulehdusta.
Sinuna lähtisin päivystykseen.
et varmaan tiedä, ennen kuin lääkäri sen sulle kertoo. Soita heti huomenna päivystykseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämä vastaaja on helkkarin pätevä lähihoitajaopiskeluja suunnitteleva elämämkoululainen. Terveysportin kriteerit pyelonefriitille on kuume, selkäkipu ja CRP >40.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vti ainakin, oireet alkoi keskiviikkona. Torstaiksi katosivat, perjantaina tulivat voimakkaina takaisin. Eilen oli kovaa kipua alaselässä. Vasta eilen vihdoin pääsin lääkärille (arvauskeskustouhua) ja näytteessä oli nitriittejä, valkuaista ja leukosyyttejä. Näytteen jatkoviljelytuloksista ei ole vielä tietoa. Aloitin eilen antibioottikuurin. Nyt mulla on kuumetta ja omituinen olo, enkä tiedä pitäisikö olla huolissaan vai ei. Heeeeelp!
Miksi hakeuduit arvauskeskustouhuun oireittesi kanssa. Mene hyvä ihminen urologin vastaanotolle.
Jos munuaisaltaan tulehdus, niin olet täysin kanttuvei ja kohta tipassa sairaalassa.
Itselläni oli kuumetta lähes 40c ja CRP jotain 300. Otettiinko sulta?