Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkengät tai sisätossut työnantajan/työntekijän maksettavaksi

Vierailija
21.08.2016 |

Onko työnantajalla velvollisuus maksaa työntekijän työkengät tai sisätossut?

Onko työntekijällä omavastuu työkengän tai sisätossun kohdalla?

Mitä laki sanoo asiasta?

Onko työnantajalla velvollisuus kertoa minkälaiset työkengät tai sisätossut työntekijän pitää ostaa tai työnantaja pystyy kustantamaan?

Onko työkengät tai sisätossut työntekijän omaisuutta siinä tilanteessa että ne ovat osittain tai kokonaan työnantajan kustantama?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdestä työpaikastani olen saanut sisäkengät. Ja turvakenkiä olen saanut (käyttööni). Loput olen maksanut itse.

Vierailija
2/21 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työtehtävä vaatii erityisvarusteita työnantaja hoitaa ne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanssiopistolla olin harjoittelijan tehtävissä, opetin aikuisten balettia. Minkäänlaisia balettitossuja työnantaja ei halunnut kustantaa, ja päätin että en osta balettitossuja työkengäksi. Sukat jalassa opetin aikuisten balettia. Työharjoittelujakso kesti 3kk, ja päätin olla jatkamatta sopimusta sen takia koska työnantaja ei halunnut kustantaa balettitossuja.

Vierailija
4/21 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä työnantaja maksaa vain turvakengät.

Esimerkiksi Mäkissä taidettiin edellyttää, että kengät on mustat ja suositeltiin tietynlaisia, oikeita työjalkineita, mutta itse ne piti maksaa.

Vierailija
5/21 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tanssiopistolla olin harjoittelijan tehtävissä, opetin aikuisten balettia. Minkäänlaisia balettitossuja työnantaja ei halunnut kustantaa, ja päätin että en osta balettitossuja työkengäksi. Sukat jalassa opetin aikuisten balettia. Työharjoittelujakso kesti 3kk, ja päätin olla jatkamatta sopimusta sen takia koska työnantaja ei halunnut kustantaa balettitossuja.

Miten sulla ei ollut mitään tossuja olemassa? Monethan vetää risoissakin.

Vierailija
6/21 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvassa hommassa työnantaja maksaa kengät. Turvakenkiä saa tietyissä hommissa, mutta muuten kai ihmiset ostaa jalkineensa itse. Kyllä minäkin haluan valita itse mieleiseni työkengät.

Vierailija
7/21 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista, että sulla ei (tanssitaustaisena) ole mitään vanhoja tanssikenkiä?:)

Mun tanssiopettajilla oli aina karakterikengät. Ihan mielettömän mukavat jalassa ja balettiliikkeet pystyi näyttämään hyvin.

Vierailija
8/21 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajat maksaa itse kenkänsä ja omistaa myös

Vierailija
9/21 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista, että sulla ei (tanssitaustaisena) ole mitään vanhoja tanssikenkiä?:)

Mun tanssiopettajilla oli aina karakterikengät. Ihan mielettömän mukavat jalassa ja balettiliikkeet pystyi näyttämään hyvin.

Ei ne tanssin lopettaneet säilytä kotona balettitossuja. Sellainen voi olla täysin mahdollista että harjoittelijan viimeisestä tanssitunnista tai työpäivästä on kulunut niin pitkä aika että balettitossut on jäänyt ostamatta.

Kysymys: Onko aikuisbaletti puhdasta balettia tai jotain vähän sinne päin olevaa satutanssia tai satujumppaa?

Vierailija
10/21 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikan esimies osaa varmasti sanoa minkälaiset työkengät tai sisätossut kelpaa työpaikalle.

Vierailija
11/21 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan ennemmin itse kenkäni ja laitan verotukseen. Sinänsä meillä ei ole muita vaatimuksia, kuin että ne on mustat. Mutta vakuutus ei välttämättä korvaa, jos liukastumistilanteessa huomataan onnettomuuden todennäköisesti johtuneen huonopitoisista kengistä. Enkä haluaisi käyttää kenenkään vanhoja työkenkiä :x

Työpaidat ja essut tulevat työnantajan toimesta.

Vierailija
12/21 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

26 vuotta työelämää takana ja aina olen joutunut itse ostamaan vaatteeni ja kenkäni.

Vierailija
13/21 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne tanssin lopettaneet säilytä kotona balettitossuja. Sellainen voi olla täysin mahdollista että harjoittelijan viimeisestä tanssitunnista tai työpäivästä on kulunut niin pitkä aika että balettitossut on jäänyt ostamatta.

Kysymys: Onko aikuisbaletti puhdasta balettia tai jotain vähän sinne päin olevaa satutanssia tai satujumppaa?

Aikuisbaletti muistuttaa ihan tavallista venyttelyjumppaa. Tiedän erään kansalaisopiston missä työnantaja ei osallistu työvaatteiden hankintaan koska, työnantaja ei tiedä minkälaiset työvaatteet sopii työntekijälle, ja työtehtävään.

Vierailija
14/21 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusajatus on, että jos ne työkengät on käytettävissä normaalissa arjessa, työnantaja ei niitä maksa. Siksi sairaanhoitajat maksavat kenkänsä itse, mutta turvakengät saa työnantajalta (ja nyt tarkoitan niitä oikeita, raskaita turvakenkiä enkä sellaisia, joissa on vähän kärjessä vahviketta).

Vierailija
15/21 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisätossuhulllu on uusi vakipalstailija? Työnantaja voi  maksaa turvakengät mutta ei mitään sisätossuja. Jos työ vaatii työkengät mutta ta ei niitä maksa ne on ostettava itse mutta ne voi  vähentää verotuksessa. Etkö sä ole jo  tehnyt sen verran monta aloitusta että luulisi tämän asian olevan sulle selvä.

Ja kuka käyttää jotain sisätossuja töissä eniwei?

Vierailija
16/21 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä työnantaja maksaa vain turvakengät.

Esimerkiksi Mäkissä taidettiin edellyttää, että kengät on mustat ja suositeltiin tietynlaisia, oikeita työjalkineita, mutta itse ne piti maksaa.

Mäkiss nyt rikotaan muutenkin työehtosopimuksia koko ajan. T. Entinen työntekijä

Vierailija
17/21 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja maksaa työkengät ja muutkin vaatteet jos työnantaja esittää niille jotain vaatimuksia. Pelkkä vaatimus siisteydestä ei vielä siirrä niitä työnantajan piikkiin mutta jo pelkän värin määrääminen riittää, suosittaminen ei.

Tyypillisimpiä vaatimuksia on esimerkiksi

-huomioväritys

-turvakengät

-esd suojaus

-firman logot tai peräti "uniformu"

Vierailija
18/21 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä piti olla mustat siistit kengät ja siisti tumma alaosa. Työnantaja ei maksanut. Muuten ok, mutta vuoroja sai nollasopparilla niin vähän että palkka oli useimmiten 200-300 € kuussa. Siitä vähän harmitti ostella mustia pikkukenkiä...

Vierailija
19/21 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on saanut ESD-kengät, mutta ne ovat kalliit erikoiskengät. Muuten kyllä ne ostetaan itse. Jos työ ei vaadi jotain erikoiskenkiä kuten juuri moneen kertaan mainitut turvakengät, itse ne yleensä ostetaan hommasta riippumatta. 

Vierailija
20/21 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottaja hyväksyy vain turvakengät, jos työturvallisuus sitä edellyttää, muussa tapauksessa, se on työntekijälle verotettava etu, josta on maksettava verot ja sotumaksut ja ostaminen on työnantajalle vapaaehtoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi