Miksi palkataan 2 osa-aikaista eikä yhtä kokoaikaista?
Olen nyt lukenut paljon työpaikkailmoituksia. Ihmetyttää nää paikat, esim. kaupat, jotka hakee samanaikaisesti kahta osa-aikaista. Mikseivät hae yhtä kokoaikaista?
Kommentit (28)
Osa-aikaiset voivat myös olla töissä samana päivänä ruuhkahuipuissa. Miten tämän paikkaat yhdellä vakituisella työntekijällä? Tässä nyt näitä muutamia syitä miksi niitä palkataan.
t. pomo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi kauppojen tulisi työehtosopimuksen mukaan tarjota noita tunteja jo aikaisemmille osa-aikaisille uusien palkkaamisen sijaan. Monessakohan paikassa näitä on oikeasti tarjottu?
Varmaan kaikissa, mutta on hurjan hankala saada työntekijöitä tekemään samaan aikaan kahta iltavuoroa. Osa-aikaisilla paikataan ruuhkahuippuja, keskellä päivää ei yleensä tarvita yhtä paljon porukkaa kuin neljän jälkeen.
PAM:n näkemys tämän työtuntien tarjoamisen suhteen on vähän erilainen kuin mututuntumasi, ainakin vielä pari vuotta sitten kun itsekin kaupassa töissä olin. Silloin sain luottamusmiehen ystävällisellä avustuksella korvauksenkin menetetyistä työtunneista, kun palkattiin uusi vaikka tunteja olisi pitänyt tarjota meille muille ensin...
Lain mukaan lisätunteja pitää tarjota vanhoille osa-aikaisille, ennen kuin palkataan uusia työntekijöitä, mutta kaupat on kuitenkin täynnä osa-aikaisia, joten joko lakia ei noudateta, tai sitten kauppiaat pystyvät perustelemaan lisätyntekijöiden tarpeen ruuhkahuipuilla tms. seikoilla.
Nollatuntisopimuslaiselle ei takuulla tule enää yhtään tuntia jos alkaa urputtamaan ja vaatimaan lisätunteja.
Tajuatteko te tollot, että sitten pitää pystä paikkaamaan jokikinen tunti jota vaaditaan. Jos siihen ei pystytä ympäri vuoden ja vuorokaudesta riippumatta, niin silloin palkataan uusi osa-aikainen.
t. pomo
No, mulla ainakin oli pidempi ajanjakso jota työvuorolistasta vertasin. Ja tosiaan, siellä sitten HR- ja oikeat päällikkötason ihmiset olivat laskeneet tämän korvauksen jonka sain, ja oma- tollo pomoni sai myös varoituksen tästä. Ihan itse halusi viedä asian näin pitkälle.
Ärsyttää kun minulle tuli kerran osa-aikainen opiskelija juuri rutisemaan tunneista ja uusien palkkaamisesta. Kysyin pääsetkö ensi ma 05 töihin. En. Noniin, siksi niitä palkataan.
t. pomo
'
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi kauppojen tulisi työehtosopimuksen mukaan tarjota noita tunteja jo aikaisemmille osa-aikaisille uusien palkkaamisen sijaan. Monessakohan paikassa näitä on oikeasti tarjottu?
Varmaan kaikissa, mutta on hurjan hankala saada työntekijöitä tekemään samaan aikaan kahta iltavuoroa. Osa-aikaisilla paikataan ruuhkahuippuja, keskellä päivää ei yleensä tarvita yhtä paljon porukkaa kuin neljän jälkeen.
PAM:n näkemys tämän työtuntien tarjoamisen suhteen on vähän erilainen kuin mututuntumasi, ainakin vielä pari vuotta sitten kun itsekin kaupassa töissä olin. Silloin sain luottamusmiehen ystävällisellä avustuksella korvauksenkin menetetyistä työtunneista, kun palkattiin uusi vaikka tunteja olisi pitänyt tarjota meille muille ensin...
Lain mukaan lisätunteja pitää tarjota vanhoille osa-aikaisille, ennen kuin palkataan uusia työntekijöitä, mutta kaupat on kuitenkin täynnä osa-aikaisia, joten joko lakia ei noudateta, tai sitten kauppiaat pystyvät perustelemaan lisätyntekijöiden tarpeen ruuhkahuipuilla tms. seikoilla.
Nollatuntisopimuslaiselle ei takuulla tule enää yhtään tuntia jos alkaa urputtamaan ja vaatimaan lisätunteja.
Tajuatteko te tollot, että sitten pitää pystä paikkaamaan jokikinen tunti jota vaaditaan. Jos siihen ei pystytä ympäri vuoden ja vuorokaudesta riippumatta, niin silloin palkataan uusi osa-aikainen.
t. pomo
No, mulla ainakin oli pidempi ajanjakso jota työvuorolistasta vertasin. Ja tosiaan, siellä sitten HR- ja oikeat päällikkötason ihmiset olivat laskeneet tämän korvauksen jonka sain, ja oma- tollo pomoni sai myös varoituksen tästä. Ihan itse halusi viedä asian näin pitkälle.
No nyt et kyllä kertonut mitään. Oletat, että tiedän mitä sinulle on tapahtunut? Olisit siis pystynyt tekemään ne tunnit? Pystytkö siihen myös ympäri vuoden ja vuodesta toiseen, jos yksikin tunti jää paikkaamatta se on peruste osa-aikaisen palkkaamiseen.
t. pomo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kauppias kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi kauppojen tulisi
työehtosopimuksen mukaan tarjota noita tunteja jo aikaisemmille osa-aikaisille uusien palkkaamisen sijaan. Monessakohan paikassa näitä on oikeasti tarjottu?Varmaan kaikissa, mutta on hurjan hankala saada työntekijöitä tekemään samaan aikaan kahta iltavuoroa. Osa-aikaisilla paikataan ruuhkahuippuja, keskellä päivää ei yleensä tarvita yhtä paljon porukkaa kuin neljän jälkeen.
PAM:n näkemys tämän työtuntien tarjoamisen suhteen on vähän erilainen
kuin mututuntumasi, ainakin vielä pari
vuotta sitten kun itsekin kaupassa töissä
olin. Silloin sain luottamusmiehen
ystävällisellä avustuksella korvauksenkin
menetetyistä työtunneista, kun
palkattiin uusi vaikka tunteja olisi pitänyt
tarjota meille muille ensin...Olisi kiva kuulla teoriasi Miten vanhat osa-aikaiset saadaan paikkaamaan lisää työntekijöiden tarvetta kello 16-21, kun he ovat silloin jo muutenkin töissä. Itse en ole muuta ratkaisua keksinyt, kuin sen että työvoiman tarve on tuolloin, en voi tarjota lisää ja se on hyväksytty.
Ei mun tarvi tähän mitään teoriaa kehitellä, kun yhteinen työehtosopimus on tehty oikeassa neuvottelupöydässä sekä työnantajapuolen että työntekijäpuolen yhteisellä sopimuksella. Tavallisena rivityöntekijänä en voi muuta tehdä kuin pitää huolta että omat oikeuteni toteutuvat ja omat velvollisuutenikin tulevat hoidetuksi.
Ja sitä paitsi, viitaten tuohon korvaukseen jonka sain, minulla oli näyttää ihan mustaa valkoisella että olin saanut viikossa sellaisia vapaapäiviä joina uusi ihminen oli töissä eli minulle olisi kuulunut tarjota noita vuoroja ensin (pl. viikkovapaapäiväni).
Minkälaisen korvauksen sait ja saitko jatkossa lisää tunteja?
Sain normaalin tuntipalkan menetetyistä tunneista, mitähän se oli kun enää en muista, joku vajaa tonni? Hain samantien uutta työpaikkaa kun riitautin tämän lisätuntiasian joten en jäänyt enää kyseiselle työpaikalle tai edes samalle alalle. Mulla ei siinä vaiheessa ollut enää mitään menetettävää, siksi asian niin pitkälle veinkin ja toivon että tämä ei toistu enää kenenkään kohdalla.
Kumpikin voitti. Sinä voitit yhden kiistan ja kauppias pääsi sinusta kokonaan eroon.
Mielenkiintoista on myös se, että jos sinä olet vaikka 5 osa-aikainen niin kai muistat rutista, että ehkä 4 ensimmäistä pystyisivät paikkaamaan myös sinun tuntisi ;)
t. pomo
Suostuisitko tekemään mitä sattuu vuoroja. Toinen osa aikainen voi tulla vaikka töihin ma 18 ke 18 pe 18 ja toinen ti 06 to 06
Haluaisitko tällaisia vuoroja?